Fyysikot! Kerro työstäsi.
Onko palstalla fyysikoita? Millaista työtä teet ja paljon saat palkkaa? Kerro myös koulutus taustastasi.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Väärä palsta tuollaisesta kyselyyn.
Vastaus riippuu rajusti siitä, mitä fyysikolla ymmärrät. Tutkijanuralle aikoville väitöskirja on pakollinen asia mutta yliopistoista valmistuu myös fysiikan maistereita ja teknillisen fysiikan diplomi-insinöörejä. Ovat siis ylemmän korkeakoulututkinnon fysiikan alalta suorittaneita henkilöitä, jotka sitten yleensä työllistyvät teollisuuteen tekemään jotakin löyhästi omaan alaansa liittyvää tutkimus- ja tuotekehitystyötä (R&D). Palkka sen mukainen mitä kyseisellä teollisuuden alalla muutenkin maksetaan. Valtion ja kunnan hommissa palkkaus on huonon ja surkean välimaastossa.
Sitten tietenkin on myös sairaalafyysikon polku. Varsin mielenkiintoista ja oikeasti hyödyllistä työtä mutta oletuksena on että pystyt tekemään väitöskirjan oman toimen ohella ja että et tarvitse lainkaan vapaa-aikaa tai mahdollisuutta nukkua 8 tuntia yössä useamman vuoden ajan.
Fysiikkaa opiskelleilta usein oletetaan että heillä on sopeutumiskykyä sillä tavoin että osaavat ottaa jonkun uuden asian haltuun ja lähteä sitä edelleen kehittämään. Eli että ovat eräänlaisia moniosaajia toisin kuin esimerkiksi elektroniikkasuunnittelijaksi päätyneet.
Omasta työstä ja työhistoriasta olisi varsin vaikea kertoa sen enempää paljastamatta tarkasti kuka minä olen. Tämän varmistaa LinkedIn - profiilin avainsanat ja Suomen pienet piirit.
Mikä palsta olisi paras tällaisen asian kyselyyn? Suomi24, ylilauta_vai_murhainfo?
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistunut filosofia tohtoriksi (teoreettinen fysiikka). Työskentelen senior data scientist -nimikkeellä. Aiemmin yksityisellä konsulttina, nykyisin julkisella työsuhteessa. Osaamisalaani ovat massadatan pohjalta tekoälyn kehittäminen ja pilvipalvelut yksinkertaistettuna. Väitöskirjani on tehty kosmologian alalta, mutta työni ei suoranaisesti liity asiaan ollenkaan. Palkkani on noin 5500.
Mitä tuo työ käytännössä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen cernin johtava pääfyysikko, ydinosaaminen fissioenergia. Palkka. 2859€
koulutustausta?
Fyysikko on yleensä opiskellut fysiikkaa.
Fysiikkaakin on hyvin monenlaista... ei ole sama asia, oletko opiskellut esim. fysiikkaa vai teoreettista fysiikkaa.
Millä fysiikan osa alueella on korkein palkka?
Tuen lääkekehitystä lääketeollisuuden tutkimushommissa, en viitsi omaa erikoisalaa laittaa kun piirit on pienet. Kysymykset on sellaisia, että koko aivokapasiteetin saa laittaa peliin. Hyvänä puolena on, että saa tehdä hommia maailman huippujen kanssa.
Ps. Ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koulutustausta?
Fysiikkaakin on hyvin monenlaista... ei ole sama asia, oletko opiskellut esim. fysiikkaa vai teoreettista fysiikkaa.
Puolijohteissa.
Valmistuin DI:ksi TKK:lta teknillisestä fysiikasta. Työskentelin Säteilyturvakeskuksessa ydinvoimaloiden turvallisuuteen liittyvissä tehtävissä. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että ohjelmointi kiinnostaa minua enemmän, joten vaihdoin alaa tietotekniikan puolelle toisen työnantajan palvelukseen.
Työttömänä en ole ollut päivääkään enkä ole myöskään tarvinnut varsinaista uudelleenkoulutusta, jos ei lasketa sitä, että tein myöhemmin väitöskirjan tietotekniikan alalta (mutta aloitin siis väitöskirjan DI-tutkinnon pohjalta enkä aloittanut opintoja alusta). Olisin myös voinut jäädä töihin STUKiin eli alanvaihto oli ihan omasta kiinnostuksestani lähtöisi.
Palkkani puolesta olen nykyisin ylimmässä desiilissä, enkä usko, että se olisi ainakaan huonompi, jos olisin jäänyt alkuperäiselle alalleni.
Ei sairaalafyysikonkaan työt varmasti epämiellyttäviä ole. Tosin joskus joutuvat yksinään ratkomaan aika hankaliakin teknisiä ongelmia, mutta heiltähän se sujuu. Tunnen aika monta sairaalafyysikkoa, ja ovat keskimäärin melko nohevaa väkeä. Ylipäätään fyysikoilla on ÄO huomattavasti keskivertoa korkeampi, joten alanvaihto ei välttämättä vaadi mitään virallista uudelleenkoulutusta, kun oppimiskykyä ja älyä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koulutustausta?
Puolijohteissa.
Niin hieman hankala. Puhutaanko kansainvälisesti vai kotimaasta. Joskus aikoinaan parhaiten optioilla rikastui ne, jotka meni Nokialle. Sen jälkeen sitten energiateollisuus Neste ja Fortum ja niiden optio-ohjelmat. En osaa oikein sanoa, onko jotain tietty alaa, jossa nykyisi olisi samanlaisia mahdollisuuksia. Kiinni vain, että sattuu oikeiseen firmaan
Mittailen asioita raksoilla.
Koulutuksena ammattikoulun puupuoli.
9e per päivä .
Vierailija kirjoitti:
Juu täällähän se fyysikoiden kerma pyörii :D
Kyllä täällä kaikenlaista sellaistakin porukkaa pyörii, mistä usein näkee näitä väittämiä että ei voisi olla tällä palstalla.
Itse olen kansainvälisesti menestynyt taiteilija (en kuitenkaan julkisuuden henkilö, omasta valinnastani näin). Pidän anonyymeista keskusteluista, koska täällä vain sillä on merkitystä mitä sanon - ei siis lainkaan sillä, kuka olen. Tosielämässä minua kohdellaan asemani vuoksi eri tavalla ja se on väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koulutustausta?
Puolijohteissa.
Eli Sähkömagnetismin osa alueella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koulutustausta?
Puolijohteissa.
Niin hieman hankala. Puhutaanko kansainvälisesti vai kotimaasta. Joskus aikoinaan parhaiten optioilla rikastui ne, jotka meni Nokialle. Sen jälkeen sitten energiateollisuus Neste ja Fortum ja niiden optio-ohjelmat. En osaa oikein sanoa, onko jotain tietty alaa, jossa nykyisi olisi samanlaisia mahdollisuuksia. Kiinni vain, että sattuu oikeiseen firmaan
eiköhän se ole itsestään selvyys että jos olemme suomalaisella keskustelu palstalla ja puhutaan työn palkasta niin kyse on nimenomaan suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koulutustausta?
Puolijohteissa.
eiköhän se ole itsestään selvyys että jos olemme suomalaisella keskustelu palstalla ja puhutaan työn palkasta niin kyse on nimenomaan suomessa.
Nykyisin kouluttautuneilla henkilöillä avoinna on koko maailma. Ei me olla enää 50-luvulla. Jos nuori miettii opiskelupaikkaa, niin aika moni miettii myös työmahdollisuuksia ulkomailla,
CTO keskisuuressa It-alan firmassa.
Palkka reilut 9600€/kk plus bonuksia vuodesta riippuen 20 000 - 35 000€.
Teoreettiselta fysiikalta valmistuin.
Ikää 44, harrastuneisuudella ja itseopiskelulla on ollut suuri merkitys.
Pitääkö olla lukio käyty että voi opiskella fysiikkaa?
no ei tarvihhe olla, mutta sitten pitää pääsykokeil koittaa päästä ja pääsee opiskelee paljo enemmä jos ei lukiofysiikkaa oo pohjalle käyny👍
Vierailija kirjoitti:
CERNissä ei tutkita fissioenergiaa.
Voiko sairaalafyysikko jäädä työttömäksi?
Jos opiskelee Suomessa, niin voiko saada töitä ulkomailta?
Cernissä opiskelijat saivat kesätöissä tuon verran jo vuosituhannen vaihteessa puhtaana käteen. Ja palkkahan maksetaan Sveitsin frangeina.