Miten saavuttaa erinomainen englannin kielen taito?
Olen aina ollut surkea englannissa. Sanat eivät jää päähäni, en vain vuosien yrittämisestä huolimatta osaa tuottaa tiettyjä äänteitä eli en siten osaa myöskään ääntää monia sanoja, kun yritän puhua niin sanat katoavat päästäni ja tulos on pahimman tankeroenglannin sössötystä. Olen maisterikoulutettu ihminen, eli yliopistonkin englannin kursseja tullut käytyä ja olen myös ollut keskustelukursseilla, joissa muutaman tunnin verran vain keskustellaan muiden kanssa englanniksi. En vain opi.
Ongelma on se, että en saa työpaikkoja kun en osaa puhua englantia. Kaikissa töissä vaaditaan erinomaista englannin kielen taitoa. Olen siis tällä hetkellä työtön asian vuoksi, oman alan ammattitaito olisi kyllä kunnossa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lahtea ulkomaille asumaan. Ihan oikeasti. Jos et niita toita saa muutenkaan, niin kuulostaa ettei sulla ole hirveasti havittavaa. Joku vapaaehtoistyojakso jossain, tai vaikka katsot eri Housesitting-sivustoja, josta saat ilmaisen majoituksen kuukaudeksi ja menet kielikurssille. Paikallisessa ymparistossa on pakko oppia kielta. Jos olet nainen, niin au pairiksi lahteminen paikalliseen perheeseen rikastuttaa kielitaitoa.
Muuten voi oppia, kun vaihtaa telkkarista suomitekstit kokonaan vekeen, ja alkaa katsomaan ilman teksteja tai enkkuteksteilla. Duolingoa puhelimesta. Voit palkata online-opettajan. Naissa sessioissa on pakko puhua englantia kameran valityksella.
Olen 39-vuotias nainen. On omia pieniä lapsia ja asuntolaina jne, eli nämä estää aupairiksi tms lähtemisen.
Olin siis pari vuotta keskustelukurssilla, jossa tavattiin kaksi tuntia joka viikko ja piti se aika puhua englantia. En kehittynyt puheessa yhtään, samaa tankeron sössötystä se on niidenkin kurssien jälkeen. Äänteet vain ei onnistu.
ApHmm oletan, etta tama kurssi kaytiin toisten suomalaisten kesken? Ehka sitten online-opettaja jonka itse palkkaat ja vaikka skypen valityksella alatte opiskelemaan. Jos ymmarryksessa ei hirveasti ole vikaa, niin oisko sulla sama vaiva kuin usealla suomalaisella eli huonohko itsetunto? Puhutko humalassa parempaa englantia kuin selvana?
Kannattaa oikeasti palkata joku natiivipuhuja tahan asiaan.
Kurssin vetäjä oli natiivi, osallistujat suomalaisia. Puhun humalassa vielä huonommin. Ja huonosti myös yksin kotona ääneen itsekseni eli tilanne jossa en jännitä yhtään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pyrkiä liikaan täydellisyyteen.Tärkeintä on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Meidän kv-firmassa mennään ihan rallienglannilla. Itselle jo äidinkielen (suomen) puhuminenkin hankalaa adhd:n vuoksi kun aivot ja suu ei pysy synkassa. Siihen sitten vielä yksi muuttuja lisää vieraan kielen muodossa.
En itse pyri täydellisyyteen. Mutta minua ei palkata jos en pysty esiintymään ja kouluttamaan sujuvasti englanniksi. Siksi olen työtön, kun en pysty enkä osaa sellaista.
Ap
Sitten sinun on mentävä opiskelemaan toista alaa, jos jostain kumman syystä olet valinnut sellaisen, jossa muista vaihtoehtoja ei ole kuin esiintyminen ja kouluttaminen. Luulisi että tuo asia olisi tullut selväksi jo edellisten opintojesi aikana. Väärä ala.
Tai ehkä et vain kykene näkemään muita vaihtoehtoja ja jumitat pakkomielteisesti tässä ongelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä äänteet ja sanat ovat sinulle vaikeita? Pystyisitkö varaamaan yksityistunnin joltain hyvältä kielenopettajalta, jonka kanssa kävisitte ääntämystä läpi? Eri opettajilla saattaa olla erilaisia vinkkejä ja keinoja äänteiden opetteluun.
En esimerkiksi ollenkaan edes etäisen ymmärrettävästi pysty tuottamaan sanoja health, world, earth.
ApOsaisiko joku kommentoida tähän?
Eli olen tuon tyyppisiä sanoja ja niissä olevia äänteitä opetellu ala-asteen kolmannesta luokasta asti, sitten lukiossa ja myöhemmin yliopistossa ja sitten sillä keskustelukurssilla, mutta en vain kehity opettelussa yhtään, taso on sama pyöreä nolla kuin ala-asteen kolmannella.
Onko mahdollista, että niitä ei kaikki vain opi?
Ap
Voin kommentoida, että liioittelet asiaa ja olet ottanut asiaksesi olla oppimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pyrkiä liikaan täydellisyyteen.Tärkeintä on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Meidän kv-firmassa mennään ihan rallienglannilla. Itselle jo äidinkielen (suomen) puhuminenkin hankalaa adhd:n vuoksi kun aivot ja suu ei pysy synkassa. Siihen sitten vielä yksi muuttuja lisää vieraan kielen muodossa.
Olen samaa mielta. Asun itse englanninkielisessa maassa ja tiedan taalta yhden suomalaisen. En voi hirveasti paljastaa, mutta kaikilla mittareilla menestynyt: koulutettu, osa koulutuksesta kayty Jenkeissa Ivy Leaguessa, omaa hyvan tyon kansainvalisesti tunnetussa yrityksessa ja kirjoitti omaan alaan perustuvan kirjan myos. Kuitenkin hanen englanti on melkoista sossotysta ja lausunta todella ihmeellista. Siis todellista rallienglantia.
Itse puhun huomattavasti parempaa englantia joka tasolla. Usein ihmiset eivat tieda mista aksenttini on, mutta usein luulevat etta olen natiivipuhuja eri maasta. Kuitenkaan en millaan mittarilla ole menestynyt urallani, teen aliarvostettuja hanttihommia.
Hyvalla itsetunnolla paasee oikeasti todella pitkalle. Ja koska ymmarrat luettua, niin sulla on puolet hommasta jo hanskassa! Ehka sita itsevarmuutta vois just petrata eri metodeilla mut rohkeasti puhumaan ja tyonhakuun! Suomalaiset usein piiskaavat itseaan turhaan, vaikka keskimaarin puhuvat hyvaa englantia. Suomi on todella uniikki kieli, ja meidan kielemme on kauempana englannista kuin melkein mikaan muu kieli Euroopassa. Tsemppia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä äänteet ja sanat ovat sinulle vaikeita? Pystyisitkö varaamaan yksityistunnin joltain hyvältä kielenopettajalta, jonka kanssa kävisitte ääntämystä läpi? Eri opettajilla saattaa olla erilaisia vinkkejä ja keinoja äänteiden opetteluun.
En esimerkiksi ollenkaan edes etäisen ymmärrettävästi pysty tuottamaan sanoja health, world, earth.
Ap
Eli ilmeisesti th on yksi vaikea kohta. Siinä kieli pitää viedä rohkeasti etuhampaiden väliin. Aloita harjoittelu siitä, että laitat kielen hampaiden väliin ja puhallat.
Digraphs | Let's Learn About the Digraph th | Phonics Song for Kids | Jack Hartmann
Pystyt varmaankin sanomaan vööld? Siinä v on leveä ja suupielet ovat leveämmällä kuin englannin W:ssä, jonka nimi englanniksi kertoo ääntämyksestä: double u eli "tupla-u". Lausu u, pidä huulet samassa asennossa ja koeta sanoa v suun pysyessä suppeampana. R ei kuulu juuri lainkaan ja sen voi jättää lausuessa myös kokonaan pois. Harjoittele ahkerasti ja nauhoita välillä, jotta kuulet lopputuloksen. Varmasti löytyy vielä paljon muitakin vinkkejä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olen tuon tyyppisiä sanoja ja niissä olevia äänteitä opetellu ala-asteen kolmannesta luokasta asti, sitten lukiossa ja myöhemmin yliopistossa ja sitten sillä keskustelukurssilla, mutta en vain kehity opettelussa yhtään, taso on sama pyöreä nolla kuin ala-asteen kolmannella.
Ap
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/health
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/world
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/earth
Auttaisiko, jos tuolta kuuntelet ja toistat perässä, niin monta kertaa että alkaa sujua. Jos ei onnistu, millä tavalla ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lausumista ja sujuvuutta voi harjoitella kotona lukemalla tekstejä ääneen.
No joo mutta kun kuitenkin olen jo sillä pitkällä keskustelukurssillakin ollut jo harjoittelemassa noita eikä puhe kehittynyt yhtään, niin olen alkanut miettiä voiko olla, että joku ihminen vain ei kykene tuottamaan tiettyjä äänteitä vaikka mitä tekisi. Ap
Harjoittelun puutetta, lisäksi toiset tarvitsevat oppimiseen enemmän aikaa. Kaksi tuntia viikossa ei loppujen lopuksi ole paljon ja tehän keskustelitte ettekä ilmeisesti erikseen harjoitelleet äänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lahtea ulkomaille asumaan. Ihan oikeasti. Jos et niita toita saa muutenkaan, niin kuulostaa ettei sulla ole hirveasti havittavaa. Joku vapaaehtoistyojakso jossain, tai vaikka katsot eri Housesitting-sivustoja, josta saat ilmaisen majoituksen kuukaudeksi ja menet kielikurssille. Paikallisessa ymparistossa on pakko oppia kielta. Jos olet nainen, niin au pairiksi lahteminen paikalliseen perheeseen rikastuttaa kielitaitoa.
Muuten voi oppia, kun vaihtaa telkkarista suomitekstit kokonaan vekeen, ja alkaa katsomaan ilman teksteja tai enkkuteksteilla. Duolingoa puhelimesta. Voit palkata online-opettajan. Naissa sessioissa on pakko puhua englantia kameran valityksella.
Olen 39-vuotias nainen. On omia pieniä lapsia ja asuntolaina jne, eli nämä estää aupairiksi tms lähtemisen.
Olin siis pari vuotta keskustelukurssilla, jossa tavattiin kaksi tuntia joka viikko ja piti se aika puhua englantia. En kehittynyt puheessa yhtään, samaa tankeron sössötystä se on niidenkin kurssien jälkeen. Äänteet vain ei onnistu.
ApHmm oletan, etta tama kurssi kaytiin toisten suomalaisten kesken? Ehka sitten online-opettaja jonka itse palkkaat ja vaikka skypen valityksella alatte opiskelemaan. Jos ymmarryksessa ei hirveasti ole vikaa, niin oisko sulla sama vaiva kuin usealla suomalaisella eli huonohko itsetunto? Puhutko humalassa parempaa englantia kuin selvana?
Kannattaa oikeasti palkata joku natiivipuhuja tahan asiaan.
Kurssin vetäjä oli natiivi, osallistujat suomalaisia. Puhun humalassa vielä huonommin. Ja huonosti myös yksin kotona ääneen itsekseni eli tilanne jossa en jännitä yhtään.
Ap
Nauhoita puhetta ja lukemista kotona, saat tilanteeseen lisäpainetta ja tavoitteita onnistumiselle. Kuulostaa vähän kyllä siltä, että sinulla on myös motivaation puutetta. Pelkäätkö olla "liian hyvä"?
Stubbin englantia kehuttiin vuolaasti aikoinaan ja joku viisas kertoi sen johtuvan siitä, että ajattelee englanniksi. Toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein paras tapa on laittaa itsensä tilanteeseen, jossa mikään muu vaihtoehto ei ole mahdollista, kuin puhua englantia. Eli hankkiudu vaikka britteihin tai Yhdysvaltoihin useammaksi kuukaudeksi, niin kieli alkaa sujumaan viimeistään siinä vaiheessa kun tulee nälkä ja ruokaa ei saa Suomen kielellä.
Lyön vetoa, että 2 viikon kuluttua olet oppinut kieltä enemmän kuin koulussa koskaan ja 6kk kuluttua puhut kieltä jo sujuvasti, joskin aksentilla.
Minulla on pieniä lapsia, niin ei ole mahdollista lähteä ulkomaille. Ap
Hieman kinkkinen siis tilanne. Netissä on erilaisia youtube-kieliohjelmia.
Taitaa olla myös tandem learning -mahdollisuuksia, opetellaan nettikumppanin kanssa toistensa kieliä, suomea tosin eivät ehkä kovin monet ole innostuneet oppimaan.
Joidenkin kirjastojen yhteydessä on vieraskielisiä keskusteluryhmiä.
Yksi mahdollisuus on tyytyä toteamaan realistinen tilanne ja mukautua sellaiseen työhön johon kaikilta osin edellytykset.
Mene vuodeksi asumaan srllaiseen maahan, jossa englanti on pääkieli. Älä hakeudu suomenkielisten seuraan, vaan keskity englantiin.
Mulle yksi brittirouva sanoi, että kielen oppiminen alkaa sujua ja kielitaito kohentua kun oppija ajatteleekin sillä vieraalla kielellä.
Aksentti, siitä voi olla vaikea päästä eroon. Mutta suomalaisilla se aksentti"vika" puheessa taitaa olla melko vähäinen, selkeämmin erottuvia on monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostaa siltä että osaava puheterapeutti olisi sopiva paikka, kuitenkin kaikki äänteet lähtevät jostain kohtaa suuta ja kielen asennolla jne. on noissa iso merkitys.
Toisaalta, sitä puhetta pitää vaan harjoitella paljon ja säännöllisesti. Ei joku parin tunnin kurssi silloin tällöin auta, sinun pitää treenata puhumista joka päivä kotona esim. vartti. Varmasti on myös lausumisen opetteluun tarkoitettuja kännykkäsovelluksia, joissa ensin kuulee lauseen ja se pitää toistaa. Toinen hyvä mahdollisuus on kuunnella englanninkielistä musiikkia ja laulaa mukana. Mitä vaan, kunhan sitä ääntä tulee suusta ulos ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma on se, että en vain osaa tuottaa tiettyjä äänteitä vaikka miten jo kouluaikoina yritin opetella. Mitenhän nuo oppisi vai voiko olla että jotkut ei vain pysty? Ap
Itse olen "aasi" enkussa ja myös työtön, joten aikaa ja motivaatiotakin on.
Löysin avun täältä.
Otin 3kk jakson ja paahdoin koko kurssin tuossa ajan jaksona, oli rankka, mutta oikea teho kuuri.
Opin ääntämään merittäin hyvin, kun jankkasin ja jankkasin, kunnes kieli taipuu oikeaan lausuntaan, sanat jäivät päähän kirjoitettuna, sekä lausuttuna, koska apsi ei päästä etenemään, ennen, kuin osaa kirjoittaa.
Apsi toimii AI perusteisesti ja osaa haistaa, milloin ei oppi enää mene perille sinä päivänä. Apsia voi jatkaa eteenpäin ja pyörittää 3-4 jaksoa samaan aikaan, näin voi opiskella 6-8 tuntia päivässä..
Maksoi 35,97€ 3kk oli hintansa värtti, saa kokeilla ilmaiseksi, mutta itse ostin ton 3kk, kun en pitänyt pahana...
[/quote] Kurssin vetäjä oli natiivi, osallistujat suomalaisia. Puhun humalassa vielä huonommin. Ja huonosti myös yksin kotona ääneen itsekseni eli tilanne jossa en jännitä yhtään. Ap[/quote]
Vai humalassakin vielä välillä.
Suosittelisin aluksi suuntautumaan absoluuttuseen humalattomuuteen.
Mene ulkomaille puoleksi vuodeksi englanninkieliseen maahan töihin johonkin kauppaan. Vain puhumalla oppii.
Sanaston hallintaa voi vahvistaa sitenkin että kirjoittaa päivittäin jotakin vaikkapa päiväkirjanomaisesti, ihan vaikka alkuun sillä sanastolla jonka hallitsee, Etsien sitten uusia sanoja vähitellen. Aivot harjaantuvat englannin kieleen...
Kun on kirjoituksen kautta harjoitusta, puheen tuottokin voi olla helpompaa.
Ymmärrän ap:tä. Itselle tuottaa aivan järkyttäviä ongelmia esim thirteen.
Saksankielenopettaja sanoi että turkulaisilla ja pohjalaisilla on enemmän ongelmia ääntämisessä kuin muilla.
Paras ohje jonka olen saanut englanninkielen ääntämisessä on lontoolaisen opettajan kertoma juttu Englannin kuninkaasta jolla oli vaikeuksia myös lausua thirteen. Eli: th:n voi ääntää f:nä. Joskus ennen (1800-luvun lopulla) esim joki Thames äännettiin feims. En sitten tiedä miten hassulta tämä kuulostaa englanninkielisen natiivin korvin vuonna 2023.
Osaisiko joku kommentoida tähän?
Ap