Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua.. asuntolainan korkojen nousu! :(

Vierailija
29.03.2023 |

Kohta on korkejen tarkistuspäivä :( Ja tuleva kuukausierä (laina+korko) tulee nouseen enemmän, mitä pystymme maksaan. Aiomme olla pankkiin yhteydessä!

Kysyn kuitenkin myös täältä, että mitä olette tehneet, jos olette samassa tilanteessa? Ajattelimme ehdottaa, jos LAINA-AIKAA voisi pidentää, esim. viidellä vuodella. Tällöin kuukaudessa maksettava summa olisi kohtuullinen.

Oletteko muut ehdottaneet tälläistä? Onko pankki hyväksynyt asian?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkempia speksejä? Paljon lyhennys siis nousee? Paljonko jäljellä, mikä korko, minkä tyyppinen laina?

Vierailija
2/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota toinen työ niin pystyt hoitamaan asuntolainan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin itse säästämään viime kesänä, kun korot alkoivat nousta. Olen myös laittanut kaikki kuukausittaiset kuluni ylös ja karsinut turhat.

Kilpailutin pankit, vakuutukset. Aloin syömään kotona tehdyn ruuan linjastolounaan sijaan. Pakastan ruoka-annoksia, ostan tarjouksia enkä heitä mitään roskiin. Nahistuneista vihanneksista saa vaikka vihannespastan tomaattipyreen ja valkosipulin kera.

Lainaan tehtäviä muutoksia kysyisin pankilta itseltään.

Vierailija
4/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala jakaan postia tai mene yötöihin johonkin niin saat erotuksen tiennattua

Vierailija
5/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, vaikka osa olikin mielestäni suorastaan ilkeilyä, kuten "Ala tekeen kahta työtä". Tarkennan, että tällä hetkellä teen jo kahta erityötä. Arjet teen toimistotyötä ja viikonloppuisin teen keikkatöitä. Yövuoroja satunnaisesti, sillä niistä menen helposti sekasin.

On todella rankkaa tehdä välillä 14 päivää ilman yhtään vapaapäivää, saati jos sisältää viikonloppuisin yövuoroja. Perheessä on myös kaksi lasta, päiväkoti-ikäinen ja koululainen. Joskuns äitinä haluan myös edes yhden vapaa päivän heidän kanssaan <3 Perheessä on myös puoliso, tekee vuorotyötä ja myös hän tekee välillä viikonloppua (samaan aikaan emme voi tehdä, koska lapset ovat kotona ja heillä on myös oikeus viettää välillä kokonaisia päiviä vanhempiensa kanssa!). 

Kuukauden kokonaismenot nousevat tämän hetkisen koron mukaan n. 650e/kk. Huom, nousevat tuon verran. Kyllä, olemme varautuneet korkojen nousuun, mutta "varaukset" menevät tällä hetkellä puhtaasti ruokakauppaan. Eilen järkytyin, kun olin ostamassa ihan perus paprikaa. 9e/kg. En ostanut. Mutta tämä vain pieni esimerkki.

Kysymys siis kuuluu, onko kukaan ehdottanut pankille ko. ehdotusta? Eli laina-ajan pidentämistä?

En kaipaa nyt näsäviisaita neuvoja, vaan ihan vain jos jollain on asiasta kokemusta. 

-ap

Vierailija
6/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte kysyä

Sitten tiedät

Riippuu teidän laina-ajasta ja talon sijainnista

Vierailija
7/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, vaikka osa olikin mielestäni suorastaan ilkeilyä, kuten "Ala tekeen kahta työtä". Tarkennan, että tällä hetkellä teen jo kahta erityötä. Arjet teen toimistotyötä ja viikonloppuisin teen keikkatöitä. Yövuoroja satunnaisesti, sillä niistä menen helposti sekasin.

On todella rankkaa tehdä välillä 14 päivää ilman yhtään vapaapäivää, saati jos sisältää viikonloppuisin yövuoroja. Perheessä on myös kaksi lasta, päiväkoti-ikäinen ja koululainen. Joskuns äitinä haluan myös edes yhden vapaa päivän heidän kanssaan <3 Perheessä on myös puoliso, tekee vuorotyötä ja myös hän tekee välillä viikonloppua (samaan aikaan emme voi tehdä, koska lapset ovat kotona ja heillä on myös oikeus viettää välillä kokonaisia päiviä vanhempiensa kanssa!). 

Kuukauden kokonaismenot nousevat tämän hetkisen koron mukaan n. 650e/kk. Huom, nousevat tuon verran. Kyllä, olemme varautuneet korkojen nousuun, mutta "varaukset" menevät tällä hetkellä puhtaasti ruokakauppaan. Eilen järkytyin, kun olin ostamassa ihan perus paprikaa. 9e/kg. En ostanut. Mutta tämä vain pieni esimerkki.

Kysymys siis kuuluu, onko kukaan ehdottanut pankille ko. ehdotusta? Eli laina-ajan pidentämistä?

En kaipaa nyt näsäviisaita neuvoja, vaan ihan vain jos jollain on asiasta kokemusta. 

-ap

Kuinka suuri teillä ennen oli lyhennys/kk jos se nousee pelkistä koroista 650€?

Vierailija
8/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tämä ei ole näsäviisautta vaan toteamus: jos sinulle tuli yllätyksenä paprikan kallis hinta nyt niin olet ostanut yhtä kalleimmista vihanneksista ihan rutiinina ilmeisesti ainakin viimeiset 9kk kun ruuan hinta alkoi nousta?

Suosittelen tutustumaan siihen mitä ruoka maksaa, nyt ihan ensimmäiseksi, ja miten paljon säästät vaihtamalla paprikat porkkanoihin, salaatit kaaliin, lihan fetajuustoon ja tofuun.

Kaikki limpsat, keksit, erikoisjuustot jugurtit karkit pois. Seuraa tarjouksia. Pesuaineet ja kaikki muukin kaupan omia merkkejä. K-kauppoihin et enää mene, vaihda Prismaan, Ässään tai Lidliin.

Ruuat suunnitellaan viikoksi, isoja annoksia kerralla. Mitään ei heitetä pois.

Tuo paprikakommenttisi saa minut uskomaat että ruokakaupassa voit tämän ratkaista.

Vierailija
9/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lainan voi uudelleen järjestellä kaikila parametereilla,ä: pidentää laina-aikaa, muuttaa ohjauskorkoa, vaihtaa lyhennystapaa jne. Kannattaa myös kysyä eri pankeista vaihtoehtoja jos oma pankki ei ole suostuvainen. Itse tein aikanaan niin että otin pitkän laina-ajan ja pienen kuukausierän pankin lainaneuvottelijan vastustuksesta huolimatta. Olen lyhentänyt koko ajan reippaasti enemmän mutta nyt kun korot nousevat niin lyhennys nousee sille tasolle minkä laskin aikanaan hyväksi tasoksi (ja mitä olen oikeasti lyhentänyt). Näinkin päin voi asian miettiä siis.

Vierailija
10/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

anteeksi kauheasti jos pahoitin mielesi itse aloin jakaan yöllä lehtiä ja kaverini meni yökerhoon töihin

Vierailija
11/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

650€/kk korotus on toki paljon, mutta teitä on kaksi töissä käyvää siinä. Eli 325€ per naama. Excel auki ja kulut auki kaikki mitä menee ja mihin. Ei tuo ole mitenkään tekemätön paikka

Vierailija
12/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 57000€ lainaa jäljellä. Tasalyhennys 1200€/kk. Loppu häämöttää. Vaimon tosin pistin pihalle. Uudelle ois paikka avoinna.

Vierailija
13/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietysti teitä enää lohduta mutta ihmettelen miksi niin harva on ottanut tasaerälainaa. Siinähän kuukausittainen maksu pysyy samana mutta laina-aika elää korkotason mukaan.

Itse en olisi muunlaista uskaltanut edes ottaa. Tietysti siinä on se huono puoli että sen alkuperäinen laina-aika ei voi olla lähellä maksimia joten silloin ei voi ottaa ihan niin isoa lainaa. Mutta on se niin paljon turvallisempi että minusta se on tavalliselle ihmiselle paras ratkaisu.

Vierailija
14/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin asiakkaan tilanteesta

Turhat kulut pois tietysti

Netflixiit

Lomamatkat

Ravintolat

Jne

Vakuutukset kilpailutus

Jne

Vierailija
15/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että pankista löytyy ratkaisu, kunhan on riittävät vakuudet eli asunnon arvo on riittävä lainasummaan nähden. Pankkihan saa vain enemmän rahaa, jos pidennät laina-aikaa. Luulisi sopivan heille. Pankkiin siis heti yhteyttä.

Vierailija
16/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytte asunnon ja vaihdatte halvempaan. Yksinkertaista.

Vierailija
17/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietysti teitä enää lohduta mutta ihmettelen miksi niin harva on ottanut tasaerälainaa. Siinähän kuukausittainen maksu pysyy samana mutta laina-aika elää korkotason mukaan.

Itse en olisi muunlaista uskaltanut edes ottaa. Tietysti siinä on se huono puoli että sen alkuperäinen laina-aika ei voi olla lähellä maksimia joten silloin ei voi ottaa ihan niin isoa lainaa. Mutta on se niin paljon turvallisempi että minusta se on tavalliselle ihmiselle paras ratkaisu.

Mulla ollut kaikki aiemmat lainat tasaerä, enkä mielestäni tässä nykyisessäkään ole muusta puhunut. Nyt kun korot nousi, niin papereissa lukikin annuiteetti. Etsin vielä vanhat sähköpostit ja pankin viesti ja sitten vaihdan pankkia jos meilissä lukee tasaerä.

-ohis-

Vierailija
18/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otan aina tasalyhenteisen koska se on elinkaarella halvin. Mitoitan kuukausierän sen verran pieneksi että on varaa korkojen nousulle ja maksan matalien korkojen aikana koko ajan ylimääräistä. Tämä on toiminut hyvin jokaisessa lainassa ja suhdanteessa minulle. Itse en ole annuiteetin enkä tasaerän ystävä ollenkaan niiden kustannusten takia.

Vierailija
19/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu pankin kanssa mutta se ei ole pitkäaikainen ratkaisu. Korot luultavasti nousevat enemmänkin, joskin en usko että tähtitieteellisen paljon.

Helpointa on yksinkertaisesti säästää muualta. Eniten rahaa menee meillä ruokakauppaan ja ostamalla alennuksesta perusruokaa ja syömällä vähemmän säästää pitkän pennin. Onhan se tylsää syödä linssipataa ja vaihtaa leivät puuroon, mutta jos rahaa on säästettävä niin minkäs teet. Jos lapsilla tai muilla perheenjäsenillä kalliita harrastuksia niin nekin jäähylle ja muuta tekemistä kehiin.

Vierailija
20/93 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että tuossa laina-ajan pidentämisessä on rajansa. Jos laina-aika on jo 15-20 vuotta, ei 5 vuoden laina-ajan pidennys laske kuukausierää sanottavasti. Yli 25 vuoden laina-ajan venyttämisessä ei ole juurikaan järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi