Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistutus siitä mitä päättäjät meistä kansalaisista ajattelevat:Vain joka viides päättäjä uskoo, että kansalaiset ovat riittävän kyvykkäitä osallistumaan monimutkaisiin keskusteluihin poliittisista päätöksistä

Vierailija
27.03.2023 |

Samaan aikaan iso joukko suomalaisia, jopa 700 000 ihmistä, olisi kiinnostunut osallistumaan päätöksentekoon nykyistä enemmän, jos se olisi helpompaa. Monesta päätöksenteko tuntuu vaikeasti lähestyttävältä.

Sitran asiantuntijanPerttu Jämséninmukaan on huolestuttavaa, että päättäjät eivät luota kansalaisten kykyyn osallistua monimutkaiseen keskusteluun.

Me olemme valtavan korkeasti koulutettu kansa Suomessa, ja sikäli olisi edellytyksiä käydä tällaisia keskusteluja, Jämsén sanoo.

https://yle.fi/a/3-12619308

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa vaikka brexitiä, moni sitä äänestänyt oli myöhemmin järkyttynyt että se toteutui, sanoivat lehdessä että eivät halunneet sitä oikeasti, protestiksi äänestivät brexitin puolesta. Tällaisia änkyröitä on Suomessakin paljon.

Moni?

Viittaat monikkoon. Eli:....., yli kolme sitä äänestänyt oli myöhemmin järkyttynyt jne.

Minä taas olen lukenut, että vaikka vaikeuksia on ollut, niin pääasiassa äänestäisivät edelleen samalla lailla.

Vierailija
22/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on ihan asiallinen väittämä. En itse usko ihmisten olevan lähtökohtaisesti kyvyttömiä (esim. että olisi liian heikko älykkyys), vaan että asioista pitäisi omaksua niin valtaisat määrät pohjatietoa päätöksenteon tueksi, että ei siihen monikaan pysty.

Esimerkiksi itse en kykene hankkimaan riittävästi tietoa valtion velkaantumisesta ja siitä, mikä olisi optimaalinen velkaantumisen aste ja miksi. Mitä enemmän kansantaloustieteen artikkeleita luen, sitä monimutkaisemmalta asia tuntuu. Olen aivan varmasti älyltäni riittävällä tasolla tekemään päätöksiä, mutta minulla ei ole tarpeeksi aikaa ja motivaatiota tarvittavan tiedon hankkimiseen.

Erittäin fiksua tekstiä! Sekin on fiksuutta, että ymmärtää rajansa ja jättää osan asioista oikeille asiantuntijoille. Osaan vääntää mihin tahansa järjestelmään koodia, mutta en kyllä mene muuraria neuvomaan miten seinää tehdään tai lentäjää, miten laskeudutaan.

Suomalaisen muurarin perään kannattaisi katsoa. Tyypillisin vika on että tiilien välinen sauma on liian leveä ja mitta heittelee liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole uskon asia vaan tosiasia. Globaalin maailma lainalaisuudet ovat hyvin komplekseja ja edes asiaan perehtyneet eivät onnistu aina ennustamaan tapahtumaketjuja. Sitten joku peruskoulun keskeyttäjä luulee, että kyllä kaikki ratkeaa kunhan lopetetaan kehitysapu tai jotain muuta yhtä hyödytöntä ja epärelevanttia kokonaisuuden kannalta. Sokea usko demokratiaan tulee koitumaan länsimaailman kohtaloksi ja sen me olemme kyllä ansainneetkin.

Vierailija
24/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päättäjät on niitä fiksumpia niin kuinka tyhmää voi olla sitten kansa?

Eihän ne olekaan, kun ei tyhmä äänestä sitä fiksua vaan sitä jolla on eniten pokeria valehdella että monimutkainen ongelma ratkeaa populistisella paskalla.

Vierailija
25/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole uskon asia vaan tosiasia. Globaalin maailma lainalaisuudet ovat hyvin komplekseja ja edes asiaan perehtyneet eivät onnistu aina ennustamaan tapahtumaketjuja. Sitten joku peruskoulun keskeyttäjä luulee, että kyllä kaikki ratkeaa kunhan lopetetaan kehitysapu tai jotain muuta yhtä hyödytöntä ja epärelevanttia kokonaisuuden kannalta. Sokea usko demokratiaan tulee koitumaan länsimaailman kohtaloksi ja sen me olemme kyllä ansainneetkin.

Ei tarvitse olla nero että ymmärtää kehitysavun haitallisuuden. Paljolti kehitysapu on kuitenkin yritystukea. Veronmaksajat ostaa yritykseltä kehitysapuvaroilla tuotteen ja yritys pudottaa sen viidakkoon hyödyttömänä ruostumaan. Sitten ollaan tyytyväisiä.

Tai laitetaan kylään aurinkovoimala. Selän kun kääntää. niin voimala tyhjän panttina tai mennyt rikki, eikä kukaan viitsi korjata.

Tai sitten annetaan kehitysapuna ylijäämäruuat. Sillä saadaan sitten paikalliset markkinat alas ja ei kannata yrittää viljellä ruokaa itse.

Vierailija
26/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa vaikka brexitiä, moni sitä äänestänyt oli myöhemmin järkyttynyt että se toteutui, sanoivat lehdessä että eivät halunneet sitä oikeasti, protestiksi äänestivät brexitin puolesta. Tällaisia änkyröitä on Suomessakin paljon.

Moni?

Viittaat monikkoon. Eli:....., yli kolme sitä äänestänyt oli myöhemmin järkyttynyt jne.

Minä taas olen lukenut, että vaikka vaikeuksia on ollut, niin pääasiassa äänestäisivät edelleen samalla lailla.

Mistäköhän tuollaista olet lukenut, aina-niin-luotettavasta MVstäkö?

Vierailija
27/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on ihan asiallinen väittämä. En itse usko ihmisten olevan lähtökohtaisesti kyvyttömiä (esim. että olisi liian heikko älykkyys), vaan että asioista pitäisi omaksua niin valtaisat määrät pohjatietoa päätöksenteon tueksi, että ei siihen monikaan pysty.

Esimerkiksi itse en kykene hankkimaan riittävästi tietoa valtion velkaantumisesta ja siitä, mikä olisi optimaalinen velkaantumisen aste ja miksi. Mitä enemmän kansantaloustieteen artikkeleita luen, sitä monimutkaisemmalta asia tuntuu. Olen aivan varmasti älyltäni riittävällä tasolla tekemään päätöksiä, mutta minulla ei ole tarpeeksi aikaa ja motivaatiota tarvittavan tiedon hankkimiseen.

Erittäin fiksua tekstiä! Sekin on fiksuutta, että ymmärtää rajansa ja jättää osan asioista oikeille asiantuntijoille. Osaan vääntää mihin tahansa järjestelmään koodia, mutta en kyllä mene muuraria neuvomaan miten seinää tehdään tai lentäjää, miten laskeudutaan.

Suomalaisen muurarin perään kannattaisi katsoa. Tyypillisin vika on että tiilien välinen sauma on liian leveä ja mitta heittelee liikaa.

Tiedät hyvin, että pointti ei ollut tuo. Ihan yhtä hyvin meillä on tuurille lentäjiä ja isänmaan edun vastaisia poliitikkoja

Vierailija
28/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjälle saattaa tulla vinoutunut käsitys asiasta, kun palautetta antavat hulluimmat ja tyhmimmät. Sama poppoo joka täälläkin rääkyy provokaattoreiden ajamana. 

Vierailija
29/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tiedä mikä on "optimaalinen" velkaantumisen aste.  

Ei ole mitään syytä edes koittaa hakea tuota turvallisen velkaantumisen "rajaa". Lähinnä kuulostaa vain epätoivoiselta selittelyltä ja velkaantumisen taittamisen toimien epäonnistumiselta.

Vierailija
30/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla nero että ymmärtää kehitysavun haitallisuuden. Paljolti kehitysapu on kuitenkin yritystukea. Veronmaksajat ostaa yritykseltä kehitysapuvaroilla tuotteen ja yritys pudottaa sen viidakkoon hyödyttömänä ruostumaan. Sitten ollaan tyytyväisiä.

Tai laitetaan kylään aurinkovoimala. Selän kun kääntää. niin voimala tyhjän panttina tai mennyt rikki, eikä kukaan viitsi korjata.

Tai sitten annetaan kehitysapuna ylijäämäruuat. Sillä saadaan sitten paikalliset markkinat alas ja ei kannata yrittää viljellä ruokaa itse.

Paitsi että afrikkalaiset on käsittääkseni taitavia korjailemaan kaikenlaista. Mutta millä korjaat aurinkovoimalan ilman varaosia, jos et ymmärrä miten se toimii. 

Mutta meidän jutut sieltä alkaa olla mennyttä aikaa. Kaupungeissa on keskiluokka ja maalaisilla yhtä hyvät vaatteet kuin itselläni. Tai paremmat. 

Vierailija
31/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni?

Ei vaan siitä kun lukee YLE:nkin uutiset, eikä vaan otsikkoja! Lisäksi noteeraa uutisten sisällön paremmin, kun ei etsi uutisista vain omia ennakkoluuloja vahvistavia kohtia.

Vierailija
32/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, omaa etua ne poliitikotkin aina ensisijaisesti ajattelee, vaikka mainoksissa ja juhlapuheissa muuta sanovatkin.

En ole koskaan nähnyt poliitikkoja vaaliajan ulkopuolella jakamassa lippusiaan ja kyselemässä ohikulkijoilta, mitä asioita juuri tämä kansalainen haluaisi eduskunnassa ajettavan. Jostain syystä poliitikot ja wannabe-sellaiset ilmestyvät katukuvaan juuri kuukautta ennen vaaleja.

Vierailija
33/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni?

Ei vaan siitä kun lukee YLE:nkin uutiset, eikä vaan otsikkoja! Lisäksi noteeraa uutisten sisällön paremmin, kun ei etsi uutisista vain omia ennakkoluuloja vahvistavia kohtia.

Tuoreimman You Gov -yhtiön kyselyn mukaan jo 56 prosenttia briteistä pitää brexitiä kehnona ratkaisuna. Brexitiin tyytyväisiä on enää 32 prosenttia. Loput eivät tiedä mitä ajatella.

Vierailija
34/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot tuossa sen päätelmän teki että mitä tuo äänestys tarkoitti ja sen jälkeen lähti toteuttamaan projektia minimaalisen kannatuseron antamalla oikeutuksella. Ei tuo kansan ansiota ole vaan aika tyylipuhtaasti muutaman brexitin eteen vuosikymmeniä työtä tehneen poliitikon. Johnson etunenässä muttei muitakaan voida päästää vastuusta.

Taustalla häärii luultavasti putinin ja venäjän todella pitkäaikainen vaikutustyö britteihin. Sitäkin voi miettiä että tajusiko osa noista poliitikoista tekevänsä putinin politiikkaa. Briteissä ei ole ennenkuulumatonta että vaikuttavista asemista löytyykin neuvostoliiton/venäjän etua ajavia vakoojia tms. Kuuluisin esimerkki lienee Cambridgen vitoset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Five

Vierailija
35/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni?

Tuoreimman You Gov -yhtiön kyselyn mukaan jo 56 prosenttia briteistä pitää brexitiä kehnona ratkaisuna. Brexitiin tyytyväisiä on enää 32 prosenttia. Loput eivät tiedä mitä ajatella.

Kaikille voi valehdella jonkin aikaa... jne.

Nyt ollaan siinä kohtaa ettei valeet enää mene kaikille läpi kun ne oikeat seuraukset näkyy arjessa.

Kauankohan sanna ja vasemmistohallituksemme on laskenut voivansa valehdella vielä ja mikä on noiden poistumisstrategia sitten kun seuraukset alkaa paukkua päälle eikä selityksiä enää uskota.

Vierailija
36/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot tuossa sen päätelmän teki että mitä tuo äänestys tarkoitti ja sen jälkeen lähti toteuttamaan projektia minimaalisen kannatuseron antamalla oikeutuksella. Ei tuo kansan ansiota ole vaan aika tyylipuhtaasti muutaman brexitin eteen vuosikymmeniä työtä tehneen poliitikon. Johnson etunenässä muttei muitakaan voida päästää vastuusta.

Taustalla häärii luultavasti putinin ja venäjän todella pitkäaikainen vaikutustyö britteihin. Sitäkin voi miettiä että tajusiko osa noista poliitikoista tekevänsä putinin politiikkaa. Briteissä ei ole ennenkuulumatonta että vaikuttavista asemista löytyykin neuvostoliiton/venäjän etua ajavia vakoojia tms. Kuuluisin esimerkki lienee Cambridgen vitoset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Five

Historiaan jääviä (valheellisia) vaalilauseita olivat mm. "kymmenen miljoona viikossa NHSlle" jne. - saman tyylisiä kuin persujen "bensan hinta alas".... 

MUTTA kun sanot, että poliitikot "lähti toteuttamaan projektia minimaalisen kannatuseron antamalla oikeutuksella" niin unohdat kahden vaihtoehdon kansanäänestyksen heikkouden - se joka saa 50,1% äänistä voittaa.

Vierailija
37/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni?

Pieni prosenttimäärä on muuttanut kantaansa. Hämmästyttävän vähän n. 7-8% äänestäisi toisin.

Vierailija
38/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sveitsissä ainakin kansanedustajan luottamustehtävänä on selventää mistä kansanäänestyksissä on selkokielisesti kyse niin että pystyvät äänestämään. Tämä on sitä demokratiaa, kansa äänestänyt edustajan mutta ei hän kummiskaan pysty  yksin "äänestämään" vaikka 1 000 000 kansalaisen puolesta asiassa joka heitä koskee.

Vierailija
39/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni?

Kaikille voi valehdella jonkin aikaa... jne.

Nyt ollaan siinä kohtaa ettei valeet enää mene kaikille läpi kun ne oikeat seuraukset näkyy arjessa.

Kauankohan sanna ja vasemmistohallituksemme on laskenut voivansa valehdella vielä ja mikä on noiden poistumisstrategia sitten kun seuraukset alkaa paukkua päälle eikä selityksiä enää uskota.

Jaaha, nyt ei sitten Yle kelpaakaan enää lähteeksi...

Vierailija
40/61 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen täysin samaa mieltä päättäjien kanssa. Pitäisi olla joku aikuisten kansalaistaitokurssi joka pitäisi läpäistä että saa edes äänestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme