Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
Älkää menkö sinne kylään. Hoitakoon lapsensa itse.
Eihän se hoida nytkään, vaan menee lapsiperheeseen istumaan sohvalle odottamaan valmista.
Tämä samantyyppinen aloitus on ollut täällä ennenkin.
Minkälaisella aikuisella alkaa nälkä kalvaa kahden tunnin ajon jälkeen? Oikein kalvamaan?
Me emme mene kylään, vaan avuksi. Ja silloinkin kutsuttuina.
Vastavuoroisia illallisia harrastetaan sellaisten sukulaisten ja ystävien kanssa, joilla arki ei ole yhtä ruuhkaa ja univajetta. Passattavaksi voi mennä ravintolaan, kylpylään tai hotelliin, ei lapsiperheeseen.
Ja varsinkin voi pyytää ne lapsenlapset lainaan ja lähettää uupuneet vanhemmat ravintolaan ja hotelliin passattaviksi.
Olisiko näistä oivalluksista apua?
Kato peilii, ongelma löytyy sieltä.
Jep ymmärrän,silloinkin pitää rohjeta ottaa puheeksi,että toivoo etukäteen ilmoittamista ja sopimista.Ei oo helppoo tietenkään.Pojan pitäisi ottaa vastuuta ja esittää asia äidilleen.Ei tuo muuten ratkea.Sama se on muidenkin vieraiden kanssa voi toivoa soittoa etukäteen.Saa sanottua että nyt ei sovi on muuta.
Ilman muuta tarjoan ruokaa ja kahvia aina kaikille vieraille, appivanhemmille, vanhemmille, siskoille ja lasten kaverille....yms. Kamalia vastauksia olet saanut ja ihme toimintaa omilta sukulaisiltasi.
(Eri asia jos olisi jotenkin köyhä lapsiperhe kyseessä.)
Tsemppiä sinulle aloittaja, olet ihan oikeassa mielipiteesi kanssa. Vieraanvaraisuutta ja kunnioitusta!!!
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta tarjoan ruokaa ja kahvia aina kaikille vieraille, appivanhemmille, vanhemmille, siskoille ja lasten kaverille....yms. Kamalia vastauksia olet saanut ja ihme toimintaa omilta sukulaisiltasi.
(Eri asia jos olisi jotenkin köyhä lapsiperhe kyseessä.)
Tsemppiä sinulle aloittaja, olet ihan oikeassa mielipiteesi kanssa. Vieraanvaraisuutta ja kunnioitusta!!!
No hänhän sen poikansa on kasvattanut ja opettanut.
Voisi pojalla ja miniällä olla käytöstavat, vaikka miten olisi kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä kuulu mitenkään miniälle se miehensä sukulaisista huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassulta tuntuu tällainen jako sun ja mun sukulaisiinkin minusta. Miehen sukulaisista tuli minunkin sukulaisia sinä päivänä kun sanoimme "tahdon" ja ihan samalla tavalla tarjoilu pelaa niin minun puolen sukulaisille kuin miehen puolen sukulaisille.
Ja kaikille tarjotaan jotain. Siitä riippuen onko meillä ruoka-aika vai välipala-aika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassulta tuntuu tällainen jako sun ja mun sukulaisiinkin minusta. Miehen sukulaisista tuli minunkin sukulaisia sinä päivänä kun sanoimme "tahdon" ja ihan samalla tavalla tarjoilu pelaa niin minun puolen sukulaisille kuin miehen puolen sukulaisille.
Ja kaikille tarjotaan jotain. Siitä riippuen onko meillä ruoka-aika vai välipala-aika
Ne on silti ihan vaan miehen sukulaisia. Vaikka miten tuntuisi sinusta oudolta.
ap katsoo peiliin jos on tyytymätön poikansa käytöstapoihin.
Me viemme heille ruokaa. Ja pitää vielä lisätä ruoka-apua kun persujen,kokkareiden ja hurrien ja kristillisdemonien suorittamat riistot tulevat kokonaisuudessaan voimaan. Varsinkin lapset tarvitsevat ruokaa kasvaakseen ja kehittyäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kusipäitten kuningatar!
Vierailija kirjoitti:
Entäs se äippä/anoppi? Miksi hänen ei tarvitse noudattaa hyviä käytöstapoja? Mistään seniilistä vanhuksesta ei ole kyse, jos pystyy autoilemaan pari tuntia ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kusipäitten kuningatar!
Aivan, ap on kusipää ja täysin vastuussa tilanteesta. Sekä poikansa tavoista että omasta käytöksestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moukkamaista kutsua itsensä syömään.
Ja aika moukkamaista kommentoida noin! Miniä nyt vaan on simppelityyppi vailla tapoja tai edes hoksaavainen!
Mikä miniä?
POIKANSA luonahan se ap käy ja poikansa asia on häntä isännöidä ja poikansa on ap:n kasvattama.
Kysyhän omalta äidiltäsi mitä mieltä hän on tästä asiasta!
Häpeäisin jos oma jälkikasvuni toimisi noin tollosti.
Vierailija kirjoitti:
Me emme mene kylään, vaan avuksi. Ja silloinkin kutsuttuina.
Vastavuoroisia illallisia harrastetaan sellaisten sukulaisten ja ystävien kanssa, joilla arki ei ole yhtä ruuhkaa ja univajetta. Passattavaksi voi mennä ravintolaan, kylpylään tai hotelliin, ei lapsiperheeseen.
Ja varsinkin voi pyytää ne lapsenlapset lainaan ja lähettää uupuneet vanhemmat ravintolaan ja hotelliin passattaviksi.
Olisiko näistä oivalluksista apua?
On ja ei! Tuskinpa ap halusi tulla ns. passattavaksi, vaan normaalina pidettyä ns arkikäyttäytymistä kaffeeta tai lounasta.
Se näyttää kyllä olevan huikean rasittavaa miniälle. Jos oma jälkikasvuni käyttäytyisi noin niin pakko sanoa, että nolottaisi kovasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aika moukkamaista kommentoida noin! Miniä nyt vaan on simppelityyppi vailla tapoja tai edes hoksaavainen!
Mikä miniä?
POIKANSA luonahan se ap käy ja poikansa asia on häntä isännöidä ja poikansa on ap:n kasvattama.
Anoppi on miehen sukulainen ja mies on vastuussa hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä miniä?
Jos minun äitini tulee kylään, ei hän oleta että mun mieheni häntä passaa😂😂😂😂
No ap:n tapa se ei selkeästi ole ollut, koska poikansa ei tapaa tunne.