Kustannusten jako avoliitossa kun mies tienaa paremmin
Olemme jo suhteen alussa maksaneet kaiken puoliksi eli vuokrat, ruoat, autoon liittyvät kulut jne. Mies pääsi paremmin palkattuun työhön, palkkansa nousi 1000 eurolla.
Ostettiin asunnon 2v sitten. Aloin tekemään lapsen vuoksi osittaista työaikaa , palkka tietty pieneni. Kompensoin tätä välillä tekemällä yövuoroja ja viikonloppuja.
Edelleen maksamme puoliksi asunnon lainat+ korot , sähköt ja vedet, autokulut mm. rempat, dieselverot . eli kaikki puoliksi. Ostettiin vanhan auton tilalle vähän uudempi mutta halpa auto, tämä maksettiin puoliski ja niin loputkin säästöni kaikki menivät. Suuri osa säästöistäni meni asuntolainan käsirahaan. Miehelle jää hyvin säästöön itselleen, minulle ei lähellekään joka kuukausi jää mitään. Niinä kuukausina jää itsellenikin vähän kun pihistelen enkä osta itselleni mitään vaatteita tms.
Sillon kun tein 100% työsiksa, Saatoin ominpäin ostaa uuteen kotiin jotain kivaa ; mattoja ( alle 200e),rahin, torkkupeittoa, sohvapöytää ( puhutaan alle 200e pöydäsä) ym.
Hankimme jotain yhdessäkin kuten terassikaluston.
Tällä hetkellä mies tienaa ainakin pari tonnia enemmän kuin minä.
Hän on käynyt enemmän tankkaamassa autoa ja vähän enemmän kaupassa kun itselläni alkanut tili hupenemaan etten tiedä pärjäänkö seuraavaan tilipvään asti.
Minua hieman alkanut vaivaamaan tämä että löhes kaikki ostetaan puoliksi. Meillä on ihan oikeasti tarve uudelle ruokailuryhmälle mutta emme ole hankkineet koska minulla ei nyt ole varaa. Mies sanoi että aletaampa säästämään rahaa ruokailuryhmää varten yhdessä , molemmat laittaa 100-200 e kk tilille ja kun rahat ovat kasassa, ostetaan ryhmä.
Itse kyllä avustaisin enemmän jos olisin se enemmän tienaava. Jotenkin minulla on tunne että emme ole oikea perhe, kun tarkoin lasketaan kaikki. Mies ei ostele itselleen huveja juurikaan, on hyvin säästeliäs. Kotiruokaa syömme ja katsomme mitä ostetaan kun nykyään kaikki kallista.
Joskus kun myyn netissä tavaroitani, mies naureskelee että loppuiko sulla rahat. Ihan hyväntahtoisesti vitsillä kylläkin.
Olen lukenut samasta aiheesta aijemmin av: lla, todellako pariskunnat tekevät niin että enemmän tienaava maksaa enemmän?
Mies osalistuu toki kotitöihin ja vie lasta päivähoitoon jne.
Kuulostaako tilanteemme ihan reilulta? Olen vasta alkanut pohtia näitä.
Kommentit (71)
Se kai tässä ratkaisee, oliko ap:n osa-aikatyö yhteinen päätös vai ap:n vaatimus. Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Kun hoidin lapsia kotona, mies esim. maksoi yksin asuntolainaamme ja muut asuinkulut. Minä taas, perittyäni rahaa, maksoin pois loput lainastamme. Aina tilanteen mukaan menty. Ei toimi, jos jompi kumpi ajattelee vain omaa eikä perheen parasta.
Tjaa, meillon muijan kans yhteinen talous, kun ollaan kuitenkin perhe.
Ap taitaa olla semmosen ultrajärkevän kans joka käytännössä aina vaan odottaa jotain parempaa, pelkuri ja sitoutumiskammoinen, näitä löytyy pojista aika paljon, miehistä vähemmän.
Ja taas haukutaan miestä ja pojitellaan... N29
Vierailija kirjoitti:
Kaikki 50/50.
Naisen ei pidä hyväksikäyttää miestä taloudellisesti.
Kertoo paljon palstan vanhoista, miesvihaajanaisista, kun tämä kommentti on saanut alanuolia. N29
Vierailija kirjoitti:
Ja taas haukutaan miestä ja pojitellaan... N29
Höpönlöpön, ihan samanlaisia löytyy naisista, nyt tässä tapauksessa puhuttiin spesifisesti miehestä/pojasta.
Ompa typerää seksismiä tää sun aivopieru.
Minusta on käsittämätöntä, että näin monet ajattelevat tilanteen olevan ok. Perheen sisällä on selkeästi kaksi eri elintasoa, ei todellakaan oikein. Kumman mukaan lapsen elintaso määräytyy?
Yhteinen taloustili, johon kumpikin laittaa sovitun osuuden tuloistaan on reilu ratkaisu. Sitä varten toki pitää tehdä budjetti, eli paljonko rahaa menee yhteisiin kuluihin, ja yhteisiin kuluihin kuuluvat kaikki lapsen kulut. Kummallakin pitää jäädä omaa rahaa omalle tilille ettei joudu toiselta pyytämään. Omat tilit kannattaa aina olla, jos toinen sattuu vaikka kuolemaan niin yhteiseen tiliin ei pääse hetkeen käsiksi ollenkaan.
Ajoittain sitten tarkastetaan , että osuudet on oikein määritelty, ettei kumpikaan ole kohtuuttoman tiukilla.
Sinun suurin virheesi on, että olet suostunut tuohon vapaaehtoisesti alusta asti. Vaikea muuttaa tilannetta myöhemmin, kun mies on jo tottunut tilanteeseen. Ihan oma vika, tekisi mieli sanoa. En voi käsittää tuollaisia "perheitä", joissa menot jaetaan kämppistyyliin ja nainen ottaa taloudellisesti takkiin. Tosi noloa, että nykynainen kuvittelee olevansa jotenkin tosi voimaantunut, kun on ajanut itsensä tuollaiseen tilanteeseen.
Kaffebulla kirjoitti:
Mun mielestä tilanteenne on ihan reilu. Kun olet maksanut kaikesta puolet, voit eron koittaessa myös ottaa cash outtina puolet.
Tee enemmän töitä ja mies voi olla lapsen kanssa enemmän. Tasaatte tuloeroja näin ja sinäkin pääset tienaamaan.
Jos mies ei suostu tähän, kysy häneltä, miten hän kompensoi sinulle sen, että et yhteisen lapsen takia pääse töihin enemmän. Kummallakin pitää olla mahdollisuus tienata.
Toki jos kyse on vain omasta halustasi tehdä töitä vähemmän, tämä ei ole toimiva argumentti. Lapsi voi hyvin olla täydet päivät tarhassa.
Jos miehen vaihtoehdot on että tekee töitä ja maksaa enemmän tai on kotona että nainen menee töihin niin kyllä siinä vaiheessa pitäisi myös miehen mielipidettä vaikuttaa siihen että tehdäänkö niitä lapsia vai ei vaikka todellisuudessa me kaikki tiedämme että nainen päättää yksin tehdäänkö lapsia vai ei ja nainen vaatii että pääsee hyväksikäyttämään miehen tienestejä eikö miehellä ole mitään sananvaltaa yhtään mihkään kun nainen päättää aidon diktaattorin tavoin mitä mieskin tekee
Ja tämän takia olen vapaaehtoisesti sinkku vela.
En näe, että naiset pystyisi tarjoamaan minulle mitään, jotta nostaisin naisen elintasoa minun tasolleni. Mirlummin käytän ne(kin) rahat itseeni. :-]
Tämä ketju on jälleen hyvä esimerkki kuinka naiset käyttävät miestä taloudellisesti hyväkseen eikä ole aikomustakaan lopettaa sitä kun kaikki naiset hyväksyvät että nainen saa käyttää miehiä hyväkseen miehiä vaikka kuitenkin itse kieltää että miehet ei mitenkään saa käyttää naisia hyväkseen.
Eikös kuitenkin naiset ole jo vuosia huutanut että kaikenlaiseen hyväkikäyttöön pitää olla nolla toleranssi?
Ehdotan että
kaikki rahat yhteisiksi (miehesi ei kyllä tähän varmaan suostu, näin päättelin tuosta sinun tekstistä). Monilla on näin, kaikki siis yhteistä eikä ongelmia.
tai sama prosenttisumma yhteisiin menoihin, esim. 60% tuloista?
miehen pitäisi maksaa sulle lapsen hoidosta korvausta menetetyistä tuloista ja eläkemaksuista, jos ei suostu niin mies jää itse kotiin tai sitten lapsi hoitoon.
moni mies maksaa lapsen äidille korvausta tulonmenetyksistä lapsen hoidosta, vaatisin itse tätä omalta jos olisi tälläinen tilanne itsellä.
älkää naiset suostuko ap tilanteen kaltaiseen taloudelliseen hyväksikäyttöön.
Meillä mies maksaa ja tienaa enemmän ja tekee töitä enemmän . Minä hoidan kodin . Mies tekee remontit , korjaukset , renkaanvaihdot ym .
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa ja tienaa enemmän ja tekee töitä enemmän . Minä hoidan kodin . Mies tekee remontit , korjaukset , renkaanvaihdot ym .
Olet oikea kävelevä esimerkki siipeilevästä lompakkoloisesta joka maksattaa miehellä omankin elämisen eli käytät miestä taloudellisesti hyväksesi
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että
kaikki rahat yhteisiksi (miehesi ei kyllä tähän varmaan suostu, näin päättelin tuosta sinun tekstistä). Monilla on näin, kaikki siis yhteistä eikä ongelmia.
tai sama prosenttisumma yhteisiin menoihin, esim. 60% tuloista?
miehen pitäisi maksaa sulle lapsen hoidosta korvausta menetetyistä tuloista ja eläkemaksuista, jos ei suostu niin mies jää itse kotiin tai sitten lapsi hoitoon.
moni mies maksaa lapsen äidille korvausta tulonmenetyksistä lapsen hoidosta, vaatisin itse tätä omalta jos olisi tälläinen tilanne itsellä.
älkää naiset suostuko ap tilanteen kaltaiseen taloudelliseen hyväksikäyttöön.
Ja tuo mitä luettelit ei ole naisilta taloudellista hyväksikäyttöä miehiä kohtaan? HUUTONAURUA!
Jo teillä naisilla on harhat, että miehen tulisi maksaa naiselle äitinä olemisesta. :D Lapsilisä on olemassa. Jos ei kelpaa, niin syö pillereitä.
Wau.
En olisi uskonut, että naiset harrastavat EDELLEEN taloudellista hyväksikäyttöä.
Onneksi olen vapaaehtoisesti sinkku vela. :-]
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on jälleen hyvä esimerkki kuinka naiset käyttävät miestä taloudellisesti hyväkseen eikä ole aikomustakaan lopettaa sitä kun kaikki naiset hyväksyvät että nainen saa käyttää miehiä hyväkseen miehiä vaikka kuitenkin itse kieltää että miehet ei mitenkään saa käyttää naisia hyväkseen.
Eikös kuitenkin naiset ole jo vuosia huutanut että kaikenlaiseen hyväkikäyttöön pitää olla nolla toleranssi?
Mies käyttää tässä naista taloudellisesti hyväkseen. Perehdypä huviksesi miten lapset vaikuttavat naisten tuloihin, tulomahdollisuuksiin ja jopa eläkkeisiin. Ja ne lapset ovat kuitenkin yhteisiä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/10/lapsen-saaminen-on-kolminkerta…
Mies maksaa ihan huolella enemmän. Ollaan avioliitossa ilman avioehtoa, omat tilit on mutta kaikki on yhteistä. Minä olin kotona lasten kanssa kun olivat pieniä, ja siitä lähtien mies on maksanut enemmän. Tuloero on aika iso miehen hyväksi ja jos hän pitäisi tarkkaa eroa omilla ja minun rahoillani, olisi perheessä eri elintaso minulla ja mahdollisesti myös lapsilla, jos hän tarkkaan vaatisi että minun on maksettava puolet kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Se kai tässä ratkaisee, oliko ap:n osa-aikatyö yhteinen päätös vai ap:n vaatimus. Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Kun hoidin lapsia kotona, mies esim. maksoi yksin asuntolainaamme ja muut asuinkulut. Minä taas, perittyäni rahaa, maksoin pois loput lainastamme. Aina tilanteen mukaan menty. Ei toimi, jos jompi kumpi ajattelee vain omaa eikä perheen parasta.
Lastenhoidosta pitääkin maksaa, mutta miksi ihmeessä maksoit perinnölläsi velan pois. Olisiko miehesi tehnyt saman?
Mitä tasa-arvoa on se, että nainen maksaa puolet ruuasta kun mies syö kuitenkin tuplat siitä mitä nainen?
Onko uusi auto yhtä paljon sinun käytössäsi vai käveletkö rattaita työntäen kun mies ajaa autolla ohi?
Muista että tuleva eläkkeesikin tulee olemaan pienempi kun teet osa-aikaa.
Jos olette kämppiksiä on asiat ok, mutta perhe te ette ole.