Korkeakoulujen yhteishaku päättyy tunnin päästä! Mihin hait tai mihin jälkikasvusi haki?
Kommentit (218)
Olin miettinyt mitä hän, mutta jotenkin venytin hakemuksen teon tähän päivään ja hakukohteet ovat vähän arvalla heitetty.... Jos en pääse sisään niin syksyllä uudestaan
Huh, meinasin unohtaa, vieläkö ehdin?
Vierailija kirjoitti:
Huh, meinasin unohtaa, vieläkö ehdin?
Et ehdi
Vierailija kirjoitti:
Työllistääkö toimintaterapeutti?
Kyllä työllistyy toimintaterapeutit hyvin.
Helsingin yliopisto aloittaa terveystieteiden maisteriohjelman, mihin harkitsin hakemista. Nyt selvisi, että hakijoita oli yli 1400, eli lähes puolet HY:n maisteriohjelmiin hakeneista. Kuinkakohan moni on sairaanhoitajia, jotka haluavat vaihtaa alaa. 🧐
Hain näin 50v maisterihaussa. Mikä ihmeen motivaatiokirje pitää väsätä? Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopisto aloittaa terveystieteiden maisteriohjelman, mihin harkitsin hakemista. Nyt selvisi, että hakijoita oli yli 1400, eli lähes puolet HY:n maisteriohjelmiin hakeneista. Kuinkakohan moni on sairaanhoitajia, jotka haluavat vaihtaa alaa. 🧐
Alan vaihto on nyt todella in
Nyt pitäs alkaa vaan treenaamaan AMK valintakokeeseen. Vähän jännät fiilikset. Kuka tehnyt kokeen viime vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistääkö toimintaterapeutti?
Kyllä työllistyy toimintaterapeutit hyvin.
Millaisia työpaikkoja tarjolla?
Hoitoalalla pätkätöissä. Tähän rinnalle sopisi hyvin monimuoto-opiskelu.
Näinä aikoina kelpaisi olla kyllä opiskelija. Mua ei mikään haalari biletys kiinnosta vaan oikeasti oppiminen ja jokin uusi asia elämässä! Tässä alkaa olla ikää 30v, koen olevani ihan erilailla motivoitunut, kuin 10 vuotta sitten. Nyt olen valmis, toivottavasti saan paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisuus asia, kuka tämänkin keksi... Harmittaa, että kilpailen nyt niiden kanssa, jotka eivät ole ensikertalaisia. Ja paikat ei todellakaan mene joka paikassa puoliksi. Esim yhteen hakukohteeseen oli aloituspaikkoja 50, joista 45 ensikertalaisille. Miten tuohon 5 joukkoon voi edes päästä. Kiersin tuon kaukaa. Tämä voisi vähän helpottaa mahdollisuuksia kun aloituspaikat oli 45 joista 25 ensikertalaisille
On kyllä hanurista. Mutta ei kannata lannistua, vaikka olisi vain 5 paikkaa, jotkut 5 sinne otetaan. Ja kovimmilla pisteillä paikan saaneet ei välttämättä edes ota sitä vastaan, jos pääsevät muuallekin.
Itse hain tuollaista paikkaa viime vuonna, jonne otettiin 45/50 ensikertalaisia. Ja minä en siis ole ensikertalainen. Pääsin todistuksella sisään.
Miksi tämäkin muutettiin muuten? Jos koulutus on tärkeää , niin tämähän laittaa hakijat eriarvoiseen asemaan.
Ensikertalaiskiintiöillä turvataan lukiolaisten ja amislaisten korkeakoulupaikat.
Miten turvataan niiden ihmisten mielenterveys, jotka eivät tienneet 20-vuotiaana, ettei haluakaan tehdä samaa hommaa loppuikänsä. Itse olen nyt patti tilanteessa. Otin vastaan paikan, joka ei ollut lainkaan mun juttu, en saanut tarpeeksi apua/tukea opinnoissa. Tahti oli todella kova. Nyt teen hommia, joista en pidä lainkaan. Ainoa ulospääsy on saada opiskelupaikka. Alan pian masentumaan. Tätäkö elämä on? Että pitää tietää nuorena mitä haluaa lopun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisuus asia, kuka tämänkin keksi... Harmittaa, että kilpailen nyt niiden kanssa, jotka eivät ole ensikertalaisia. Ja paikat ei todellakaan mene joka paikassa puoliksi. Esim yhteen hakukohteeseen oli aloituspaikkoja 50, joista 45 ensikertalaisille. Miten tuohon 5 joukkoon voi edes päästä. Kiersin tuon kaukaa. Tämä voisi vähän helpottaa mahdollisuuksia kun aloituspaikat oli 45 joista 25 ensikertalaisille
On kyllä hanurista. Mutta ei kannata lannistua, vaikka olisi vain 5 paikkaa, jotkut 5 sinne otetaan. Ja kovimmilla pisteillä paikan saaneet ei välttämättä edes ota sitä vastaan, jos pääsevät muuallekin.
Itse hain tuollaista paikkaa viime vuonna, jonne otettiin 45/50 ensikertalaisia. Ja minä en siis ole ensikertalainen. Pääsin todistuksella sisään.
Miksi tämäkin muutettiin muuten? Jos koulutus on tärkeää , niin tämähän laittaa hakijat eriarvoiseen asemaan.
Ensikertalaiskiintiöillä turvataan lukiolaisten ja amislaisten korkeakoulupaikat.
Miten turvataan niiden ihmisten mielenterveys, jotka eivät tienneet 20-vuotiaana, ettei haluakaan tehdä samaa hommaa loppuikänsä. Itse olen nyt patti tilanteessa. Otin vastaan paikan, joka ei ollut lainkaan mun juttu, en saanut tarpeeksi apua/tukea opinnoissa. Tahti oli todella kova. Nyt teen hommia, joista en pidä lainkaan. Ainoa ulospääsy on saada opiskelupaikka. Alan pian masentumaan. Tätäkö elämä on? Että pitää tietää nuorena mitä haluaa lopun ikää.
Tiedät hyvin, että opiskelemaan pääsee, vaikka ei olisi ensikertalainen. Se on itsestäsi kiinni. Jos vaan julistat, ettet pääse mihinkään, et varmaan pääsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät hyvin, että opiskelemaan pääsee, vaikka ei olisi ensikertalainen. Se on itsestäsi kiinni. Jos vaan julistat, ettet pääse mihinkään, et varmaan pääsekään.
En ole näin julistanut. Silti, ne jotka eivät ole ensikertalaisia eivät ole samalla viivalla ensikertalaisten kanssa ja näin ollen asettaa enemmän paineita. Paikat eivät mene 50-50 jaolla vaan esim 80/20 jaolla
Nykymaailmassa opiskelu on aina hyväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... joista osa tulee myös toteamaan jo heti ensimmäisenä opiskeluvuotena tai viimeistään työelämään siirtyessä, että eihän tämä ollutkaan yhtään sitä mitä kuvittelin. Liikaa ehdottomuutta ja 100 % varmuutta vaaditaan jo todella nuorilta aikuisilta. Ihmiset muuttuvat, arvot muuttuvat, elämäntilanteet muuttuvat.
Niin, mutta seuraavana vuonna valmistuville on taas paikat turvattu. Korkeakouluhakuja on syksyin, keväin ja vielä lisähaut järjestetään. Sitten on siirtohaut ja avoimen polut ym. Ihan hyvä systeemi tämä ensikertalaiskiintiö on, että ei jää valmistuneet konkareiden jalkoihin. Konkareet voivat käyttää valintakokeita jne.
Nuo siirtohaut on yksi vitsi.
Minä pääsin siirtohaulla toiseen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... joista osa tulee myös toteamaan jo heti ensimmäisenä opiskeluvuotena tai viimeistään työelämään siirtyessä, että eihän tämä ollutkaan yhtään sitä mitä kuvittelin. Liikaa ehdottomuutta ja 100 % varmuutta vaaditaan jo todella nuorilta aikuisilta. Ihmiset muuttuvat, arvot muuttuvat, elämäntilanteet muuttuvat.
Niin, mutta seuraavana vuonna valmistuville on taas paikat turvattu. Korkeakouluhakuja on syksyin, keväin ja vielä lisähaut järjestetään. Sitten on siirtohaut ja avoimen polut ym. Ihan hyvä systeemi tämä ensikertalaiskiintiö on, että ei jää valmistuneet konkareiden jalkoihin. Konkareet voivat käyttää valintakokeita jne.
Nuo siirtohaut on yksi vitsi.
Minä pääsin siirtohaulla toiseen kouluun.
Onnea . Itse hain moneen kertaan siirtoa, mutta aina oli jokin este muka opetussuunnitelmien kesken
Poika haki konetekniikkaa lukemaan. Toiveissa päästä sisään ilman pääsykokeita.
Sosionomiksi . Olisin jo päässyt v. 2015, mutta elämäntilanne oli sellainen, että opiskelut eivät siihen mahtuneet. Nyt uudella yrityksellä... Monimuotopuolelle, koska koen olevani jo "vanha"...