Millainen työpaikkailmoitus sinulle on turn off?
Olen toiminut pääsääntöisesti toimistopalveluduunissa, ja kun haen töitä, selaan työpaikkoja ja suljen työpaikkahakuilmoituksen, jos siellä on sanottu jokin näistä
-provisio
-tiivis työyhteisö
-sisällöntuotanto ja sosiaalinen media
-"ei tylsiä hetkiä - läppä lentää"
-henkilöstövuokraus
-haetaan asiakkaallemme.., ja ei kerrota mikä yritys on asiakas. En hae. En ikinä hae jos en tiedä mihin olen hakemassa. Tahdon tietää yrityksen ennen haastattelua, ei niin että se tulee yllätyksenä siellä haastattelussa.
-rakastat asiakaskohtaamisia
En hae, jos työpaikkailmoituksessa haetaan
sanavalmista, myyntihenkistä, pelkäämätöntä, aurinkoista, sädehtivää, "moniosaajaa"
Harmi. Olen vaan kotona mieluummin.
Kommentit (66)
"Liity perheeseemme", "olemme kuin yhtä perhettä" sun muut perhevertaukset. Käytännössä sama kun suoraan myöntäisi että myrkyllinen työympäristö jossa tasapainon voi unohtaa täysin. Omien lasten synttärit täytyy skipata koska illalla klo 11 aikaan soitetaan että tuleppas huomenna sittenkin töihin, olethan tiimipelaaja ja olemme yhtä perhettä kaikki. Peräkkäisiä ilta-aamuvuoroja alle 8h väliajalla, liian monta yövuoroa putkeen, kahta vapaapäivää peräkkäin ei ole eikä tule, jne jne.
Ykkössijan edellisen kanssa jakaa myös ne ilmotukset joissa vaatimukset on aivan eri liigassa kun se itse työ. Yhtä juuri luin jossa vaadittiin väh. 5 vuoden kokemusta kyseisestä työstä, yrittäjyyskokemusta, vuoropäällikkökokemusta, omaa autoa ja kykyä tulla paikalle lyhyellä varotusajalla.
Kyseessä fyysisesti raskas ala ja 6h/viikko-sopimus jotain 2h/päivä, "plus tarvittaessa töihin kutsuttava". Minimipalkalla. Lähestyivät mua ihan itse koska näkivät että olen aiemmin ollut alalla ja mulla on sieltä joku 2v kokemusta ennenkuin pääsin parempiin töihin. En suostunut.
Ennenkun joku miettii että miten toi on laillista - en asu Suomessa. :D Nykyisessä kotimaassa mennyt työelämä ja sen lait huonompaan suuntaan viime vuosina niin näitä paskoja ilmotuksia näkee aina vaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
"Tarjoamme hyvän perehdytyksen."
No kiva, mihin duuniin voit mennä kylmiltäsi?
Joo, tuo on melkein sama kuin sanoisi, että maksamme palkkaa.
Kaikki nuo tarjoamme perehdytyksen, mukavat työkaverit, näköalapaikka ym. on vain sen peittelyä, että palkka ja edut ovat surkeat.
Vierailija kirjoitti:
Klikkaan ruksia välittömästi, jos ilmoituksessa peräänkuulutetaan "paineensietokykyä".
Ei kiitos yhtään ainutta burn outia enää. Tulkitsen tuon mielessäni "Meillä vedetään tietoisesti vajaalla määrällä porukkaa ja sinun edellytetään taipuvan mutkalle tehdessäsi ainakin kahden ihmisen työt."
Sama täälä! "Siedän painetta" kyllä, mutta en todellakaan pidä siitä. Burn out tulee ennemmin tai myöhemmin..
Sellaiset, jossa joutuu lukee pitkän lillynlällykappaleen yrityksestä, superlatiivisestä työyhteisöstä, ylimalkaisen kuvauksen työ kuvasta, kunnes tullaan itse vaatimuksiin, joita on 3-5 riviä, joita harva täydellisesti täyttää.
Jos ilmoituksessa peräänkuulutetaan ulospäin suuntautunutta persoonaa, innostukseni lopahtaa siihen paikkaan.
Haetaan assistenttia mutta oikeasti ei ole kenenkään assari vaan pitäisi assarin nimikkeellä mm hoitaa firman kirjanpito, veroasiat, tilinpäätökset ym.,
Näitä oli paljon kun taloushallinnon ilmoituksia lueskeli.
"Can do -asenne"
"Timantti/timanttinen"
"Dynaaminen"
"Näppärä/sukkela/ketterä" (haetaanko tässä työntekijää vai jackrusselia?)
"Nautit kiireisestä tekemisestä/työsi on haastavaa" (nämä näin juuri eräässä ilmoituksessa molemmat)
"Huippua!/Hienoa!" (tulee yleensä jonkun kysymyksen jälkeen)
"Sykkiikö sydämesi"
Yleisesti ottaen kaikki sellaiset, joiden sanasto on suoraan kuin jostain limaisen verkostomarkkinoinnin promosta.
Vierailija kirjoitti:
Haetaan assistenttia mutta oikeasti ei ole kenenkään assari vaan pitäisi assarin nimikkeellä mm hoitaa firman kirjanpito, veroasiat, tilinpäätökset ym.,
Näitä oli paljon kun taloushallinnon ilmoituksia lueskeli.
Pitää paikkansa ja epäilemättä tarkoituksena on vain painaa palkkaa alemmalle tasolle määrittelemällä työ assistenttityöksi kuin suoraan kirjanpitäjäksi.
Paikka voidaan täyttää jo ennen hakuajan loppua.
Kertoo miten epätoivoinen työnantaja on ja tuosta voi päätellä, että työpaikassa on jotain vikaa!
Pyysin joku aika sitten rekryfirman ilmoituksen perusteella lisätietoja avoimesta työpaikasta. Ilmoituksessa oli mainittu työtehtäviksi laskutus, asiakaspalvelu ja muut toimistotyöt. En saanut tarkennusta työtehtäviin, en tietoja yrityksen nimestä tai edes alasta enkä tietoa sijainnista, nämä olisi kuulemma kerrottu haastattelussa. Lopulta työkin muuttui kokoaikaisesta vakituisesta osa-aikaiseen kesätyöhön. En hakenut.
-työyhteisön kehittäjä
Eli ilmapiiri on niin myrkyllinen, että työyhteisön kehittäjä savustetaan samantien pihalle mielenterveysongelmien kera. Ja esihenkilö tietää sen, että jotain pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratyöfirma, koska ne ei ilmossaan koskaan kerro mikä asiakasfirma on kyseessä. Mulle merkkaa paljon työpaikan sijainti, joten on turhauttavaa, kun ei tiedä missä se on.
Olisi kiva tietää, miksi sinun pitää valehdella. Totta on, ettei kaikissa kerrota asiakasfirmaa, enkä itsekään sellaista hakisi, mutta jos sinä ja kaikki kommenttiasi yläpeukuttaneet vaivautuisitte lukemaan ilmoituksia, niin huomaisitte, että aika monessa firman nimi sentään vieltä mainitaan.
Ei minua haittaa, jos vuokravifrmoja haukutaan. Olisi vain kiva nähdä, ettei valehdeltaisi kun totuuden voi tarkistaa niin helposti.
Ei ole tiettyä sanaa, olisi aika typerää olla hakematta huippupaikkaa vain jos ilmoituksessa on sana, josta ei pidä.
Rekrytöin työkseni ja somemarkkinointi on olennainen osa nykypäivän toimenkuvaa omassa työssäni ja monessa muussakin työssä. Vankka ammattilainen tietää tosin jo entuudestaan miten somea omalla alalla käytetään, eikä säikähdä moista vaatimusta.
Kuulostat hakijalta, jolla ei ole kovin korkeatasoista ammatillista osaamista, mutta koet että sinusta olisi vaikka mihin. Röyhkeä?
Tuolla asenteella ja osaamisella suosittelen siivousta, siellä ei tarvi ymmärtää somea eikä työyhteisö ole tiivis.
Muutama tutustumisvuoro ennen töiden alkua
Toisin sanoen palkaton perehdyspäivä
No ainakin jos siinä on esim sanoja:
-dynaaminen
-tiimipelaaja
Tai vaaditaan että:
-hymysi ei hyydy
-sinulla on hyvä paineensietokyky
-olet parhaimmillasi kiireessä ja/tai haastavissa asiakaspalvelutehtävissä
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, jossa jätetään mainitsematta vaatimuksia esim. ajokortin, oman auton tai matkustamisen osalta, ja sitten työhaastattelussa kerrotaankin, kuinka tarvittaisiin ajokorttia, omaa autoa tai valmiutta matkustamiseen.
Minä olen nähnyt pari kertaa ilmoituksen, jossa vaaditaan ajokortti, mutta "sitä ei työssä tarvita, koska kohteisiin pääsee kätevästi julkisilla".
Ei vuokratyöpaikkoihin. Haluan työllistyä suoraan yritykseen. Ei välikäsiä. Miksi näitä on niin paljon?
Yhdessä yksityisen hoitoalan työpaikkailmoituksessa oli: "kaikki ovat valmiita auttamaan". Totuus työpaikalla oli että apua ei saanut, päinvastoin jouduin tekemään myös toisten työt ja päivääkään ei mennyt että joku ei olisi ollut poissa eikä tietenkään sijaista.
Ja mara-alalla tuo on enempi sääntö kuin poikkeus.