Korkeakoulujen yhteishaku päättyy tunnin päästä! Mihin hait tai mihin jälkikasvusi haki?
Kommentit (218)
Tampereelle kauppatieteitä, Tampereelle rakennustekniikkaa, rakennusmestariksi, sitten pari muuta kauppatieteellistä ja viimeisenä titeä Tampereelle. Todennäköisyydet päästä vaihtelevat hyvin pienestä kohtalaiseen, mutta yritän parhaani joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain psykologiaan, oikeusnotaariksi, logopedialle, saksan kieleen, ympäristötieteisiin ja yleis-ja aikuiskasvatustieteeseen.
Psykologian (ja logopedian) kokeeseen voisin mennä. Ja ehkä myös oikiksen kokeeseen voisin käydä heittämässä lottorivin.
Onpas monia hakukohteita. Miksi näin moneen? Kaikkiko kiinnostavat?
Ei kiinnosta, hain noihin muihin ihan huvikseni koska haluan tietää, mihin todistukseni riittää ei-ensikertalaisena. Ja oikiksen kohdalla haluan tietää, mihin lottoaminen riittää.
Ok, kukin tavallaan. 🤷🏻 Tuon mihin oma todistus riittäisi pystyy muuten tarkistamaan myös https://todistusvalinta.fi/ sivulla.
Joka vuosi rajat hieman vaihtelevat ja lopullisia pisterajoja ei näe kyllä enää mistään, sillä ihmiset peruvat paikkojaan viime tipassa. Aina kannattaa yrittää. Jos jotain harmittaa, että Suomessa voi näin viedä jonkun motivoituneen opiskelijan paikan, niin siinähän harmittaa. Kannattaisi muuttaa tämä todistusvalintasekoilu pian takaisin valintakokeisiin, niin ei olisi tällaista koulutusshoppailumahdollisuutta.
Suomessa voi kaiken huipuksi ottaa niin monta opiskelupaikkaa vastaan kuin vain haluaa, eikä ole mikään pakko opiskella päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Hain sosionomiksi monimuotototeutuksiin. Koitin hakea paikkoihin, joissa oli paikkoja hyvin myös ei ensikertalaisille. Harmittaa tuo ensikertalaiskiintiö , kun aloitin v. 2017 korkeakouluopinnot ja ala ei ollut yhtään sitä mitä halusin. Joten tämän taakan kanssa nyt sitten haetaan...
Opiskelun kanssa pitäisi yhdistää myös keikkatyö.
Mä teen opintojen ohella keikkatyötä.
Hyvin olen tähän asti jaksanut, kun olen ottanut vuoroja silloin kun lähiopetusta ei ole koululla, ja pitänyt huolen että ennen deadlinea olen tehtävät saanut palautettua. Kalenteri on todella tarpeellinen, jotta hahmottuu milloin keskittyy opiskeluun ja mihin väliin töitä. Vapaapäiville tulee myös muistaa antaa aikaa. Ei ole etujesi mukaista opiskella lähes päivittäin ja siinä välissä käydä töissä.
Hyvin olen rahallisesti toimeen tullut, koska keikkatöillä tienaa hyvin vaikkei vuoroja olisi kuukauden aikana hirveästi.
Aloitin opinnot viime syksynä. Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain psykologiaan, oikeusnotaariksi, logopedialle, saksan kieleen, ympäristötieteisiin ja yleis-ja aikuiskasvatustieteeseen.
Psykologian (ja logopedian) kokeeseen voisin mennä. Ja ehkä myös oikiksen kokeeseen voisin käydä heittämässä lottorivin.
Ei kiinnosta, hain noihin muihin ihan huvikseni koska haluan tietää, mihin todistukseni riittää ei-ensikertalaisena. Ja oikiksen kohdalla haluan tietää, mihin lottoaminen riittää.
Juuri tuollaiset ihmiset tekevät hausta vaikeaa. Toiset joutuvat odottelemaan varasijojaan pidempään. Olisi hyvä ajatella muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voi kaiken huipuksi ottaa niin monta opiskelupaikkaa vastaan kuin vain haluaa, eikä ole mikään pakko opiskella päivääkään.
Yhtenä vuotena vain yhden. Tietysti voi joka vuosi ottaa vastaan uuden paikan mutta miksi kukaan niin tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kukin tavallaan. 🤷🏻 Tuon mihin oma todistus riittäisi pystyy muuten tarkistamaan myös https://todistusvalinta.fi/ sivulla.
Joka vuosi rajat hieman vaihtelevat ja lopullisia pisterajoja ei näe kyllä enää mistään, sillä ihmiset peruvat paikkojaan viime tipassa. Aina kannattaa yrittää. Jos jotain harmittaa, että Suomessa voi näin viedä jonkun motivoituneen opiskelijan paikan, niin siinähän harmittaa. Kannattaisi muuttaa tämä todistusvalintasekoilu pian takaisin valintakokeisiin, niin ei olisi tällaista koulutusshoppailumahdollisuutta.
Mites jos ihmiset vain eivät tekisi tuollaista, koska voivat jättää tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaiset ihmiset tekevät hausta vaikeaa. Toiset joutuvat odottelemaan varasijojaan pidempään. Olisi hyvä ajatella muitakin.
Tietokoneet laskee pisteet ja pistää ihmisiä järjestykseen. Kyse on ihan yliopistojen ongelmasta, eikä yksittäisen hakijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä vuotena vain yhden. Tietysti voi joka vuosi ottaa vastaan uuden paikan mutta miksi kukaan niin tekisi?
Ehkä jos haluaa vaikka vain olla kirjoilla yliopistolla ja nostaa opiskeluetuuksia ja käyttää yliopiston kirjaston palveluja itsensä sivistämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita, hyvänen aika. Tietenkin kannattaa yrittää ja siihen on aivan täysi oikeus ja vapaus. Ihmettelin vain noin montaa vaihtoehtoa, kun itsellä ollut aina hyvin selkeää se mitä haluaisin opiskelemaan, niin siksi ihmettelin. Todistusvalintasekoilu saisi kyllä minunkin mielestäni jäädä jo.
-tuo alkuperäinen kyselijä
HSL:n opiskelijalipulla on ihan kiva ajella ja yliopiston halvassa ruokalassa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos haluaa vaikka vain olla kirjoilla yliopistolla ja nostaa opiskeluetuuksia ja käyttää yliopiston kirjaston palveluja itsensä sivistämiseen?
Ei pysty kyllä nostamaan opiskeluetuuksia, jos ei saa tarpeeksi opintopisteitä suoritettua. Nyt alkaa mennä vähän älyvapaaksi nämä väitteet. Palataan ketjun aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisuus asia, kuka tämänkin keksi... Harmittaa, että kilpailen nyt niiden kanssa, jotka eivät ole ensikertalaisia. Ja paikat ei todellakaan mene joka paikassa puoliksi. Esim yhteen hakukohteeseen oli aloituspaikkoja 50, joista 45 ensikertalaisille. Miten tuohon 5 joukkoon voi edes päästä. Kiersin tuon kaukaa. Tämä voisi vähän helpottaa mahdollisuuksia kun aloituspaikat oli 45 joista 25 ensikertalaisille
On kyllä hanurista. Mutta ei kannata lannistua, vaikka olisi vain 5 paikkaa, jotkut 5 sinne otetaan. Ja kovimmilla pisteillä paikan saaneet ei välttämättä edes ota sitä vastaan, jos pääsevät muuallekin.
Itse hain tuollaista paikkaa viime vuonna, jonne otettiin 45/50 ensikertalaisia. Ja minä en siis ole ensikertalainen. Pääsin todistuksella sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain sosionomiksi monimuotototeutuksiin. Koitin hakea paikkoihin, joissa oli paikkoja hyvin myös ei ensikertalaisille. Harmittaa tuo ensikertalaiskiintiö , kun aloitin v. 2017 korkeakouluopinnot ja ala ei ollut yhtään sitä mitä halusin. Joten tämän taakan kanssa nyt sitten haetaan...
Opiskelun kanssa pitäisi yhdistää myös keikkatyö.
Mä teen opintojen ohella keikkatyötä.
Hyvin olen tähän asti jaksanut, kun olen ottanut vuoroja silloin kun lähiopetusta ei ole koululla, ja pitänyt huolen että ennen deadlinea olen tehtävät saanut palautettua. Kalenteri on todella tarpeellinen, jotta hahmottuu milloin keskittyy opiskeluun ja mihin väliin töitä. Vapaapäiville tulee myös muistaa antaa aikaa. Ei ole etujesi mukaista opiskella lähes päivittäin ja siinä välissä käydä töissä.Hyvin olen rahallisesti toimeen tullut, koska keikkatöillä tienaa hyvin vaikkei vuoroja olisi kuukauden aikana hirveästi.
Aloitin opinnot viime syksynä. Tsemppiä kaikille!
Kiitos! Tuli hyvä mieli tästä viestistäsi 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisuus asia, kuka tämänkin keksi... Harmittaa, että kilpailen nyt niiden kanssa, jotka eivät ole ensikertalaisia. Ja paikat ei todellakaan mene joka paikassa puoliksi. Esim yhteen hakukohteeseen oli aloituspaikkoja 50, joista 45 ensikertalaisille. Miten tuohon 5 joukkoon voi edes päästä. Kiersin tuon kaukaa. Tämä voisi vähän helpottaa mahdollisuuksia kun aloituspaikat oli 45 joista 25 ensikertalaisille
On kyllä hanurista. Mutta ei kannata lannistua, vaikka olisi vain 5 paikkaa, jotkut 5 sinne otetaan. Ja kovimmilla pisteillä paikan saaneet ei välttämättä edes ota sitä vastaan, jos pääsevät muuallekin.
Itse hain tuollaista paikkaa viime vuonna, jonne otettiin 45/50 ensikertalaisia. Ja minä en siis ole ensikertalainen. Pääsin todistuksella sisään.
Miksi tämäkin muutettiin muuten? Jos koulutus on tärkeää , niin tämähän laittaa hakijat eriarvoiseen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty kyllä nostamaan opiskeluetuuksia, jos ei saa tarpeeksi opintopisteitä suoritettua. Nyt alkaa mennä vähän älyvapaaksi nämä väitteet. Palataan ketjun aiheeseen?
Opintotuen voi anoa ja sen voi palauttaa takaisin. Lainaakin saa, vaikka palauttaa opintotuen. Lisäksi opiskelija-alennukset ruoasta ja matkalipuista saa, vaikkei kävisi koskaan edes yliopistolla kääntymässä. Olen vakavasti harkinnut "opiskelijaksi" ryhtymistä. Tuleehan tuo jo edulliseksi lukukausimaksulla. Lisäksi pääsee YTHS:lle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau, onnea! Kiva kuulla, että ei-ensikertalaisiakin pääsee myös opiskelemaan. Tämä nykyinen systeemi potkaisee itseään täysin varmasti, koska fakta on, että aina alavalinta ei vain osu nappiin ja aivan samalla tavalla nykyiset ensikertalaisetkin joutuvat tämän huomaamaan ja sitten ahdistumaan ja masentumaan, kun alaa ei noin vain pääsekään edes yrittämään vaihtamaan. Nykyinen systeemi tulee lisäämään mielenterveysongelmia täydellä varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen kirjastojen asiakkaaksi pääsee ilman opiskelijakorttiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämäkin muutettiin muuten? Jos koulutus on tärkeää , niin tämähän laittaa hakijat eriarvoiseen asemaan.
Ensikertalaiskiintiöillä turvataan lukiolaisten ja amislaisten korkeakoulupaikat.
Hain kuurojen tulkiksi ja journalistiksi Metropoliaan. Saa nähdä pääseekö ineen