Miten joku pystyy ostaa verhot matot ja muut tekstiilit niin, että ei kyllästy niihin parissa vuodessa??
Itsellä tämä ongelma aina. Esim vuosi sitten ostin tummanharmaan maton, nyt olen kyllästynyt siihen ja haluaisin kuviollisen maton. SAma juttu verhoissa, kyllästyn nopeasti väriin ja joudun uusia verhoja ostella. Ehkä vaikuttaa että asun pienessä asunnossa ja katselen koko ajan samaa tilaa (vain yksi huone!). Mites teillä? Kauan pidätte samoja tekstiilejä ?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Meillä pyyhkeet, lakanat ym tekstiilit on viime vuosisadalta.
Esim. pyyhkeet on ryhdikkäitä ja imevät hyvin; ovat puuvillaa. Ripustuslenkkejä saa välillä korjailla.
Eikös se pitäisi sanoa että viime vuosituhannelta :) Sitähän ei ihan joka jamppa ihmiskunnan historiassakaan pääse sanomaan, tuhat vuotta sitten viimeksi voineet sanoa niin, sanotaan nyt mekin kun kerran näin harvinainen tilaisuus on sattunut kohdalle!
Vierailija kirjoitti:
pystyy OSTAMAAN!
Kiitos!
Meillä on klassisia luonnollisia värejä kuten pellavaa, valkoista, mustaa ja lämmintä harmaata. Lisäksi paljon tammen ja teakin väriä huonekaluissa. Vähän tehostevärinä on puuterin roosaa. Nyt kun katson, niin kuvioita ei ole missään. Ehkä juuri tämä rauhallisuus ja yksinkertaisuus tekee sen, ettei tee mieli vaihtaa mitään. Vähän niinkuin luonnossakin, kaikki vaan uppoaa sinne eikä mikään pistä silmään.
Aiemmin tykkäsin retrommista väreistä ja kuoseista, mutta niiden kanssa en onnistunut saamaan tasapainoista kokonaisuutta aikaan. Siksi teki mieli jatkuvasti muuttaa jotain.
Me muutettiin tähän asuntoon 16 vuotta sitten ja pääosin kaikki tekstiilit ovat samoja, jotka silloin ostettiin. Uusia mattoja on ostettu kun koira tuhosi pari ja keittiöön vaihdan jouluksi jouluverhot (nekin ovatko 10 vuotta vanhat).
Kaikki tekstiilit on ostettu siten, että ne sopivat tapetteihin ja muuhun huoneen värityksiin. Nyt olisi aika pikkuhiljaa tehdä jo sisäremppaa ja se tässä hirvittääkin kun pitää miettiä kaikki tapetit uusiksi ja samalla myös muut tekstiilit. Huonekalutkin ovat eri vuosikymmeniltä, eikä kaikki mitenkään sovi yhteen. Mutta mun on hirvittävän vaikeaa ostaa uutta jos vanha on vielä toimiva, rikkinäisen tilalle on helpompi tehdä hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitätkö entiset roskiin jos aina pitää ostaa uutta? Minä vaihtelen niin mattoja kuin verhoja, pesun kautta säilöön ja toiset tilalle. En ole vuosiin ostanut uusia kun oma tyyli on löytynyt.
En ole ostanut vielä uusia, mutta olen kyllästynyt. Tuo Sotkan nukkamatto maksoin jonkun 40e alesta ja kyllä seon jo aika huonossa kunnossa parin vuoden jälkeen. Enkä saa sitä mitenkään pesuun, ei autoa. Verhot säilytän kaapissa jos vaihtelen taas joskus, ja muut.
En yhtään ihmettele, että kyllästyttää, jos ostat huonolaatuisia tekstiilejä. Panosta laatuun, niin tekstiilit on kestäviä ja näyttävät hyvältä vuodesta toiseen. Suosittelen esim villamaton tai käsinkudotun kelim-maton tai muun vastaavan ostamista.
Mä en kyllästykkään, kun vaihtelen verhoja, koristeita, tauluja, järjestystä, mattoja silloin tällöin. Nyt keväällä taas kaikki uusiks.
En kyllästy, vaihdan kaikki matot, verhot ja sohvatyynyjen päälliset sekä viltit pari, kolme kertaa vuodessa.
Talo on perus valko-harmaa joten verhoja ja mattoja löytyy sekä tummina, vaaleina että värikkäinä ja fiiliksen mukaan sitten laitan ns uudet kaapista.
En kyllästy koska en ajattele asiaa, ei kiinnosta. Minulla ei ole sisustustamme kohtaan niin syviä tunteita että voisin kyllästyä siihen. Meillä kaikki sisustuselementit on oikeastaan miehen vanhasta asunnosta, ainoa omani on yksi lapsuudenkodista mukana kulkenut hyllykkö. Mielestäni hyväkuntoista tavaraa ei kuulu heittää pois, varsinkaan vain kyllästymisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Kun sisustusmaku on tyyliä harmaa+beige ei pääse tapahtumaan mitään kyllästymistä. Räikeät sisustukset näyttää hyvältä hetken, mutta sitten liian hyökkäävät sävyt ja kuviot alkaa ärsyttämään. Toki verhot ja matot voi vaihtaa vuoden aikaan nähden sopivimmiksi, mutta siinä se "sisustaminen" onkin.
Mulla on päinvastoin. Kyllästyisin heti harmaa-beige-sisustukseen. En sano, että sisustukseni on räikeä, mutta väriä saa ja pitää olla. Tykkään luonnon läheisistä väreistä - tumma sininen, veden vihreä, okra, ruoste, valkoisen eri sävyt, puun eri sävyt, nahka jne. Laadukkaat luonnon materiaalit - villa, puuvilla, pellava, se nahka, puu, kivi jne - tekee sisustuksesta kodikkaan ja aikaa kestävän. Ei kyllästytä, vaikka samat matot ja verhot on olleet jo noin 10-15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ostan yleensä vain sellaisia, joita en saa mielestäni millään. Sit katselen niitä lumoutuneena sen 10+ vuotta. Heräteostoksiin kyllästynkin nopeammin.
No täähän se olis. Mun kaikki verhot on ostettu 15+ vuotta sitten tällä metodilla. En edes osaisi kuvitella mitä tuohon tilalle laittaisin, jos noista joutuisin luopumaan. Se on se värimaailma, ne omat lempivärit ja osin kuviot/kangas.
Ostan neutraalit ja vaihdan väriä kukilla, lautasliinoilla, korostusverholla, sohvatyynyillä.
Ap, sellaisia kutsutaan järkeviksi aikuisiksi
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi asua 5v samassa asunnossa, ihmetteli nuori.
No kun vihdoinkin löytää sellaisen, josta ei halua lähteä muuta kuin lottovoitolla.
Vaihda kausittain esim vuodenaikojen mukaa tekstiilejä, niin ei kyllästy niihin samoihin. Vanhoista löytyy siten aina virkistävää vaihtelua.
Harkitsen ostokset tarkkaan, muuton yhteydessä olen saattanut hankkia jotakin uutta tai käytettyä jos vaikka verhot ei ole sopineet tai matto on ollut väärän kokoinen. Muuten mulla on ollut sama oma tyyli koko aikuisiän. Vaihdan hyvissä ajoin ennen joulua joulutekstiilit, eli verhot, pyyhkeet, lakanat, matot, tyynyt ja torkkupeitot, joten se riittää mulle vaihteluksi. Olen todellakin jouluihminen ja siksi mulla on niin paljon joulujuttuja.
Vältä kirjavuutta. Mitä vähemmän värejä ja kuvioita, sen tyylikkäämpi. Jossain voi olla väriä, esim kaunis maalaus tai ryijy.
Suihkuverhon vaihdoin 10 vuoden käytön jälkeen. Muuten mennään samoilla, kuin muuttaessa vuonna 2008.
Minulla oli sama ongelma aikoinaan. Silloin halusin päästä sisustaessa halvalla ja yritin sisustaa kämppää kai ennenkaikkea "sosiaalisesti hyväksyttäväksi", muodinmukaiseksi. Nyt ostelen vain juttuja, joihin rakastun, enkä enää kyllästy.