Haluan lapsia vasta ~35v mutta mieheni on silloin jo yli 40..
Eli meillä 7v ikäeroa.
Haluaisin 1-2 lasta mutta voin elää kyllä lapsettomanakin. Haluan sitoutua lapseen kuitenkin aikaisintaan muutaman vuoden päästä eli35v. Joten onko tuhoon tuomittu ajatus että mieheni olisi esim. 42 ja 45 saadessamme lapset? Onko lapsilla silloin auttamatta liian "vanha" isä ja tulevat kärsimään siitä myöhemmin?
Ja kyllä, tiedän että se on minun hedelmällisyyteni jonka vuoksi kannattaisi kiirehtiä. En tarvitse läksytystä siitä ja tiedän kyllä että vaikka 70 vuotias mies voi tulla isäksi.
Mutta miten käytäntö? Ahdistaa että pitäisi senkään takia kiirehtiä vain ettei mies olisi yli 40 tullessaan isäksi.
Kommentit (91)
Mitä nuorempana synnytät sitä paremmin ja nopeammin palaudut synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Äh.. minä olin 35v ja mieheni 41v kun saimme esikoisen ja kuopuksen kohdalla ikämme olivat 39v ja 45v.
Hyvin ollaan jaksettu touhuta lasten kanssa vaikka mitä. Mieheni on jo yli 60v ja hän jopa omissa yövuoroissa töissään kertasi lukion matematiikkaa rauhallisina hetkinä jotta osasi sparrata lastamme yo-kirjoituksiin.
Minkä ikäinen olit kun aloitte yrittämään ?
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiedä yhtään tapausta jossa miehen ikä olisi vaikuttanut lapsen vammaisuuteen tai siihen, ettei nainen tule raskaaksi.
Presidenttimme on yksi hyvä esimerkki. Terve lapsi ,ja on vaimonsa saanut siitettyä vieläkin.
Elämää ei kannata elää pelosta käsin, vaan luottamuksesta. Luota siihen, että kaikki sujuu hyvin.
Tiedosta, että sinun omat ajatuksesi ja uskomuksesi vaikuttavat kaikkeen elämässäsi.
Joten tee niin kuin ITSE uskot parhaaksi.
Miten niin Presidenttimme hyvä esimerkki? Eikös he kärsineet lapsettomuudesta vuosikaudet?
Ap, oletko ajatellut, että mitä vanhempi itse ole, sen suurempi riski on lapsella on olla se "erityinen" eli vanhanaikaisesti kehitysvammainen
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuorempana synnytät sitä paremmin ja nopeammin palaudut synnytyksestä.
Mitä kauemmin imetät, sitä paremmin myös palaudut synnytyksestä ja rinnat myös palautuu paremmin entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ura ja aktiivinen urheilu-ura puoliammattilaisena estää tällä hetkellä.
Olen itse ainut lapsi jolla oli vanha isä joka kuoli ollessani 22v. Haluaisin siksikin kaksi lasta että sisaruksilla olisi ainakin toisensa, toisin kuin minulla.
Ap
Kyllä se sun ikä on isompi ongelma kuin miehen. Jos kahden lapsen saaminen on oikeasti tärkeää sinulle, aloitat aiemmin kuin yli 35-vuotiaana. Koska muut asiat on tärkeämpiä, otat riskin.
Omassa tuttavapiirissäni on vastentahtoisesti yksilapsisia, jotka ei yrityksestä huolimatta saaneet toista lasta. Heitä kaikkia yhdistää se, että lastenhankinta aloitettiin turhan myöhään.
Ei todellakaan kannata odottaa. Kannattaa oikeasti miettiä sitä, että lasten saanti ei ole taattu. Itse aloitin lasten tekemisen 27 vuotiaana, useiden keskenmenojen jälkeen sain esikoisen 31 vuotiaana. Nyt kakkosta ollaan yritetty tovi, keskenmenoja taas ja olen jo 35v. Jos olisin tämän tiennyt, olisin aloittanut lasten tekemisen paljon aikaisemmin, koska halusin monta lasta, mutta niitä ei vaan tule. Mitään fyysistä vikaa ei missään lääkärien mukaan vaan huonoa tuuria.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä tuntuu jotenkin hassulta, kun nykyään nelikymppisillä on vielä ihan pieniä lapsia, siis sellaisia päiväkoti-ikäisiä. Omani ovat jo teinejä ja itse juuri täytin sen 40v. En kyllä itse jaksaisi mitään vauvoja/taaperoita enää. Haluan keskittyä muihin asioihin.
Minä olen myös monesti hämmästynyt, kun minua vanhemmat, pienen lapsen kanssa liikkuvat ihmiset ovatkin osoittautuneet lapsen vanhemmiksi eikä isovanhemmiksi. Monella viisikymppisellä on päiväkoti-ikäisiä lapsia. Se tuntuu vähän hassulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sperma voi olla ikinä vanhaa, sehän uudistuu jatkuvasti, kuten kaikki solutkin kaikilla ihmisillä. Solut ovat aina uusia.
Laatu vain huononee ja siittiöiden liikkuvuus hidastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä tuntuu jotenkin hassulta, kun nykyään nelikymppisillä on vielä ihan pieniä lapsia, siis sellaisia päiväkoti-ikäisiä. Omani ovat jo teinejä ja itse juuri täytin sen 40v. En kyllä itse jaksaisi mitään vauvoja/taaperoita enää. Haluan keskittyä muihin asioihin.
Minä olen myös monesti hämmästynyt, kun minua vanhemmat, pienen lapsen kanssa liikkuvat ihmiset ovatkin osoittautuneet lapsen vanhemmiksi eikä isovanhemmiksi. Monella viisikymppisellä on päiväkoti-ikäisiä lapsia. Se tuntuu vähän hassulta.
Ei se nyt kovin tavallista ole. Vain muutama prosentti kaikista lapsista syntyy 40 täyttäneelle äidille. Eniten lapsia syntyy 30-34 -vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan toinen jalka banaaninkuorella ja toinen haudan partaalla kun omat lapset tulee aikuisiksi.
Mä en tullut enää 35-vuotiaana raskaaksi. Nyt olen ollut ilman ehkäisyä jo 5 vuotta ja ikää se 40v. Lapset nyt 12- ja 9-v.
Hedelmällisyyskokeissa kaikki oli ok, mutta en vaan raskaudu enää.
Lapsesi tulee olemaan sinulle rakkain ja tärkein henkilö maanpäällä ja vaikka nyt tuo ajatus tuntuu vieraalta, niin lapsesi ollessa maailmassa, toivoisit hänelle kaikkein parasta kuten vaikka lisävuosia näkemään lapsesi varttuminen ja aikuisuus.
Jos lapsen saamiselle ei ole tällä hetkellä estettä, on paras aika yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Syntymä on kuolemantuomio :(
Mikset sitten kuole jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tiedä yhtään tapausta jossa miehen ikä olisi vaikuttanut lapsen vammaisuuteen tai siihen, ettei nainen tule raskaaksi.
Presidenttimme on yksi hyvä esimerkki. Terve lapsi ,ja on vaimonsa saanut siitettyä vieläkin.
Elämää ei kannata elää pelosta käsin, vaan luottamuksesta. Luota siihen, että kaikki sujuu hyvin.
Tiedosta, että sinun omat ajatuksesi ja uskomuksesi vaikuttavat kaikkeen elämässäsi.
Joten tee niin kuin ITSE uskot parhaaksi.Miten niin Presidenttimme hyvä esimerkki? Eikös he kärsineet lapsettomuudesta vuosikaudet?
Kun morsian oli vielä alaikäinen.
Sen aikaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten tee niin kuin ITSE uskot parhaaksi.Miten niin Presidenttimme hyvä esimerkki? Eikös he kärsineet lapsettomuudesta vuosikaudet?
Kun morsian oli vielä alaikäinen.
he he... Jenni oli 40 v. Saadessaan Aaron
Äitini sai lapset 38 ja 40 -vuotiaana, isä on muutaman vuoden vanhempi. Nyt itse kolmekymppisenä on alkanut ahdistaa heidän ikänsä, mut eipä tässä muuten ole kärsitty.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tullut enää 35-vuotiaana raskaaksi. Nyt olen ollut ilman ehkäisyä jo 5 vuotta ja ikää se 40v. Lapset nyt 12- ja 9-v.
Hedelmällisyyskokeissa kaikki oli ok, mutta en vaan raskaudu enää.
Onko mies salaa katkaissut itseltään.
tuskin se mies enää silloin haluaa panna 35 vuotta vanhaa mummoa, mutta voittehan te pakastaa spermaa sitä varten