Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä kehon kuntouttamiseen pitkän vuodelevon ja vähäisen liikunnan jälkeen

Vierailija
27.03.2023 |

Olin siis pari kuukautta vuodelevossa ja huonosti olen liikkunut senkin jälkeen.
Tuntuu, että koko kroppa on mennyt ihan löysäksi (kädet, jalat jne.) ihan löllöä.

Ylipainoa ei ole, päinvastoin, paino on tippunut noin 7 kiloa.

BMI about 23, mutta pelkkää löllöä.

Vinkkejä liikuntaan ja syömisiin, en syö lihaa (kalaa ja kanaa voin aloittaa syömään, jos se kasvattaisi lihaksia).
Mulla on perus kuntoutusliikkeet, jotka sain sairaalasta, siis ihan peruslihasten tekoa tyyliin jalkalihaksia enimmäkseen, mutta saanko koskaan kroppaa kuosiin vai onko jo menetetty kaikki?

En halua kuntosalille, kotoa löytyy puntit, voimakuminauha ja joogavälineitä.

Lähinnä tää löysyys ihmetyttää.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely, kävely ja kävely. Nyt puhun kokemuksesta.

Vierailija
22/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä palautuu. Aluksi jaksoin kävellä korttelin ympäri, sitten vähitellen pystyin pidentämään lenkkejä. Vähän ajan kuluttua aloin käydä pilateksessa, sitten myöhemmin normaaleilla ryhmäliikuntatunneilla, salilla sekä crossfit -tyyppisessä treenissä. Pitää olla vaan kärsivällinen ja vähitellen koventaa treeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1kk vuodelevossa.

Sanoisin, että kannattaa ensialkuun tehdä ihan se mitä siellä kuntoutuksessa sanottu. Jos sen lisäksi jaksat, mene uimaan. Riittää ihan se perus uiminen oman kunnon mukaan. Kyllä niitä lihaksia sitten tulee kunhan liikut. Annat itsellesi vain aikaa kuntoutua ja liikut. Näin tein itse.

Sitä mukaa kun jaksoin, tein enemmän. Ostin fyssarin kehoituksesta kevyen kahvakuulan ja treenailin sillä kotona ensin lyhyitä settejä ja sitten kunnon ja lihasten kasvun myötä pitempiä. Lopulta kävin kuntosalillakin tai joogasin pitkään kotona. Eli kuuntele omaa kroppaa. Älä aja itseäsi loppuun treenaamalla liikaa. Treenaa kuitenkin tarpeeksi. Tarpeeksi voi alkuun olla 10 kyykkyä päivässä ja käsijumppa. Viikon perästä voit huomata, että tarpeeksi on 15 kyykkyä päivässä ja käsijumppa. Taas menee aikaa ja huomaat, että tarpeeksi onkin jo 20m kahvakuulasetti jne jne.

Itse olen toipunut vuodelevosta lähes samaan kuntoon, jossa olin ennen vuodelepoa. Kärsivällisesti kun jaksaa, tulee tuloksia. Ei ne lihakset yhdessä yössä kasva.

Vierailija
24/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään kuulostaa, että olet aika hukassa tilanteesi kanssa. Jos vain on suinkin varaa, niin suosittelisin erittäin lämpimästi fyssaritaustaisen pt:n palkkaamista vaikka kymmeneksi kerraksi. Se olisi kerta viikkoon tehtynä 2,5 kk setti ja alkuvaiheen jälkeen tapaamistahtia voi vaikka harventaa, että valmennus venyy pidemmäksi aikaa. 

Täällä kukaan ei voi oikein antaa kovin hyviä vinkkejä, koska tilanteesi on aika spesiaali ja kukaan ei voi tietää, miten kehosi vastaanottaa treeniä. Itsekin tiedän treenaamisesta aika paljon, mutta en uskaltaisi antaa sinulle tässä tilanteessa muita vinkkejä kuin tuon ylläolevan, ettei tilanteesi pahenisi. 

Vierailija
25/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudata vaan niitä fyssarin jumppaohjeita, mutta jos alkaa tuntua liian tylsältä tai helpolta, niin pyydä uusi ohjelma. Lihaskunto (esim. ne kyykyt) on äärimmäisen tärkeitä. Sen lisäksi kannattaa kävellä, mutta kävely yksinään ei riitä.

Vierailija
26/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Garminin älykello. Siellä on valmiiksi suunniteltuja harjoituksia, mm. pilates ja jooga. Näillä olen saanut itse tuloksia vuosien sairastelun jälkeen!

Ei se älykello laita ihmistä liikkumaan sen enempää. Se voi olla hyvä tuki, mutta EI se ensimmäinen askel. Tämän kuvan minä sain kommentistasi.

Juu ja kyllä omistan itsekin älykellon. Tulokset katson sieltä, mutta en sen enempää . Siis harjoitteen tehon.

Vierailija
27/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta toistoa kantsii tehdä noissa lihaskuntoliikkeissä esim. kyykyissä?

Tuleeko tuloksia, jos tekee 30 kyykkyy päivässä?

Siis kun mulla on nippu noita erityyppisiä kotona tehtäviä lihaskuntoliikkeitä, niin niissä on vaan tyyliin 3 kertaa 10 kyykkyy ja sit tietty muut liikkeet, niissäkin maksimimäärä on toi 30 toistoo. Niin onko se riittävästi saamaan takaisin lihaksia tähän taikinakehoon?

Vai pitääkö toistoja tehdä enemmän, sitten kun vaan jaksaa?

ap

Ota siihen sun fysioterapeuttiin yhteyttä, joka sulle sen ohjelman tekikin ja kysy siltä. Tosi typerä idea täältä palstalta kysellä kun on noin erityistilanne. Hän tietää sun lähtötilanteen ja miten edetä. Vähän ihmettelen ettei antanut mittän ohjeistusta noihin kertoihin. Jos antoi, niin sitten tietty noudatat sitä!

Vierailija
28/40 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sun kroppa toipuu jos ei ole erityistä syytä miksi ei.

Mut fyssarin jumppaohjeiden lisäksi vuodelevon jälkeen ihan normaali elämä on kuntouttavaa. Kävele kauppaan jos matka on sopivan lyhyt ja kanna kevyet ruokakassit kotiin. Kun kelit sallii niin pyöräile kaverille tai kirjastoon. Tee iltaisin lyhyt kävelylenkki. Imuroi, sekin on aika raskasta.

Tsemppiä toipumiseen.

Vierailija
29/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kun mulla on nippu noita erityyppisiä kotona tehtäviä lihaskuntoliikkeitä, niin niissä on vaan tyyliin 3 kertaa 10 kyykkyy ja sit tietty muut liikkeet, niissäkin maksimimäärä on toi 30 toistoo. Niin onko se riittävästi saamaan takaisin lihaksia tähän taikinakehoon?

ap

Ota siihen sun fysioterapeuttiin yhteyttä, joka sulle sen ohjelman tekikin ja kysy siltä. Tosi typerä idea täältä palstalta kysellä kun on noin erityistilanne. Hän tietää sun lähtötilanteen ja miten edetä. Vähän ihmettelen ettei antanut mittän ohjeistusta noihin kertoihin. Jos antoi, niin sitten tietty noudatat sitä!

Kyllä sain ohjeistuksen toistokerroista. Ohjeistus sairaalan fyssarilta oli siis 3 kertaa 10 toistoa.

Mietin vain sitä, että onko se tarpeeksi, kun aikaa on jo kulunut ja olen pitänyt taukojakin. Eikö jossain kohtaa olisi syytä tehdä toistoja enemmänkin kuin 30?

En saanut muuta ohjeistusta kuin leikkauksen jälkeen sairaalan fyssarilta ja tästä on jo aikaa, kun kotiuduin. Keho yhä ihan löllykkä, tuntuu, että kaikki lihakset katosivat ja keho muuttui taikinaksi. Asiaa ei auta se, että olen pitänyt taukoja noista jumpista.

ap

Vierailija
30/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse noudattaisin alkuun fysioterapeutin suosituksia liikkeiden toistomääristä, mutta alkaisin tehdä liikkeitä useammin päivän mittaan kuin alkuun. Sitten kun voimat palautuisivat, voisin lisätä myös toistomääriä.

31/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti sairaalasta pääsyn jälkeen noin vuosi, että olin taas samassa kunnossa kuin ennen sairaalaan joutumista. Puoli vuotta, että jaksoin alkaa tehdä kokopäiväisesti etätöitä. Tiedän siis kokemuksesta, että on raivostuttavaa ja turhauttavaa, kun pää haluaisi tehdä jo vaikka mitä, mutta kroppa ei pysy perässä. Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä!

Vierailija
32/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kasvipohjaisia proteiineja suosittelette? 

Voin kyllä syödä kananmunia, oisko hyvä syödä pari joka päivä?

Olen siis stressin takia syönyt äärimmäisen huonosti ja sen takia painokin tippunut.

ap

Olen vegaani ja olen juuri kuntouttamassa itseäni hyvin pitkän sairastelun jälkeen.

Syön papuja ja linssejä. Linssipadat on helppoja.

Tofu esim. helppo resepti https://jalotofu.fi/reseptit/hittiresepti-kookos-tofukorma/

Nyhtökaurasta tykkään myös.

Helppo pesto pasta: keitä pasta, sekoita joukkoon jotain kasvisproteiinia, esim. tofupalat, murennettu nyhtökaura tms. sekä pestoa avokadoa ja valkosipulia.

Vöner on kaikista herkullisin ja siinä on runsaasti proteiinia. Sitä voi laittaa vaikka pitaleivän väliin, lisäksi muita lisukkeita kuten ketsuppi, suolakurkut, tomaatti, kaura fraiche.

Helppo ruoka: pirkan borsc-keittopakaste, lisäksi kasvisnakkeja tai vöneriä.

Olen siis itsekin sairaana joutunut etsimään helppoja kokkailuja. Yleensä teen ison satsin josta riittää moneksi päiväksi. Proteiinijauheesta ja marjoista teen smoothien.

Liikunta. Aluksi vähän joka päivä. Kävelyä, uintia joinakin päivinä ja joinakin kotijumppaa. Itse tykkään tästä: https://www.youtube.com/@MadFit/videos

Suomeksikin löytyy vaikka mitä:

Lihaskuntoa ei tarvitse tehdä tuntia päivässä, aloita pienillä aloittelijoiden videoilla.

Vierailija
33/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vöner? 

Missä kohtaa ruokakaupassa löytyy tofu ja vöner?

Vierailija
34/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis stressin takia syönyt äärimmäisen huonosti ja sen takia painokin tippunut.

ap

Olen vegaani ja olen juuri kuntouttamassa itseäni hyvin pitkän sairastelun jälkeen.

Tofu esim. helppo resepti https://jalotofu.fi/reseptit/hittiresepti-kookos-tofukorma/

Helppo pesto pasta: keitä pasta, sekoita joukkoon jotain kasvisproteiinia, esim. tofupalat, murennettu nyhtökaura tms. sekä pestoa avokadoa ja valkosipulia.

Vöner on kaikista herkullisin ja siinä on runsaasti proteiinia. Sitä voi laittaa vaikka pitaleivän väliin, lisäksi muita lisukkeita kuten ketsuppi, suolakurkut, tomaatti, kaura fraiche.

Olen siis itsekin sairaana joutunut etsimään helppoja kokkailuja. Yleensä teen ison satsin josta riittää moneksi päiväksi. Proteiinijauheesta ja marjoista teen smoothien.

Liikunta. Aluksi vähän joka päivä. Kävelyä, uintia joinakin päivinä ja joinakin kotijumppaa. Itse tykkään tästä: https://www.youtube.com/@MadFit/videos

Lihaskuntoa ei tarvitse tehdä tuntia päivässä, aloita pienillä aloittelijoiden videoilla.

Vaikuttaa aivan liian nopeatempoiselta jumpalta mun kunnolle.

ap

Vierailija
35/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä sain ohjeistuksen toistokerroista. Ohjeistus sairaalan fyssarilta oli siis 3 kertaa 10 toistoa.

Mietin vain sitä, että onko se tarpeeksi, kun aikaa on jo kulunut ja olen pitänyt taukojakin. Eikö jossain kohtaa olisi syytä tehdä toistoja enemmänkin kuin 30?

En saanut muuta ohjeistusta kuin leikkauksen jälkeen sairaalan fyssarilta ja tästä on jo aikaa, kun kotiuduin. Keho yhä ihan löllykkä, tuntuu, että kaikki lihakset katosivat ja keho muuttui taikinaksi. Asiaa ei auta se, että olen pitänyt taukoja noista jumpista.

ap

Toistomärää on sitä mitä yleensäkin suositellaan oli treeni mikä vain. Lisää haastetta saat kun lisäät painoja. Eli jos oot tehnyt 3x10 kyykkyä ilman painoja, teet 3x10 kyykkyä ensim kevyellä painolla. Vaikka veispulloon vettä ja sen kanssa kyykkäät. Sitten kun se tuntuu helpolta, otat lisää painoa. Keskeistä ei ole kyykkyjen määrä niinkään, vaan se vastus.

Jos pystyt käy fyssarilla uudestaan tai hanki pt aika ja pyydä kunto-ohjelmaa, jonka voi tehdä kotona. Instassa myös esim se saivosalmi vai mikä sen nimi on. Lyhyitä treenejä ohjeineen. Niitä teet omaa tahtia. Ei tarvi tehdä yhtä nopealla tempolla kuin videossa.

Vierailija
36/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaikuttaa aivan liian nopeatempoiselta jumpalta mun kunnolle.

ap

Joo piti laittaa sellainen aloittelijoiden jumppa, tuli väärä. Tee ensin sitä fyssarin jumppaa,ei haittaa vaikka taukoa ollutkin. 30 toistoa on hyvä määrä aluksi. Sitten kun ne tuntuu liian helpolta hae uusi ohjelma.

Tai etsi youtubesta itsellesi sopivia jumppia. Minä en aluksi pystynyt tekemään kuin yhden kerran toistoja, paljon hitaammalla tempolla kuin videolla ja lisäksi joudun muokkaamaan apuvälineillä liikkeitä että pystyn esim. joogapalikoilla ja jumppapallolla.

Vierailija
37/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Toistomärää on sitä mitä yleensäkin suositellaan oli treeni mikä vain. Lisää haastetta saat kun lisäät painoja. Eli jos oot tehnyt 3x10 kyykkyä ilman painoja, teet 3x10 kyykkyä ensim kevyellä painolla. Vaikka veispulloon vettä ja sen kanssa kyykkäät. Sitten kun se tuntuu helpolta, otat lisää painoa. Keskeistä ei ole kyykkyjen määrä niinkään, vaan se vastus.

Jos pystyt käy fyssarilla uudestaan tai hanki pt aika ja pyydä kunto-ohjelmaa, jonka voi tehdä kotona. Instassa myös esim se saivosalmi vai mikä sen nimi on. Lyhyitä treenejä ohjeineen. Niitä teet omaa tahtia. Ei tarvi tehdä yhtä nopealla tempolla kuin videossa.

Aa, tää olikin hyvä neuvo!

Ei tullut mieleenkään, että noissa liikkeissä voi käyttää vastusta esim. painoja. Jotenkin luulin, että toistojen määrää nostetaan vaan satoihin.

Sitä kuminauhaa oon käyttäny apuna vaan venyttelyyn (selinmakuu, jalka ylös, kuminauha jalkapohjaan ja käsillä vedän kuminauhan päistä). Mutta kuminauhaa voi käyttää myös vastuksena jumppaliikkeessä.

Multa löytyy 1 kg käsipainot kotoa.

Eli otan käsipainot mukaan liikkeisiin, joissa ne voi olla mukana? Siis noihin jalkajuttuihinkin. Eli kilon painot molempiin käsiin ja sitten teen niitä kyykkyjä?

Kannattaako samalla tehdä käsiliiketttä (sitä, kun kasvatetaan hauista)?

Vierailija
38/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
39/40 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
40/40 |