Ilta-Sanomat testasi ruisleipiä, harmi vaan kun olivat "ruis"leipiä muovipussissa
Yhtään ruisleipää ei kuitenkaan testissä ollut, vaan vehnällä jatkettuja sekaleipiä. Luonnollisesti kaikki testituotteet oli pakattu m u o v i p u s s i i n .
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000009011763.html
"Ruisleipä on siis yksi suomalaisten eniten ostamista ruuista. Kun kerran ruisleipää ostetaan niin paljon, onko väliä mitä ruisleipää kärryynsä poimii?" Niinpä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Jutun otsikon mukaan nämä epäruisleivät ovat "perinteisiä" :D
Perinteisiä ne eivät ole, mutta kai niitä ruisleiviksi voi sanoa. Itse teen perinteisellä menetelmällä ruisleipää, ja saatan lisätä taikinaan jopa vehnäjauhoja, mutta ruisleiväksi sitä sanon. Jos taikinassa on vaikka 30dl ruisjauhoja, 2 dl ruislesettä ja 2 dl muita jauhoja esim. vehnäjauoho, niin kyllä se ruisleipää on.
Nuo ohuet muovipussit on kyllä kunnon ruisleiville liian ohuita. Ihan täynnä pieniä reikiä kaupoissa. Itse ostankin siksi aina vain ruisleipää, joka on muovitetussa paperipussissa. Ei ole kovin montaa vaihtoehtoa, mutta en halua ties kenen käpälöimiä reikäisiä pusseja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän ne laittaa umpinaiseen muovipussiin, että kestävät kuljetuksen rekalla maan toiseen laitaan ja ovat myytävissä viikon, eihän paikallisia leipomoita ja tuoretta leipää Suomessa tunneta.
Ne ei yksinkertaisesti kannata. Kyllä tunnetaan, mutta muutamilla leivillä ei kateta palkoja yms.
Miksi paikalliset leipomot kannattavat muissa maissa?
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän ne laittaa umpinaiseen muovipussiin, että kestävät kuljetuksen rekalla maan toiseen laitaan ja ovat myytävissä viikon, eihän paikallisia leipomoita ja tuoretta leipää Suomessa tunneta.
En näe muovipussiin pakkaamisessa mitään vikaa. Ja ruisleipä ei ole parhaimmillaan tuoreena, vaan sen kuuluukin vähän jämähtää (eikä pieretä enää kuten tuore leipä tekee...). Ruisleipä säilyy todella kauan, varsinkin jääkaapissa.
Siitä olen yhtä mieltä, että oikeassa ruisleivässä EI ole vehnäjauhoja, vaan pelkästään ruista. Nykyiset nuoret aikuiset eivät tiedä miltä maistui Oululaisen jälkiuunileipä (reikäleipänä tai viipaleina) tai Reissumies vielä 1980-luvulla. Nykyään sitä makua ei enää tavoita missään kauppojen tarjonnassa olevassa ruisleivässä eikä "ruisleivässä".
Suomalaiselle on häpeä hakea leipomosta maukas tuore leipä, jotenkin hienostelua.
Testin tuotteita ei pitäisi ruisleiväksi kutsua.
Yksi parhaista on Viipurilaisen Kotileipomon Täysrukiinen reikäleipä.
Lisäksi ruisleivän pitääkin vähän kuivua - parhaimmillaan se on silloin, kun hammas just pystyy siihen (ja päälle voita, metukkaa ja emmenthalia!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sit muka pitäis pakata?
Kannattaa kysyä jostain maasta, jossa on ruokakulttuuri eikä leipiä kuskata rekalla tuhatta kilometriä.
Paperipussissa leipä kuivettuu jo kotimatkalla. Oletko aina ostanut leipäsi paperipussissa.?????????
Aloittaja tarkoittanee oikealla leivällä sitä kuivaa ja kovaa ruisleipää jota yksikään hedonisti suuhunsa laita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe muovipussiin pakkaamisessa mitään vikaa. Ja ruisleipä ei ole parhaimmillaan tuoreena, vaan sen kuuluukin vähän jämähtää (eikä pieretä enää kuten tuore leipä tekee...). Ruisleipä säilyy todella kauan, varsinkin jääkaapissa.
Siitä olen yhtä mieltä, että oikeassa ruisleivässä EI ole vehnäjauhoja, vaan pelkästään ruista. Nykyiset nuoret aikuiset eivät tiedä miltä maistui Oululaisen jälkiuunileipä (reikäleipänä tai viipaleina) tai Reissumies vielä 1980-luvulla. Nykyään sitä makua ei enää tavoita missään kauppojen tarjonnassa olevassa ruisleivässä eikä "ruisleivässä".
Oikeassa ruisleivässä voi olla vehnäjauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipään ei tule vehnää.
No sitä ei ainakaan ole Fazerin Realissa. Tuskin sulle kuitenkaan kelpaa kun ei ole juuri uunista tullut ja paperipussissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiselle on häpeä hakea leipomosta maukas tuore leipä, jotenkin hienostelua.
Mistähän leipomosta minä sen leivän tuoreeltaan hakisin, kun pitää saada lapset kouluun ja itse ehtiä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Oululaisen jälkiuunileivässä ole edelleenkään vehnäjauhoja. Hyvää leipää ois maultaan. En tosin tiedä miltä on maistunut 80-luvulla. Mutta pussi niissä on liian ohut kovareunaiselle jälkiuunileivälle. Pitäis olla sellainen muovitettu paperipussi kuin esim. Putaan Pullan Jykerö -leivissä.
Paras puuttui listalta, eli Samsaran ruisvuoka.
Suomessa osataan tehdä ruisleipää, ja paikallisesti jopa ihan huippua, mutta muita leipiä ja kahvileipiä ei oikein osata tehdä.
Kyse oli varmaankin suosituimmista bulkkileivistä, eikä niinkään parhaista.
Testistä puuttuivat mun suosikit, eli Patrik ja Porin Poika. Suppea oli otanta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun otsikon mukaan nämä epäruisleivät ovat "perinteisiä" :D
Perinteisiä ne eivät ole, mutta kai niitä ruisleiviksi voi sanoa. Itse teen perinteisellä menetelmällä ruisleipää, ja saatan lisätä taikinaan jopa vehnäjauhoja, mutta ruisleiväksi sitä sanon. Jos taikinassa on vaikka 30dl ruisjauhoja, 2 dl ruislesettä ja 2 dl muita jauhoja esim. vehnäjauoho, niin kyllä se ruisleipää on.
30 dl ruisjauhoja. Kyllä taatusti on ruisleipää!
Vierailija kirjoitti:
No ei me ollakaan missään etelä-euroopassa, jossa tuoretta leipää on joka kaupassa
Tuoretta, mautonta patonkia.
Siinä testissä ei ollut yhtään kunnon limppua, ei edes reikäleipää eikä muuta kuin halkaistuja palaleipiä. Vai oliko viimeisenä jotain siivutettua?
Vieläkö Kotkassa ja Haminassa myydään Penttilän leipomon ruislimppua? Se oli parasta ruisleipää , jota olen koskaan syönyt. Ja toinen oli jonkun taivalkoskelaisen tai pudasjärveläisen leipomon reikäleipä.
Tuore leipä pirettää... 😂