Miten joku pystyy ostaa verhot matot ja muut tekstiilit niin, että ei kyllästy niihin parissa vuodessa??
Itsellä tämä ongelma aina. Esim vuosi sitten ostin tummanharmaan maton, nyt olen kyllästynyt siihen ja haluaisin kuviollisen maton. SAma juttu verhoissa, kyllästyn nopeasti väriin ja joudun uusia verhoja ostella. Ehkä vaikuttaa että asun pienessä asunnossa ja katselen koko ajan samaa tilaa (vain yksi huone!). Mites teillä? Kauan pidätte samoja tekstiilejä ?
Kommentit (74)
Se on sama juttu kuin muissakin asioissa. Joihinkin tekstiileihin kyllästyy, toisiin taas ei kyllästy ikinä vaikka katselisi niitä kymmeniä vuosia.
Jos kyllästyy vaikkapa verhoihin tai mattoon, vika on omassa mielessä. Yhtä hyvin voi olla kyllästymättä ja välittämättä koko asiasta.
En kiinnitä niihin mitään huomiota, mutta olenkin mies ja 20 vuotta lähestyy tässä asunnossa enkä ole verhoja vaihtanut, pari mattoa ostin lisää jossain vaiheessa, aiemmat sinisiä, uudet vaaleanruskeita.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyllästyy vaikkapa verhoihin tai mattoon, vika on omassa mielessä. Yhtä hyvin voi olla kyllästymättä ja välittämättä koko asiasta.
Eli on mielessä vikaa, jos käy esim kampaajalla uusimassa tyyliä?
Mulla on ollut tässä yhdeksän vuoden aikana Kahdet verhot olkkarissa. Molemmat finlaysonin ja olen tehnyt niistä paneeliverhot.
Aluksi pelkäsin kyllästyvän kuviollisiin verhoihin, mutta molemmista olen pitänyt. Nämä uudet ovat vasta vähän ennen joulua laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta vastaan silti, periaatteessa on jotain "vikaa" miksi tuhlata rahaa johonkin niin turhaan ja vieläpä myrkkyyn mikä ei ole hyväksi kenellekään, ei sulle, ei sille kampaajalle eikä vedelle ja luonnolle minkä sekaan se shitti kulkeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta vastaan silti, periaatteessa on jotain "vikaa" miksi tuhlata rahaa johonkin niin turhaan ja vieläpä myrkkyyn mikä ei ole hyväksi kenellekään, ei sulle, ei sille kampaajalle eikä vedelle ja luonnolle minkä sekaan se shitti kulkeutuu.
Meillä pyyhkeet, lakanat ym tekstiilit on viime vuosisadalta.
Esim. pyyhkeet on ryhdikkäitä ja imevät hyvin; ovat puuvillaa. Ripustuslenkkejä saa välillä korjailla.
Varmaan tietämällä mikä on oikea väri ja kuvio jo aluksi, ettei vaihtele. Kuka nyt harmaata ottaisi mattoon, vaikka eteisen matoissa sitä usein on. Jos ei ole varaa ostella, ei tule ostettua. Makuuhuoneeseen joku ottaa tummansiniset pimennysverhot, siinä kaikki. Olohuoneessa joku beige tai violetti, jos seinät kovin valkoiset. Itse en harrasta oranssia väriä.
Mielenkiintoinen kysymys. Omalla kohdallani vastaan, että mulla sisustuksen vaihtamisen syynä aiemmin oli "levoton mieli". Ja sitten tuo vuorovaikutus värien kesken, minkä kommentoija nro 2 kirjoitti. Levottomalla mielellä tarkoitan sellaista, että kun olin saanut sisustettua kotini haluamallani tavalla, meni pari vuotta ja koin, ettei kotini sisustus kuvasta enää minua. Että en ole enää se henkilö, joka tällaisessa kodissa asuu. Joko ajatusmaailmani tai elämäntilanteeni oli muuttunut ja tunsin olevani vääränlaisessa kodissa.
Kun esikoinen toistakymmentä vuotta sitten muutti omilleen, päätin tehdä pikaisen pintaremontin. En halunnut tehdä mitää isompaa, koska mulla oli isokokoinen koira, jonka kynsistä oli lattiaan jäänyt naarmuja. Olisi ollut rahan haaskausta investoida uusiin lattianpäällysteisiin niin kauan, kun koira oli elossa. Kun sitten päätin pikaisesta pintaremontista, telkkarista tuli Tikkurilan mainos, jossa nuoret naiset maalasivat seinää limevihreäksi ja taustalla soi musiikki "maalaa maailmas...". Ajattelin kerrankin räväyttää ja päätin tehdä jokaisesta huoneesta erilaisen (mulla on 4h + k) . Makkaristani tuli mörköfiilishuone eli hyvin tumma (ei lainkaan valkoista pintaa missään, ei edes katossa) ja "gootti&shamanistishenkinen), yläkerran käytävästä tuli "oriental" eli kultaa, okraa ja violettia, keittiöstä retrohenkinen jne. Koirani oli silloin yli 10 v ja ajattelin, että teen koiran kuoltua sitten siistin ja kivan remontin, jossa on skandinaavinen tyylikkyys, koska tietenkin muutamassa vuodessa kyllästyn. Koira kuoli, uusi koira on ollut jo kohta 10 vuotta enkä vieläkään ole kyllästynyt makkariini enkä yläkerran käytävään. Keittiöön tuli tarpeelliseksi tehdä remonttia, mutta edelleenkin siellä on 70-luvun henki. Työhuoneeni remontti on seissyt jo pitkään (koska en nyt vaan pysty sairauksien vuoksi jatkamaan), mutta siitä on tulossa steampunk-henkinen. Olohuoneen "native american" -henkisyys meni plörinäksi, kun jouduin maalaamaan yhden seinän uudelleen enkä enää köytänyt alkuperäistä sävyä. Mutta se on työn alla. En tarvitse kuin sopivan maalin. Itse sisustus on just se, mitä haluan, mutta seinät pitää maalata.
Kotini on siis jokaisen asuntovälittäjän pahin painajainen, mutta jokaiselle tilalle on mulla oma merkitys. Jos kaipaan piristystä ja energiaa, menen keittiöön. Jos on mörököllifiilis, menen makkariin. Jos haluan ajatella rauhassa, istuskelen yläkerran käytävällä.
Olen niin huono valkkaamaan mitään sisustukseen liittyen, niin ei kyllä tule houkutusta kovin usein lähteä mitään vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tietämällä mikä on oikea väri ja kuvio jo aluksi, ettei vaihtele. Kuka nyt harmaata ottaisi mattoon, vaikka eteisen matoissa sitä usein on. Jos ei ole varaa ostella, ei tule ostettua. Makuuhuoneeseen joku ottaa tummansiniset pimennysverhot, siinä kaikki. Olohuoneessa joku beige tai violetti, jos seinät kovin valkoiset. Itse en harrasta oranssia väriä.
lol väitäisin että suurimmalla osalla suomalaisista on harmaa matto olkkarissa XD
itse tykkään vaihdella kodin juttuja. vaihtelen ystävien kanssa, joskus verhoja ja vaatteita. jos ei itse enää tykkää. käytän myös paljon kirpputorien valikoimia, niin se on edullista vaihtaa. kyllästyn samaan,tykkään vaihtelusta ja kotoilusta. koska olen paljon kotona,tykkään et koti kivan värinen.jotkut ei kiinnostu sisustuksesta tai on minimalisteja ja se on ok.on ok myös tykätä tavarasta ja sisustamisesta.
katsokaa youtube maranda christine. vaihtelee kotona vintage sisustus tavaroita.sesonkien mukaan.silti sisustus valoisa ja kiva.
Kun sisustusmaku on tyyliä harmaa+beige ei pääse tapahtumaan mitään kyllästymistä. Räikeät sisustukset näyttää hyvältä hetken, mutta sitten liian hyökkäävät sävyt ja kuviot alkaa ärsyttämään. Toki verhot ja matot voi vaihtaa vuoden aikaan nähden sopivimmiksi, mutta siinä se "sisustaminen" onkin.
En kyllästy helposti. Meillä on osa matoista ajalta, kun miehen kanssa muutettiin yksiin, eli 28 vuotta vanhoja. Tosin mattoja on niin monta, että niitä voi vaihdella mielialan tai pesutarpeen mukaan.
Olkkariin olen etsinyt mieleisiä verhoja nyt muutaman vuoden. Kaapistakin löytyisi jotain, mutta ensin pitäisi keksiä erkkeri-ikkunoihin sopiva kiskojärjestelmä. Edellisessä remontissa poistin vanhat tangot, kun eivät näyttäneet hyviltä.
Mä oon ratkaissut tuon kyllästymisen muuttamalla parin kolmen vuoden välein. Kun kyllästyn sisustukseen niin kyllästyn samalla koko asuntoon eikä siihen auta kuin muuttaa uuteen. Vuosien varrella kerääntynyt paljon tekstiilejä ja sisustustavaraa ja uudessa asunnossa nekin näyttää taas uusilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei katsele uusia, kun ei tosin ole varaakaan. Sisustus talon ja alueen kanssa sopivaksi, jolloin ei halua vaihtaa. Käytännöllisiä värejä. Ei valkoista lemmikkitalouteen.
Alueen? Kyllä olis ankeeta, jos pitäisi sisustaa alueen mukaan!
Mulla on ollut n.15v samat verhot, matot ja sohva, en kyllästy niihin ollenkaan. Olen ostanut lamputkin samaan värimaailmaan sopivaksi. Lisäksi vuosien mittaan saadut ja ostetut koriste-esineet, pöytäliinat ym.ovat kaikki sävy sävyyn.
Kerran vaihdoin verhot kesän ajaksi, ja vaihdoin ne heti syksyllä entisiin. Sen jälkeen ei ole huvittanut vaihtaa.
Olen paljon kotona, viihdyn näissä väreissä.
En oo siis ostanut vielä mitään, vihaan turhaa kulutusta, ja muuta. Mietin vain mistä apua kyllästymiseen. t. AP
Ostaa kerralla hyvän ja käytännöllisen niin ei tarvi uusia vähän väliä. Tekee kerralla hyvän niin ei tarvi vaihdella en tosin seuraa trendejä niin ei ole pakko muutella sisustusta niin ei tarvi ostella uusia vaikka joku somevaikuttaja jotain tuotetta mainostaakin