Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Älkää menkö sinne kylään. Hoitakoon lapsensa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjalainen isoäitini kääntyisi haudassaan jos en vieraita ruokkisi. Meillä syö kaikki jotka sattuvat olemaan ruoka-aikana paikalla, jos vaan ruokaa riittää. Aina. Pohjalainen minäkin.
Niin. Jos on ruoka-aikaan siellä, mutta entäs jos ei ole.
Turhaa tarjota ruokaa sellaiselle ihmiselle ruoka-aikana, joka ei ole silloin paikalla. Joten sitten säästetään vähän tulijaa varten tai keksitään jotakin muuta tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moukkamaista kutsua itsensä syömään.
Ja aika moukkamaista kommentoida noin! Miniä nyt vaan on simppelityyppi vailla tapoja tai edes hoksaavainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moukkamaista kutsua itsensä syömään.
Ja aika moukkamaista kommentoida noin! Miniä nyt vaan on simppelityyppi vailla tapoja tai edes hoksaavainen!
Mikä miniä?
POIKANSA luonahan se ap käy ja poikansa asia on häntä isännöidä ja poikansa on ap:n kasvattama.
Vierailija kirjoitti:
Te isovanhemmat kun meette sinne lapsiperheeseen, niin olkaa kiinnostuneita niistä lapsenlapsista. Tehkää jotain niitten kanssa.
Älkääkä vaan parkeraa sitä takapuolta sohvalle mistä vaan noustaan ruokapöytään. Ja odottaen että saa sen 100% huomion niiltä vanhemmilta kyläilyn ajan. Naama sitten norsunvitulla kun joutuu huomion jakamaan pikkulasten kanssa.
Meillä oli kyläilyt iso rasitus just yllämainittujen asioitten takia.
Kaikilla osapuolilla ilmeisesti turhan suuret odotukset tapaamisesta. Kuulostaa siltä että rasitus on varmasti ollut molemminpuolista.
Vierailija kirjoitti:
Pohjalainen isoäitini kääntyisi haudassaan jos en vieraita ruokkisi. Meillä syö kaikki jotka sattuvat olemaan ruoka-aikana paikalla, jos vaan ruokaa riittää. Aina. Pohjalainen minäkin.
Monelle stadilaiselle vieras tapa.
Vai lounasta, ei saa edes kahvia, näin hyvin olen perilliseni näköjään kasvattanut, kaikilla kova kiire, ymmärrän sen, matkaa jollakulla n 20 km, ei ole yli vuoteen näkynyt eikä oikein kuulunutkaan vaikka tietävät ikämme yli 80/70 ja kuntomme. Sinne unohtui merkkipäivät, äitien, isien-päivät, joulut ym. Joululahjaodottavat yhä kaapissa noutajaa, ehkä ensi vuonna. On raskasta ja sydäntä särkevää joutua toteamaan että olemme heille jo kuolleita........huonot vanhemmat, syyllisyys painaa ja tuntuu ettei tässä odota enää mitään muuta kuin noutajaa,,,,,,,,yksi viisi neljä
Kyllä meillä/ meille tarjoillaan. Outoja kommentteja.
Miettikää, kun lapsenne ovat aikuisia.
He ymmärtävät jo pienenä millaisessa ympäristössä kasvaa. Minäkin söisin mielelläni, kun menen päiväksi jonnekkin tai veisin ruuat mukana, josta sivimme etukäteen.
No kyllä taitaisin syödä ennekkoon ja ilkeyttäni voisin ottaa termospulloon kahvin ja oman mukin jos on noin pirullinen miniä.
Aivan käsittämätöntä siinä mielessä jos ei ko perheen luo liian usein tuppaudu itse ainakin välttäisin menemistä jos vähänkin vaistoaisin etten ole tervetullut, eläköön omaa pientä elämäänsä ankeaa siinä mielessä jos tässäkin perheessä mies on tossun alla kuka tietää.
Kylläpä ne vaimot miehen tossun alla pitävät, jos siis ovat huonotapaisia itse. Miniä ei halua anopin vierailuja, eikä piittaa siitä, että lasten suhde heidän isovanhempiinsa jää puuttumaan.
Yleinen kunnioitus itseään vanhempia ihmisiä ja ihmisiä kohtaan yleensä sekä käytöstavat jo laittaisivat tarjoamaan vieraalle ruoat ja kahvit.
Hyi noita nykyajan miniöitä, joilta käytöstavat puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ne vaimot miehen tossun alla pitävät, jos siis ovat huonotapaisia itse. Miniä ei halua anopin vierailuja, eikä piittaa siitä, että lasten suhde heidän isovanhempiinsa jää puuttumaan.
Yleinen kunnioitus itseään vanhempia ihmisiä ja ihmisiä kohtaan yleensä sekä käytöstavat jo laittaisivat tarjoamaan vieraalle ruoat ja kahvit.
Suhde anoppiin ja muihin miehen sukulaisiin on kyllä ihan täysin miehen vastuulla, ei miniän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhde anoppiin ja muihin miehen sukulaisiin on kyllä ihan täysin miehen vastuulla, ei miniän.
Joo ei ole. Olet varmaan tuollainen miniä itsekin, vai?
Jos lukemaasi ymmärrät, niin kommenttini koski juuri miniöitä, jotka estävät salakavalasti toimien miehen kontaktit tai minimoivat ne jollekin tasolle. Paras ratkaisu olisi erota tuollaisesta naisesta. Kansalaistaidoksi voisi opettaa ennen yhteenmuuttoa jo oppia huomaamaan nämä mahdolliset piirteet tulevassa puolisossa (vaimo yleensä).
Äiti ruokki aina kaikki meidän kaveritkin jos ruoka-aikaan sattuivat olemaan paikalla. Joten itsestään selvää on, että tarjoan heille kun tulevat käymään.
Tällä hetkellä me vaan asutaan ahtaasti pienessä kaksiossa (36 neliötä, 2 aikuista ja 1 lapsi). Ruokapöytämme ympärille ei mahdu kuin 3 tuolia ja tämä vaikeuttaa kunnollisen aterian syömistä isommalla porukalla. Mutta kyllä aina jotain pientä tarjoan kun vanhempani tulevat käymään: viimeksi tein kinkkupiirakan ja marjapiirakan. Ihan tyytyväisiltä tuntuivat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukemaasi ymmärrät, niin kommenttini koski juuri miniöitä, jotka estävät salakavalasti toimien miehen kontaktit tai minimoivat ne jollekin tasolle. Paras ratkaisu olisi erota tuollaisesta naisesta. Kansalaistaidoksi voisi opettaa ennen
Tietenkin on. Kenen muun vastuulla ne omat sukulaiset muka on???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukemaasi ymmärrät, niin kommenttini koski juuri miniöitä, jotka estävät salakavalasti toimien miehen kontaktit tai minimoivat ne jollekin tasolle. Paras ratkaisu olisi erota tuollaisesta naisesta. Kansalaistaidoksi voisi opettaa ennen
Salakavalasti. Hahaha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukemaasi ymmärrät, niin kommenttini koski juuri miniöitä, jotka estävät salakavalasti toimien miehen kontaktit tai minimoivat ne jollekin tasolle. Paras ratkaisu olisi erota tuollaiseTiedät ilmeisesti hyvin miten se tapahtuu. Miniät jotka eivät osaa käyttäytyä ovat liian yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukemaasi ymmärrät, niin kommenttini koski juuri miniöitä, jotka estävät salakavalasti toimien miehen kontaktit tai minimoivat ne jo
Vain miniät käyttäytyvät huonosti? Entäs itsensä kylään kutsuva äiti pihvitarjoiluvaatimuksineen? Sekö on hyvää käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Ja tietysti voisin syödä ABC:llä, se on vaan eläkeläisen kukkarolle aika kallista ja olen tästäkin ihan avoimesti sanonut, että tulisipa kalliiksi kun hinnat ovat nousseet. Ja onhan nyt käytöstavat oltava, kun toinen tulee useamman tunnin ajomatkan päästä kylään.
Ollaan isovanhempia ja tottakai tarjotaan ruokaa, juomaa, lepoa, saunaa, kenelle kelpaa. Samoin meille on aina tarjolla jotain. Mielestäni asia on perhe- tai yhteisökohtainen. Mikä tapa kenelläkin on. On meilläkin tuttavaperheitä joilla ei tarjota mitään juuri koskaan ja taas sellaisia jotka laittavat aina ruuat ja kaikenlaiset tarjottavat kun mennään kylään. Meillä matkat on lyhyitä, alle 50 kilometriä. Tosi outoa kylläkin on jos ei pitkämatkalaisille ole tarjolla mitään. No ei meille tällaista tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ruokki aina kaikki meidän kaveritkin jos ruoka-aikaan sattuivat olemaan paikalla. Joten itsestään selvää on, että tarjoan heille kun tulevat käymään.
Tällä hetkellä me vaan asutaan ahtaasti pienessä kaksiossa (36 neliötä, 2 aikuista ja 1 lapsi). Ruokapöytämme ympärille ei mahdu kuin 3 tuolia ja tämä vaikeuttaa kunnollisen aterian syömistä isommalla porukalla. Mutta kyllä aina jotain pientä tarjoan kun vanhempani tulevat käymään: viimeksi tein kinkkupiirakan ja marjapiirakan. Ihan tyytyväisiltä tuntuivat vanhemmat.
Aina on tarjottavaa tuli sitten naapuri tai sukulainen käymään. Sovitusti tai yllättäen. Se vaan on meidän perheen, suvun, tuttujen ja naapurien tapa. Aina kysytään onko nälkä vai laitanko kahvit. Aikanaan kävi naapurin koululaiset perjantaisin letuilla kotimatkallaan kun haistoivat tuoksun tielle. Se oli ihan kiva.
Mutta entäs nämä tapaukset, joiden kanssa ei voi puhua ja suunnitella? He vaan ilmaantuvat paikalle, ja olettavat, että heidän takiaan perutaan kaikki olemassa olevat suunnitelmat. Kun isoäidillä on joku helvetin ohituskaista päättää aikuisen lapsensa perheen menoista...
Oikeesti, onnekkaita ovat he, joilla ei näitä maailmannapoja ole lähipiirissä.