Yliopistossa työskentelevä tai opiskellut: kuinka monta suunnittelijaa yliopistossasi on?
Työntekijöiden jakauma kiinnostaa. Esim. Helsingin yliopistossa on henkilöhakemiston perusteella vajaat 200 suunnittelijaa, suunnittelija- ja koulutussuunnittelijahauilla. Palkkataulukon perusteella saavat yli 3000 e/kk palkkaa.
Jos palkka on esim. 3500 e/kk, noista tulee jo ilman sivukuluja n. 8 miljoonaa euroa vuodessa. Onko budjetti muualla suunnilleen sama? Minkä nimikkeisiä yliopistoista löytyy paljon?
Helsingin yliopistossa monien suunnittelijoiden työhön kuuluu paljon muiden ohjeistamista töihinsä. Suunnittelijoiden lisäksi tarvitaan siis myös ihmisiä tekemään työt eli esim. täyttämään listat ja excelit tiedolla tai hoitamaan käytännön hallinto. Vastaako tuo kokemuksia? Onko tiedossa, kuinka moni keskittyy muiden ohjeistamiseen ja kuinka suuri osa ajasta menee muuhun?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on kyllä aika outo käsitys suunnittelijoiden työnkuvasta. Suunnittelija nimikkeenä on todella ympäripyöreä, kun itse olin yliopistolla suunnittelijana tarkoitti nimike, että oli itse vähintään maisteri ja vastuuasemassa omassa yksikössä. Ihan itse tuotin sisällöt, tein raportit ja koulutin henkilöstöä. Koordinaattoriksi pääsi tradenomin tutkinnolla, mutta kyllä heilläkin oli itsenäiset työnkuvat. Oma kokemukseni ainakin on, että meidän yksikössä ei ollut turhaa paperin pyörittelyä vaan kaikki toimivat tehokkaasti ja itsenäisesti ilman mitään byrokraattista kyttäilyä tai turhaa hierarkiaa.
Kai jutun pointti on se, ettei kellään ole käsitystä siitä työnkuvasta. Tässäkään keskustelussa siihen ei vastattu, muuten kuin että (olemattomat) käsitykset ovat oudot. Mitä teette?
En ole suunnittelija mutta olin valintasihteerinä yliopistossa. Silloin pari suunnittelijaa ohjeisti meitä ja muita suunnittelijoita toimi yhteyshenkilöinä koulutusohjelmiin. Hakemusten tarkastaminen ja niihin liittyvää viestintää, muuta hallintoa tai valintakoejärjestelyjä oli ulkoistettu sihteereille.
Koulutusohjelmat tarkastivat hakemukset tai valintakokeet, jos akateemista arviointia vaadittiin. Sihteerit tekivät mekaanista laskentaa. Suunnittelijat kai koordinoivat prosesseja, joitain koordinaattoreitakin oli.
Hakuneuvojat puolestaan neuvoivat opiskelusta kiinnostuneita.
En tiedä, riviopiskelijana. Kerran kävin tapaamassa suunnittelijaa, joka oli samassa huoneessa 3 muun kanssa. Silloin tuli mieleen, että ei ikinä tänne töihin, jos joskus oli käynyt mielessä työ yliopistossa. Minulla ollut aika monta työhuonetta eri paikoissa, pientäkin. Mutta ei ikinä yhtäkään niin pientä, ja olen yleensä ollut aina niissä yksin tai korkeintaan toisen työntekijän kanssa samassa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, riviopiskelijana. Kerran kävin tapaamassa suunnittelijaa, joka oli samassa huoneessa 3 muun kanssa. Silloin tuli mieleen, että ei ikinä tänne töihin, jos joskus oli käynyt mielessä työ yliopistossa. Minulla ollut aika monta työhuonetta eri paikoissa, pientäkin. Mutta ei ikinä yhtäkään niin pientä, ja olen yleensä ollut aina niissä yksin tai korkeintaan toisen työntekijän kanssa samassa.
Nykyään on paljon avokonttoreita eli isompi joukko tai esim. 4 samassa tilassa. Korona-ajan jälkeen kaikki eivät välttämättä ole säännöllisesti paikan päällä toimistolla. Läsnäolo voi osittain liittyä työnkuvaan: tarvitaanko henkilöä tapaamaan joitain tai järjestelemään vai hoituuko työ etänä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on kyllä aika outo käsitys suunnittelijoiden työnkuvasta. Suunnittelija nimikkeenä on todella ympäripyöreä, kun itse olin yliopistolla suunnittelijana tarkoitti nimike, että oli itse vähintään maisteri ja vastuuasemassa omassa yksikössä. Ihan itse tuotin sisällöt, tein raportit ja koulutin henkilöstöä. Koordinaattoriksi pääsi tradenomin tutkinnolla, mutta kyllä heilläkin oli itsenäiset työnkuvat. Oma kokemukseni ainakin on, että meidän yksikössä ei ollut turhaa paperin pyörittelyä vaan kaikki toimivat tehokkaasti ja itsenäisesti ilman mitään byrokraattista kyttäilyä tai turhaa hierarkiaa.
Keitä koulutit? Liittyivätkö raportit kouluttamiisi asioihin? Oliko kyse töiden ohjeistamisesta vai muunlaisesta? Kuinka usein koulutuksia oli?
Muistatko kuinka monta suunnittelijaa yliopistossasi oli? Entä esim. koordinaattoreita?
Kuuluiko töihin muuta kuin kouluttamista ja raportointia?
Olin puolisen vuotta yliopistolla Erikoissuunnitelijan tittelillä. Kyse oli ATK-tyyppisistä projektista, joka alkoi ja piti saada loppuun siinä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua veronmaksajana kiinnostaa mitä ovat nämä julkisen sektorin paisuneet virat ja mitä niissä tehdään. Tiedän, että siellä on ammattiryhmiä, jotka hukkuvat töihin ja olisivat lisäkäsien tarpeessa, mutta onhan se myös paisunut järjettömästi. Esimerkiksi nämä opettajia turhauttavat hankehumpat. Kuka näitä keksii ja miksi? Keksii töitä itselleen ja häiritsee opettajien töitä.
Aivan. Tarvitaan suunnittelija vastaamaan hankehumpista ,kyselyistä ym jotta opettaja voi keskittyä varsinaiseen työhönsä eli opettamiseen.
Usko tai älä, se opetus, kurssivaatimukset, selosteet, opintokokonaisuudet opiskelijoiden sisäänotto ja esim yliopiston tietojärjestelmät ei ilmesty tyhjästä
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, se opetus, kurssivaatimukset, selosteet, opintokokonaisuudet opiskelijoiden sisäänotto ja esim yliopiston tietojärjestelmät ei ilmesty tyhjästä
Opetuksen ja kurssivaatimukset kai hoitavat opettajat? Ennen opintosihteerit vastasivat kokonaisuuksien rekisteröinnistä. Onko töitä nykyään suunnittelijoilla vai esim. opintoneuvojilla?
Mitä tietojärjestelmille pitää tehdä?
Amanuenssiaikaan jotkut opintosihteerit ja suunnittelusihteeri auttoivat amanuensseja käytännön hallintotöissä kuten ryhmien sijoittelussa. Muistan, että sen jälkeen oli inhottavaa hakea töihin, jos rekrytoijat teeskentelivät, etteivät työt olleet suunnittelutöitä. Miten samat työt amanuenssien tai suunnittelijoiden tekemikseen kertomina olivat suunnittelua mutta muiden tekeminä eivät?
Jos suunnittelutyöksi katsotaan muiden ohjeistaminen, tuossa on järkeä. Palkanmaksun kannalta järkevää olisi maksaa työt tekeville.
Nykyään jossain on opetusavustajia. Onko tiedossa, saavatko he ohjeistusta suunnittelijoilta vai muilta? Joka tapauksessa vaikuttaa arvokkaalta työkokemukselta ja hyvä että nimikekin viittaa opetuksessa avustamiseen.
Tekoälyrobotilla kaikki hoituu sjitsait ja henkilökunta vapautetaan kiireistään. Luennot kaikkialle striimillä ja 1 hoitaa moninkertaisesti opettajat rasituksista vapaaksi. Kysyy häntä vaikka elon muskilta.