Liian rehellinen teini
Lapseni oli kahden viikon työharjoittelussa ruokakaupassa. Työtehtäviinsä kuului pääasiassa (lähes ainoastaan) tavaroiden hyllytystä ja purkamista.
Teki työnsä hyvin (myös työtodistukseen on kirjoitettu että työt hoitui joutuisasti ja tunnollisesti) mutta teinini teki virheen, kun ekan viikon lopussa perehdyttäjänsä kävi _kysymässä_, miltä työt tuntuvat, ja teinini vastasi rehellisesti, että työ on puuduttavaa ja tylsää.
Sen jälkeen hänen toinen viikkonsa töissä oli melko tukala, perehdyttäjä kävi naureskelemassa, että kuinkas täällä nyt tylsyyden kanssa pärjätään ja oli kertonut teinin vastauksen myös muille kaupan työntekijöille, josta teini sai sitten kuulla heiltäkin koko tokan viikon.
Työtodistuksessa luki parannettavaa-kohdassa, että teinin "asenne on ongelmallinen" ja teinin kysyttyä mitä tällä tarkoitetaan, oli hänelle vastattu, että tarkoitti sitä, kun perehdyttäjälleen haukkui työn.
En nyt oikein tiedä mitä tässä pitäisi vanhempana sanoa, muuta kuin että vaikka olen aina terottanut rehellisyyden olevan ensisijaisen tärkeää, niin... työelämä on se poikkeus ja sanansa tulee asetella todella varovasti...
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Kyseessä ei ehkä välttämättä ole itse rehellisyyden ongelmallisuus, vaan se asenne (tai asennoituminen), joka johti teinin pitämään työtehtävää tylsänä ja puuduttavana. Eli rehellisyysastetta ei tarvitse muuttaa, jos muuttaa asennoitumistaan esimerkiksi työn mielekkyyteen.
Enkä muuten siis syyllistä teiniä siitä tai välttämättä ole sitä mieltä, että työn kuin työn tulisi olla hänestä kiinnostavaa, vaan halusin vain esittää näkemyksen, jossa rehellisyys ei ole välttämättä ongelmallista. Tosielämässä ihmiset eivät varmaankaan voi vapaasti valita, mikä heistä on hauskaa ja mikä ei.
Minkälaisella asennoitumisella itseään toistavasta liukuhihnatyöstä saa epätylsää?
Kuten sanoin, niin en tiedä, missä määrin ihmiset voivat valita, mistä he pitävät. Mutta ainakin jotkut ihmiset tuntuvat pitävän esimerkiksi neulomisesta, virkkauksesta, meditaatiosta ja hengitysharjoituksista. Myös monet pelit, joita ihmiset siis vapaa-ehtoisesti pelaavat, ovat koostuvat ainakin osittain liukuhihnatyylisestä tai ainakin näennäisesti samankaltaisena toistuvasta sisällöstä. Klassisena esimerkkinä tulee mieleen Tetris, joka on melkein kirjaimellisesti liukuhihnapeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On valitettavaa, että teinisi rehellisyys johti tällaiseen tilanteeseen työharjoittelussa. Vaikka rehellisyys on tärkeä arvo, työelämässä on myös tärkeää ymmärtää, että asenteella ja käytöksellä on merkitystä, ja se voi vaikuttaa työsuhteeseen ja uran kehittymiseen.
On hyvä keskustella teinin kanssa siitä, miten työpaikalla voi ilmaista mielipiteitä ja tunteitaan asiallisesti, ottaen huomioon toisten työntekijöiden ja perehdyttäjän näkökulmat. Työpaikalla on tärkeää ylläpitää hyviä työsuhteita ja välttää negatiivista puhetta tai asennetta, joka voi vaikuttaa muiden työntekijöiden motivaatioon ja työilmapiiriin.
On myös hyvä huomauttaa teinille, että työharjoittelu on tilaisuus oppia uusia taitoja ja saada kokemusta työelämästä, ja vaikka jotkut tehtävät voivat tuntua tylsiltä tai haastavilta, niitä on tärkeää tehdä kunnolla ja tunnollisesti.
Lopuksi, on hyvä olla tukemassa teiniä ja auttamassa häntä käsittelemään tällaisia tilanteita, ja rohkaisemaan häntä jatkamaan työharjoittelunsa loppuun ja oppimaan siitä mahdollisimman paljon.
Kyllä keskustelimmekin, ja annoin teinilleni tunnustusta nimenomaan siitä, että oli tehnyt työnsä hyvin (se luki todistuksessakin) siitä huolimatta, että koki työn tylsäksi.
Sitä teinin oli vain vaikea ymmärtää, että kun häneltä varta vasten kysyttiin, mitä työstä on mieltä, ja vastasi siihen rehellisesti, sai kärsiä nahoissaan.
Tilannetajuton "törppö" ehkä, kuten toinen vastaaja sanoi, mutta on mielestäni otettava huomioon että puhutaan hyvin nuoresta ja kokemattomasta ihmisestä, joka ei tätä ennen koskaan ole ollut missään työelämässä... Tämä oli ensimmäinen työharjoittelu (työelämään tutustuminen) hänelle ikinä.
Ap
Minua pyydettiin työpaikalla kiireen keskellä opastamaan kahta opiskelijaa, jotka tulivat kesätyöhön. He olivat täysi-ikäisiä. Kun olin näyttänyt paikkoja ja kertonut mitä siellä tehdään ja miksi, he sanoivat, että he eivät tuollaista "paskatyötä" tee! Joku ryhmänohtaja järjesti heille sitten parempaa tekemistä. Muistan, että noiden kahden kommentti tuntui ikävältä. Kaipa he pääsivät hienoihin töihin saatuaan opinnot valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opettaa sille teinille, että sosiaalinen pelisilmä on myös tärkeää. Ei ole järkevää esimerkiksi kertoa toiselle, että hän on ruma tai hänellä on rumat vaatteet. Hän olisi voinut sanoa esimiehelle vaikka, että pikkuhiljaa työtehtävät sujuvat paremmin kun ne ovat tulleet tutummaksi. Silloin hän ei olisi valehdellut, mutta ei olisi myöskään haukkunut työtehtäviä.
Tietty diplomaattisuus on viisasta näissä tilanteissa. En itse puhu kenellekään kovin loukkaavasti, mutta onnistuin silti suututtamaan yhden lähipomon vuosien varrella. Olisi kannattanut pitää suu kiinni tai puhua ympäripyöreitä.
Rehellisyyttä tulee välttää oman lähipiirin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyllyttäjän työ on tylsää ja puuduttavaa. Vai onko joku muka eri mieltä?
Ja nuoresi jaksoi kaikesta tylsyydestä ja puuduttavuudesta huolimatta tehdä työnsä kunnolla, ja kuunnella vieläpä esihenkilönsä asiattoman v*ttuilun.
Todella moni työ on tylsää ja puuduttavaa. Miksi sitä ei saisi sanoa? Vittuilu on välittämistä ja virkistää päivää. Ainoa joka on väärässä on se joka kirjoitti pojasta että on asenne ongelmia vai mitä nyt sitten kommentoimaan.
Oikeassa elämässä moni työ on tylsää ja pakkotahtista. Etenkin kun nykyään puitäisi olla nopea koko ajan.a. Vaikka ihminen olisi unelmatyössään, niin se ei silti ole koko ajan kivaa. Esimerkkinä IT-ala. Olen kuullut useamman alalla olevan sanovan, että se on työnä aika rankkaa, mutta vapaa-aikana voi olla hauskaa tehdä omia juttuja. Ulkomaanmatkalla olen jutellult parikymppisen aasialaisen miehen kanssa, joka sanoin, ettei varmaan jaksa siinä työssä eläkeikään asti. Olin hämmästynyt, kun se on kuitenkin suosittu ala. Myöhemmin olen kuullut samantapaisia mielipiteitä. Ilmiö koskee varmaan myös muita ammatteja.
Nuoren kannattaisi hakeutua johonkin puoluetoimistoon töihin. Siellä todenpuhuminen loppuu ja silkka valehtelu alkaa. Paatuneimmat jopa itse uskovat puheisiinsa.
Kuka ottaa tosissaan tet-harjoittelut?
Huonoa käytöstä perehdyttäjältä ja muilta työntekijöiltä nuorta kohtaan.
Ehkä tylsyydestä huomauttelun sijaan olisi voinut vaikka tarkentaa mitä nuori sillä tarkoittaa.
Nuori ei välttämättä tiedä mitä kysymyksellä oikeasti tarkoitetaan eikä ole mikään törppö.
Nuori olisi ansainnut enemmän kunnioitusta vaikka kokikin työn tylsäksi ja puuduttavaksi.
Se että työ on tylsää ja puuduttavaa, mutta tekee siitä huolimatta sen hyvin on sinnikästä ja hieno asia.
Tuo vastaus oli mielestäni ikävän negatiivinen. Eihän teinillä ollut huonoja käytöstapoja. Pitkän elämänkokemuksen omaavana neuvoisin, että valkoiset valheet ovat sallittuja. Iän myötä sitten huomaa että kaikkea ei kannata sanoa ääneen, se ei aina ole oman edun mukaista.