Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua.. asuntolainan korkojen nousu! :(

Vierailija
29.03.2023 |

Kohta on korkejen tarkistuspäivä :( Ja tuleva kuukausierä (laina+korko) tulee nouseen enemmän, mitä pystymme maksaan. Aiomme olla pankkiin yhteydessä!

Kysyn kuitenkin myös täältä, että mitä olette tehneet, jos olette samassa tilanteessa? Ajattelimme ehdottaa, jos LAINA-AIKAA voisi pidentää, esim. viidellä vuodella. Tällöin kuukaudessa maksettava summa olisi kohtuullinen.

Oletteko muut ehdottaneet tälläistä? Onko pankki hyväksynyt asian?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietysti teitä enää lohduta mutta ihmettelen miksi niin harva on ottanut tasaerälainaa. Siinähän kuukausittainen maksu pysyy samana mutta laina-aika elää korkotason mukaan.

Itse en olisi muunlaista uskaltanut edes ottaa. Tietysti siinä on se huono puoli että sen alkuperäinen laina-aika ei voi olla lähellä maksimia joten silloin ei voi ottaa ihan niin isoa lainaa. Mutta on se niin paljon turvallisempi että minusta se on tavalliselle ihmiselle paras ratkaisu.

Itse otan aina tasalyhenteisen koska se on elinkaarella halvin. Mitoitan kuukausierän sen verran pieneksi että on varaa korkojen nousulle ja maksan matalien korkojen aikana koko ajan ylimääräistä. Tämä on toiminut hyvin jokaisessa lainassa ja suhdanteessa minulle. Itse en ole annuiteetin enkä tasaerän ystävä ollenkaan niiden kustannusten takia.

Ja tuo se vasta typerää onkin. Ennemmin olisi ne ylimääräiset kannattanut sijoittaa tuottavasti ja KUN korot nousee niin ne tuotot saattavat kattaa koko nousun (jos nousu maltillinen) ja tarvittaessa sijoituksista voi ottaa rahat pois ja tehdä isomman kertalyhennyksen tai jopa maksaa lainan kokonaan pois

No tää taas riippuu riskinottokyvystä ja -halusta. Tottakai aina kannattaa sijoittaa tuottavasti, mutta aina siinä ei onnistu. Ja riippuu myös miten pitkästä aikavälistä puhutaan. Itse pääsin nauttimaan matalien korkojen ajasta vain alle kaksi vuotta, se ei ole järkevä aika sijoittaa, jos ei tiedä, mitä on tekemässä.

Vierailija
62/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietysti teitä enää lohduta mutta ihmettelen miksi niin harva on ottanut tasaerälainaa. Siinähän kuukausittainen maksu pysyy samana mutta laina-aika elää korkotason mukaan.

Itse en olisi muunlaista uskaltanut edes ottaa. Tietysti siinä on se huono puoli että sen alkuperäinen laina-aika ei voi olla lähellä maksimia joten silloin ei voi ottaa ihan niin isoa lainaa. Mutta on se niin paljon turvallisempi että minusta se on tavalliselle ihmiselle paras ratkaisu.

Itse otan aina tasalyhenteisen koska se on elinkaarella halvin. Mitoitan kuukausierän sen verran pieneksi että on varaa korkojen nousulle ja maksan matalien korkojen aikana koko ajan ylimääräistä. Tämä on toiminut hyvin jokaisessa lainassa ja suhdanteessa minulle. Itse en ole annuiteetin enkä tasaerän ystävä ollenkaan niiden kustannusten takia.

Ja tuo se vasta typerää onkin. Ennemmin olisi ne ylimääräiset kannattanut sijoittaa tuottavasti ja KUN korot nousee niin ne tuotot saattavat kattaa koko nousun (jos nousu maltillinen) ja tarvittaessa sijoituksista voi ottaa rahat pois ja tehdä isomman kertalyhennyksen tai jopa maksaa lainan kokonaan pois

Hölöhölö. Hyvin on sijoitukset tuottaneet kun monien osakkeiden arvot romahtaneet puoleen. Ainoa järkevä ja paras tuotoltaan on maksaa velkaa pois korkoa kasvamasta. Näin saa käänteisen korkotuoton rahoilleen, kun velka josta maksetaan pankille tuottoa on mahdollisimman pieni.

No ei todellakaan ole.

Kun korko oli liki 0, Osakkeiden nettotuotto samalla aikavälillä 8-9%, niin mietipä ite kun olet esim 250 000 € menettänyt 10 vuoden ajalta 8-9% tuoton?  Minä esimerkiksi sijoitin 0% korkoaikana, ja kun korot nousivat maksoin lainan pois sijoituksilla. Sijoituksiin jäi vielä kymppitonneja. Jos olisin saman rahan käyttänyt 0-korkoaikana lyhennyksiin velkaa olisi vieläkin jäljellä 80 000. Käytännössä sijoittamalla voitin 8 vuodessa 140 000 €. MILLÄ matematiikalla tuon 140 000 € menetys olisi ollut järkevämpää kuin sen ottaminen omiin taskuihin (nettotuotto.)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkät korkomenot nousee 650e/kk kun korko nousi 0% sinne 4% niin velkaa on oltava todella paljon. Mulla on velkaa jäljellä enää noin 40 000e ja korkomenot kasvoi alle muutamalla kympillä kun korkoni tarkistettiin helmikuun lopussa.

Korkokattoa ei mulla ole.

Paljon sulla ap asuntolainaa?

Koron laskemiseen löytyy jostain syystä eri ohjeita. Olisiko tässä laskettu väärin? Osaatko laskea esimerkiksi muille, mitä korko olisi, jos annuiteettilainaa on jäljellä 150 000 ja korko 4 %? Tai löytyykö netistä joku hyvä laskuri?

Koron osuutta en osaa tarkkaan sanoa, mutta meillä on juuri noilla spekseillä laina (laina-aikaa jäljellä 15 vuotta). Juuri laskin, että 5% korolla kuukausikulu olisi 1200 eur. Aiemmin se oli aikalailla tasan 1000 eur eli 200 eur tulee lisää. Jos tuo 650 eur on oikein, niin laina on valtava.

Vierailija
64/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaessa voi kysyä lyhennysvapaatakin. Laina-ajan pidennyskin voi onnistua, riippuu ihan tilanteesta.

Vierailija
65/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkät korkomenot nousee 650e/kk kun korko nousi 0% sinne 4% niin velkaa on oltava todella paljon. Mulla on velkaa jäljellä enää noin 40 000e ja korkomenot kasvoi alle muutamalla kympillä kun korkoni tarkistettiin helmikuun lopussa.

Koron laskemiseen löytyy jostain syystä eri ohjeita. Olisiko tässä laskettu väärin? Osaatko laskea esimerkiksi muille, mitä korko olisi, jos annuiteettilainaa on jäljellä 150 000 ja korko 4 %? Tai löytyykö netistä joku hyvä laskuri?

Koron osuutta en osaa tarkkaan sanoa, mutta meillä on juuri noilla spekseillä laina (laina-aikaa jäljellä 15 vuotta). Juuri laskin, että 5% korolla kuukausikulu olisi 1200 eur. Aiemmin se oli aikalailla tasan 1000 eur eli 200 eur tulee lisää. Jos tuo 650 eur on oikein, niin laina on valtava.

Eikö se riipu siitä mikä korko oli ennen korotusta? Jos on euribor 12kk, niin korkohan oli vuosi sitten vielä lähellä nollaa. Kyllä minä saan lainalaskureilla vastaavia korotuksia. Oma lainani on onneksi pienempi.

Vierailija
66/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se riipu siitä mikä korko oli ennen korotusta? Jos on euribor 12kk, niin korkohan oli vuosi sitten vielä lähellä nollaa. Kyllä minä saan lainalaskureilla vastaavia korotuksia. Oma lainani on onneksi pienempi.

Toki, mutta meillä siis nollakoroilla tuo 1000 eur eli korkojen nousu tuo sen 200 eur lisää. Näissä korkojen nousu valituksissa ei oikeastaan koskaan kerrota mitään oikeita lukuja. Esim lainanmäärää, tyyppiä, laina-aikaa. Nuo siihen eniten vaikuttaa.

Vierailija
67/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli alkuperäisellä on lainaa joku 350 000 e?

Vierailija
68/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan omaa vastaustani lisää, kun nyt lähdin tätä selvittämään. Eli annuiteettilainassa koron osuus nousee kyllä esimerkiksi tuohon 650 euroon, mutta lainan kuukausikulu ei nouse noin paljon. Tasalyhennyksen kanssa tuo korkokulu tulisi kokonaan maksettavaksi, mutta vastaavasti tulevina vuosina kuukausikulu olisi sitten pienempi.

Vierailija
69/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan pankkien laskureilla ihan eri summia kuin tuolla Ylen koneella.

Vierailija
70/93 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää puistoista ja kaduilta pulloja

Vierailija
71/93 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää nyt että jos  kokonaiskorko on vaikka 4% niin se tarkoittaa 4000euroa jokaista 100 000 euroa kohti. Tällöin 300 000 euron lainasta maksetaan korkoa 12 000e/v eli 1000e/kk Tähän päälle vastike tai muut kiinteä asumiskulu (Sähkö, lämpö, vesi, kiinteistövero) . Ja kai sitä lainaa pitää lyhentääkin? Onko remontteja tulossa tai hajoaako jääkaappi?

Yhtäkkiä 1300e/kk vuokra ei kuulostakkaan kovin pahalta...

Kuitenkin mielestäni on ikävää syyttää AP, kukaan ei ole arvannut että korot nousevat nollasta 3,5 yhden vuoden aikana! ja vaikea on ollut ennustaa sähkön, bensan ja erityisesti ruoan hintojen nousua!

Lisäksi useammassa firmassa on YT:t tulossa tai menossa. Lisäksi asuntokauppa on ihan jäissä että sitä asuntoa ei saa helposti kaupaksi vaikka kuinka yrittäisi. Myös pörssi on romahtanut.. ja sota vain jatkuu.

Yritetään olla vähän solidaarisempia toisiamme kohtaan. 

Ja kyllä tuo 300 000 ei ole mikään öky-asunto. Siltä saa täältä Haagasta pienen 60-luvun kolmion vaikka ei ole mikään ökyalue kyseessä.

Vierailija
72/93 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää nyt että jos  kokonaiskorko on vaikka 4% niin se tarkoittaa 4000euroa jokaista 100 000 euroa kohti. Tällöin 300 000 euron lainasta maksetaan korkoa 12 000e/v eli 1000e/kk Tähän päälle vastike tai muut kiinteä asumiskulu (Sähkö, lämpö, vesi, kiinteistövero) . Ja kai sitä lainaa pitää lyhentääkin? Onko remontteja tulossa tai hajoaako jääkaappi?

Yhtäkkiä 1300e/kk vuokra ei kuulostakkaan kovin pahalta...

Kuitenkin mielestäni on ikävää syyttää AP, kukaan ei ole arvannut että korot nousevat nollasta 3,5 yhden vuoden aikana! ja vaikea on ollut ennustaa sähkön, bensan ja erityisesti ruoan hintojen nousua!

Lisäksi useammassa firmassa on YT:t tulossa tai menossa. Lisäksi asuntokauppa on ihan jäissä että sitä asuntoa ei saa helposti kaupaksi vaikka kuinka yrittäisi. Myös pörssi on romahtanut.. ja sota vain jatkuu.

Yritetään olla vähän solidaarisempia toisiamme kohtaan. 

Ja kyllä tuo 300 000 ei ole mikään öky-asunto. Siltä saa täältä Haagasta pienen 60-luvun kolmion vaikka ei ole mikään ökyalue kyseessä.

Kyllä korkojen noususta on varoiteltu ja jopa tehty stressitestejä. Hullut on vaan ottaneet liikaa lainaa. Kyllä 300t on ökyhinta jostain tavallisesta kaksiosta. Kyllä se kauppa kävisi jos möisi siihen hintaan mitä nousseilla koroilla ja elinkustannuksilla kykenee ostajat maksamaan. Ei ole yritetty yhtään mitään kun hinnat on koronan aikaisia kuplahintoja.

Vierailija
73/93 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot pysyi nollassa kymmene vuotta ja paljon oli jopa ekonomisteja jotka sanoivat että tämä on uusi normaaali. asuntolainat on stressitestattu kuudella prosentilla mutta joo nyt korko on marginaalin kanssa yli neljä ja jos nousu jatkuu tätä vauhtia niin ollaan kesän lopussa jo kuudessa prosentissa. 

Siitä pitäisi vielä nousta johon kin yhdeksään prosenttiin että olis isompi kun inflaatio.. mikä siis tavoitteena..

Vierailija
74/93 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot ollut noin 40€/kk. Koron tarkistuksen (12kk euripor) jälkeen noin 200€/kk. Ja lainaa noin 55000€.

Vierailija
75/93 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korot pysyi nollassa kymmene vuotta ja paljon oli jopa ekonomisteja jotka sanoivat että tämä on uusi normaaali. asuntolainat on stressitestattu kuudella prosentilla mutta joo nyt korko on marginaalin kanssa yli neljä ja jos nousu jatkuu tätä vauhtia niin ollaan kesän lopussa jo kuudessa prosentissa. 

Siitä pitäisi vielä nousta johon kin yhdeksään prosenttiin että olis isompi kun inflaatio.. mikä siis tavoitteena..

Taloushistoriassa ei koskaan ole inflaatiota hidastumaan ilman korkojen nostoa yli sen inflaation. Näillä nykyisillä koroilla ei inflaatio hidastu. Korko nousee ihan takuulla 6% syksyyn mennessä ja jatkaa siitä yli.

Vierailija
76/93 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korot ollut noin 40€/kk. Koron tarkistuksen (12kk euripor) jälkeen noin 200€/kk. Ja lainaa noin 55000€.

Meillä on saman verran lainaa jäljellä ja saman verran tuo korko nyt. Laina on otettu v. 2008, silloin kun korko huiteli 5%:n kieppeillä ja pidettiin sitä tasoa normaalina. Toki on ikävää että nyt samaan aikaan kallistui myös ruoka ja sähkö.

Vierailija
77/93 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laina aika 15v tai alle, niin pidennys auttaa. Lisäksi lainan sitominen 3kk euriboriin auttaa jo paljon.

Vierailija
78/93 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kolmen kuukauden euriborkin on kyllä yli kolme prosenttia, mutta laina-ajan pidentäminen varmasti järkevää jos vain voi pidentää.

Vierailija
79/93 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa voi kysyä lyhennysvapaatakin. Laina-ajan pidennyskin voi onnistua, riippuu ihan tilanteesta.

Koron ollessa edelleen suhteellisen alhainen olisi tyhmintä nyt hakea lyhennysvapaata, kannattaa mieluiten maksaa mahdollisimman paljon lainasummaa pois korkoa kasvamasta. Ainoa keino varautua nouseviin korkoihin.

Vierailija
80/93 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä korontarkistus vasta lokakuussa.. mikäköhän se korko sitten on? Millasta korkokatto tarjouksia ootte saaneet nyt tänä vuonna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä