Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1696)

Vierailija
1581/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin tosiaan ruokaa mennessäni, mutta jos haluaisin lastenkin syövän viemisiäni, kysyisin tietysti etukäteen mistä tykkäävät. Samoin ottaisin tottakai huomioon miniän ja pojan ruokavaliot. Jos ei muille kelpaisi, söisin itse. Problem solved.

Vierailija
1582/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä merkillistä että vuonna 2024 edelleen jankutetaan miten kaikki perheen sosiaaliset suhteet on nimenomaan sen perheen äidin vastuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin evääksi itselleni vaikkapa salaatin, sämpylän ja kahvia termoksessa ja nauttisin ne. Seuraisin mielenkiinnolla tarjottaisiinko seuraavalla kerrallakaan mitään.

Vaikea sanoa kun ei tiedä taustoja, mutta jos meille tulisi anoppi huokailemaan lasteni ruokatavoista ja meidän käytöstavoista yms yms niin ehkä suhtautuisin vähän nihkeästi hänen vierailuihinsa. 

Toisaalta, tämähän taitaa olla provo kun kirjoitat siten kuin kävisit useinkin,  mutta toisaalta sanot että ehdotit vuosi sitten pojallesi pihvien paistoa, etkä ole sen jälkeen käynyt.

Vierailija
1584/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kertonut, etteikö häntä olisi kutsuttu tai ei hän ainakaan ennalta ilmoittamatta ole mennyt kylään. Hän sanoo, että nyttemmin ei ole vuoteen kutsuttu.

Kyllä normaaliin tapaan kuuluu olla vieraanvarainen ja kävijät eivät kuivin suin lähde talosta koskaan, ainakaan meillä, eikä useimmissa muissakaan normaaleissa kodeissa. Se, ettei mitään tarjota, kertoo tarkoituksellisesta asenteesta ja on näkymätön keskisormen näyttö isoäidille. Tietämättä tämän porukan taustoja, on vaikea arvioida muuta. Miniät kuitenkin useimmiten estävät miehensäkin olemasta vieraanvarainen, keinot ovat monet ja tämänkin palstan miehen suku -jankuttaja ne hyvin tietää.

Toivottavasti ap kutsuu itse poikansa perheen käymään luokseen, jos ei kutsua pojan luo tule. Nimittäin lasten ja isovanhemmat suhde tuossa kärsii, eikä se ole reilua kummallekaan.

Vierailija
1585/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kertonut, etteikö häntä olisi kutsuttu tai ei hän ainakaan ennalta ilmoittamatta ole mennyt kylään. Hän sanoo, että nyttemmin ei ole vuoteen kutsuttu.

Kyllä normaaliin tapaan kuuluu olla vieraanvarainen ja kävijät eivät kuivin suin lähde talosta koskaan, ainakaan meillä, eikä useimmissa muissakaan normaaleissa kodeissa. Se, ettei mitään tarjota, kertoo tarkoituksellisesta asenteesta ja on näkymätön keskisormen näyttö isoäidille. Tietämättä tämän porukan taustoja, on vaikea arvioida muuta. Miniät kuitenkin useimmiten estävät miehensäkin olemasta vieraanvarainen, keinot ovat monet ja tämänkin palstan miehen suku -jankuttaja ne hyvin tietää.

Toivottavasti ap kutsuu itse poikansa perheen käymään luokseen, jos ei kutsua pojan luo tule. Nimittäin lasten ja isovanhemmat suhde tuossa kärsii, eikä se ole reilua kummallekaan.

Mun mies inhoaa äitiään. Ihan syystä.

Silti anoppini mielestä minä olen syypää nihkeisiin väleihin.

Isoäiti joka arvostelee lapsenlapsia ja on yleisesti kusipää kuten ap ei nyt ole mikään varsinaisssti vaalittava ihmissuhde muutenkaan.

Vierailija
1586/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen akka on kans töykee vaikka meillä on pienehkö suku. Ei pane pannua tulelle. Olen kesäisin vienyt litran jäätelöä mukanani ja on syöty tyttärien kanssa puutarhan pöydällä.  Säälittävää!

Vierailija
1587/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljen akka on kans töykee vaikka meillä on pienehkö suku. Ei pane pannua tulelle. Olen kesäisin vienyt litran jäätelöä mukanani ja on syöty tyttärien kanssa puutarhan pöydällä.  Säälittävää!

Eikö veljesi ole noilla vierailuilla kotona, vai miksi hän ei keitä kahveja siskolleen ja siskontytöilleen?

Vierailija
1588/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa tarjoilut sekä omille, että mun vanhemmille. Semmonen miniä tässä talossa

Vierailija
1589/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies inhoaa äi

Mielestäni kirjoitustyylin perusteella kpääksi täällä ei ainakaan ap ole osoittautunut. Hän ei ole arvostellut lapsenlapsiaan, eikä poikaa tai edes miniää. Kirjoitti vaan tilanteestaan.

Ei ole oikein estää isovanhempien ja lasten suhdetta, sehän tuossa on tapahtunut nyt, jos ei vuoteen ole edes kutsuttu käymään. Kyllä se jokin mielenilmaisu on. Aikuiset ihmiset kyllä voisivat sopia asiat, jos jokin mättää. Niin tämä miniä jos poikakin.

Vierailija
1590/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yleensä syömme ennen lähtöä tai matkalla. Emme  mene minnekään aterian toivossa jos ei ole erikseen syömään kutsuttu. Kahvia kyllä juomme ja jos ei ole keittäjää keitämme itse. Pullat viemme yleensä tuliaisina. Lasten perheet juovat harvoin kahvia muuten kuin aamulla joten oma apu paras apu. Näin opetti jo äitivainaa aikoinaan. Käymme lastenlapsia katsomassa mielellämme, hoidammekin joskus ja yritämme olla avuksi että emme olisi  lisäriesa kiireisten vanhempien elämässä.

Vierailija
1591/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies hoitaa tarjoilut sekä omille, että mun vanhemmille. Semmonen miniä tässä talossa

Mutta kuitenkin hoitaa, etkä sinä estele.

Vierailija
1592/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on törkeitä vastauksia aloittajan ihan asialliseen kysymykseen! Olen kuullut samantyyppisistä pulmista muissakin perheissä. Jos ei ole "oma ruoka-aika" niin mitään ei tarjota vieraalle. Huonoa käytöstä! Ja vielä syyllistetään aloittajaa.

Vierailija
1593/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap kutsuu itse poikansa perheen käymään luokseen, jos ei kutsua pojan luo tule. Nimittäin lasten ja isovanhemmat suhde tuossa kärsii, eikä se ole reilua kummal

Onhan.

Ja vanhemmathan sen arvioi mitä ihmissuhteita lapsillaan vaalivat tai eivät vaali.

Vierailija
1594/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata koska laskuttavat senkin ajan.

Vierailija
1595/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies inhoaa äi

Meillä sama tilanne. Mies piti tervettä etäisyyttä äitiinsä (syystä) jo ennen kuin oli tavannut mua, mutta mun voka. Lapsia ollaan suojeltu tältä myrkylliseltä, ilkeältä mummulta yhteisestä päätöksestä, mun vika kuulemma. Omassa käytöksrssään ei näe mitään vikaa.

Ei, en keitä anopille kahvia jos/kun käy. En päästä häntä edes kotiini sisälle. Mieheni muut sukulaiset saavat kyllä täyden ylläpidon käydessään. Kaverit, miehen kaverit.. kyllä, palvelu pelaa. Anoppi saa etsiä syytä "huonoon kohteluun" vielä pitkään, koska reppana ei ymmärrä, että ihan itse on syyllinen että häntä kartetaan. 

Vierailija
1596/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.

Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?

Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.

En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?

Lasten vanhemmat päättää mitä on tarjolla heidän kotonaan. En tiedä käykö lastenlapset sinun luona, siellä toki päätät sinä. 

Mun vanhemmat on jo sen verran iäkkäitä että eivät meillä juuri vieraile mut ei meillä kyllä ruokaa ollut tarjolla jos en ollut erikseen kutsunut syömään. Ennemmin niin päin että he kokkasivat meillä kun olivat lapsenlikkana. Toki välimatkakin oli lyhyempi plus välit sellaiset että osasivat kyl sanoa jos halusivat syötävää tai menivät ottamaan itse. 

Vierailija
1597/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta ja koko palstasta päätellen kansan moraaliset käsitykset syöksyvät alamäkeä. Tai ainakin jokaiseen ketjuun ilmestyy tuo ilkeä miniä-anoppi ei ole sukua-vanhemmat päättää lastensa ihmissuhteet-yms.-jankkaaja.

Isovanhemmat ovat perhettä siinä missä puolisokin. Itse asiassa puolisot vaihtuvat, mutta synnyinperhe jää. Käytöstavat kertovat ihmisestä paljon. Kunnioitusta muita kohtaan pitää sen verran olla, ettei turmele puolisonsa ja lastensa suhdetta vanhempiinsa ja isovanhempiinsa. Pitää myös osata rakentavasti keskustella, jos on joku ongelma. Muut eivät ole ajatuksenlukijoita.

Vierailija
1598/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta ja koko palstasta päätellen kansan moraaliset käsitykset syöksyvät alamäkeä. Tai ainakin jokaiseen ketjuun ilmestyy tuo ilkeä miniä-anoppi ei ole sukua-vanhemmat päättää lastensa ihmissuhteet-yms.-jankkaaja.

Isovanhemmat ovat perhettä siinä missä puolisokin. Itse asiassa puolisot vaihtuvat, mutta synnyinperhe jää. Käytöstavat kertovat ihmisestä paljon. Kunnioitusta muita kohtaan pitää sen verran olla, ettei turmele puolisonsa ja lastensa suhdetta vanhempiinsa ja isovanhempiinsa. Pitää myös osata rakentavasti keskustella, jos on joku ongelma. Muut eivät ole ajatuksenlukijoita.

Isovanhemmat ovat sukulaisia, eivät perhettä. Ja sille miniälle/vävylle eivät edes sitä.

Eikä nykyaikana enää se perheen äiti ole mikän yleissihteeri ja ohjelmatoimisto.

Ja pelkkä sukulaisuus ei ole mikään tekosyy olla pakosti tekemisissä.

Vierailija
1599/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap kutsuu itse poikansa perheen käymään luokseen, jos ei kutsua pojan luo tule. Nimittäin lasten ja isovanhemmat suhde tuossa kärsii, eikä se ole reilua kummal

Kaikki isovanhemmat eivät ole hyviä ihmisiä. On vanhempien tehtävä, velvollisuus, estää lasten ja isovanhempien kanssakäyminen. Suhde isovanhampaan ei ole mikään hyvän elämän edellytys. Jos suhteet isovanhempiin on kunnossa, niin hieno juttu. En näe mitään syytä vaalia aihetta juoppoon, persoonallisuushäiriöiseen tai muuten vaan myrkylliseen isovanhempaan vain siksi, että on suhde siihen isovanhempaan. 

Vierailija
1600/1696 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.

Osta valmisruoka ja lämmitä se siellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi