3-vuotias jätetty päiväkodin pihalle yksin
Voi kauhea, en kyllä voisi enää viedä lastani kyseiseen päiväkotiin. Aivan hirveää. Jos vanhemmat jättäisivät 3-vuotiaan yksin, eikö kyseessä olisi heitteillejättö ja lasua pukkaisi (aiheellisesti). Nyt kun päiväkoti tekee niin, asiaa "selvitellään".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478142.html
Kommentit (1860)
Järkytys oli mielestäni myös ylimitoitettua, tekevälle sattuu vaikka ei saisi. Ei ehkä ihan poliisin ja kotiin pelkäämään jäämisen väärti, itse olisin ehkä vähän puhutellut vaan päiväkodin johtajaa. Toki tämä olikin Espossa, joka on vähän sellainen karen-landia toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa siis tosiaan pitää hakuaika merkitä sähköiseen järjestelmään pari vk ennen. Ja ymmärtääkseni näiden merkittyjen hakuaikojen mukaan laaditaan henkilökunnan työvuorolistat. Sillä työvuorosuunnittelu tietenkin perustuu siihen, että paikalla on oikea määrä hoitajia suhteessa lapsimäärään ja vähintään yksi työntekijä vuorossa siihen saakka, että viimeinenkin lapsi voi olla hoidossa sovittuun kellonaikaan saakka.
Hesarin jutussa sanotaan, että huoltaja oli ilmoittanut lapsen hakuajaksi klo 17 (viimeistään) ja että päiväkodin virallinen aukioloaika on klo 17:30 saakka. Kuitenkin jo ennen klo 16:45 oli kaikki työntekijät lähteneet pois töistä. Jutusta ei käy ilmi koska työntekijät oli lähteneet.
Mutta onko siis työvuorot suunniteltu niin, että yhtään työntekijää ei ole laitettu vuoroon, joka päättyisi klo 17 tai klo 17:30 vaan kaikkien työvuoro oli laitettu päättymään jo selvästi ennen klo 16:45? Vai onko työntekijä tai työntekijät vain päättäneet lähteä töistä paljon ennen sovitun työvuoron päättymistä?
Sillä ei ole mitään merkitystä, miten työvuorot on suunniteltu. Viimeinen aikuinen, joka on paikalla, on velvollinen olemaan siellä sekunnilleen niin pitkään kuin viimeinenkin lapsi on haettu. Jos varsinaista hakijaa ei kuulu, soitetaan hänelle. Jos ei vastaa, soitetaan varahakijalle. Jos hänkään ei vastaa, soitetaan sosiaalipäivystykseen. Viimeistään sieltä tulee joku hakemaan lapsen ja tasan siihen saakka, kunnes lapsi on lähtenyt hakijansa mukaan, viimeisenä paikalla oleva hoitaja on myös paikalla. Tähän on hyvin yksinkertaiset ja yksiselitteiset ohjeet jokaisessa Suomen päiväkodissa. Lasta ei IKINÄ jätetä yksin, vaikka olisi millaisten vuorot.
Vaikka kaikki tuo on totta mitä sanot ja olen niistä samaa mieltä, niin on sillä silti aika paljonkin merkitystä, että miten työvuorot oli laitettu. Koska jos kyseessä on yksi työntekijä, joka luvattomasti poistui töistä ennen työvuoron päättymistä vaikka oli ainoana sulkuvuorossa, niin kyse on vain yhden työntekijän tekemästä rikkeestä. Mutta jos kyse olikin siitä, että työvuorot on suunniteltu niin, että kenellekään työntekijälle ei oltu laitettu myöhäistä vuoroa ollenkaan, niin kyseessä on jo isompi systeemitason virhe, jossa tarvitaan laajemmat selvitykset miten näin voi tapahtua ja onko paljonkin ollut päiviä, joina työvuorot on laadittu väärin.
Meillä viimeinen vuoro päättyy klo 17. 00
Mutta jos varmistetusti viimeinen lapsi lähtee 16.30, ei ole pakko olla loppuun asti. Kunhan on varma ettei yhtään lasta ole paikalla. Ei vuoron päättyessäkään voi vain huitaista tiehensä vaan on katsottava että varmasti voi lähteä eikä ketään haeta myöhässä.Mutta käytkö viimeisen lapsen lähdettyä vielä hoitamassa sisällä jotain esim viemässä kännykän tms? Vai lähdetkö samalla portista kuin se viimeinen lapsi vanhempineen?
Haen siis sitä, että jos viimeisen lapsen lähdettyä jää vielä hetkeksi paikalle ei varmasti voi olla huomaamatta, että pihalla istuu/kävelee/keinuu/tms vielä joku henkilö.
Lapset haetaan ulkoilusta ja sen jälkeen työntekijä menee sisälle, kerää kamansa, lukitsee paikat ja lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa siis tosiaan pitää hakuaika merkitä sähköiseen järjestelmään pari vk ennen. Ja ymmärtääkseni näiden merkittyjen hakuaikojen mukaan laaditaan henkilökunnan työvuorolistat. Sillä työvuorosuunnittelu tietenkin perustuu siihen, että paikalla on oikea määrä hoitajia suhteessa lapsimäärään ja vähintään yksi työntekijä vuorossa siihen saakka, että viimeinenkin lapsi voi olla hoidossa sovittuun kellonaikaan saakka.
Hesarin jutussa sanotaan, että huoltaja oli ilmoittanut lapsen hakuajaksi klo 17 (viimeistään) ja että päiväkodin virallinen aukioloaika on klo 17:30 saakka. Kuitenkin jo ennen klo 16:45 oli kaikki työntekijät lähteneet pois töistä. Jutusta ei käy ilmi koska työntekijät oli lähteneet.
Mutta onko siis työvuorot suunniteltu niin, että yhtään työntekijää ei ole laitettu vuoroon, joka päättyisi klo 17 tai klo 17:30 vaan kaikkien työvuoro oli laitettu päättymään jo selvästi ennen klo 16:45? Vai onko työntekijä tai työntekijät vain päättäneet lähteä töistä paljon ennen sovitun työvuoron päättymistä?
Sillä ei ole mitään merkitystä, miten työvuorot on suunniteltu. Viimeinen aikuinen, joka on paikalla, on velvollinen olemaan siellä sekunnilleen niin pitkään kuin viimeinenkin lapsi on haettu. Jos varsinaista hakijaa ei kuulu, soitetaan hänelle. Jos ei vastaa, soitetaan varahakijalle. Jos hänkään ei vastaa, soitetaan sosiaalipäivystykseen. Viimeistään sieltä tulee joku hakemaan lapsen ja tasan siihen saakka, kunnes lapsi on lähtenyt hakijansa mukaan, viimeisenä paikalla oleva hoitaja on myös paikalla. Tähän on hyvin yksinkertaiset ja yksiselitteiset ohjeet jokaisessa Suomen päiväkodissa. Lasta ei IKINÄ jätetä yksin, vaikka olisi millaisten vuorot.
Vaikka kaikki tuo on totta mitä sanot ja olen niistä samaa mieltä, niin on sillä silti aika paljonkin merkitystä, että miten työvuorot oli laitettu. Koska jos kyseessä on yksi työntekijä, joka luvattomasti poistui töistä ennen työvuoron päättymistä vaikka oli ainoana sulkuvuorossa, niin kyse on vain yhden työntekijän tekemästä rikkeestä. Mutta jos kyse olikin siitä, että työvuorot on suunniteltu niin, että kenellekään työntekijälle ei oltu laitettu myöhäistä vuoroa ollenkaan, niin kyseessä on jo isompi systeemitason virhe, jossa tarvitaan laajemmat selvitykset miten näin voi tapahtua ja onko paljonkin ollut päiviä, joina työvuorot on laadittu väärin.
Meillä viimeinen vuoro päättyy klo 17. 00
Mutta jos varmistetusti viimeinen lapsi lähtee 16.30, ei ole pakko olla loppuun asti. Kunhan on varma ettei yhtään lasta ole paikalla. Ei vuoron päättyessäkään voi vain huitaista tiehensä vaan on katsottava että varmasti voi lähteä eikä ketään haeta myöhässä.Mutta käytkö viimeisen lapsen lähdettyä vielä hoitamassa sisällä jotain esim viemässä kännykän tms? Vai lähdetkö samalla portista kuin se viimeinen lapsi vanhempineen?
Haen siis sitä, että jos viimeisen lapsen lähdettyä jää vielä hetkeksi paikalle ei varmasti voi olla huomaamatta, että pihalla istuu/kävelee/keinuu/tms vielä joku henkilö.
En koskaan lähde samasta portista. Annettuani lapsen, tarkistan pihan ja menen viemään puhelimet ja riisumaan työvaatteet.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Olin 7 vuotiaana 2 viikkoa yksin kotona koska äiti oli ryyppäämässä jossain ties missä. Kävin kaupassa varastamassa ruokaa joka päivä koska äiti ei ruokaa jättänyt. Usein lapsenakin olin yksin kotona päiviä.
Sinusta olisi pitänyt huolehtia joka päivä vielä tuon ikäisenä ja tehdä sinulle ruokaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Taas on mammat ylireagoimassa täällä.
Sinähän et ole mamma eikä sinulla ole omia lapsia, joten turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käveltiin 70-luvulla veljen kanssa eskariin yksin jo 4 vuotiaana, matkaakin oli 1.5km.
Missä päin oli 70-luvulla eskareita? Ja miksi niihin meni 4-vuotiaat?
Itseasiassa:
Nykymuotoinen esiopetus sai alkunsa 1960– ja 1970 –lukujen vaihteessa ja toinen esiopetuksen uudistamisaalto ajoittui 1990-luvun puoliväliin.
Mutta ei sinne siltikään 4-vuotiaana menty.
t. eri
Niin? Tuo henkilö kysyikin, missäpäin näitä eskareita tuolloin oli.
Suomessa päin. Etkö osaa lukea?
Hän tarkoitti, että missäpäin Suomea. Vaikka sinulla onkin koulu jo tältä päivältä ohi, niin voisit treenata luetun ymmärtämistä vaikkapa lukemalla hyvää kirjaa. Tsemppiä, kaveri!
Älä viitsi olla epärehellinen. Tuossa selvästi implikoitiin että mitään eskareita ei tuohon aikaan ollut.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Järkytys oli mielestäni myös ylimitoitettua, tekevälle sattuu vaikka ei saisi. Ei ehkä ihan poliisin ja kotiin pelkäämään jäämisen väärti, itse olisin ehkä vähän puhutellut vaan päiväkodin johtajaa. Toki tämä olikin Espossa, joka on vähän sellainen karen-landia toisinaan.
AI EHKÄ VÄHÄN PUHUTELLUT!Oletpa aika leväperäinen vanhempi,ei voi kuin ihmetellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oli ihan kunnossa onneksi, kauankohan meinaavat pitää kotona? Rikosilmoitus ihan riittävä, järkytys nyt ehkä vähän ylimitoitettu.
Kenen järkytys ylimitoitettu? Minä, vieras ihminen ja äiti, olen järkyttynyt siitä että noin voi käydä paikassa johon pieni lapsi luotetaan hoitoon.
Juu, ei saisi tapahtua, mutta jos ei uskalla viedä lasta enää hoitoon, on se aika ylilyönti.
Kun luottamus on menetetty, niin ei sitä takaisin saa. Ainakaan kun kyse omien lasten hoidosta. Vanhemmat luottaa aika paljon, kun he vievät lapsensa hoitoon. Itse ainakaan en pystyisi luottamaan kyseiseen hoitopaikkaan enää yhtään.
Meillä jos olisi käynyt vastaavasti niin todennäköisesti olisin juuri päinvastaisesti käyttäytynyt. En usko, että tätä pääsee uudelleen tapahtumaan tässä päiväkodissa. Nyt haluttu taas hetki julkisuutta ja liioitella vähän liikaa asialla. Hakeekohan perhe vielä korvauksia tästä, et sekö on motiivi.
Hesarin jutussa lukee espoon jonkun vakajohtajan sanoneen hesarille näin: Emme voi valitettavasti tiedottaa asiasta enempää ennen kuin saamme poliisilta lisätietoa ja luvan tiedottaa.
Mitä tuo tarkoittaa? Miksi päivähoidon johtaja saa lisätietoja poliisilta? Ja miten niin poliisilta pitää saada lupa tiedottaa? Eikö päivähoidon johtaja voi ihan itse päättää tiedottamisesta, jos kyseessä on vaikka heidän käytännöt, resurssit tms? Ja eikö lisätietoja tapahtuneesta pitäisi saada omalta henkilökunnalta eikä niinkään poliisilta?
Olenko ainoa, jonka huomio kiinnittyi tuohon lauseeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse Seuren sijaisena toimivana voin kertoa että on erittäin vaikea toimia uudessa päikyssä tuntemattomien lasten kanssa. Päivä pelkkää hullunmyllyä. Tässä on nyt jotain tapahtunut/väärinkäsitys tai jotain. En nyt menis työntekijää heti lynkkäämään. Lisää henkilökuntaa kiitos. Ja menkää itse kylmiltään kokeilemaan, saattaa mielipiteet muuttua.
Aivan yks ja hailee miten hankalat olosuhteet töissä mutta sinä et jätä kolmevuotiasta viimeisenä lähtiessäsi pihaan yksinään ilman valvontaa, piste. Silmät auki ja järki päähän nyt.
Jos tuo tulee eteen joka päivä eli työt päättyvät klo 16:15 ja pitäisi jäädä tekemään palkatta 30 min, niin saattaa olla, että tekemättä jää. Tai olisiko tässä työttömille sopiva toimi, tulla päiväkodille klo 16 vahtimaan lapsia, palkatta tietenkin.
Työttömiä on tarhoissa palkkatuella lapsia hoitamassa 6 kuukautta kerrallaan, sitten tulee uusi työtön tilalle.
Eihän se palkkatuellinen ole koskaan siellä viimeisenä lapsia vahtimassa, koska hänet luetaan öluokkaan, kun on yleensä kouluttamaton ja se takaa, että työntekijä on tyhmä ja vastuuton. Näin ainakin niissä päiväkodeissa, joissa itse olen ollut töissä. Noosyy kyllä vieritetään hänelle vaikka olisi tunnollinen ja osaava. Se koulutettu itse voi olla varsinainen huithapeli. Toki kaikille voi sattua jostakin syystä joskus joku inhimillinen vahinko vaikka olisi kunnollinen ja tunnollinen työntekijä. Onneksi ei tapahtunut mitään kauheampaa.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin jutussa lukee espoon jonkun vakajohtajan sanoneen hesarille näin: Emme voi valitettavasti tiedottaa asiasta enempää ennen kuin saamme poliisilta lisätietoa ja luvan tiedottaa.
Mitä tuo tarkoittaa? Miksi päivähoidon johtaja saa lisätietoja poliisilta? Ja miten niin poliisilta pitää saada lupa tiedottaa? Eikö päivähoidon johtaja voi ihan itse päättää tiedottamisesta, jos kyseessä on vaikka heidän käytännöt, resurssit tms? Ja eikö lisätietoja tapahtuneesta pitäisi saada omalta henkilökunnalta eikä niinkään poliisilta?
Olenko ainoa, jonka huomio kiinnittyi tuohon lauseeseen?
Varmaan selvitetään onko sattunut prosessin virhe (sijaisia, epäselvä ohjeistus ja vastuutus, lapsi ollut piilossa tms enemmäkin vahinko kuin tahallista) vai onko vaikkapa viimeinen aikuinen vain häipynyt tietäen lapsen jäävän yksin (eli selvä rikos).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.
😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?
Lapsen ei kannata kommentoida asiaa, josta ei mitään tiedä.
Tiedän kuule aika paljon. Ton ikäinen ei tunge hiekkaa suutaan täyteen (ja mitä sitten vaikka tunkisikin) tai satuta itseään normaaleissa leikeissä. Helikopterivanhemmuus haisee tänne asti taas.
Miksi jatkat jankkausta, vaikka et ilmiselvästi tiedä yhtään, millaisia 3-vuotiaat ovat? Niin ja voi sitä kuule ihan aikuinenkin satuttaa itseään, jos et vielä tiennyt.
Sinähän tässä väität 3-vuotiasta täysin kykenemättömäksi leikkimään.
Älä jaksa. Kukaan ei ole missään väittänyt mitään tuollaista.
No onhan. Juu, kaikkea voi sattua, mutta todennäköisyys tuon ikäisellä on melko pieni, hän kun osaa jo kaikenlaista eikä syöksy pää edellä hiekkalaatikkoon tai kaatuile kävellessään.
Lapselle tiedoksi: päiväkodin pihoissa on esim. kiipeilytelineitä. Niistä voi pudota, vaikka 10 aikuista seisoisi vieressä. Miksi ei siis voisi pudota myös yksin ollessa? Varsinkaan, kun kukaan ei silloin ole estämässä vaarallisia yrityksiä. VALOJA PÄÄLLE NYT!
Ajat nykyään muuttuu. Silloin, kun minä olin 3 vuotias niin sai olla yksin ta muiden samanikäisten lapsien kanssa kerrostalon pihalla hiekkalaatikolla tai missä pyöräkellareissa ym hengailtiin (helsingissä) ja se oli normaalia. Nykyään ei saa varmaan edes 5 vuotias olla omakotitalon pihalla yksin. Siis ottamatta kantaa tähän tilanteeseen. Sen ymmärrän, että jos päiväkotiin viet lapsen niin siellä ei olla yksin valvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväkodin aukioloaika on klo 17:30 asti, kuten luki, niin miten on käytännössä mahdollista, että klo 16:45 ei paikalla ole mailla halmeilla enää yhtään työntekijää?
Niinpä. Mistähän asti se lapsi on ollut siellä pihalla yksin? Klo neljästä? Kukaan ei ollut vastannut puhelimeenkaan, eli tuskin on ihan lähikorttelissa enää ollut henkilökunta, kun puhelimetkin on jo tiiviisti kiinni. Vaikka päiväkodin pitäisi olla auki klo 17.30. On kyllä erikoista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Okei, sun mielestä liioiteltu järkytys. Millä sitten selität sen, että jos vanhempi jättää kolmevuotiaan yksin, niin se on lastensuojeluasia ja rikos. Mutta kun päiväkodissa tehdään sama, niin pitäisi vain kohauttaa olkia että sellaista sattuu. Ei kuule saa sattua.
Kun työstä ei haluta maksaa eikä ihmisiä kiinnosta työskentely lasten kanssa tulos on tämä. Kannattaa hoitaa lapset kotona niin pitkään kuin pystyy. Jos ajattelee vain rahaa ja haluaa päästä tienaamaan 3 v vanhempana kaikkea voi sattua. omassa ryhmässäni sijaiset vaihtuvat päivittäin eikä suurin osa osaa suomea. ensi viikolla tulossa joku palkkatuella harjoittelemaan nimi kuulostaa ulkomaiselta mieheltä.minä olen sairaslomalla joka jatkuu ehkä pidempään. tiedän että ryhmää pyöritetään nyt pelkillä seuren sijaisella ryhmää jossa on1-3 v lapsia. moni heistä on hoidossa 10 tuntia päivässä kun vanhemmat tienaavat ja käyvät salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.
😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?
Lapsen ei kannata kommentoida asiaa, josta ei mitään tiedä.
Tiedän kuule aika paljon. Ton ikäinen ei tunge hiekkaa suutaan täyteen (ja mitä sitten vaikka tunkisikin) tai satuta itseään normaaleissa leikeissä. Helikopterivanhemmuus haisee tänne asti taas.
Miksi jatkat jankkausta, vaikka et ilmiselvästi tiedä yhtään, millaisia 3-vuotiaat ovat? Niin ja voi sitä kuule ihan aikuinenkin satuttaa itseään, jos et vielä tiennyt.
Sinähän tässä väität 3-vuotiasta täysin kykenemättömäksi leikkimään.
Älä jaksa. Kukaan ei ole missään väittänyt mitään tuollaista.
No onhan. Juu, kaikkea voi sattua, mutta todennäköisyys tuon ikäisellä on melko pieni, hän kun osaa jo kaikenlaista eikä syöksy pää edellä hiekkalaatikkoon tai kaatuile kävellessään.
Lapselle tiedoksi: päiväkodin pihoissa on esim. kiipeilytelineitä. Niistä voi pudota, vaikka 10 aikuista seisoisi vieressä. Miksi ei siis voisi pudota myös yksin ollessa? Varsinkaan, kun kukaan ei silloin ole estämässä vaarallisia yrityksiä. VALOJA PÄÄLLE NYT!
Niin, kukaanhan ei väittänyt ettei voisi vaan kritisoi tota kauhistelua kun kyse on 3-vuotiaasta. Mihinhän vaarallisiin yrityksiin luulet lapsen päiväkodin pihassa ryhtyvän?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oli ihan kunnossa onneksi, kauankohan meinaavat pitää kotona? Rikosilmoitus ihan riittävä, järkytys nyt ehkä vähän ylimitoitettu.
Tutkintapyynnön tekee jokainen asioista perillä oleva, poliisi sitten tekee tutkimukset ja asia menee tai on menemättä oikeuteen, sen taas päättää syyttäjä viime kädessä. Rikosilmoituksen voi tehdä kun on jotain varastettu mutta sepä onkin siinä, ehkä joskus kuuluu jotain asiasta tai voi olla kuulumatta. Tämmöisessä on parempi tehdä tutkintapyyntö, asia tutkitaan varmasti ja perinpohjin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen järkytys ylimitoitettu? Minä, vieras ihminen ja äiti, olen järkyttynyt siitä että noin voi käydä paikassa johon pieni lapsi luotetaan hoitoon.
Minulla ei ole edes lapsia mutta on tuo ihan kamalaa. Miksi tässä maassa mikään ei enää toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, sun mielestä liioiteltu järkytys. Millä sitten selität sen, että jos vanhempi jättää kolmevuotiaan yksin, niin se on lastensuojeluasia ja rikos. Mutta kun päiväkodissa tehdään sama, niin pitäisi vain kohauttaa olkia että sellaista sattuu. Ei kuule saa sattua.
Ei saakkaan sattua mutta miksi ylireagoida, kun ei tekemätöntä tehdyksi saa.
Ei se paljoa auta enää siinä vaiheessa hosua, kun pjaskat on jo housussa.
Ennemminkin pitäisi olla tyytyväinen ja kiitollinen, että mitään vakavampaa ei tapahtunut eikä ruveta ylireagoimaan.
Meillä pyritään laittamaan sisätilat etukäteen ja viimeinen vielä tarkastaa ulko-ovet sekä vie puhelimet. Sikäli kyllä olisi mahdollista tuollainen unohdus jos lapsi on vaikka varaston takana ja työntekijä poistuu sisälle ja lähtee hlökuntaovesta. Kumpikaan ei näkisi toistaan. Tiukalla käytännöllä piha katsotaan tarkkaan ennenkuin mennään sisälle.