3-vuotias jätetty päiväkodin pihalle yksin
Voi kauhea, en kyllä voisi enää viedä lastani kyseiseen päiväkotiin. Aivan hirveää. Jos vanhemmat jättäisivät 3-vuotiaan yksin, eikö kyseessä olisi heitteillejättö ja lasua pukkaisi (aiheellisesti). Nyt kun päiväkoti tekee niin, asiaa "selvitellään".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478142.html
Kommentit (1860)
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen olisiko voinut olla joku kielimuuriongelma... paljon ulkomaalaisia töissä joilla ei kielitaitoa.
Vaikka et puhuisi sanaakaan suomea niin ymmärrät varmasti ettei hoidossa olevaa lasta jätetä yksin kun kaikki muut ihmiset lähtevät kotiin. Kyllä tässä on kyse räikeästä huolimattomuudesta/piittaamattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen olisiko voinut olla joku kielimuuriongelma... paljon ulkomaalaisia töissä joilla ei kielitaitoa.
Vaikka olis minkä maalainen eikä mitään alan koulutusta niin jokainen tajuaa ettei tuon ikäistä jätetä yksin päiväkodin pihaan. Tai siis pitäisi tajuta. Unohdushan tuossa on käynyt.
Unohdus????? Miksi vähättelet erittäin vakavaa rikkomusta?
Niin usein päiväkodissa ei ole henkilökuntaa tarpeeksi. sellaista se vain on. jos päiväkotiin vie lapsen tietyt riskit täytyy tiedostaa. olen itse lastenhoitaja ja usein sijaisten kansaa käy läheltä piti tilanteita mutta en minäkään voi joka päivä olla 12 tuntisia päiviä töissä kun on omakin lapsi. häntä en vienyt hoitoon kuin 5 vuotiaana ja valitsin päiväkodin tarkasti muutin alueelle johon lastani hain. tein keikkatöitä 5 vuotta ja mies elätti olimme todella köyhiä mutta lapsen etu meni edelle.harva pk työntekijä vie 3 vuotiaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko kaikki työntekijät vain lähteneet kotiin ja lukinneet päiväkodin ovet lähtiessään ja jättäneet tuon yhden pienen lapsen istumaan yksin päiväkodin pihalle, vaikka päiväkodin piti olla paljon myöhempään auki ja oli sovittu että vanhemmat hakee tuon lapsen myöhemmin?
Lehtijutun mukaan näin. Vanhempi oli 15 min odotellut pihalla ja koputellut lukittuihin oviin. Ei ketään aikuista paikalla.
Korjaus: ei oltu sovittu mitään myöhempää hakuaikaa. Lehtijutun mukaan päiväkoti normaalisti auki klo 17.30 asti, vanhempi oli hakemassa lasta klo 16.45, jolloin oli löytänyt tämän yksin pihalta, ketään aikuista ei missään ja kaikki ovet lukossa.
Espoossa hakuajat pitää noin kaksi viikkoa ennen merkitä sähköiseen järjestelmään 10 minuutin tarkkuudella. Eli sen perusteella hakuaika varmastikin on ollut päiväkodilla hyvin tiedossa. Ja jos jotain lasta ei jostain syystä haeta niin yhden työntekijänhän pitää tällöin soittaa huoltajalle, varahakijalle ja lopulta jonnekin sosiaalipäivystykseen, jos ei saa huoltajia tai varahakijaa kiinni.
Kuka on viimeisenä lähtenyt niin jonkinlaiseen vastuuseen saatava! Mutta toivottavasti tälle asialle tehdään kokonaisuutena jotain. Lisää henkilökuntaa, koulutusta, parempi palkkaus ja työolot, ettei vaihtuvuus ole alalla niin suurta.
Se viimeinen ihminen jonka vastuussa lapsi olisi pitänyt olla laitetaan nyt vastuuseen teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oli ihan kunnossa onneksi, kauankohan meinaavat pitää kotona? Rikosilmoitus ihan riittävä, järkytys nyt ehkä vähän ylimitoitettu.
Kenen järkytys ylimitoitettu? Minä, vieras ihminen ja äiti, olen järkyttynyt siitä että noin voi käydä paikassa johon pieni lapsi luotetaan hoitoon.
Juu, ei saisi tapahtua, mutta jos ei uskalla viedä lasta enää hoitoon, on se aika ylilyönti.
Kun luottamus on menetetty, niin ei sitä takaisin saa. Ainakaan kun kyse omien lasten hoidosta. Vanhemmat luottaa aika paljon, kun he vievät lapsensa hoitoon. Itse ainakaan en pystyisi luottamaan kyseiseen hoitopaikkaan enää yhtään.
Eikö pihaa siis silmäillä läpi ennen kuin viimeinen työntekijä lähtee kotiin? Ettei siellä nökötä yhtään lasta yksin hiekkalaatikolla? Olen luullut, että näin kuuluisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.
😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?
Rauhoittukaa. Yliväsyneet äiditkin voivat unohtaa vaikka vauvansa kauppaan ym. inhimillisiä virheitä sattuu. Silti huolellinen kannattaa olla.
Ap:lle tiedoksi, että se "selvitellään" tarkoittaa ihan yhtä vakavia seuraamuksia kuin vanhemmallekin tulisi lapsen heitteillejätöstä. Kyseessä on rikos.
Syy on varmasti ilmaiset työntekijät työkokeilijat, harjoittelijat ja muut. Vakinainen henkilökunta häipynyt jo klo 15.00-16.00 kun täytyy päästä muun perheen kanssa kotiin ja ikävä olla ulkona lumisateessa ja loskassa. Laitetaampa sinne ei-vaki henkilökunta vaikka heillehän tulee liian pitkä päivä, mut ku mä voin.
Ei auttanut harjoittelijan tai ei-vakinaisen todeta, ettei mitenkään voi jäädä niin myöhään ja luuli olevan selvää, että hän ei sinne yliajalle jää ja vakinainen hoitaa.
Joku tämmönen tapaus ehkä. Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja näille harjoittelijoille sun muille pukataan ne epämiellyttävimmät työt ja työajat.
Toivottavasti saavat hyvä korvaukset. Tuonne en ainakaan enää lasta veisi. Olen aina ihmetellyt miten porukka ylipäätään edes uskaltaa viedä omia lapsiaan päiväkotiin muiden vastuulle. Jos mulla olisi lapsia, ei päiväkoti olisi edes vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pihaa siis silmäillä läpi ennen kuin viimeinen työntekijä lähtee kotiin? Ettei siellä nökötä yhtään lasta yksin hiekkalaatikolla? Olen luullut, että näin kuuluisi tehdä.
Oman lapseni päiväkodissa ulkona olevilla hoitajilla on lista, johon kirjaavat, kuka haetaan missäkin vaiheessa. Ja kai nyt päiväkodin pihalla huomaa muutenkin, jos siellä hengailee vielä yksi lapsi. Ei pitäisi kuitenkaan ulkopuolisilla olla pääsyä pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saavat hyvä korvaukset. Tuonne en ainakaan enää lasta veisi. Olen aina ihmetellyt miten porukka ylipäätään edes uskaltaa viedä omia lapsiaan päiväkotiin muiden vastuulle. Jos mulla olisi lapsia, ei päiväkoti olisi edes vaihtoehto.
Milläs se lapsen elättäisit?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän näin ole tehty, lapsi ollut piilossa. Tuossa on käynyt niin että kommunikointi ei ole pelannut jolloin viimeisellä lähtijällä ei ole ollut tiedossa ettei tätä lasta ole vielä haettu.
Kun päivä päättyy ulos eikä vanhemmat hae sisältä, vaarana on että noin käy. Siksi pitäisi aina varmistaa että kaikki näkee kun haet lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.
😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?
Lapsen ei kannata kommentoida asiaa, josta ei mitään tiedä.
Huvitti kun näin jonain päivänä päiväkotiryhmän retkellä ja opettaja laski ääneen "pääluvun". Nyt vaadin sitä pakolliseksi osaksi jokaista siirtymistä päiväkodeissa. Tuskin sinne ylimääräistä lasta mistään ilmaantuu, joten se on helpoin tapa varmistaa kaikkien lasten olevan mukana.
Oliko kyseessä eilinen? Olin itse parin kilsan päässä tuosta paikasta eilen ulkoilemassa oman lapseni kanssa ja oli ihan kunnon lumimyräkkä, tuuli kovaa, satoi lunta ja tuuli pöllytti lunta joka paikkaan. Aika raaka ulkoilusää.
Pärjäsihän se yksi tännekin palstalle kirjoitellut, miten hän oli Intiassa ollessaan ollut koko viikonlopun päiväkodissa kun vanhemmat eivät muistaneet tulla hakemaan...
Ja mahdottoman hyvin oli viikonloppu mennyt.