Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian rehellinen teini

Vierailija
31.03.2023 |

Lapseni oli kahden viikon työharjoittelussa ruokakaupassa. Työtehtäviinsä kuului pääasiassa (lähes ainoastaan) tavaroiden hyllytystä ja purkamista.

Teki työnsä hyvin (myös työtodistukseen on kirjoitettu että työt hoitui joutuisasti ja tunnollisesti) mutta teinini teki virheen, kun ekan viikon lopussa perehdyttäjänsä kävi _kysymässä_, miltä työt tuntuvat, ja teinini vastasi rehellisesti, että työ on puuduttavaa ja tylsää.

Sen jälkeen hänen toinen viikkonsa töissä oli melko tukala, perehdyttäjä kävi naureskelemassa, että kuinkas täällä nyt tylsyyden kanssa pärjätään ja oli kertonut teinin vastauksen myös muille kaupan työntekijöille, josta teini sai sitten kuulla heiltäkin koko tokan viikon.

Työtodistuksessa luki parannettavaa-kohdassa, että teinin "asenne on ongelmallinen" ja teinin kysyttyä mitä tällä tarkoitetaan, oli hänelle vastattu, että tarkoitti sitä, kun perehdyttäjälleen haukkui työn.

En nyt oikein tiedä mitä tässä pitäisi vanhempana sanoa, muuta kuin että vaikka olen aina terottanut rehellisyyden olevan ensisijaisen tärkeää, niin... työelämä on se poikkeus ja sanansa tulee asetella todella varovasti...

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo varastoduunit ovat yleensä ihan sairaan puuduttavia hommia ja sen takia ne eivät itseäni enää kiinnostakaan. Teinille hyvä juttu että saa niistä lisää motivaatiota käydä koulunsa loppuun. Eri asia kannattaako sitä sanoa rehellisesti päin naamaa, mutta kyllä kai työnantaja tietää sen minkä suurin osa työntekijöistäkin tietää. Pelkkää teatteriahan se on jossa työntekijä esittää iloista ja työnantaja on uskovinaan.

Vierailija
42/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, töissä ei aina ole kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi opettaa huonokäytöksiselle lapselle tapoja?

En minäkään sano vastaantuleville nuorille, kuinka rumia ja/tai näppyläisiä he ovat. 

IHAN ERI ASIA. Hän kertoi että työ on puuduttavaa ja tylsää. Ei siis aio kaupan alalle hyllyjä täyttämään. Sitähän TET on. TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUTTAMISTA

Lukee vaikka lääkäriksi. Tai fysioterapeutiksi joka hoitaa kaupan tätejä ja setiä kun näillä on kipeät hartiat.

Ei hän haukkunut kenenkää ulkonäköä.

Vierailija
44/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinissä ei mitään vikaa. Asenneongelma on tossa tapauksessa työnantajalla. Ei totuuden kertominen ole yhtä kuin asenneongelma herranen aika. Aika moni työ on puuduttavaa eikä se tarkota samaa kuin että ei pitäisi sitä silti tärkeänä

Vierailija
45/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenneongelma ois jos tekis työnsä huonosti, ei totuus. Ole vaan ylpeä lapsestas.

Vierailija
46/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin ollut teinin paikalla, niin minustakin tuollaiset työtehtävät olisivat olleet tylsiä. Teinin kannattaa lukea sen verran korkea tutkinto, ettei tarvitse tuollaisia töitä tehdä.

Vierailija
47/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä työnantajana arvostasin tollasta kun kuitenkin teki työnsä moitteetta. Mistä lähtien yhteiskunta on arvostanu valehtelua? Siinä hyvä kysymys minusta et millon meni sillä tavalla vinksalleen et ollakseen hyvä työntekijä on alettu arvostaan sitä et osaa valehella mahdollisimman sujuvasti. Aika kamalaa kun alkaa ajatella

Vierailija
48/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo käsitys rehellisyydestä nykyihmisillä, kun sen luullaan tarkoittavan tahditonta töksäyttelyä ja muuta huonoa käytöstä. Toisaalta ei yllätä kun pisa-tulokset ja äo laskee kuin lehmän häntä nykyään.

Vierailija
49/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä työnantajana arvostasin tollasta kun kuitenkin teki työnsä moitteetta. Mistä lähtien yhteiskunta on arvostanu valehtelua? Siinä hyvä kysymys minusta et millon meni sillä tavalla vinksalleen et ollakseen hyvä työntekijä on alettu arvostaan sitä et osaa valehella mahdollisimman sujuvasti. Aika kamalaa kun alkaa ajatella

Ja sinä et keksi mitään muuta sanottavaa kuin joko "rehellisen" työn haukkumisen, tai valehtelemisen??

Vierailija
50/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei olisi kauppaan töihin kun en möisi mitään päihteitä.

Arvokysymys. 

Suomalaisissa kaupoissa ei myydä minkäänlaisia päihteitä. Mitä oikein hourit?

Vierailija
51/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teini on pakotettu töihin jo noin nuorena, kuin suoraan kohdusta revitty kauppaan. Hyllytys sopii kohtuullisessa määrin jollekin innokkaalle. Kiva tuote on kivempi hyllyttää kuin huono tuote.

Vierailija
52/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mun oppilaat, jotka on olleet  työelämänharjoittelussa ruokakaupassa, ovat sanoneet, että se on tylsää, kaverin kanssa menee paremmin kun voi jutella samalla.

Tetin yksi idea onkin motivoida oppilaita opiskelemaan kun ne huomaavat, miten tylsiä ovat työt joihin ei tarvitse koulutusta.

Kyllä jokainen kaupan aikuinen varmaan tajuaa, että jos ainut työ kaupassa on hyllyjen täyttäminen, tylsäksi käy. Oletan, että vakituisilla työtehtävät vähän vaihtuu päivän aikana? t. yläkoulun ope

Vierailija
53/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytösongelma nuorella.

54/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei olisi kauppaan töihin kun en möisi mitään päihteitä.

Arvokysymys. 

Harvemmin hyllyttäjät mitään myy ,saati päihteitä

Mitähän päihteitä tarkoitat ?

Vierailija
55/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se teinisi ole ihan heti mitään kiinnostavia duuneja saamassa

Miksei teini sitten saisi ilmaista työn olevan tylsää? Mulla on ollut jopa töissä nukkuvia nuoria harjoitteluissa. Se jos toinen kertoo työn olevan tylsää, Ei mielestäni ole suuri asia. Työ on hoidettu kuitenkin kunnialla. Mä jakaisin vanhempana tuon palautteen kyllä julkiseksi jos kauppias ei tuon vertaa osaa nuorten kanssa pelata.

Vierailija
56/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä et keksi mitään muuta sanottavaa kuin joko "rehellisen" työn haukkumisen, tai valehtelemisen??

Se ei ole haukkumista jos sanoo työtä puuduttavaks. Haukkumista ois jos sanois et tyl on paskaa

Vierailija
57/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkumalla työn teini haukkui myös kaikkien työpaikalla työllistettyjen työt. He loukkaantuivat ja irvailivat sen vuoksi, puolustaakseen itseään (lapsellisesti).

Saman sisällön voi sanoa positiivisen kautta loukkaamatta toista.

Vierailija
58/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta on jo useampia vuosia aikaa, joten en muista tarkkaan yksityiskohtia, mutta......

TYöjohdon kanssa täytyi pitää lakisääteisiä kahdenvälisiä keskusteluita, joiden aikana kerroimme toisillemme, pomo ja minä työpaikan ongelmista.

Vastasin rehellisesti, että hän voisi joskus olla tasapuolisempi meitä työntekijöitä kohtaan ja edes yhden kerran elämässään puolustaa meitä silloin kun tarvetta siihen on.

Otti selkeästi nokkiinsa asiallisesta kritiikistäni, sillä kaikki muutkin työpaikallemma olivat asiasta samaa mieltä, joskin oletan, että olin ainoa joka uskalsi näissä keskteluissa ottaa asian esiin.

Muutaman kuukauden kuluttua pomo yritti saada minulle varoituksen työpaikalta poissa olon vuoksi, mutta epäonnistui, sillä sain muutamalta paikalla olleelta työntekijältä kirjallisen todistuksen, että olin ollut työpaikalla ko. aikana.

Seuarauksena tästä oli jatkuvaa kettuilua, ikävimpien työtehtävien määräämistä ja tilanne eteni siihen, että irtisanouduin työpaikasta tämän epäasiallisesti käyttäytyvät mulkun vuoksi.

Lapsille ja nuorille ei kannata opettaa rehellisyyttä työpaikalla, vaan perkeleenmoista nuolentaa ja valehtelemista, niin eteneminen uralla on todennäköisempää.

Vierailija
59/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että sai tuon opin jo nyt. Itse kuvittelin vielä yli kolmekymppisenä, että jos töissä kysytään mielipidettä, se muka oikeasti halutaan kuulla. Hah.

Olen yläkoulun opettaja ja joudun opettamaan teineille, että rehellisyys on usein tyhmyyttä. Ei, lopputyön alkusanoihin ei pidä kirjoittaa tekevänsä sitä vain pakon edessä ainoana tavoitteena läpipääsy. Kirja-arvosteluun ei kannata kirjoittaa, että lukeminen jäi kesken eikä oikein tajunnut teoksesta mitään, koska ei ymmärrä lukemaansa. Tunnille ei ole fiksua tulla huutaen, että ei ole kirjoja mukana tms. Saattaahan olla, ettei niitä edes tarvita.

Täydellinen rehellisyys on joko tyhmyyttä, lapsellisuutta tai autismia.

Lapsesi olisi pitänyt sanoa, että kivaa on ollut, mutta häntä kiinnostaisi kokeilla muitakin tehtäviä.

Vierailija
60/69 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törppöjä työkavereita, ei ohjaajan kuulu juoruta nuoren sanomisia. Ei TET ole työntekoa vaan työhön tutustumista. Samaa hommaa teetetään 2 viikkoa putkeen ja yleensä tylsin ja helpoin homma mitä työpaikalla on.

TET on parhaimmillaan yksi päivä kunkin työntekijän matkassa ja heidän työskentelyä seuratessa eikä jossain varastossa tai hyllyjen välissä piilossa.

No tehtävä tuli suoritettua ja opittua ettei ainakaan kauppaan töihin, lukuhaluja nuorelle.

Työelämään tutustumisen yhteydessä kiusaaminen on kyllä ihan aitoa työelämään tutustumista. Tietää jatkossa, ettei tarvitse lopettaa leikkimistä työpaikallakaan. Ties vaikka 20v myöhemmin on itse kiusaamassa harjoittelijaa.