3-vuotias jätetty päiväkodin pihalle yksin
Voi kauhea, en kyllä voisi enää viedä lastani kyseiseen päiväkotiin. Aivan hirveää. Jos vanhemmat jättäisivät 3-vuotiaan yksin, eikö kyseessä olisi heitteillejättö ja lasua pukkaisi (aiheellisesti). Nyt kun päiväkoti tekee niin, asiaa "selvitellään".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478142.html
Kommentit (1860)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pihaa siis silmäillä läpi ennen kuin viimeinen työntekijä lähtee kotiin? Ettei siellä nökötä yhtään lasta yksin hiekkalaatikolla? Olen luullut, että näin kuuluisi tehdä.
Eiköhän näin ole tehty, lapsi ollut piilossa. Tuossa on käynyt niin että kommunikointi ei ole pelannut jolloin viimeisellä lähtijällä ei ole ollut tiedossa ettei tätä lasta ole vielä haettu.
Kun päivä päättyy ulos eikä vanhemmat hae sisältä, vaarana on että noin käy. Siksi pitäisi aina varmistaa että kaikki näkee kun haet lapsesi.
Ei, vaan hoitajien tulee varmistaa, että tieto kulkee. Ei ole millään tasolla vanhempien syy, jos noin räikeä virhe tapahtuu.
Muksu kuitenkin piilotellut jossain eikä hoitaja ole löytänyt häntä... mutta, oudolta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saavat hyvä korvaukset. Tuonne en ainakaan enää lasta veisi. Olen aina ihmetellyt miten porukka ylipäätään edes uskaltaa viedä omia lapsiaan päiväkotiin muiden vastuulle. Jos mulla olisi lapsia, ei päiväkoti olisi edes vaihtoehto.
Milläs se lapsen elättäisit?
? Hommaisin niitä vain siinä tilanteessa, että mulla olisi mahdollista jäädä itse hoitamaan niitä kotiin, tai palkata yksityinen lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.
😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?
Lapsen ei kannata kommentoida asiaa, josta ei mitään tiedä.
Tiedän kuule aika paljon. Ton ikäinen ei tunge hiekkaa suutaan täyteen (ja mitä sitten vaikka tunkisikin) tai satuta itseään normaaleissa leikeissä. Helikopterivanhemmuus haisee tänne asti taas.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi, että se "selvitellään" tarkoittaa ihan yhtä vakavia seuraamuksia kuin vanhemmallekin tulisi lapsen heitteillejätöstä. Kyseessä on rikos.
Toivotaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pihaa siis silmäillä läpi ennen kuin viimeinen työntekijä lähtee kotiin? Ettei siellä nökötä yhtään lasta yksin hiekkalaatikolla? Olen luullut, että näin kuuluisi tehdä.
Oman lapseni päiväkodissa ulkona olevilla hoitajilla on lista, johon kirjaavat, kuka haetaan missäkin vaiheessa. Ja kai nyt päiväkodin pihalla huomaa muutenkin, jos siellä hengailee vielä yksi lapsi. Ei pitäisi kuitenkaan ulkopuolisilla olla pääsyä pihaan.
kyllä niitä mokia silti sattuu ei vaan kerrota vanhemmille. lapsia on vaikea erottaa ulkona toisistaan ja joskus joku piiloutuu ja luullaan että hänet on jo haettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän näin ole tehty, lapsi ollut piilossa. Tuossa on käynyt niin että kommunikointi ei ole pelannut jolloin viimeisellä lähtijällä ei ole ollut tiedossa ettei tätä lasta ole vielä haettu.
Kun päivä päättyy ulos eikä vanhemmat hae sisältä, vaarana on että noin käy. Siksi pitäisi aina varmistaa että kaikki näkee kun haet lapsesi.
Ei, vaan hoitajien tulee varmistaa, että tieto kulkee. Ei ole millään tasolla vanhempien syy, jos noin räikeä virhe tapahtuu.
Ei tietenkään ole vanhempien vika, mutta tottakai päivä käydään läpi hakiessa eikä vaan poistuta paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.
Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.
😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?
Tiedän kuule aika paljon. Ton ikäinen ei tunge hiekkaa suutaan täyteen (ja mitä sitten vaikka tunkisikin) tai satuta itseään normaaleissa leikeissä. Helikopterivanhemmuus haisee tänne asti taas.
Miksi jatkat jankkausta, vaikka et ilmiselvästi tiedä yhtään, millaisia 3-vuotiaat ovat? Niin ja voi sitä kuule ihan aikuinenkin satuttaa itseään, jos et vielä tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen olisiko voinut olla joku kielimuuriongelma... paljon ulkomaalaisia töissä joilla ei kielitaitoa.
Vaikka olis minkä maalainen eikä mitään alan koulutusta niin jokainen tajuaa ettei tuon ikäistä jätetä yksin päiväkodin pihaan. Tai siis pitäisi tajuta. Unohdushan tuossa on käynyt.
Unohdus????? Miksi vähättelet erittäin vakavaa rikkomusta?
jos on vaikka seuren sijainen ei tule seuraamuksia muuta kuin johtajalle korkeintaan. tuskin tahallinen teko.tuollaista sattuu vaikka työntekijä ok kyllä mokannut. työstä maksetaan 1700 e nettona eli vähemmän kuin kaupan kassalle. ei ole vastuullista työtä päättäjien mielestä mihin tarvitaan koulutusta ja vastuullisia työntekijöitä. omassa ryhmässäni olen usein ainoa Suomea osaava.välillä hirvittää jättää 5 taaperoa kieltä puhumattomalle seuren sijaiselle joka on päiväkodissa ekaa päivää töissä ja lähteä kotiin mutta ei ole minun päätös tätä olette halunneet.
Sinun kirjoituksestasi ei saa mitään selvää.
Ei sinunkaan.mikä on antisi tälle keskustelulle? tuo kommenttisi?
Aika heikosti menee, jos et 6 sanan selkokielisestä lauseesta saa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole vanhempien vika, mutta tottakai päivä käydään läpi hakiessa eikä vaan poistuta paikalta.
Päivän läpi käyminen on eri asia. Sinä puhuit, että KAIKKIEN pitää NÄHDÄ kun haet lapsen. Niinhän ei ole.
miksi ihmeessä soitti hätänumeroon tollasesta pikku jutusta kun se lapsikin oli ihan kunnossa ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lapseni päiväkodissa ulkona olevilla hoitajilla on lista, johon kirjaavat, kuka haetaan missäkin vaiheessa. Ja kai nyt päiväkodin pihalla huomaa muutenkin, jos siellä hengailee vielä yksi lapsi. Ei pitäisi kuitenkaan ulkopuolisilla olla pääsyä pihaan.
kyllä niitä mokia silti sattuu ei vaan kerrota vanhemmille. lapsia on vaikea erottaa ulkona toisistaan ja joskus joku piiloutuu ja luullaan että hänet on jo haettu
Ei kukaan ole kiistänyt, etteikö laiminlyöntejä sattuisi. Ei vanhemmat ole niin tyhmiä, etteivätkö osaisi lukea näistä netissä. Vastuullinen päiväkoti ei siltikään perusta asioita luulon varaan, vaan hakemisista pidetään kirjaa tarkasti, jotta tieto kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on viimeisenä lähtenyt niin jonkinlaiseen vastuuseen saatava! Mutta toivottavasti tälle asialle tehdään kokonaisuutena jotain. Lisää henkilökuntaa, koulutusta, parempi palkkaus ja työolot, ettei vaihtuvuus ole alalla niin suurta.
mitään ei tulla tekemään eikä työntekijöitä saada lisää. nuoria ei tämä ala kiinnosta. sama juttu muissakin maissa. Luulen että työ luisuu sellaiseksi että kaikista virallisista pätevyyksistä luovutaan ja sitä tekee se joka ei muuta työtä saa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen olisiko voinut olla joku kielimuuriongelma... paljon ulkomaalaisia töissä joilla ei kielitaitoa.
Ihan mahdollista. Olen aiemmin nähnyt huivipäisen työntekijän kävelemässä päiväkotiryhmän loppupäässä. Hänen piti valvoa viimeisiä lapsia mutta hän käveli nenä pystyssä kymmenen metriä viimeisten lasten edellä eikä todellakaan valvonut heitä. Nyt sitä naista ei ole enää onneksi näkynyt ainakaan samassa päiväkodissa.
Se on kun kaikki tapahtuu Allahin tahdon mukaan niin lapsia ei valvota kovin tarkasti. Saman huomaa tietyllä asuinalueella, että autoilijat eivät varo jalankulkijoita samalla tavalla kuin muut, ja auton stereoista pauhaa älämölödiskoa. Se on allahin tahto jos joku jää alle.
Vaihtaisin päiväkotia.
Jos tuollaista pääsee tapahtumaan, niin ei voi olla kaikki asiat kunnossa päiväkodissa. Tuohan on vain jäävuorenhuippu. Tuskin tuollaisessa päiväkodissa on mistään varhaiskasvatuksesta kyse, vaan lähinnä yrittävät pitää lapset säilytyspaikassa hengissä - no nyt sekin sitten vaarantui.
Henkilöstöpulasta kyse. Sijaisten pyörittämä paikka todennäköisesti. Vajaamiehityksellä mennään ja aina uusi sijainen vastassa. Kammottavaa, että Suomen ylpeys eli toimiva päivähoito on mennyt tällaiseksi. Vaikka mistä pitäisi kaivaa ne rahat, että palkat saadaan sellaisiksi, että hyviä hoitajia hakeutuu ja jää alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jatkat jankkausta, vaikka et ilmiselvästi tiedä yhtään, millaisia 3-vuotiaat ovat? Niin ja voi sitä kuule ihan aikuinenkin satuttaa itseään, jos et vielä tiennyt.
Sinähän tässä väität 3-vuotiasta täysin kykenemättömäksi leikkimään.
Olen itse ollut harjoittelijana todella nuorena vahtimassa päivän päätteeksi yhden ainoan yhtä epäpätevän ja nuoren kollegan kanssa 21 lapsen joukkoa ulkona. Ei ikinä ollut tilannetta, että joku unohtuisi yksin päiväkotiin. Kyllä siinä jo nuorena likkana piti koko ajan silmällä ketä jo haettiin ja leikkiikö ryhmä normaalisti eikä ole kiusaustilanteita tai muita ongelmia meneillään.
Lapsi ei voi jäädä epähuomiossa pihaan aidattuun alueeseen kun itse lähtee viimeisenä töistä. Huonoa valvontaa. Oliko känny kuonon alla jota hoitaja seurasi ja jossain vaiheessa heräsi kun oli hiljaista ja lapsi sopivasti vaikka lumikasan takana. Hoitaja löi kamansa kassiin ja häipyi tarkistakaapa kun menette päiväkotiin sillä kännyjähän niistä osa räplää koko ajan.
Itse Seuren sijaisena toimivana voin kertoa että on erittäin vaikea toimia uudessa päikyssä tuntemattomien lasten kanssa. Päivä pelkkää hullunmyllyä. Tässä on nyt jotain tapahtunut/väärinkäsitys tai jotain. En nyt menis työntekijää heti lynkkäämään. Lisää henkilökuntaa kiitos. Ja menkää itse kylmiltään kokeilemaan, saattaa mielipiteet muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on viimeisenä lähtenyt niin jonkinlaiseen vastuuseen saatava! Mutta toivottavasti tälle asialle tehdään kokonaisuutena jotain. Lisää henkilökuntaa, koulutusta, parempi palkkaus ja työolot, ettei vaihtuvuus ole alalla niin suurta.
mitään ei tulla tekemään eikä työntekijöitä saada lisää. nuoria ei tämä ala kiinnosta. sama juttu muissakin maissa. Luulen että työ luisuu sellaiseksi että kaikista virallisista pätevyyksistä luovutaan ja sitä tekee se joka ei muuta työtä saa.
Ei nuoria kiinnosta minkäänlainen hoitotyö eikä lasten hankinta. Syy on yksinkertaisesti yhteiskunnassa harjoitettu kovan rahan läpi ajama tehokkuusvaatimus sekä harjoitettu politiikka. Sitä saa mitä tilaa.
Siinä voit naureskella miten paljon vaan. Mutta jos sinä vanhempana jätät 3-vuotiaan oman onnensa nojaan yksin, niin saat syytteen heitteillejätöstä ja lastensuojelu puuttuu sun toimintaan. Mielenkiinnolla odotan mitä sanktioita päiväkodin henkilökunta tässä tapauksessa saa.