Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarjoatko ruuat/kahvileivät kavereille ja vieraille, jotka tulevat kylään?

Kahvipulla
31.03.2023 |

Kuinka moni laittaa ruokaa tai muuta purtavaa kavereille, perheelle tai vieraille, jotka tulevat noin muuten vain kylään? Eli en tarkoita nyt mitään juhlallisuuksia tai erikoistilanteita, vaan ihan normaalia "tuutko käymään, ois kiva nähdä?" tyyppisiä tilanteita? Oletko huomannut, että joku tulisi varta vasten kylään ja tarjoiletko vain osalle kavereita?

Itsellä on tapana tarjota aina kahvit tai muut juomat ja suurimmaksi osaksi minulla on myös jotain syötävää, kakkua, pullaa, ruokaa, leipää tai muuta vastaavaa. Minä leivon aika paljon, joten usein ne olisi muutenkin tuossa tyrkyllä. Joskus vähän semisti ärsyttää, jos joku tulee supernälkäisenä, mutta esim. yksi kaveri onkin sitten useasti tarjonnut ravintolassa, koska syö täällä niin usein. Tämä mielestäni oikein hyvä järjestely. Osa kavereista, kun tulee kauempaa, niin heillekin mieluusti laitan jotain esille, koska matka tänne kuitenkin maksaa heille jotain.

Miten itse teette? Onko ollut lokkeja vai nautitteko tarjoilemisesta kotona?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ruoka-aika, ruokin paikalle osuneet.

Jos ei, keitän kahvit.

Meille yllätysvieraat eivät ole tervetulleita. Lounasta mies ei syö ollenkaan, minä syön yleensä edellisen päivän tähteitä. Päivällinen syödään näihin aikoihin illasta (parhaillaan uunissa, otan kohta pois), joten eipä ole kukaan tähänkään aikaan kylään pyrkimässä.

En minäkään pidä yllätysvieraista. Meillä saattaa silti olla lasten kavereita, jotka on ihan luvan kanssa meillä. Heidät syötän jos me itse syömme.

Appivanhempani tekivät sitä, että pölähtivät oven taakse täysin ilmoittamatta, anivarhain, keskellä pyhäpäivää ja jopa häittemme alla tunkivat meille kotiin, kun valmistauduimme. Silloin heitin heidät ihan kirjaimellisesti ulos, koska suututti.

He siis lähtivät sieltä 2 tunnin päästä, kännykät taskussa, mtuta ei voi soittaa. Ja he myös kvuittelee edelleen 20 vuoden kokemuksella, että epäsäännöllinen työni olisi yhtäkkiä muuttunut virka-aikaiseksi ja työmatkaileva mieheni olisi aina kotona.

Vierailija
22/28 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tarjosin aina, mutta olen niin monta kertaa käynyt itse samoilla ihmisillä kylässä jotka ovat meillä saaneet tarjoilut, mutta eivät ole minulle tarjonneet mitään, niin olen lopettanut tarjoilun. Ollaan myös vuosikausia pyydetty kavereita meille illallisille, tarjottu hyvät ruoat ja juomat, mutta emme koskaan saaneet vastakutsuja, joten lopetettiin vieraiden pyytäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/28 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei käy kavereita ihan vain piipahtamassa vaan kyllä siinä jutustellessa aina pari tuntia menee. Joten kun kavereiden tulosta sovitaan, niin vähän kellonajan mukaan tarjoan joko ruuan tai kahvit ja kahvin kanssa jotain. Mun siskoni kyllä saattaa joskus "piipahtaa" (asuu naapurissa), mutta silloinkin menee pari tuntia ja juodaan lasillinen viiniä ja kaivan kaapeista jotain pientä suolaista viinin kanssa. 

Vierailija
24/28 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me majoitettiin vuosia miehen siskoa, ruokittiin ja kuskattiin.

Kerran kutsui meidät luoksene, saatiin seistä ja katsella hänen hankintojaan ja sitten ulos. Ei saatu edes vesilasillista hellepäivänä.

Vierailija
25/28 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan saanut innoitusta anoppiketjusta, jossa parin tunnin ajomatkan päästä tullut oli närkästynyt, kun ei tarjottu ruokaa? Järkyttyneenä luin, itselle ollut aina itsestäänselvyys, että tarjoan ruuan tai kahvit, kun vieraita tulee riippuen vierailun luonteesta. Nopeasti ilmoittamatta piipahtaville keitän vain kahvit tai teet, mutta jos edes pari tuntia ennen ilmoittaa, haen jotain kaupasta. Yleensä leivon suolaista ja makeaa, jos ennalta suunniteltu kahvittelu.

Luitko sinä miten se mummo oli käyttäytynyt poikaansa, miniäänsä ja pieniä lapsenlapsiaan kohtaan?

En ymmärrä miten se ylimalkaan oli ilennyt vielä kaiken sen jälkeen tunkea sinne poikansa kotiin kököttämään.

Luin kaksi sivua siitä keskustelusta. Eiköhän taustalla ole jotain muuta, kuin mummon kirjoittama ja varmasti sillä perheellä on omat syynsä olla kutsumatta kylään. Silti se jäi mietityttämään, että miten itse vastaavanlaisessa tilanteessa olisin ja miten muut. Minulla ei ole vastaavia hankalia ihmissuhteita, eivätkä he todellakaan tulisi kylään, joten siltä kantilta kiinnostaa kuulla muiden kantoja asiaan.

Vierailija
26/28 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tarjosin aina, mutta olen niin monta kertaa käynyt itse samoilla ihmisillä kylässä jotka ovat meillä saaneet tarjoilut, mutta eivät ole minulle tarjonneet mitään, niin olen lopettanut tarjoilun. Ollaan myös vuosikausia pyydetty kavereita meille illallisille, tarjottu hyvät ruoat ja juomat, mutta emme koskaan saaneet vastakutsuja, joten lopetettiin vieraiden pyytäminen.

Tätä kävi nuoruusvuosinani myös tosi paljon ja lopetin näille ihmisille tarjoilun. Osalle sitten sanoin, että näin tää ei voi jatkua ja ymmärsivät hyvin. Aina on joku, kun haluaa käyttää tilannetta hyväksi.

Vierailija
27/28 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan saanut innoitusta anoppiketjusta, jossa parin tunnin ajomatkan päästä tullut oli närkästynyt, kun ei tarjottu ruokaa? Järkyttyneenä luin, itselle ollut aina itsestäänselvyys, että tarjoan ruuan tai kahvit, kun vieraita tulee riippuen vierailun luonteesta. Nopeasti ilmoittamatta piipahtaville keitän vain kahvit tai teet, mutta jos edes pari tuntia ennen ilmoittaa, haen jotain kaupasta. Yleensä leivon suolaista ja makeaa, jos ennalta suunniteltu kahvittelu.

Luitko sinä miten se mummo oli käyttäytynyt poikaansa, miniäänsä ja pieniä lapsenlapsiaan kohtaan?

En ymmärrä miten se ylimalkaan oli ilennyt vielä kaiken sen jälkeen tunkea sinne poikansa kotiin kököttämään.

Luin kaksi sivua siitä keskustelusta. Eiköhän taustalla ole jotain muuta, kuin mummon kirjoittama ja varmasti sillä perheellä on omat syynsä olla kutsumatta kylään. Silti se jäi mietityttämään, että miten itse vastaavanlaisessa tilanteessa olisin ja miten muut. Minulla ei ole vastaavia hankalia ihmissuhteita, eivätkä he todellakaan tulisi kylään, joten siltä kantilta kiinnostaa kuulla muiden kantoja asiaan.

Mummo oli toistuvasti kyykyttänyt lapsenlapsia ruokapöydässä, ollut aivan törkeä miniää kohtaan ja solvasi ja haukkui miniää ihan koko ketjun, pojalleen vittuillut ja ilkeillyt.

Mun kodista olisi mummo lentänyt suoraan ekasta ruokapöydästä sillä käytöksellä ja takaisin ei olisi ollut tulemista.

Vierailija
28/28 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ruoka-aika, ruokin paikalle osuneet.

Jos ei, keitän kahvit.

Meille yllätysvieraat eivät ole tervetulleita. Lounasta mies ei syö ollenkaan, minä syön yleensä edellisen päivän tähteitä. Päivällinen syödään näihin aikoihin illasta (parhaillaan uunissa, otan kohta pois), joten eipä ole kukaan tähänkään aikaan kylään pyrkimässä.

En minäkään pidä yllätysvieraista. Meillä saattaa silti olla lasten kavereita, jotka on ihan luvan kanssa meillä. Heidät syötän jos me itse syömme.

Appivanhempani tekivät sitä, että pölähtivät oven taakse täysin ilmoittamatta, anivarhain, keskellä pyhäpäivää ja jopa häittemme alla tunkivat meille kotiin, kun valmistauduimme. Silloin heitin heidät ihan kirjaimellisesti ulos, koska suututti.

He siis lähtivät sieltä 2 tunnin päästä, kännykät taskussa, mtuta ei voi soittaa. Ja he myös kvuittelee edelleen 20 vuoden kokemuksella, että epäsäännöllinen työni olisi yhtäkkiä muuttunut virka-aikaiseksi ja työmatkaileva mieheni olisi aina kotona.

Tämä on raivostuttavaa käytöstä! Varsinkin kun on sanottu ja varmasti tietävät. Silloin ymmärtää hyvin, että ärsyttää eikä tee mieli kellekään mitään tarjoilla. Appivanhempien ja muidenkin tulee muistaa käytöstavat, vaikka kuinka perhettä olisivatkin. Hrr. Meni tunteisiin.