Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saavuttaa erinomainen englannin kielen taito?

Vierailija
27.03.2023 |

Olen aina ollut surkea englannissa. Sanat eivät jää päähäni, en vain vuosien yrittämisestä huolimatta osaa tuottaa tiettyjä äänteitä eli en siten osaa myöskään ääntää monia sanoja, kun yritän puhua niin sanat katoavat päästäni ja tulos on pahimman tankeroenglannin sössötystä. Olen maisterikoulutettu ihminen, eli yliopistonkin englannin kursseja tullut käytyä ja olen myös ollut keskustelukursseilla, joissa muutaman tunnin verran vain keskustellaan muiden kanssa englanniksi. En vain opi.

Ongelma on se, että en saa työpaikkoja kun en osaa puhua englantia. Kaikissa töissä vaaditaan erinomaista englannin kielen taitoa. Olen siis tällä hetkellä työtön asian vuoksi, oman alan ammattitaito olisi kyllä kunnossa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että sanat jäävät päähän, takautuvasti, alitajuisesti. Jotkut vakiolauseetkin. Mutta kielioppia ja välissä olevia sanoja pitää varmaan treenata. Ja missä aikamuodossa sanat sanotaan. 

Vierailija
2/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanajärjestys on joskus selvä, mutta toisinaan vaikea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumalla ulkomailla.

Vierailija
4/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras tapa on laittaa itsensä tilanteeseen, jossa mikään muu vaihtoehto ei ole mahdollista, kuin puhua englantia. Eli hankkiudu vaikka britteihin tai Yhdysvaltoihin useammaksi kuukaudeksi, niin kieli alkaa sujumaan viimeistään siinä vaiheessa kun tulee nälkä ja ruokaa ei saa Suomen kielellä.

Lyön vetoa, että 2 viikon kuluttua olet oppinut kieltä enemmän kuin koulussa koskaan ja 6kk kuluttua puhut kieltä jo sujuvasti, joskin aksentilla.

Vierailija
5/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma on se, että en vain osaa tuottaa tiettyjä äänteitä vaikka miten jo kouluaikoina yritin opetella. Mitenhän nuo oppisi vai voiko olla että jotkut ei vain pysty? Ap

Vierailija
6/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemalla kieltä ja käyttämällä sitä esim. somessa ulkomaalaisia fb kavereita. Myös lehtiä lukemalla ja telkkarista brittiläisiä ohjelmia katsomalla ilman tekstiä. Jos ko. kieli kiinnostaa niin sitä oppi. Myös musiikkia kuuntelemalla oppii.

Vierailija
7/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras tapa on laittaa itsensä tilanteeseen, jossa mikään muu vaihtoehto ei ole mahdollista, kuin puhua englantia. Eli hankkiudu vaikka britteihin tai Yhdysvaltoihin useammaksi kuukaudeksi, niin kieli alkaa sujumaan viimeistään siinä vaiheessa kun tulee nälkä ja ruokaa ei saa Suomen kielellä.

Lyön vetoa, että 2 viikon kuluttua olet oppinut kieltä enemmän kuin koulussa koskaan ja 6kk kuluttua puhut kieltä jo sujuvasti, joskin aksentilla.

Minulla on pieniä lapsia, niin ei ole mahdollista lähteä ulkomaille. Ap

Vierailija
8/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lahtea ulkomaille asumaan. Ihan oikeasti.  Jos et niita toita saa muutenkaan,  niin kuulostaa ettei sulla ole hirveasti havittavaa.  Joku vapaaehtoistyojakso jossain,  tai vaikka katsot eri Housesitting-sivustoja, josta saat ilmaisen majoituksen kuukaudeksi ja menet kielikurssille.  Paikallisessa ymparistossa on pakko oppia kielta.  Jos olet nainen, niin au pairiksi lahteminen paikalliseen perheeseen rikastuttaa kielitaitoa.

Muuten voi oppia,  kun vaihtaa telkkarista suomitekstit kokonaan vekeen, ja alkaa katsomaan ilman teksteja tai enkkuteksteilla.  Duolingoa puhelimesta.  Voit palkata online-opettajan.  Naissa sessioissa on pakko puhua englantia kameran valityksella.

Vierailija
9/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelemalla kieltä ja käyttämällä sitä esim. somessa ulkomaalaisia fb kavereita. Myös lehtiä lukemalla ja telkkarista brittiläisiä ohjelmia katsomalla ilman tekstiä. Jos ko. kieli kiinnostaa niin sitä oppi. Myös musiikkia kuuntelemalla oppii.

Siis ymmärrän sujuvasti eli yliopistotasoisesti sekä puhuttua että kirjoitettua kieltä, niissä ei ole mitään ongelmaa. Mutta en kertakaikkiaan osaa puhua englantia. Ap

Vierailija
10/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni englanti on helppo kieli. Esim. peruskoulussa se oli ainoa aine, joka eteen ei tarvinnut tehdä mitään töitä. Opin sen muualta. 

Yliopistolle kun menin, rupesin lukemaan itsenäisesti englanninkielisiä kirjoja, ja filosofiaa lukuunottamatta, käytännössä kaikki kirjat mitä olen lukenut ovat olleet englanninkielisiä. 

Ymmärrän englantia erittäin hyvin, ja osaan kirjoittaa englanniksi erittäin hyvin, tosin kirjoitustyylini on hieman monimutkainen verrattuna syntyperäiseen englanninkieliseen ihmiseen, mikä johtuu siitä, että äidinkieleni suomi on varsin monimutkainen kieli syntaksiltaan. 

Mutta puhua en osaa englanniksi kuin aika surkeasti, koska en ole joutunut käyttämään englannin puhekieltä riittävästi elämässäni. 

Vierailija
11/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lahtea ulkomaille asumaan. Ihan oikeasti.  Jos et niita toita saa muutenkaan,  niin kuulostaa ettei sulla ole hirveasti havittavaa.  Joku vapaaehtoistyojakso jossain,  tai vaikka katsot eri Housesitting-sivustoja, josta saat ilmaisen majoituksen kuukaudeksi ja menet kielikurssille.  Paikallisessa ymparistossa on pakko oppia kielta.  Jos olet nainen, niin au pairiksi lahteminen paikalliseen perheeseen rikastuttaa kielitaitoa.

Muuten voi oppia,  kun vaihtaa telkkarista suomitekstit kokonaan vekeen, ja alkaa katsomaan ilman teksteja tai enkkuteksteilla.  Duolingoa puhelimesta.  Voit palkata online-opettajan.  Naissa sessioissa on pakko puhua englantia kameran valityksella.

Olen 39-vuotias nainen. On omia pieniä lapsia ja asuntolaina jne, eli nämä estää aupairiksi tms lähtemisen.

Olin siis pari vuotta keskustelukurssilla, jossa tavattiin kaksi tuntia joka viikko ja piti se aika puhua englantia. En kehittynyt puheessa yhtään, samaa tankeron sössötystä se on niidenkin kurssien jälkeen. Äänteet vain ei onnistu.

Ap

Vierailija
12/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pyrkiä liikaan täydellisyyteen.Tärkeintä on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Meidän kv-firmassa mennään ihan rallienglannilla. Itselle jo äidinkielen (suomen) puhuminenkin hankalaa adhd:n vuoksi kun aivot ja suu ei pysy synkassa. Siihen sitten vielä yksi muuttuja lisää vieraan kielen muodossa.

Vierailija
13/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni englanti on helppo kieli. Esim. peruskoulussa se oli ainoa aine, joka eteen ei tarvinnut tehdä mitään töitä. Opin sen muualta. 

Yliopistolle kun menin, rupesin lukemaan itsenäisesti englanninkielisiä kirjoja, ja filosofiaa lukuunottamatta, käytännössä kaikki kirjat mitä olen lukenut ovat olleet englanninkielisiä. 

Ymmärrän englantia erittäin hyvin, ja osaan kirjoittaa englanniksi erittäin hyvin, tosin kirjoitustyylini on hieman monimutkainen verrattuna syntyperäiseen englanninkieliseen ihmiseen, mikä johtuu siitä, että äidinkieleni suomi on varsin monimutkainen kieli syntaksiltaan. 

Mutta puhua en osaa englanniksi kuin aika surkeasti, koska en ole joutunut käyttämään englannin puhekieltä riittävästi elämässäni. 

Joo minäkin ymmärrän englantia hyvin, varmaan keskivertoa paremmin, luen sujuvasti englannin kielistä tieteellistä kirjallisuutta ja kaunokirjallisuutta ja ymmärrän helposti kaiken. Ja katson usein engl ohjelmia ilman tekstitystä ja siitäkin ymmärrän helposti kaiken.

Mutta jostain syystä en kykene tuottamaan kieltä.

Ap

Vierailija
14/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata pyrkiä liikaan täydellisyyteen.Tärkeintä on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Meidän kv-firmassa mennään ihan rallienglannilla. Itselle jo äidinkielen (suomen) puhuminenkin hankalaa adhd:n vuoksi kun aivot ja suu ei pysy synkassa. Siihen sitten vielä yksi muuttuja lisää vieraan kielen muodossa.

En itse pyri täydellisyyteen. Mutta minua ei palkata jos en pysty esiintymään ja kouluttamaan sujuvasti englanniksi. Siksi olen työtön, kun en pysty enkä osaa sellaista.

Ap

Vierailija
15/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä äänteet ja sanat ovat sinulle vaikeita? Pystyisitkö varaamaan yksityistunnin joltain hyvältä kielenopettajalta, jonka kanssa kävisitte ääntämystä läpi? Eri opettajilla saattaa olla erilaisia vinkkejä ja keinoja äänteiden opetteluun.

Vierailija
16/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso youtubesta tai telkkarista jotain englanninkielistä ja toista sanottuja lauseita ääneen. Älä pyri lauseen ymmärtämiseen vaan siihen että saat sanottua lauseen just samalla tavalla kuin alkuperäinen lausuja. Näin pääset mukaan kielen rytmiin ja pienet välisanat, lauserakenne jne. jää "lihasmuistiin".

Vierailija
17/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä äänteet ja sanat ovat sinulle vaikeita? Pystyisitkö varaamaan yksityistunnin joltain hyvältä kielenopettajalta, jonka kanssa kävisitte ääntämystä läpi? Eri opettajilla saattaa olla erilaisia vinkkejä ja keinoja äänteiden opetteluun.

En esimerkiksi ollenkaan edes etäisen ymmärrettävästi pysty tuottamaan sanoja health, world, earth.

Ap

Vierailija
18/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausumista ja sujuvuutta voi harjoitella kotona lukemalla tekstejä ääneen.

Vierailija
19/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausumista ja sujuvuutta voi harjoitella kotona lukemalla tekstejä ääneen.

No joo mutta kun kuitenkin olen jo sillä pitkällä keskustelukurssillakin ollut jo harjoittelemassa noita eikä puhe kehittynyt yhtään, niin olen alkanut miettiä voiko olla, että joku ihminen vain ei kykene tuottamaan tiettyjä äänteitä vaikka mitä tekisi. Ap

Vierailija
20/39 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 39-vuotias nainen. On omia pieniä lapsia ja asuntolaina jne, eli nämä estää aupairiksi tms lähtemisen.

Olin siis pari vuotta keskustelukurssilla, jossa tavattiin kaksi tuntia joka viikko ja piti se aika puhua englantia. En kehittynyt puheessa yhtään, samaa tankeron sössötystä se on niidenkin kurssien jälkeen. Äänteet vain ei onnistu.

Ap

Hmm oletan, etta tama kurssi kaytiin toisten suomalaisten kesken?  Ehka sitten online-opettaja jonka itse palkkaat ja vaikka skypen valityksella alatte opiskelemaan.  Jos ymmarryksessa ei hirveasti ole vikaa, niin oisko sulla sama vaiva kuin usealla suomalaisella eli huonohko itsetunto?  Puhutko humalassa parempaa englantia kuin selvana? 

Kannattaa oikeasti palkata joku natiivipuhuja tahan asiaan.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän