Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Meillä anoppi aina laittoi ruokaa tullessaan kylään. Silloin siis kun lapset oli pieniä. Ymmärsi miten raskasta arki oli meillä usean pienen lapsen kanssa. Kiitollisena muistelen vieläkin
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi aina laittoi ruokaa tullessaan kylään. Silloin siis kun lapset oli pieniä. Ymmärsi miten raskasta arki oli meillä usean pienen lapsen kanssa. Kiitollisena muistelen vieläkin
Mun anoppi ei vahingossakaan liikauta sormeaan, vaan odottaa palvelua perse tiiviisti sohvalle levitettynä. Toisaalta, hän on näitä jotka ylpeilevät sillä, että eivät kokkaa, vaan elävät eineksillä. Suorastaan halveksii mun kokkauksia, kun käytän vihanneksia paljon. Ei hirveästi huvita tarjoilla mitään tuolle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen ruikakassien kanssa ja miniä tietää että alan tekemään ruokaa ja on tyytyväinen. Hyvät välit miniän kanssa ja hän on fiksu ja työorientoitunut. Saatanpa leipasta vehnästä ja tehdä ruokia pakkaseen.
Onko poikasi kuollut???
Tekee töitä myös. Vuorotellen tekevät hommia kun ovat kaksin ja lapset. Samaten pojan anoppi on tekeväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen ruikakassien kanssa ja miniä tietää että alan tekemään ruokaa ja on tyytyväinen. Hyvät välit miniän kanssa ja hän on fiksu ja työorientoitunut. Saatanpa leipasta vehnästä ja tehdä ruokia pakkaseen.
Onko poikasi kuollut???
Tekee töitä myös. Vuorotellen tekevät hommia kun ovat kaksin ja lapset. Samaten pojan anoppi on tekeväinen.
Mutta kyläilet vain kun miniä on paikalla??? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poikasi kuollut???
Nimenomaan silloin kun perhe koolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poikasi kuollut???
Nimenomaan silloin kun perhe koolla.
Miksi sitten sössötät nimenomaan miniästä kun viet poikasi perheelle jotain ja leivoy poikasi perheessä pullaa???
Hei!
Lapset eivät välttämättä ole tottuneet yrttisämpylöihin ja lohimuffineihin.
Tavalliset muffinit, pullat ja sämpylät varmasti maistuisi paremmin.
Ajattelisin, että on kiva viedä sitä, mikä maistuisi lapsillekin. Kiva kuitenkin, kun olet jotain tuonut tullessa.
Meillä ja isovanhemmilla on tapana tuoda tullessa jotain kahvipöytään, kuten piirakoita / pullia. Haluan myös isovanhemmille tarjota vähintään kahvit pullan kanssa. Joskus ruokaa, jos tulevat ruoka-aikaan.
Yhteyden vaaliminen on kuitenkin tärkeintä.
Miksi tehdä ongelma syömisistä?? Eikö tärkeintä nähdä lapsenlapsia ja omaa lasta sekä miniää/vävyä samalla. Voihan syödä ennen lähtöä tai matkalla jos pidemmän matkan päästä tulee. Ei kannata lapsiperheeseen mennä passattavaksi kun muutenkin yleensä kiirettä ja hommia riittää. Syö ja juo kahvia sitten kotona ollessa niin paljon kuin napa vetää. Itse ainakin muistan vielä miten työtä riitti lasten ollessa pieniä ilman että appivanhempia vielä olisi pitänyt ruokkia. Terveisin isoäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko poikasi kuollut???
Mun anoppi kävi siksi, ettei hänen jatkuvalle vi%%%ilulle jää todistajia. Ihan vain ilkeyttään kävi. Kovasti yritti kiilaa mun ja puolisoni väliin. Epäonnistui. Mieheni valitsi perheensä, ei äitiään.
Kyllä mä kutsutut vieraat ja lasten kaveritkin ruokin. Itsensä kylään kutsuneita en, koska meillä ei mitään vierasvaraa harrasteta. Jos kutsumaton vieras tuo kahvipullat, keitän kahvit JOS 1) kyseessä mieluisa vieras ja 2) sopii mun aikatauluun. Onneksi kutsumattomia vieraita on nykyään harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tuo ruokaa tuliaisena? Me ei tahdota liian pieniä tarjouksesta ostettuja vaatteita eikä myöskään leluja yhtään lisää!
Tämä. Miniät ei viitti enää tehdä ruokaa kotona. Tilataan vaikka mistä joku annos ja lapset saa Pilttejä, einesruokia, yksipuolista muonaa, isovanhemmat hyvä kun kahvin. Noloa kun vanhemmat on hoitanut ja ruokkinut aikanaan lapsensa.
Pelkään menna pojallemme edes jotain asiaa hoitamaan nopeesti kun miniä on yleensä aina pahalla tuulella ja antaa sen näkyä ja kuulua. Joskus tulee todella paha olo ja mieli kun näkee että ei ole toivottu sinne.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvissyöjä ja tämä on anopille ylipääsemätön ongelma.
Siksi minä en tarjoa hänelle yhtikäs mitään. Jos poikansa ei hoksaa tarjota, anoppi ei sitren saa mitään.
Ankeeta. Tunnetteko sanaa rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään menna pojallemme edes jotain asiaa hoitamaan nopeesti kun miniä on yleensä aina pahalla tuulella ja antaa sen näkyä ja kuulua. Joskus tulee todella paha olo ja mieli kun näkee että ei ole toivottu sinne.
Oletko koskaan miettinyt, että siihen miniän käytökseen on syynä sinä?
Täällä räksyttää äksy miniä vastauksiaan jokaiselle asiallisesti kirjoittavalle. Kauheaa käytöstä. Uskomme jo, että olet jokaisen anopin kauhuminiä.
Minut on kyllä kasvatettu niin, että kahvia ja pientä purtavaa aina tarjoillaan vieraille. Ja näin toimin nykyään itsekin.
Mutta poikasi on sinun kasvattama? Miksi hän ei tarjoa sinulle mitään kotonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi minä en tarjoa hänelle yhtikäs mitään. Jos poikansa ei hoksaa tarjota, anoppi ei sitren saa mitään.
Ankeeta. Tunnetteko sanaa rakkaus.
Ketkä me? Anoppihan siinä saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tuo ruokaa tuliaisena? Me ei tahdota liian pieniä tarjouksesta ostettuja vaatteita eikä myöskään leluja yhtään lisää!
Tämä. Miniät ei viitti enää tehdä ruokaa kotona. Tilataan vaikka mistä joku annos ja lapset saa Pilttejä, einesruokia, yksipuolista muonaa, isovanhemmat hyvä kun kahvin. Noloa kun vanhemmat on hoitanut ja ruokkinut aikanaan lapsensa.
Kyllä se anopin poika on vastuussa omien sukulaistensa ruokkimisesta.
Ja yhtä lailla velvollinen kokkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hoitaa tarjoilut sekä omille, että mun vanhemmille. Semmonen miniä tässä talossa
Mutta kuitenkin hoitaa, etkä sinä estele.
Miksi estelisin?