Kustannusten jako avoliitossa kun mies tienaa paremmin
Olemme jo suhteen alussa maksaneet kaiken puoliksi eli vuokrat, ruoat, autoon liittyvät kulut jne. Mies pääsi paremmin palkattuun työhön, palkkansa nousi 1000 eurolla.
Ostettiin asunnon 2v sitten. Aloin tekemään lapsen vuoksi osittaista työaikaa , palkka tietty pieneni. Kompensoin tätä välillä tekemällä yövuoroja ja viikonloppuja.
Edelleen maksamme puoliksi asunnon lainat+ korot , sähköt ja vedet, autokulut mm. rempat, dieselverot . eli kaikki puoliksi. Ostettiin vanhan auton tilalle vähän uudempi mutta halpa auto, tämä maksettiin puoliski ja niin loputkin säästöni kaikki menivät. Suuri osa säästöistäni meni asuntolainan käsirahaan. Miehelle jää hyvin säästöön itselleen, minulle ei lähellekään joka kuukausi jää mitään. Niinä kuukausina jää itsellenikin vähän kun pihistelen enkä osta itselleni mitään vaatteita tms.
Sillon kun tein 100% työsiksa, Saatoin ominpäin ostaa uuteen kotiin jotain kivaa ; mattoja ( alle 200e),rahin, torkkupeittoa, sohvapöytää ( puhutaan alle 200e pöydäsä) ym.
Hankimme jotain yhdessäkin kuten terassikaluston.
Tällä hetkellä mies tienaa ainakin pari tonnia enemmän kuin minä.
Hän on käynyt enemmän tankkaamassa autoa ja vähän enemmän kaupassa kun itselläni alkanut tili hupenemaan etten tiedä pärjäänkö seuraavaan tilipvään asti.
Minua hieman alkanut vaivaamaan tämä että löhes kaikki ostetaan puoliksi. Meillä on ihan oikeasti tarve uudelle ruokailuryhmälle mutta emme ole hankkineet koska minulla ei nyt ole varaa. Mies sanoi että aletaampa säästämään rahaa ruokailuryhmää varten yhdessä , molemmat laittaa 100-200 e kk tilille ja kun rahat ovat kasassa, ostetaan ryhmä.
Itse kyllä avustaisin enemmän jos olisin se enemmän tienaava. Jotenkin minulla on tunne että emme ole oikea perhe, kun tarkoin lasketaan kaikki. Mies ei ostele itselleen huveja juurikaan, on hyvin säästeliäs. Kotiruokaa syömme ja katsomme mitä ostetaan kun nykyään kaikki kallista.
Joskus kun myyn netissä tavaroitani, mies naureskelee että loppuiko sulla rahat. Ihan hyväntahtoisesti vitsillä kylläkin.
Olen lukenut samasta aiheesta aijemmin av: lla, todellako pariskunnat tekevät niin että enemmän tienaava maksaa enemmän?
Mies osalistuu toki kotitöihin ja vie lasta päivähoitoon jne.
Kuulostaako tilanteemme ihan reilulta? Olen vasta alkanut pohtia näitä.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
YHTEINEN TALOUS
YHTEINEN
.....
AI TARKOTAKS SÄ HYVÄKSKÄYTTÖÖ!?Mitä 'ttua?
Tirskahdin tälle, on tosiaan aikamoista sanojen vääntelyä näiltä ultrajärkeviltä :' D
Miksei mies osallistuisi lapsen hoitoon tai veisi päiväkotiin, senhän lapsi se on. Miksi siitä pitää erikseen sanoa ikään kuin se on jo hyvä syy olla vaatimatta tasa-arvoista kohtelua. Perheessä pitäisi kaikilla olla sama tulotaso.
Yhteiset rahat. Itse tienaan käteen 2100e, puoliso n. 3800e.
Olemme asuneet yhdessä hyvin nuoresta asti, molemmat oli ihan pennittömiä. Oltiin opiskelijalapsiperhe, itse tein enemmän töitä opintojen ohessa koska se oli helpompaa ja sain esim. osan opinnoista hyväksiluettua niin. Puoliso taas opiskeli sitten nopeutetulla tahdilla.
Työelämään siirtyessä meillä oli aika samat tulot, tein vuorotyötä joten tienasin 300-400e/kk enemmän kuin nykyään. Koettiin molemmat, että päivätyö on meille kaikille parempi.
Mä olen tarkempi rahasta, jaksan kilpailuttaa ja laskea ja etsiä tarvittavia asioita tarjouksista ja käytettynä. Isommista hankinnoista, n. 200e ylöspäin keskustellaan, että tämmöistä ajattelin ja yleensä toinen kannustaa että anna mennä. Mutta meillä on aika vakaa taloudellinen tilanne, varmasti jos olisi tiukkaa niin resurssien jakaminen ei olisi niin helppoa kuin se nyt meille on.
Menetät ap samalla myös eläketuloja. Joko mies maksaa kompensaatiota jotta lapsi saa olla kotihoidossa tai itse menet kokopäivätyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mun mielestä tilanteenne on ihan reilu. Kun olet maksanut kaikesta puolet, voit eron koittaessa myös ottaa cash outtina puolet.
Tee enemmän töitä ja mies voi olla lapsen kanssa enemmän. Tasaatte tuloeroja näin ja sinäkin pääset tienaamaan.
Jos mies ei suostu tähän, kysy häneltä, miten hän kompensoi sinulle sen, että et yhteisen lapsen takia pääse töihin enemmän. Kummallakin pitää olla mahdollisuus tienata.
Toki jos kyse on vain omasta halustasi tehdä töitä vähemmän, tämä ei ole toimiva argumentti. Lapsi voi hyvin olla täydet päivät tarhassa.Jos miehen vaihtoehdot on että tekee töitä ja maksaa enemmän tai on kotona että nainen menee töihin niin kyllä siinä vaiheessa pitäisi myös miehen mielipidettä vaikuttaa siihen että tehdäänkö niitä lapsia vai ei vaikka todellisuudessa me kaikki tiedämme että nainen päättää yksin tehdäänkö lapsia vai ei ja nainen vaatii että pääsee hyväksikäyttämään miehen tienestejä eikö miehellä ole mitään sananvaltaa yhtään mihkään kun nainen päättää aidon diktaattorin tavoin mitä mieskin tekee
Mies voi etsiä naisen, joka ei halua lapsia ja tasa-arvoista parisuhdetta. Aivan, sitten mies olisi yksin, vain oma käsi seuranaan.
AP miehesi laskelmoi itselleen kannattavat diilit samalla kun sinä panostat hyväntahtoisesti yhteisen kodin viihtyvyyteen ja lapsen hyvinvointiin. Ikävä juttu, mutta yleistä. Muista, että sisustustyynyt eivät erotessa paljoa lohduta, kun tili on kuiva.
Laita lapsi päiväkotiin ja mene töihin. Lapsen kulut ja asumisen kulut maksakaa tulojen suhteen. Ruoka ja muu kulutus sitten oman lompakon mukaan. Yleensä mies syö enemmän, niin älä sponssaa. Ette te ole perhe perinteisessä mielessä vaan kämppiksiä, joilla on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että näin monet ajattelevat tilanteen olevan ok. Perheen sisällä on selkeästi kaksi eri elintasoa, ei todellakaan oikein. Kumman mukaan lapsen elintaso määräytyy?
Elintaso valitaan sen mukaan, että kummallakin on siihen varaa. Ja että se kestää stressitestin.
Nyt tässä Ap:n perheessä on menty metsään jo lähtökohtaisesti, kun toinen jää miinukselle koko ajan. Onko haukattu liian iso pala? Keskitason palkat ja silti joku hulppea omakotitalo ja kaksi autoa? Tietysti se korttitalo romahtaa, kun tulot vähenee.
Nyt pitää miettiä asioita realistisemmin tästä eteenpäin. Lapsia voi tulla vielä lisää, ja lasten kasvaessa kulut nousevat. Mitä jos mies jää työttömäksi?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mun mielestä tilanteenne on ihan reilu. Kun olet maksanut kaikesta puolet, voit eron koittaessa myös ottaa cash outtina puolet.
Tee enemmän töitä ja mies voi olla lapsen kanssa enemmän. Tasaatte tuloeroja näin ja sinäkin pääset tienaamaan.
Jos mies ei suostu tähän, kysy häneltä, miten hän kompensoi sinulle sen, että et yhteisen lapsen takia pääse töihin enemmän. Kummallakin pitää olla mahdollisuus tienata.
Toki jos kyse on vain omasta halustasi tehdä töitä vähemmän, tämä ei ole toimiva argumentti. Lapsi voi hyvin olla täydet päivät tarhassa.Jos miehen vaihtoehdot on että tekee töitä ja maksaa enemmän tai on kotona että nainen menee töihin niin kyllä siinä vaiheessa pitäisi myös miehen mielipidettä vaikuttaa siihen että tehdäänkö niitä lapsia vai ei vaikka todellisuudessa me kaikki tiedämme että nainen päättää yksin tehdäänkö lapsia vai ei ja nainen vaatii että pääsee hyväksikäyttämään miehen tienestejä eikö miehellä ole mitään sananvaltaa yhtään mihkään kun nainen päättää aidon diktaattorin tavoin mitä mieskin tekee
Mies voi etsiä naisen, joka ei halua lapsia ja tasa-arvoista parisuhdetta. Aivan, sitten mies olisi yksin, vain oma käsi seuranaan.
Ei sekään ole tasa-arvoa että nainen käyttää miestä hyväkseen taloudellisesti. Tasa-arvoa on se että molemmat maksaa oman osuutensa ja molemmat tekee oman osuutensa 50/50. Päätösvaltakin täytyy jakaa 50/50 ja kaikki siisteys vaatimuksista lähtien pitää jakaa 50/50. Siinä olisi aitoa tasa-arvoa mutta eihän se naisille kelpaa kun naiset vaativat feminististä tasa-arvoa joka perustuu puhtaasti naisen etuun
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kyllä mies saa siihen vaikuttaa, tehdäänkö lapsia vai ei. Hän voi ihan omalta osaltaan sanoa lastenhankinnalle "ei". Toki nainenkin voi silloin päättää, haluaako olla suhteessa, jos sen hinta on lapsettomuus. Ja toisaalta mies voi päättää, haluaako sittenkin olla suhteessa, jos sen hintana on lisääntyminen. Kuka tässä kuviossa päättää mitäkin, kyseessä on silti aina oma valinta. Silloin valitaan kahdesta vaihtoehdosta itselle mieluisampi tai vähemmän huono - mutta oma valinta se silti on. En usko, että tuossa kumpaakaan on pakotettu olemaan suhteessa.
Jos mies tekee sen valinnan, että perustaa perheen, vain jotta ei jää sinkuksi, niin sitten pitää löytyä sen verran selkärankaa, että elää oman valintansa kanssa.
YHTEINEN TALOUS
YHTEINEN
.....
AI TARKOTAKS SÄ HYVÄKSKÄYTTÖÖ!?
Mitä 'ttua?