Onko jatkuva kirppisshoppailu ekologista?
Kuinka eettistä ja ekologista on jatkuvasti ostella kirppikseltä, joka netissä tai niitä autolla kiertäen?
Kommentit (19)
Järkevissä mitoissa on, överinä ei.
Onkohan tämä joku uusi teinityttöjen villitys? Joka päivä pitää olla joku uusi rätti päällä, että on cool.
Moni teini kuluttaa paljon kestävämmin kuin esim 60+ ikäluokka.
Minusta tämä on ilmiö, joka muistuttaa vähän jotain kaupan karkkilaatikoilla namittamista.
Tuntuu hyvältä, kun saa ostaa halvalla, laittaa posekuvan someen ja seuraavana päivänä jo rätti on vanha.
Sitten voi taas tämän kertyneen rättimäärän myydä kirpparilla ja kuvitella, että itse asiassa en mitään rahassa hävinnyt.
Pojat eivät taida tätä harrastaa, vai kui?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on ilmiö, joka muistuttaa vähän jotain kaupan karkkilaatikoilla namittamista.
Tuntuu hyvältä, kun saa ostaa halvalla, laittaa posekuvan someen ja seuraavana päivänä jo rätti on vanha.
Sitten voi taas tämän kertyneen rättimäärän myydä kirpparilla ja kuvitella, että itse asiassa en mitään rahassa hävinnyt.
Kyllä, ylläpitää ja lisääkin kertakäyttökulutusta. Se ei ole millään muotoa ekologista.
Reduce
Reuse
Recycle
Eli ensin vähennetään kulutusta, sitten käytetään loppuun ne mitä on ja katsotaan uusiokäyttöä ja kirppiksiä, ja käyttökelvottomaksi kuluneet kierrätetään.
Vierailija kirjoitti:
Pojat vaativat kalliita uusia merkkivaatteita, tytöille kelpaa kierrätetty tai h&m.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, jos kirppiksiä ei olisi lainkaan, että vähenisikö turha shoppailu.
Vähenee ainakin mulla, jos tietää ostoksen päätyvän poistosta suoraan kaatopaikalle, eikä kirpikseen, Konttiin tai muuhunkaan jatkoon.
Ei ole.
Joillakin tulee helposti ostettua myös turhaa, kun "halvalla" saa, vaikka ei tuotetta tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman perustella tätä väittämää. Tutkimustuloksissa on saatu aivan toisenlaisia asioita esille. Harva 60+ vaihtaa puhelinta uudempaan malliin vuosittain tai hankkii kertakäyttövaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman perustella tätä väittämää. Tutkimustuloksissa on saatu aivan toisenlaisia asioita esille. Harva 60+ vaihtaa puhelinta uudempaan malliin vuosittain tai hankkii kertakäyttövaatteita.
Yhtenä esimerkkinä hevi-pussien hamstraus kaupasta, koska niitä voi ottaa ilmaiseksi. Ostetaan pari tikkaria lapsenlapsille, niin ne pitää pakata hedelmäpussiin. Revitään sixpäkki auki ja pakataan tölkit hedelmäpussiin, sixpäkin muovikääre jätetään kaljahyllyyn tai heitetään lattialle myyjän noukittavaksi. Rohmutaan useita pusseja kotiinviemiseksi, ilmeisesti jätepusseiksi tai koirankakkapusseiksi.
Jos ei ole tarvetta ostamillesi kamoilla, ei ole ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60+ ja vaihdan puhelimen vasta sitten kun vanha lakkaa toimimasta eli 20 vuoden välein. Vaatteita en osta, kun en seuraa muotia. Ruuan viljelen itse tai kerään luonnosta. Lääkkeitä, lisäravinteita tai meikkejä en käytä. Autoa en omista. Kulutan hyvin vähän.
Epäekologinen ei muutu ekologiseksi kirppikselläkään.
Vierailija kirjoitti:
On se ekologisempaa kuin ostaa kokonaan uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ekologisempaa kuin ostaa kokonaan uusi.
Riippuu tietysti vähän siitä mitä ostetaan, mutta esimerkiksi pikamuoti ei muutu yhtään sen ekologisemmaksi jos kertakäyttövaate ostetaan kirppikseltä.
Moni kantaa kirppikseltä kotiin kassikaupalla vaatteita koska halvalla saa ja sovittelu tapahtuu kotona ja ne mitkä eivät sovi päätyvät sekajätteeseen jos ihan lähistöllä ei ole jotain UFI:n keräyspistettä. Olen itse lopettanut vaateiden oston kirppiksiltä koska ainekin meidän kaupungissa kirppiksillä myydään joko huonolaatuisia halpisvaatteita tai sitten jotain merkkivaatetta älyttömän kalliilla hinnalla ottaen huomioon, että ovat kuitenkin käytettyjä vaatteita. Tyydyn nyt vähempään vaatevarastoon ja pyrin vähän kalliimmasta hinnasta huolimatta ostamaan kannatuksen vuoksikin paikallisista kivijalkaliikkeistä.
Ei ole ekologista sekään vaikka toki parempi kuin uuden jatkuva ostaminen. Ylläpitää kuluttamista, koska vaatekaappia voi päivittää tarpeen mukaan. Jostain ne vaatteet sinne kirppiksellekin tulevat. Olisi kiinnostavaa tietää, jos kirppiksiä ei olisi lainkaan, että vähenisikö turha shoppailu. Paras vaihtoehto olisi tietysti se,että jokainen ostaa vain tarpeeseen mitään mistään. Ja ulkonäköasiat eivät kuuluisi näihin tarpeisiin tokikaan.