Ilta-Sanomat testasi ruisleipiä, harmi vaan kun olivat "ruis"leipiä muovipussissa
Yhtään ruisleipää ei kuitenkaan testissä ollut, vaan vehnällä jatkettuja sekaleipiä. Luonnollisesti kaikki testituotteet oli pakattu m u o v i p u s s i i n .
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000009011763.html
"Ruisleipä on siis yksi suomalaisten eniten ostamista ruuista. Kun kerran ruisleipää ostetaan niin paljon, onko väliä mitä ruisleipää kärryynsä poimii?" Niinpä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle on häpeä hakea leipomosta maukas tuore leipä, jotenkin hienostelua.
Lähin leipää valmistava leipomo on 160 kilometrin päässä. Ei siellä ihan aamusella pistäydytä noutamassa tuoretta leipää. Ei olisi ihan tuore enää, kun ehtisi kotiin.
Muistan vielä sen ajan, kun tässäkin kylässä oli leipomo. Olin lasten kanssa kaupassa, kun joku nuuhki "täällä tuoksuu tuore leipä". Nyt sekin lapsi on ollut aikuinen jo pitkään.
Meillä ei ole kotona noista testileivistä yhtäkään. Ostan käytännössä pelkästään Oululaisen jälkiuunileipää tai Realia. Itselle toi jälkiuunileipä on suosikki, kun siinä on oikeasti jo vähän puremistakin. Mun mummon itse tekemille ruisleiville ei kyllä sekään pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Testistä puuttuivat mun suosikit, eli Patrik ja Porin Poika. Suppea oli otanta.
Sun suosikkeja ei saa joka puolelta Suomea. Näihin testeihin otetaan sellaisia tuotteita, jotka on kaikkien saatavilla.
Leivän pitää olla niin kuin elämänkin, kovaa ja hapanta.
Etelässä ne syö valkoista epäterveellistä leipää
Leipää nyt ei kannata muutenkaan mussuttaa ylettömiä määriä kuten tässä maassa on tapana.
Vaasan ruispalat pierettävät joten en ole ostanut vuosikymmeniin.
Stockan Herkussa on myynnissä Kanniston ruisleipää, palvelutiskissä. Hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun otsikon mukaan nämä epäruisleivät ovat "perinteisiä" :D
Perinteisiä ne eivät ole, mutta kai niitä ruisleiviksi voi sanoa. Itse teen perinteisellä menetelmällä ruisleipää, ja saatan lisätä taikinaan jopa vehnäjauhoja, mutta ruisleiväksi sitä sanon. Jos taikinassa on vaikka 30dl ruisjauhoja, 2 dl ruislesettä ja 2 dl muita jauhoja esim. vehnäjauoho, niin kyllä se ruisleipää on.
30 dl ruisjauhoja. Kyllä taatusti on ruisleipää!
Niin se on.
Testissä olevat leivät ovat tehdasleipiä, ei leipomoissa tehtyjä.
Parasta on ruislimppu. Ei ollut testissä, vaikka ruisleipää testasivat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei me ollakaan missään etelä-euroopassa, jossa tuoretta leipää on joka kaupassa
Tuoretta, mautonta patonkia.
Tietämättömyys huipussaan jos luulee, ettei etelä-Euroopassa syötäisi muuta leipää kuin patonkia. Ei turisti käy leipomoissa edes kun syö hotellin puhveteissa sitä halvinta mitä tarjolla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän ne laittaa umpinaiseen muovipussiin, että kestävät kuljetuksen rekalla maan toiseen laitaan ja ovat myytävissä viikon, eihän paikallisia leipomoita ja tuoretta leipää Suomessa tunneta.
En näe muovipussiin pakkaamisessa mitään vikaa. Ja ruisleipä ei ole parhaimmillaan tuoreena, vaan sen kuuluukin vähän jämähtää (eikä pieretä enää kuten tuore leipä tekee...). Ruisleipä säilyy todella kauan, varsinkin jääkaapissa.
Siitä olen yhtä mieltä, että oikeassa ruisleivässä EI ole vehnäjauhoja, vaan pelkästään ruista. Nykyiset nuoret aikuiset eivät tiedä miltä maistui Oululaisen jälkiuunileipä (reikäleipänä tai viipaleina) tai Reissumies vielä 1980-luvulla. Nykyään sitä makua ei enää tavoita missään kauppojen tarjonnassa olevassa ruisleivässä eikä "ruisleivässä".
Ruisleipä säilyy kuivattuna kauan. Jääkaapissa alkaa häältymään jo parissa päivässä. Maku muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Etelässä ne syö valkoista epäterveellistä leipää
Missä päin?
Testiä eilen pettyneenä luin. Sitä se vissiin on, että nykyihminen luulee, että nuo ovat ruisleipiä.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei me ollakaan missään etelä-euroopassa, jossa tuoretta leipää on joka kaupassa
Eikö olisi syytä pyrkiä siihen, että ruoka on hyvää ja tuoretta ilman säilöntäaineita?
Mitä säilöntäaineita noissa ruisleivissä on suolan lisäksi?
No ilmankos niissä ruispaloissa näkyy välillä joku vaalea läntti siellä täällä, kun on vehnää tungettu sekaaan. Ne hämäävät, kun ei koskaan tiedä onko se läntti vaaleaa hometta vai sitä vehnää.
Saksassa osataan tehdä erinomaisia leipiä.
Perinteisellä menetelmällä (hapanjuuri) tehty ruisleipä vain paranee vanhetessaan.
Lähin leipää valmistava leipomo on 160 kilometrin päässä. Ei siellä ihan aamusella pistäydytä noutamassa tuoretta leipää. Ei olisi ihan tuore enää, kun ehtisi kotiin.