Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?
Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.
En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?
Sinä siis et voi ottaa itsellesi niistä viemisistä syötävää? Mitä se niiden muiden syöminen sinulle kuuluu?
Ei ole.
Kyllä, olen syönyt sitten itse viemääni ruokaa, mutta typerältä sekin tuntuu. Eikä ole kiva, kun lapset käy närppimässä ja maistavat puolipakolla murusen, sanovat etteivät tykkää ja onko meillä äiti jotain muuta. Todella vaikea uskoa, että tämä on kaikilla tällaista.
Eli mitään ongelmaa ei ole.
Sinulle ei kuulu paskan vertaa muiden lasten syömiset.
Ylläoleva on harvinaisen mauton kommentti, olipa asia mikä hyvänsä.
Se mitä, miten, milloin jne. jonkun muun lapset ei todellakaan kuulu muille, varsinkaan, kun ne lapset on omassa kodissaan omien vanhempiensa kanssa.
Lapsiperheen elämä on väsyttävää. Vanhemmat eivät välttämättä kaipaa kylään isovanhempia, jotka vain istuvat sohvalla odottamassa palvelua ja ruokaa. Fiksu isovanhempi vie ruokaa tuliaisena. Miniä ei myöskään halua anoppia keittiöön istumaan, kun on jokin homma kesken. Sen aikaa kun isovanhemmat ovat kylässä, he voisivat keskittyä lasten kanssa olemiseen niin että väsyneet vanhemmat saisivat viettää aikaa hetken kahdestaan. Myös esim. siivousapu olisi varmasti tervetullutta. Silloin voisi vastavuoroisesti odottaa myös ruokaa ja kahvia hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheen elämä on väsyttävää. Vanhemmat eivät välttämättä kaipaa kylään isovanhempia, jotka vain istuvat sohvalla odottamassa palvelua ja ruokaa. Fiksu isovanhempi vie ruokaa tuliaisena. Miniä ei myöskään halua anoppia keittiöön istumaan, kun on jokin homma kesken. Sen aikaa kun isovanhemmat ovat kylässä, he voisivat keskittyä lasten kanssa olemiseen niin että väsyneet vanhemmat saisivat viettää aikaa hetken kahdestaan. Myös esim. siivousapu olisi varmasti tervetullutta. Silloin voisi vastavuoroisesti odottaa myös ruokaa ja kahvia hyvällä omallatunnolla.
Lapsiperheen äitinä kaikken viimeiseksi kaipas ihmisiä, jotka kritisoi, arvosteli, neuvoi, puuttui ja päsmäröi.
Ja minun äitini ja siskoni myös puhuivat minusta selkäni takani ja juoruilivat asioitamme loputtomiin.
Tällainen on äärimmäisen raskasta, kun itse on valvonut ja väsynyt ja tietää muutenkin ihan hyvin, että lapset ovat juuri sotkeneet sen keittiön tai jokin kokkaus epäonnistui, kun ei väsyneenä jaksa keskittyä.
Siihen ei oikeasti tarvita kaikkitietävää ja mielestään jumalaisen osaavaa entistä äitiä taikka lapsetonta siskoa, joka ei oikeasti todellakaan tajua, mitä ihmienn ehtii ja jaksaa pienten lasten kanssa.
Välit menivät täysin, enkä aio niitä korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvit tarjoan, mutta ruokaa en tee. Tulitko syömään vai lapsenlapsia katsomaan!?
Voi kamalaa millaisia ihmiset on ja jopa oman lapsen perhe.
Itse tarjoan ruuan lähempääkin tuleville, saatika jos ihminen tulee 2h ajamatkan takaa ja jos on noinkin läheinen ihminen, kuin miehen äiti.
Jos ihminen tulee katsomaan lapsenlapsia niin ei se tarkoita sitä, ettei hän ruokaakin tarvitsisi.
Sen ymmärrän, ettei vieraita/sukulaisia ruokita, jos tulevat äkkiseltään käymään ja asuvat lähellä ja voivat mennä koriinsa syömään, kun nälkä tulee.
Ja ei toki kaikkia vieraita tarvitse ruokkia, ei ollenkaan, mutta kyllä isoäidille voi ruokaa tarjota, kun perhe varmaan itsekin jotakin syö, jos mummo koko päivän on.
Parintunnin ajomatkan jälkeen, kun ei kuitenkaan ihan heti takaisin lähde ajamaan.
En kyllä ole lukenut ketjua, kuin tästä lopusta, enkä tiedä, onko mummo siis jotenkin hankala ihminen? vai mikä tässä on takana?
Noin normaalisti toki kaukaa tulevalle sukulaiselle tarjoaa ruuan.
Ei mun miehen sukulaiset ole mulle millään tavalla läheisiä.
Se on sääli. Oletko itse ollut vaikuttamassa siihen?
Minulle jopa miehen serkut ovat läheisiä, niin läheisiä, että minä pidän heihin enemmän yhteyttä kuin mieheni. Miniät ovat minulle myös läheisiä ja varmaankin minä heille, koska lähettelevät minulle usein viestejä, kutsuvat syömään/kahville ja tulevat jopa yöksi meille, jos poikani ovat matkoilla. Saavat tietysti lapsenhoitoapua, saavat nukkua aamuisin pitkään, kun mummo hoitaa aikaisin heräävät lapset, pääsevät valmiiseen pöytään jne.Minusta on suuri etuoikeus olla läheisyyttä arvostavan suvun jäsen.
Niin siis ethän sinä ole edes sukua niille miehesi serkuille etkä miniöillesi.
Kyllä serkut ovat minullekin sukua avioliiton kautta, ns. aviosukulaisia. Ja miniät nyt tietysti kuuluvat tähän meidän perheeseen.
Ei he ole sun sukulaisia, kukaan.
Olet typerä jankkaaja. He eivät ole verisukulaisiani, mutta kyllä he sukulaisiani ovat. Googlaa sukulaisuuden määritelmä, jos osaat ja kerkeät jankkaamiseltasi.
/Ap:lla on varmasto hyvä tarkoitus, mutta kannattaa yrittää asettua lapsiperheen asemaan. Itse olin niin väsynyt/ uupunut pikkulapsi aikana (2 vilkasta lasta pienillä ikäeroilla), että olisin ollut todella kiitollinen jos anoppi ja appiukko olisivat joskus tuoneet ruokaa tullessaan. Vaikkapa ihan makaronilaatikkoa tai sitten kaupasta vaikka pakastepizzat mukaan. Kotiäidille lepohetki ruuanlaitosta on todellista luksusta, johon harvemmin on mahdollisuus.
Meillä pikkulapsi aika oli myös taloudellisesti erittäin tiukkaa huom. kotihoidontuki on erittäin pieni! Tuolloin saattaa tuntua jopa loukkaavalta, jos anoppi alkaa ehdottelemaan, että hän haluaisi myös syötävää.
Jos sinulla ap on energiaa niin tarjoa apuasi ja tuo ruokaa mukana. Sitä monet arvostavat ruuhkavuosien keskellä <3/
Jokaisen kannattaa hankkia lapsia vain sen verran kuin jaksaa ja sellaisella ikäerolla kuin jaksaa. Ja niin, että rahat riittävät. Omia valintoja. Ei isovanhemmat ole mitään palveluautomaatteja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvit tarjoan, mutta ruokaa en tee. Tulitko syömään vai lapsenlapsia katsomaan!?
Voi kamalaa millaisia ihmiset on ja jopa oman lapsen perhe.
Itse tarjoan ruuan lähempääkin tuleville, saatika jos ihminen tulee 2h ajamatkan takaa ja jos on noinkin läheinen ihminen, kuin miehen äiti.
Jos ihminen tulee katsomaan lapsenlapsia niin ei se tarkoita sitä, ettei hän ruokaakin tarvitsisi.
Sen ymmärrän, ettei vieraita/sukulaisia ruokita, jos tulevat äkkiseltään käymään ja asuvat lähellä ja voivat mennä koriinsa syömään, kun nälkä tulee.
Ja ei toki kaikkia vieraita tarvitse ruokkia, ei ollenkaan, mutta kyllä isoäidille voi ruokaa tarjota, kun perhe varmaan itsekin jotakin syö, jos mummo koko päivän on.
Parintunnin ajomatkan jälkeen, kun ei kuitenkaan ihan heti takaisin lähde ajamaan.
En kyllä ole lukenut ketjua, kuin tästä lopusta, enkä tiedä, onko mummo siis jotenkin hankala ihminen? vai mikä tässä on takana?
Noin normaalisti toki kaukaa tulevalle sukulaiselle tarjoaa ruuan.
Ei mun miehen sukulaiset ole mulle millään tavalla läheisiä.
Se on sääli. Oletko itse ollut vaikuttamassa siihen?
Minulle jopa miehen serkut ovat läheisiä, niin läheisiä, että minä pidän heihin enemmän yhteyttä kuin mieheni. Miniät ovat minulle myös läheisiä ja varmaankin minä heille, koska lähettelevät minulle usein viestejä, kutsuvat syömään/kahville ja tulevat jopa yöksi meille, jos poikani ovat matkoilla. Saavat tietysti lapsenhoitoapua, saavat nukkua aamuisin pitkään, kun mummo hoitaa aikaisin heräävät lapset, pääsevät valmiiseen pöytään jne.Minusta on suuri etuoikeus olla läheisyyttä arvostavan suvun jäsen.
Niin siis ethän sinä ole edes sukua niille miehesi serkuille etkä miniöillesi.
Kyllä serkut ovat minullekin sukua avioliiton kautta, ns. aviosukulaisia. Ja miniät nyt tietysti kuuluvat tähän meidän perheeseen.
Ei he ole sun sukulaisia, kukaan.
Olet typerä jankkaaja. He eivät ole verisukulaisiani, mutta kyllä he sukulaisiani ovat. Googlaa sukulaisuuden määritelmä, jos osaat ja kerkeät jankkaamiseltasi.
Eivät he ole sukulaisiasi. Eikä he todellakaan yhdessä muodosta mitään sukua, kuten väitit.
Lopeta jankkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
/Ap:lla on varmasto hyvä tarkoitus, mutta kannattaa yrittää asettua lapsiperheen asemaan. Itse olin niin väsynyt/ uupunut pikkulapsi aikana (2 vilkasta lasta pienillä ikäeroilla), että olisin ollut todella kiitollinen jos anoppi ja appiukko olisivat joskus tuoneet ruokaa tullessaan. Vaikkapa ihan makaronilaatikkoa tai sitten kaupasta vaikka pakastepizzat mukaan. Kotiäidille lepohetki ruuanlaitosta on todellista luksusta, johon harvemmin on mahdollisuus.
Meillä pikkulapsi aika oli myös taloudellisesti erittäin tiukkaa huom. kotihoidontuki on erittäin pieni! Tuolloin saattaa tuntua jopa loukkaavalta, jos anoppi alkaa ehdottelemaan, että hän haluaisi myös syötävää.
Jos sinulla ap on energiaa niin tarjoa apuasi ja tuo ruokaa mukana. Sitä monet arvostavat ruuhkavuosien keskellä <3/
Jokaisen kannattaa hankkia lapsia vain sen verran kuin jaksaa ja sellaisella ikäerolla kuin jaksaa. Ja niin, että rahat riittävät. Omia valintoja. Ei isovanhemmat ole mitään palveluautomaatteja!
Eihän ap ollut koskaan palvellut millään tavalla, päinvastoin!
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa kyllä aloittaja eli isoäiti odotti itselleen palveluita lapsiperheeltä.
-ohis
Isovanhemmat voisivat miettiä oman perheensä pikkulapsi aikaa.
Oliko se nyt mukavaa kun se oma anoppi pörhälsi yllätysvierailulle, passattavaksi?
Mulla on lehmähermot, on auttanu kestämään appivanhempiani.
Mun appivanhemmat eivät KOSKAAN osaa ajatella ketään muuta kuin itseään.
Kun he sairastaa, pitää reagoida
Kun minä sairastuin vakavasti, se oli kuulemma omaa syytä
Kun he tarvitsee jotain (aina itse ensin möhlitty), pitää reagoida
Kun me tarvitsisimme jotain, tulee saarna siitä miten ei sitä ennenkään
Kun meillä on jotain iloa, mukavia asioita tai onnistumisia, ollaan ivallisia ja valitetaan niitä omia ongelmia
Kun heillä on jotain positiivista, pitää reagoida
Kun sain keskenmenon, ei reagoitu mitenkään
Kun heille tapahtuu jotain, pitäisi töistä ottaa viikko vapaata, että mennään auttamaan
Jokaikisessä käänteessä on aina vain se minä itte, sen varjolla voi pilata meiltä häät, asunnonostot, matkat
Koskaan ei myötäeletä, iloita puolesta tai olla edes hiljaa siitä minä ittestä
Ja sanomattakin on selvää, että meille voi muka tunkea milloin vaan ja vaatia palvelua, huomiota, rahaa jne.
Mun anoppi kun kävi meillä kyläilemässä, niin aina sillä oli naama norsun vitu--llaan. Ikinä se ei tuonut mitään tullessaan. Lapsenlapsille nyt olisi joskus tuoda jotain mutta ei heillekkään mitään.
Ei siitä koskaan mitään apua ollut yhtään mihinkään. Ei milloinkaan hoitanut tuntiakaan lapsenlapsia.
Hirveesti kiinnostaa tuollaista ihmistä kestittää.
Isovanhemmat keskustelu jotka käyttivät n sanaa häiyi.
Aina kun jossain lasten harrastuksessa, leikkipuistossa tms törmää isoäitiin, nämä mäkättää mitä se heidän lapsenlapsensa äiti on tehnyt väärin, riittämättömästi jne.
Siis minulle, ventovieraalle omaa lastani kuskaavalle/kaitsevalle, aletaan jankuttaa kaikista mahdollisista ns virheistä ia puutteista sen lapsenlapsen hoidossa.
MIKÄ tää suunnaton mäkätyksen tarve on?
Vierailija kirjoitti:
Se, että vieraille tarjotaan ihan lämmin ruoka, sovitaan kyllä aina erikseen.
Kahvia ja jotain pientä purtavaa toki on kohtuullista odottaa, jos vierailu kestää ihan pientä piipahdusta kauemmin.
Siis voiko olla mahdollista, että jokaisen kaapeista ei löydy aineksia nopeaan pasta-ateriaan tms. Varautukaa nyt hyvät ihmiset sen verran. Minulla on kaapeissa pastaa, hiutaleita, härkäpapua, linssejä, riisiä, perunoita, porkkanaa, sipuleita, kaalta, munia, ruokaöljyjä, mausteita, tomaattimuskaa, pastakastikkeita, kalasäilykkeitä jne. Johan niistä pyöräyttää nälkäiselle aterian vartissa. Nyt hieman varautumista. Ei saa vajota avuttomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?
Kyllä ovat tienneet tulostani. Olen ehdottanut etukäteen viikonloppuja, milloin voisin tulla, ja ovat valinneet itselleen sopivan ajankohdan. Tämä on ollut meillä aina käytäntönä.
Aiemmin väitit, että he kutsuivat sinut kylään. Ja nyt ilmenee, että olet itse ollut ehdottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia ja jotain pientä purtavaa toki on kohtuullista odottaa, jos vierailu kestää ihan pientä piipahdusta kauemmin.
Siis voiko olla mahdollista, että jokaisen kaapeista ei löydy aineksia nopeaan pasta-ateriaan tms. Varautukaa nyt hyvät ihmiset sen verran. Minulla on kaapeissa pastaa, hiutaleita, härkäpapua, linssejä, riisiä, perunoita, porkkanaa, sipuleita, kaalta, munia, ruokaöljyjä, mausteita, tomaattimuskaa, pastakastikkeita, kalasäilykkeitä jne. Johan niistä pyöräyttää nälkäiselle aterian vartissa. Nyt hieman varautumista. Ei saa vajota avuttomuuteen.
MIKSI pitäisi alkaa kokkailla ihmiselle jota ei ole edes kutsuttu syömään ja joka ei edes tule ruoka-aikaan?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI pitäisi alkaa kokkailla ihmiselle jota ei ole edes kutsuttu syömään ja joka ei edes tule ruoka-aikaan?????
Ihan vain vaikka siksi, että vieraalla on nälkä, so simple.
Minulla oli naistuttu, jolla ei ollut tarjota muuta kuin kahvia mustana. Hän siis kutsui kylään, muttei tarjonnut mitään. Oli ankeaa. Sinne piti mennä eväät mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain vaikka siksi, että vieraalla on nälkä, so simple.
Minulla oli naistuttu, jolla ei ollut tarjota muuta kuin kahvia mustana. Hän siis kutsui kylään, muttei tarjonnut mitään. Oli ankeaa. Sinne piti mennä eväät mukana.
No se on kyllä ihan hänen oma ongelmansa, jos ei ole huolehtinut syömisistään.
Jos kutsutaan kylään, ei todellakaan ole tarjolla ruokaa. Varsinkaan tätä ap:ta ei edes oikeasti kutsuttu, vaan hän painosti ja tunki.
Ihmiselle, jolla on tapana kritisoida muiden ruokia, niiden laatua ja epäterveellisyyttä, ei yleensä kokata.
Ap on kommentoinut lastenlastensa ruokailutottumuksia siihen malliin, että jää nyt itse ilman niitä vääriä ruokia. Sekän ei nyt sitten kelpaa.
Kuollut. Ei minun käteni kautta, vaikka nirhaaminen kieltämättä kummitteli fantasioissani.