Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvuoroni alkaa joka aamu 05:00, olen lihonut 10kg vuodessa koska unet jäävät vähäisiksi.

Vierailija
30.03.2023 |

Aloitin työni reilu vuosi sitten ja sen jälkeen painoa on tullut 10kg. Mitään muuta syytä en keksi, kuin tuon että nykyään unet jäävät väkisin arkisin liian vähäisiksi. Ahdistaa, mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyet unet ovat elimistölle enemmänkin rasitus kuin päin vastoin ja monilla tämä aiheuttaa myös ruokahaluttomuutta, joten aloitus on outo.

Ihan yleistä se on, mullakin meni univajetta aiheuttavassa työssä ruuansulatus ja suolisto ihan tukkoon ja solmuun, lisäksi siitä johtuva jatkuva kuvotus ja kurninta mahassa sai napostelemaan koska se edes vähän helpotti huonoa oloa, näkeehän tämän raskasta vuorotyötä tekevissä hoitajissakin, muutama vuosi sitä duunia ja se on melko varmasti kymppi lanteilla.

Vierailija
22/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuku enemmän?

En saa unta illalla kauhean aikaisin, ja joudun heräämään 04:15, että ehdin töihin. Nukun n.6h yössä ma-pe. Viikonloppuna sitten toki pidempään.

Sinun kannattaa yrittää kääntää unirytmisi siten, että saat unta. Pidemmän päälle kostautuu muutenkin, kuin vain lihomisena tuo muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuku enemmän?

Nukkuminen tuossa onkin se juttu, jotta pääsee ajoissa nukkumaan, on alettava valmistautua nukkumiseen jo lähes heti kun pääsee töistä kotiin, viimeistään seiskalta pitää olla täyspimeää ja mahdollisimman hiljaista. Siinä on tunti pari töiden jälkeen aikaa hoitaa pakolliset hommat, sen jälkeen ei voi tehdä mitään vireystilaa nostattavaa ellei halua nukkua alle viittä tuntia. Ei yksinkertaisesti ehdi.

Siis nukahdat klo 22-23 ja sammutat kaikki valot ja lopetat elämisen klo 19? Ei mikään ihmekään, ettet nuku. Eihän kukaan onnistu nukkumaan, jos menee sänkyyn tuntikausia ennen nukkumaanmenoaikaa.

Mitenniin tuntikausia liian aikaisin jos töissä oltava jo 05? Eri

Ap kertoi nukahtavansa klo 22-23 ja sammuttavansa valot klo 19. Hän siis makaa 3-4 tuntia joka ilta pimeässä huoneessa. Kyllä se minun kirjoissani on tuntikausia.

Matematiikka ei ole minunkaan vahvuuksia mutta saadakseen pyrkimansä täyden n 8 unet, on alettavakin rauhoittumaan ja pimentämään noihin aikoihin, ongelma olikin se ettei uni vaan sitten tule toivotun aikaiseen.

No jos nyt on huomattu, että uni ei tule ysiltä silmään, vaikka sammuttaisi valot klo 19, niin kannattaisiko kokeilla jotain muuta? Tuo ei selkeästikään toimi. Kuten sanoin, niin olen kärsinyt vakavasta unettomuudesta ja minulla auttoi nimenomaan se, että nukkumaan mentiin vasta, kun oli ihan oikeasti väsynyt, ettei sängystä muodostunut sellaista hengailupaikkaa, jossa vietetään suurin osa vapaa-ajasta, niinkuin ap nyt tekee. 

Vierailija
24/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota rytmiä pitää pitää yllä myös viikonloppuisin eli max pari tuntia nukutaan pidempään, jos on nyt vaikeata, niin viikonloput överiksi vetämällä ei rytmiin totu.

Vierailija
25/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihtunut, kun joudun heräämään klo 4. Olen niin väsynyt, etten työpäivän päätteeksi jaksa aina edes syödä.

Vierailija
26/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuku enemmän?

Nukkuminen tuossa onkin se juttu, jotta pääsee ajoissa nukkumaan, on alettava valmistautua nukkumiseen jo lähes heti kun pääsee töistä kotiin, viimeistään seiskalta pitää olla täyspimeää ja mahdollisimman hiljaista. Siinä on tunti pari töiden jälkeen aikaa hoitaa pakolliset hommat, sen jälkeen ei voi tehdä mitään vireystilaa nostattavaa ellei halua nukkua alle viittä tuntia. Ei yksinkertaisesti ehdi.

Siis nukahdat klo 22-23 ja sammutat kaikki valot ja lopetat elämisen klo 19? Ei mikään ihmekään, ettet nuku. Eihän kukaan onnistu nukkumaan, jos menee sänkyyn tuntikausia ennen nukkumaanmenoaikaa.

Ap kertoi nukahtavansa klo 22-23 ja sammuttavansa valot klo 19. Hän siis makaa 3-4 tuntia joka ilta pimeässä huoneessa. Kyllä se minun kirjoissani on tuntikausia.

Matematiikka ei ole minunkaan vahvuuksia mutta saadakseen pyrkimansä täyden n 8 unet, on alettavakin rauhoittumaan ja pimentämään noihin aikoihin, ongelma olikin se ettei uni vaan sitten tule toivotun aikaiseen.

No jos nyt on huomattu, että uni ei tule ysiltä silmään, vaikka sammuttaisi valot klo 19, niin kannattaisiko kokeilla jotain muuta? Tuo ei selkeästikään toimi. Kuten sanoin, niin olen kärsinyt vakavasta unettomuudesta ja minulla auttoi nimenomaan se, että nukkumaan mentiin vasta, kun oli ihan oikeasti väsynyt, ettei sängystä muodostunut sellaista hengailupaikkaa, jossa vietetään suurin osa vapaa-ajasta, niinkuin ap nyt tekee. 

Ei sanonut hengaavansa sängyssä vaan ettei siihen aikaan voi enää tehdä mitään vireystilaa nostattavaa. Ja itsekin unettomuudesta kärsineenä olen pahoina kausina kyllä edes loikoillut siellä sängyssä silmiä ja jalkoja lepuuttaakseni, sekin on oikein uupuneena ihan hyvä vaihtoehto jos paremmistakaan unista ei ole takeita, joten ei monille mitenkään relevantti neuvo tuokaan.

Vierailija
27/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuku enemmän?

Tämä! Ensimmäinen perusjuttu on että verhot aina kiinni kuudelta, ja vain himmeä valaistus.

Kyllä, ulkona saattaa talvella olla pimeää, mutta silti verhot kiinni aina kuudelta.

Ihmisen ihannerytmi on 06-18. Päiväntasaajan valon rytmi.

Vierailija
28/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä jotka voivat syödä väsyneenä, itsellä on huono olo kun olen väsynyt enkä pysty syömään, joten en liho.

On ihme, että esi-isäsi on päässeet tänne asti jos sinulta puuttuu geneettisesti jo selviytymisvaisto. Luultavasti esivanhempasi on eläneet jonkun selviytyjän siivellä sitten.

Vierailija
29/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuku enemmän?

Tämäkin on hyvin tärkeä juttu.

Sängyssä ei syödä, eikä räplätä älypuhelinta etenkään.

Sängyssä ainostaan nukutaan.

Vierailija
30/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset töistä niin aikaisin, että varmasti ehdit nukkumaan ajoissa.

Itse herään arkisin klo 4 ihan pirteänä kesät talvet. :) Ai mitenkö mahdollista? No kun menen nukkumaan klo 19. Ei ole väsymys vaivannut eikä ole tullut syötyä liikaa.

Vierailija
31/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse herään arkisin klo 4 ihan pirteänä kesät talvet. :) Ai mitenkö mahdollista? No kun menen nukkumaan klo 19. Ei ole väsymys vaivannut eikä ole tullut syötyä liikaa.

Sanoiko ap ettei EHTISI nukkumaan? Niimpä, uni ei vaan tule vaikka miten ehtisi ja yrittäisi.

Vierailija
32/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä menen nukkumaan klo 19 (eli päiväuniaikaan) niin herään viimeistään tunnin kuluttua pirteänä enkä todellakaan saa unta ennen puoltayötä. Unta ei voi pakottaa.

Vierailija
33/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuku enemmän?

En saa unta illalla kauhean aikaisin, ja joudun heräämään 04:15, että ehdin töihin. Nukun n.6h yössä ma-pe. Viikonloppuna sitten toki pidempään.

Huolestuin puolestasi. Olisiko sinun mahdollista saada uusi työpaikka tai muuta työtä? Itse en jaksaisi tuollaista elämänrytmiä ollenkaan.

Vierailija
34/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuku enemmän?

Olen tuo jota kommentoit mutta en ap, minun ei tarvitse onneksi herätä vielä neljältä, mutta joskus puoli kuuden maissa. Töissä pitää olla kuudelta, palkaton ruokatunti ja työvaatteen vaihdot, iltapäiväruuhka ja olen kotona vasta viiden maissa. En missään nimessä mene aloittamaan nukkumista seitsemän kahdeksan aikaan vaan minun on vaan yksinkertaisesti vedettävä viimeistään silloin ärsykkeet nolliin, olen luonteeltani herkästi innostuva, stimulaatio pistää aivot täysille kierroksille. Jos minulla on jotain mielenkiintoista tekemistä en väsy, minulta suorastaan häviää ajantaju, vireystila säilyy tapissa ja siitä moodista laskeutuminen kestää monta tuntia. Jos minä urheilen tai teen jotain muuta kivaa tai jännittävää olen sellaisessa euforian janossa aamuun asti ettei nukkumisesta tule mitään. Sadat kerrat koettu.

Alkuillasta on pakko alkaa hissutella kuin olisi aamuyö, vain silloin on jotain toivoa olla riittävän rauhallinen yrittämään nukkumista saman päivän aikana.

Vierailija
35/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

univaje ja stressi todellakin lihottaa eli nyt pitää miettiä miten saat enemmän unta. Päikkärit? Tai työpaikan/työaikojen vaihto?

Vierailija
36/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia lopetin työnteon se on epäterveellistä ja aiheuttaa sairauksia, eläkkeellä on mukavampi.

Vierailija
37/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala heräämään viikonlopunankin samaan aikaan. 

Vierailija
38/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologi voisi jorista, että tämä iltavirkkuusepidemia liittyy osaltaan keskiluokkaisuuden ihailuun, koulutustason nousuun ja yhteiskunnan muutokseen teollisuus sekä maatalousyhteiskunnasta palveluyhteiskunnaksi. Teollisuus sekä maatalousyhteiskunnan aamuvirkku rytmi tuntuu nykyään oudolta ja vieraalta, epänormaalilta, eikä sitä haluta omaksua eikä siihen enää totuttautua. Näin iltavirkkuudestaan valittamisesta saattaa tulla eräänlaista hyvesignalointia. Valitetaan, vaikka oikeasti harjoitetaan kulttuurista hyvettä.

T: päivystävä sosiologinne

Vierailija
39/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala heräämään viikonlopunankin samaan aikaan. 

Tämä on kolmas tärkeä. Kekkosen aikaan aamuvirkkua rytmiä noudatettiin joka päivä. Viikonloppuisin aloitettiin siivoaminen seitsemältä.

Vierailija
40/50 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia lopetin työnteon se on epäterveellistä ja aiheuttaa sairauksia, eläkkeellä on mukavampi.

Sama. Nukkuminen ei tosin onnistu vieläkään. Mennyt jopa pahemmaksi, kun ei ole pakollista päivärytmiä, ja omat tekemiset ovat hyvin epäsäännöllisiä, epäsäännöllisiin aikoihin.

Suo siellä, vetelä täällä.

Pitäisi pysyä hengissä niin kauan, että asuntolaina on maksettu. Perijällä ei ole varaa lunastaa asuntoa itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi