Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
Ei se nyt liian korkeakaan saa olla. Pari pätevää lääkäriä joista toinen sanoo, että sen pitäisi olla 50-100 ja toinen noin 40.
Mullakin oli 24-31 se ja kyllä tuntui olossa. Hb tuolloin n. 125
Kun se meni yli 40, niin kaikki oireet helpotti.
Jos se on liian korkea, se on merkki tulehduksesta.
Eikä ferritiinikään yksinään vielä kerro koko totuutta raudanpuutteesta vaan tarvitaan vielä transferriini, transferriinin saturaatio ja Fe. Noista kaikista kun selviää puhtain paperein, niin ei ole raudasta puute.
alimmillaan 6 korkeimmillaan jotain 30 ja sitten taas 10. Varmaan tällä hetkellä -2 :D
Minulla mitataan poliklinikalla säännöllisesti, raudanpuuteanemia johon rautatabletit ei toimi. Hb myös alle 100. Munuaistaudin kanssa se voi olla näin. Onneksi saan muuta hoitoa.
Turha mittailla kun ei ole oireita. Juuri tällaisen turhan kuormittamisen vuoksi terveydenhuolto vie Suomen rahoista leijonan osan.
On mitattu useaan kertaan, ja lukemat on olleet 7-30. Yleisimmin pyörineet 15-20 välillä.
Hemoglobiini taas on tippunut näiden vuosien aikana kahdesti anemian puolelle, mutta muuten se on yleisimmin pyörinyt siellä 125-138 välillä.
En ole käynyt mittauttamassa. Jos se olisi matala, mitä sille voisi tehdä? En voi mitään rautavalmisteita alkaa syömään, koska ne nostaa hemoglobiinia, ja se on yli 150 aina muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Turha mittailla kun ei ole oireita. Juuri tällaisen turhan kuormittamisen vuoksi terveydenhuolto vie Suomen rahoista leijonan osan.
Eihän näitä ilman oireita ja epäilyksiä mittaillakaan julkisessa terveydenhuollossa, pösilö.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt liian korkeakaan saa olla. Pari pätevää lääkäriä joista toinen sanoo, että sen pitäisi olla 50-100 ja toinen noin 40.
Eikä ferritiinikään yksinään vielä kerro koko totuutta raudanpuutteesta vaan tarvitaan vielä transferriini, transferriinin saturaatio ja Fe. Noista kaikista kun selviää puhtain paperein, niin ei ole raudasta puute.
Pätevää lääkäriä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu työterveyteen meillä eikä ole varaa itse mittauttaa.
Sinulla ei ole varaa maksaa 25-60e kokeesta yksityisellä labralla?
Ei pääse terveyasemalta .Työttömänä ei rahaa yksityinen laboratorio.Kerro mistä yksityinen saat 25-60 e. Koken otettua? Helsinki se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näitä ilman oireita ja epäilyksiä mittaillakaan julkisessa terveydenhuollossa, pösilö.
Pösilölle tiedoksi, että suurin osa täälläkin ferritiininsä mittauttavista tekee sen ihan julkisella valehtelmalla oireensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu työterveyteen meillä eikä ole varaa itse mittauttaa.
No mene julkiselle? Sanna ja sosialistinen suomi maksaa kaiken. Kaikki on ilmaista. Rahaa tulee seinästä. Sähkö stöpselistä. Teollisuus pois suomesta. Bensan hinta 5 euroa litra. Suomi nousuun!
Julkinen ei vaan mennä ja sanota haluan sen ja sen kokeen.Ei Ainakaan Helsingin Suurpiirin Terveysasemat.Sinne ei päse edes läkäriin vaikka olisi tarve ajalla.Noin 8 viikon jonot.Sairaloiden plk. Jonot 6kk ainakin.Se on eri asia pient kunat ja pienet Kaungit.Kuin mitä Helsinki on Julkisensektorin terveyden hoiton edes mahdolisuus päästä.
Mulla on ferritiini 8, mutta ei selkeitä oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätevää lääkäriä??
Jep. Näiden kahden osaamiseen luotan, muiden en.
Viimeksi oli ferritiini sentään 11, ed.kerralla 8.
Hb 135.
mä koetan olla hyvä tyyppi.. ja mulla on työpaikka ja kämppä ja auto..silti ei kelpaa