Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryhmätyöhaastattelu - voi hyvää päivää...

Vierailija
28.03.2023 |

Olin tänään isossa firmassa työhaastattelussa. Se oli sellainen ryhmähaastattelu, jossa seisottiin muiden hakijoiden kanssa ringissä ja oli kolme rekryfirman naista katselemassa. Aika kyykyttävä kokemus.

Eka kysymys oli "kerro nimesi ja vähän itsestäsi sekä miksi juuri sinä olet muita parempi tähän työhön".

Onko muilla ollut näitä ja mitä niissä on kysytty? Onko ne aina tällaista shaibaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette päässeet edes istumaan?

En pystyisi osallistumaan tuollaiseen.

Vierailija
2/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet muita parempi? Tuo nyt oli tyhmä kysymys.

Siihen olisin vastannut että en epäile, etteivätkö muut hakijat olisi osaavia tai hyviä, enkä minä heitä tunne. Kaikki finaaliin päässeet ovat varmasti hyviä työntekijöitä.

Olen kerran ollut ryhmähaastattelussa. Meitä oli 10 hakijaa ja meistä 3 pääsi töihin. Olin yksi näistä kolmesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallia otetann näköjään kykyjen etsintö -kilpailuista. Oliko Simon Cowell haastattelemassa?

Vierailija
4/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin kävelemään. Rajansa kaikella.

Vierailija
5/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päästy istuun tosiaan. Kesti 30 minuuttia. Meitä oli 8 hakijaa tässä ryhmässä, ryhmiä ja paikkoja oli 4 eli jokaisesta ryhmästä 1 saa paikan.

Toimin kyllä niin huonosti tollasissa tilanteissa. Kaikki tuli ihan yllärinä, kun siinä joutuukin muiden edessä puhuun. Oli jotenkin sellanen olo kuin olisi taisteluareenalla ja veri haisee nenässä... Ei ollut mun työpaikka todellakaan.

Jäi kauhee ja traumaattinen jälkimaku. Ekaa kertaa koen outoa itsehäpeän tunnetta. Rikkinäinen ja ahdistunut olo.

t. ap

Vierailija
6/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa epämiellyttävältä ja tarpeettomalta. Minkätyyppinen työtehtävä edellyttää tämän kaltaista testiä? Valittiinko uusia osallistujia Selviytyjiin? Jos kysymyksessä  tulevassa työssä on mikä tahansa perustoimeenkuva, tuollainen ringissä seisominen on täysin asiatonta. Eikö kukaan sanonut, kiitos mutta ei kiitos ja poistunut paikalta? Olivatko hakijat hyvin nuoria? Vaikka kyseessä olikin rekryfirma, niin tämä toimeksiantava työnantaja antoi itsestään kyllä lähtemättömän vaikutuksen - the biggest marketing fail ever. Antaisin palautetta suoraan rekrytoivaan yritykseen, jos olisin ollut paikalla. "Tiedättekö rekryfirmanne käyttämistä menettelyistä"

Vierailija
7/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mallia otetann näköjään kykyjen etsintö -kilpailuista. Oliko Simon Cowell haastattelemassa?

No se haastattelija, joka eniten puhui, oli vähän samanlainen persoona.

Vierailija
8/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos työhaastattelu on jo tollanen, niin siinä firmassa työskentely mahtaa olla aivan ihanaa...

Vierailija
9/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus onkin tuoda hakijat epämukavuusalueelle, erotetaan jyvät akanoista. Pitää hanskata tilanne, kuin tilanne jos meinaa töitä saada.

Vierailija
10/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa epämiellyttävältä ja tarpeettomalta. Minkätyyppinen työtehtävä edellyttää tämän kaltaista testiä? Valittiinko uusia osallistujia Selviytyjiin? Jos kysymyksessä  tulevassa työssä on mikä tahansa perustoimeenkuva, tuollainen ringissä seisominen on täysin asiatonta. Eikö kukaan sanonut, kiitos mutta ei kiitos ja poistunut paikalta? Olivatko hakijat hyvin nuoria? Vaikka kyseessä olikin rekryfirma, niin tämä toimeksiantava työnantaja antoi itsestään kyllä lähtemättömän vaikutuksen - the biggest marketing fail ever. Antaisin palautetta suoraan rekrytoivaan yritykseen, jos olisin ollut paikalla. "Tiedättekö rekryfirmanne käyttämistä menettelyistä"

Rakennusinsinöörin/rakennesuunnittelijan työpaikkaa hain ja me oltiin kaikki varmaan alle 30v. Itse oon 24.

Vierailija
11/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt aikoinaan kaupan myyjän työhaastattelussa tuollaisessa ryhmähaastattelussa kaksi kertaa.

Kuvittelin, että se oli siksi, että katsotaan kuinka toimii ryhmässä ja firma säästää rahaa.

En ole kuullut, että muualla järjestettäisiin näitä.

Vierailija
12/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ollut koulujen hauissa. Miksi se on siirtynyt työn hakuun. Outoa.

Vierailija
13/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se haastattelija, joka eniten puhui, oli vähän samanlainen persoona.

Aivan. Eli todennäköisesti tämä ei ole edes mikään rekryfirman normaali käytäntö, vaan yksittäisen rivityöntekijän järjestämä show, jotta saisi vallantunnetta. Eräästä työhaastattelusta olen poistunut kesken kaiken, kun toinen haastattelijoista (nainen) oli täys tampio, joka oli kerrankin päässyt tekemään päätöksiä. Hän kyseli minulta kysymyksiä ikävään sävyyn ja käytti omituisia mahdollisesti itse keksimiään finglish-sanoja, joista oli vaikea saada selvää, mitä hän tarkoitti. Toimenkuva oli ihan perus toimistoassarin hommia ja yrityksen markkinat kotimaassa.  Vastailin aikani rauhallisesti kysymyksiin, mutta kun kävi ilmi, että tuleva työ olisi tapahtunut suurelta osin kyseisen haastattelija naisen kanssa,  totesin, että en usko että olen oikea henkilö tähän yritykseen ja poistuin paikalta. Kaikenlaista.

Vierailija
14/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus onkin tuoda hakijat epämukavuusalueelle, erotetaan jyvät akanoista. Pitää hanskata tilanne, kuin tilanne jos meinaa töitä saada.

Ja kerrotko vielä esimerkin, missä vaiheessa rakennesuunnittelijan työtä, tarvitaan taitoja, jotka tulevat ilmi puolen tunnin ringissä seisomisessa? Tietysti, jos lähtee hakemaan kahvia ja joutuu jonottamaan, on työnantajan hyvä tietää, että jaksaa seistä puoli tuntia putkeen. Muuta ihmisestä tällainen testi ei nimittäin kerro. Sen sijaan rekryfirmasta tämä kertoo hyvin paljon ja onkin harmi, ettei täällä ole varmaan lupa ap:n kertoa rekryfirman ja toimipisteen nimeä.

Vierailija
15/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tunnu luontevalta olla niin toinen paikka parempi, sillä sen helpommaksi ei ainakaan muutu sitten varsinaisessa työssä koska on silloin ilman muuta ryhmää ja tiimiä, yhteistyötä. 

Vierailija
16/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuollaisessa 😐. Kolme muuta hakijaa olivat samaaa ikäluokkaa ja sukupuolta ja jotenkin ryhmäytyivät heti keskenään. Tämä näkyi niin, että puhuivat toislleen.

En saanut paikkaa. Ikävä kokemus.

Vierailija
17/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusinsinöörin/rakennesuunnittelijan työpaikkaa hain ja me oltiin kaikki varmaan alle 30v. Itse oon 24.

Oho. Olen myös rakennusinsinööri. Olisin ollut nolon vanha tuolla. 50+ ja olen nainen.

Vierailija
18/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiimityötaidot näkyy heti ja se onko homma epämiellyttävää. Helppo karsia pois epäsopivat.

Vierailija
19/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tunnu luontevalta olla niin toinen paikka parempi, sillä sen helpommaksi ei ainakaan muutu sitten varsinaisessa työssä koska on silloin ilman muuta ryhmää ja tiimiä, yhteistyötä. 

Niin, harmi vain, että ringissä seisominen ja itsensä kehuminen ei kerro yhtään mitään tiimityöskentelytaidoista. Tällaisen rinkitestin käyttäminen kertoo sen sijaan paljon rekryfirman osaamisesta. Ja jos tänne nyt sattuu osumaan minun lisäkseni muita hr-puolella tämän vuosituhannen puolella työskennelleitä, niin uskon etten ole ihan ainoa, joka on tätä mieltä. Tiimityöskentelytestiin jo tuo osallistujamäärä on lähtökohtaisesti aivan liian iso.

Vierailija
20/22 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kerrotko vielä esimerkin, missä vaiheessa rakennesuunnittelijan työtä, tarvitaan taitoja, jotka tulevat ilmi puolen tunnin ringissä seisomisessa? Tietysti, jos lähtee hakemaan kahvia ja joutuu jonottamaan, on työnantajan hyvä tietää, että jaksaa seistä puoli tuntia putkeen. Muuta ihmisestä tällainen testi ei nimittäin kerro. Sen sijaan rekryfirmasta tämä kertoo hyvin paljon ja onkin harmi, ettei täällä ole varmaan lupa ap:n kertoa rekryfirman ja toimipisteen nimeä.

Kertoo paljonkin sopivuudesta työtiimiin.