Oletteko puolisonne/kumppaninne kanssa samoilla poliittisilla linjoilla?
Vai löytyykö pareja, joiden yhteiselo sujuu vaikka näkemykset jopa päinvastaisia? Onnistuuko politiikasta puhuminen parisuhteessa? Miten poliittinen kanta näkyy arjessa?
Kommentit (7)
Ei olla, mies on äärimmäisen vihreä ja itse olen salapersu, virallisesti demari.
Vaahdotaan kaikenlaisista asioista, oivalletaan juttuja, mutta itse pidän tiukimmat särmäni omana tietonani.
Siinä ollaan samaa mieltä, mitä puoleita ei äänestetä, mutta sen tarkemmin ei tiedetä. ja mistä sen tietää jos tuo röykäle sittenkin äänestää persuja...
Olen vas/dem kannalla, mieheni persu. Osapuoli PS vuosien varrella välillä jyrkempi, välillä lievempi näkökanta asioihin. Joskus ahdistaa ja ajattelen, että millaista elämä olisi enemmän "samanhenkisen" ihmisen kanssa. Toisaalta olen onnellinen siitä, että elämässäni on tällaista erilaisuutta, jotenkin tuntuisi oudoltakin, että olisi vain samalla tavalla ajattelevien ympäröimä. Sellaista tilannetta ei ole koskaan ollut.
Aiheuttaa toki kitkaa jos keskustellaan aiheesta politiikka syvemmin. Mutta käytännön arkielämässä ei kyllä näy, teoissa ja toimissa. Ja totta kai löytyy myös asioita, joista ollaan samaa mieltä. Eihän mikään puoluekanta ole ihmisen kuva kokonaisuutena. Ainoastaan puolueaktiivit tuntuvat olevan täysin samaa mieltä puolueohjelman jokaisesta kohdasta, ainakin julkisesti, pitäähän yhteisiin tavoitteisiin sitoutua.
Joissain asioissa, mutta ei läheskään kaikesta.
Emme ole politiikassa mukana, joten eipä tuo eroavaisuus arjessa näy.
Samaa henkilöä äänestettiin. En voisi olla sellaisen puolison kanssa, joka ajattelee (poliittisista) arvoista eri tavalla kuin minä.