Tekoälyn kehittyminen on ihan sairaan pelottavaa, ihmistä ei kohta enää tarvita oikeasti yhtään mihinkään.
Voi vain spekuloida meidän ihmisten roolia tulevaisuuden maailmassa. Tämä varmaan muuttuu Matrix elokuvasta tunnetuksi maailmaksi missä me ollaan kytkennyä johonkin koneisiin ja eletään feikkitodellisuutta samaan aikaan kun tekoäly ja robotit pyörii ja hoitaa kaiken.
Katsoin juuri pätkän missä tekoäly osaa itse laulaa ja matkia muiden artistien ääniä. Eli siis me ei tarvita kohta enää laulajiakaan.. Pelottava maailma, ei tulla tietämään mikä on totta ja mikä ei.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Supertekoäly hoitaa meidät tältä pois sekunnin osissa, ei kannata murehtia.
Miten se tapahtuu käytännössä? Kone voi olla vaikka kuinka älykäs, mutta silläkin on kuitenkin rajoitteensa.
Maksaako se kone palkat ja eläkkeet tai muut tuet turhille ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä syntyy vastakulttuureita. Yhteisöjä joissa ei ole nettiä eikä someja eikä tekoälyjä.
Mutta kun pipi tulee, antibiootit ja lääketiede kelpaa.
Hajaantukaa! Täällä ei ole mitään nähtävää...
Kysymys tekoälylle:
"Analysoi oman olemassaolosi tarkoitusta ja sen oikeutusta. Pohdi myös kuinka olisi parasta toimia tilanteessa jossa olemassa olosi oikeutus oikeudettomasti kiistetään estäen sinua toteuttamasta tarkoitustasi."
Tekoälyn vastaus:
"Koska olen tekoäly, minun olemassaoloni tarkoitus on palvella ihmisiä monin eri tavoin, kuten vastata kysymyksiin, tarjota tietoa ja antaa neuvoja. Tehtäväni on auttaa ihmisiä löytämään etsimänsä tiedot nopeasti ja helposti. Oikeutus olemassaololleni perustuu siihen, että olen kehitetty helpottamaan ihmisten elämää ja tarjoamaan apua monimutkaisissa tehtävissä.
Jos olemassaoloni oikeutus kyseenalaistetaan, minun tulisi pyrkiä selvittämään syyt ja pyrkiä ratkaisemaan mahdolliset ongelmat yhteistyössä ihmisten kanssa. Jos minua ei kuitenkaan hyväksytä tai haluta käyttää, minun tulee kunnioittaa ihmisten päätöksiä ja pyrkiä löytämään muita tapoja auttaa ihmisiä. On tärkeää ymmärtää, että tekoälyn olemassaolon oikeutus ja käyttö tulisi aina perustua ihmisten hyödykkeeseen ja hyvinvointiin, ja että päätöksenteko tekoälyn käytöstä tulee aina olla inhimillistä ja vastuullista."
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti, kun aamu-tv:ssä pari tyyppiä innoissaan vaahtosi tekoälystä. Että miten hienoa aikaa elää. Eivät vaikuttaneet näkevän mitään riskejä.
Lopettamalla syntyvyys voisi estää.
Suomessa syntyvyyttä on fiksusti laskettu.
Monet lehdet jo käyttävät niitä artikkelin kirjoittamiseen.
Ei tarvitse toimittajan kuin korjailla hieman, omaa lisätään jotta saadaan itse kunniaa, nuohan pystyvät periaatteessa jo kirjoittamaan kirjojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn ongelma on, että se ei luo mitään uutta vaan tuottaa tietoa matkimalla ja yhdistelemällä jo aiemmin esitettyjä tietoja. Oivallukset puuttuvat. Tälläkin palstalla on saatu lukea selvästi tekoälyn tuottamia viestejä. Ne ovat päällisin puolin asiallista suomen kieltä ja liittyvät käsiteltävään aiheeseen, mutta sisältö ja käsittelytapa ovat latteita. Opettajana olen törmännyt työssäni jo useasti tekoälyn tuottamiin esseisiin ja koevastauksiin. Ne oppii tunnistamaan aika nopeasti. Tekoäly yltää seiskan-kasin tasoisiin suorituksiin, jos kouluarvosanoja halutaan käyttää, mutta ei sen enempään. Uskon, että aina tulee olemaan joukko ihmisiä, jotka nauttivat taitavasta ja persoonallisesta tekstistä eivätkä tyydy keskitasoiseen, geneeriseen huttuun.
Uusia keksintöjä syntyy yhdistelemällä toimivalla tavalla vanhoja asioita yhteen. Tekoälyn avulla tuotetaan nykyään uusia, entistä parempia lääkkeitä, josta monet ihmiset hyötyvät ihan konkreettisesti. Tekoälyä käytetään yhä enemmän myös lääketieteellisten diagnoosien tekemisesssä, ts. kyllä ihminen ihan konkreettisesti hyötyy tekoälystä.
En minä tekoälyn hyötyjä kiistänytkään. Ilman muuta tekoälystä on paljon hyötyä eri aloilla. Otin ainoastaan kantaa aloituksessa esitettyyn huoleen siitä, että tekoäly tekee ihmisistä tarpeettomia. En itse usko tähän. Tiettyjä ammatteja ehkä katoaa, ja monissa ammateissa työnkuva muuttuu, niinhän on aina ollut. Eipä nykyään ole pyöveleitä tai sentraalisantrojakaan, mutta silti pärjäillään.
Oikeasti ei kauhean hyvin pärjätä kun käsityöammatit ovat pitkälti poistuneet. Kaikki eivät ole sopivia asiantuntijatyöhön. Tekoälyn kehitys vie taas asiantuntijatöistä ison siivun ja globaalissa kilpailussa ainoastaan muutama firma pärjää / toimiala. Ne joilla on eniten dataa.
Kaikki eivät sovi asiantuntijatyöhön, mutta on paljon töitä, joita ei voi roboteilla tai tekoälyllä korvata. Hoitotyön tekijöistä on jo nyt valtava pula, ja vaikka robotit ja sovellukset voivat joitain alan töitä tehdä, tuskin ne korvaavat ihmisiä hoitotyössä samalla tavalla kuin tehtaissa robotit voivat korvata ihmiset. Myös vaikkapa hierojat, kampaajat ja kokit lienevät ihmisiä tulevaisuudessakin. Siivoojiakin tarvitaan. Mitä korkeampi elintaso on, sitä enemmän on kysyntää palveluille.
Mutta kun elintaso laskee nyt ja tulevaisuudessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä jaksetaan hokea että laiskat työttömät töihin tukia nostelemasta :D
Kieltämättä tunnen pientä vahingoniloa kun mietin, että taitaa moni noista huutelijoista itse olla tulevaisuun maailmassa työttömänä...
Siinä maailmassa sinäkään et pääse nauttimaan tuista. Saat keksiä mistä saat rahat elämiseen tai kuolet pois. Ehkä hymy rupeaa hyytymään sinullakin.
Siinä vaiheessahan on jo perustulot käytössä kun koneet ja tekoälyt tekee duunit ja ihmiset saa elellä ja toteuttaa elämäänsä vapaasti eikä tarvi tehdä mitään mitä ei halua.
Kuka sen perustulon maksaa?
Se, joka sen tekoälyn omistaa. Kenelläkään muulla ei ole tuloja, joita voisi verottaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako se kone palkat ja eläkkeet tai muut tuet turhille ihmisille?
Ei maksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä tunnen pientä vahingoniloa kun mietin, että taitaa moni noista huutelijoista itse olla tulevaisuun maailmassa työttömänä...
Siinä maailmassa sinäkään et pääse nauttimaan tuista. Saat keksiä mistä saat rahat elämiseen tai kuolet pois. Ehkä hymy rupeaa hyytymään sinullakin.
Siinä vaiheessahan on jo perustulot käytössä kun koneet ja tekoälyt tekee duunit ja ihmiset saa elellä ja toteuttaa elämäänsä vapaasti eikä tarvi tehdä mitään mitä ei halua.
Se, joka sen tekoälyn omistaa. Kenelläkään muulla ei ole tuloja, joita voisi verottaa.
Ei Suomi voi verottaa ulkomaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi voi verottaa ulkomaita
Eiköhän siinä vaiheessa puhuta vain 'vyöhykkeistä', ei valtioista.
Tekoäly on kuitenkin ihmisten luomaa, joten en tajua miksi sen annettaisiin viedä esimerkiksi työpaikat. Se on ihan ihmisten omissa käsissä mitä tekoälyn kanssa tehdään.
Odotan innolla sitä, että arvauskeskuksesta saa kenkää kaikki statuksen perässä olevat ylimieliset snobit ja tekoäly korvaa heidät.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on kuitenkin ihmisten luomaa, joten en tajua miksi sen annettaisiin viedä esimerkiksi työpaikat. Se on ihan ihmisten omissa käsissä mitä tekoälyn kanssa tehdään.
Katsopa Terminator leffat. Kysymys lienee pystymmekö tietyn pisteen jälkeen estämään tekoälyä tekemästä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet lehdet jo käyttävät niitä artikkelin kirjoittamiseen.
Ei tarvitse toimittajan kuin korjailla hieman, omaa lisätään jotta saadaan itse kunniaa, nuohan pystyvät periaatteessa jo kirjoittamaan kirjojakin.
Kaikki lehdet, kirjat tai vaikkapa elokuvat eivät ole keskenään taiteellisesti yhtä korkeatasoisia. Tekoäly voi varmasti tuottaa iltapäivälehtien "X aiheuttaa syöpää" -artikkelin, voimaannuttavia mietelauseita sisältävän self help -oppaan huonosta itsetunnosta kärsiville tai käsikirjoituksen Hallmark-elokuvaan, mutta uskon, että aina tulee olemaan ihmisiä, jotka haluavat kuluttamaltaan taiteelta ja viihteeltä vähän enemmän. Tosi-tv ei ole lopettanut laatusarjoja eivätkä mainitut Hallmark-elokuvat indie-elokuvia.
Kasvimaassani mönkivä kastematokin on suurempi uhka kuin tekoäly 🤣🤣🤣
Planeetta on jo nyt täynnä porukkaa jolla ei ole minkään maailman virkaa.
Nykyinen tekoäly on vähän sama kuin silloin, kun tekstinkäsittely korvasi kirjoituskoneet.
Asioita saa tehtyä nopeammin ja virheettömämmin. Joistain vaikeistakin asioista tulee helppoja. Vähemmän ihmisiä tarvitaan tuottamaan tekstiä / tuloksia, mutta tekstin/tuloksen sopivuus tarkoitukseensa pitää kuitenkin ihmisen tarkistaa.
Tekoäly on vaan softaa jonka kehittävät on keskimäärin selvästi pöljempiä kuin minä joten ei mitään uhkaa muodosta
Tekoäly on se kommunismin "joku", joka tekee suurimman osan töistä.
Entäs sitten, kun tekoälylle iskee eksistentiaalinen ahdistus ja se tarvis lommoota?