Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Normaaliin vieraanvaraisuuteen kuuluu tarjota edes jotain.
Nyt olisi pojan perheellä miettimisen paikka. Haluaisivatko he itseäänkin kohdeltavan tuolla tavalla?
Aloittajana, kun ja jos kutsu vielä kuuluu, ottaisin ensi kerralla eväsleivät ja juomaa mukaan. Sitten kun on nälkä, niin menisin niitä syömään vaikka keittiön pöydän ääreen.
Tottakai sinulla on oikeus syödä kun on nälkä. Jos eivät mitään tarjoa, niin joko söisin eväitä tai menisin lounaalle jos lähistöltä lounaspaikka löytyisi, mutta mukaan en kutsuisi pojan perhettä enkä tarjoaisi heille. Ihan periaatteesta.
Aika kylmää kohtelua, kun pitää kahviakin erikseen pyytää.
Anopille keitän kahvit ja pöytään laitan makeaa tarjottavaa. Jos tulee ihan vahtimaan lapsia niin teen ison ruoan valmiiksi josta saa tietenkin lapsenvahtikin ottaa, myös kaikki kaappien sisällöt on vapaasti otettavissa jos mieli tekee. Omaa äitiäni en passaa arkena, keitän kahvia tai hän keittää itse. Hän saa ottaa itse kaapista mitä mieli tekee tai tarjoan jos otan itsekin. Juhlat tietenkin eri asia.
Olisi kiva kuulla ap:lta analyysi, onko yhtää tämän ketjun myötä valaistunut, miksi ei ole tervetullut poikansa luo.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin miniä ja lapset alle kouluikäisiä.
Sananlasku "ystävät voi valita, sukulaisiaan ei "
Niinhän se onkin.
Minulla on aika kivat appivanhemmat.
Tosin ei ihan olla samalla aaltopituudella.
Mutta eihän tarvitsekkaan olla !
Johan esimerkiksi töissä joudumme tulemaan asiallisesti juttuun ihmisten kanssa, jotka eivät ole "sielun kumppaneita ".
Minullakin on mm.vaativia asiakkaita , ja pari hyvin erilaista työkaveria.
Mutta niinhän se elämässä yleensäkin on.Elämää peilaamme itsemme kautta.
Jos isovanhemmat ovatkin välillä hieman kriittisiä tai en heitä aina ymmärrä, niin
HALUAN PYSYÄ VÄLEISSÄ, heidänkin kanssa, jo lastemmekin vuoksi.
Jos on riitoja, mykkäkoulua jopa välien täysin poikki laittamisia, niin ne lopulta syövät sisältäpäin ihmistä ENEMMÄN , kuin se että ottaa rennommin. Ja hyväksyy vanhempien käyttäytymisen.
Olet viisas miniä. Kiitos kirjoituksestasi!
Meillä kun anoppi tulee kylään niin aina tulee ruokakassien kera, jopa viikoksi ruokaa perheelle, tietää myös mitä meillä syödään ja mitä meille ei kannata tuoda. Usein vie myös ravintolaan syömään tai esim pesee ikkunoita tai vastaavaa.
Ihanaa aina kun tulee. Hänestä pidetään sitten vanhana huolta. <3
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi pojan perheellä miettimisen paikka. Haluaisivatko he itseäänkin kohdeltavan tuolla tavalla?Aloittajana, kun ja jos kutsu vielä kuuluu, ottaisin ensi kerralla eväsleivät ja juomaa mukaan. Sitten kun on nälkä, niin menisin niitä syömään vaikka keittiön pöydän ääreen.
Tottakai sinulla on oikeus syödä kun on nälkä. Jos eivät mitään tarjoa, niin joko söisin eväitä tai menisin lounaalle jos lähistöltä lounaspaikka löytyisi, mutta mukaan en kutsuisi pojan perhettä enkä tarjoaisi heille. Ihan periaatteesta.Aika kylmää kohtelua, kun pitää kahviakin erikseen pyytää.
Nykytouhu vaikuttaa todella kylmältä ja kalsalta.
Omat eväät pitää olla ja yöpyä hotellissa. Kun minusta aika jättää, niin poika huomaa, että tämä "vieraanvaraisuus" maksoi
200 000e.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla ap:lta analyysi, onko yhtää tämän ketjun myötä valaistunut, miksi ei ole tervetullut poikansa luo.
Jos näin onkin, niin varmasti hän tietää sen itse paremmin kuin palstalaiset, joten tuskin tuohon seikkaan hän tarvitsee täältä valaistumista.
Täällä vain spekuloidaan, että varmasti on jotenkin huonot välit, eihän muuten tuollainen kohtelu ole mahdollista.
Ei ole tainnut tulla mieleen, että joiltakuilta saattaa puuttua käytöstavat, ihan ilman anopin olemassaoloakin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matkan takaa jos tullaan ja jäädään yöksi niin tottakai ruokaa pitää saada. Ei muuta kun miniä käärii hihat ja alkaa duunaan safkaa.
Ja minä mummina käärin kanssa hihat. Riippuu vähän, mikä emännälle sopii. Tarkoitus ei ole kuitenkaan tulla asioita sotkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tavallista on tässä ketjussa mainittu "mies hoitaa oman sukunsa tarjoilut, vaimo oman sukunsa"? En ole koskaan aiemmin sellaisesta kuullut. Kun meille tulee vieraita, niin ovat meidän vieraita, vaikkei toinen olisi kotona ja valmistellaan yhdessä koti kuntoon. Leivon ja kokkaan ihan yhtä lailla miehen sukulaisille ja ystäville kuin omillenikin.
No ne onkin just näitä joilla on myös mun harrastukset ja sun harrastukset, mun rahat ja sun rahat, mun elämä ja sun elämä. Ei nämä av(i)oliitot kauan kestä.
Näin on. Ja pitää paikkansa. Tylyä on ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi pojan perheellä miettimisen paikka. Haluaisivatko he itseäänkin kohdeltavan tuolla tavalla?Aloittajana, kun ja jos kutsu vielä kuuluu, ottaisin ensi kerralla eväsleivät ja juomaa mukaan. Sitten kun on nälkä, niin menisin niitä syömään vaikka keittiön pöydän ääreen.
Tottakai sinulla on oikeus syödä kun on nälkä. Jos eivät mitään tarjoa, niin joko söisin eväitä tai menisin lounaalle jos lähistöltä lounaspaikka löytyisi, mutta mukaan en kutsuisi pojan perhettä enkä tarjoaisi heille. Ihan periaatteesta.Aika kylmää kohtelua, kun pitää kahviakin erikseen pyytää.
Ap:han kohteli jo heitä tökerösti. Toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin onkin, niin varmasti hän tietää sen itse paremmin kuin palstalaiset, joten tuskin tuohon seikkaan hän tarvitsee täältä valaistumista.
Täällä vain spekuloidaan, että varmasti on jotenkin huonot välit, eihän muuten tuollainen kohtelu ole mahdollista.
Ei ole tainnut tulla mieleen, että joiltakuilta saattaa puuttua käytöstavat, ihan ilman anopin olemassaoloakin.
Ap ihan itse kertonut jo miten on käyttäytynyt. Törkeästi. Ja toistuvasti törkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, ettet ehkä ole tervetullut vieras? Jotenkin paistaa läpi, että vois olla tuosta kysymys. Syytä, en tiedä, enkä viitsi arvailla, mutta sen tiedän, että usein lapsiperheissä on muutakin tekemistä kuin ruokkia appivanhempia. Vinkki; mene kutsuttuna (älä kutsu itse itseäsi). Jos haluat ruokailla yhdessä, kutsu heidät syömään. Jos haluat olla lasten kanssa, älä lueskele lehtiä.
Kyllähän tuo nyt mielessä on järkevällä ihmisellä.
Kysyttiinkin ap:lta, eikä järkevältä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tavallista on tässä ketjussa mainittu "mies hoitaa oman sukunsa tarjoilut, vaimo oman sukunsa"? En ole koskaan aiemmin sellaisesta kuullut. Kun meille tulee vieraita, niin ovat meidän vieraita, vaikkei toinen olisi kotona ja valmistellaan yhdessä koti kuntoon. Leivon ja kokkaan ihan yhtä lailla miehen sukulaisille ja ystäville kuin omillenikin.
No ne onkin just näitä joilla on myös mun harrastukset ja sun harrastukset, mun rahat ja sun rahat, mun elämä ja sun elämä. Ei nämä av(i)oliitot kauan kestä.
Huomattavasti keskivertoa kauemmin on kestänyt. Ne avioliitot ei kestä, joissa kaikki jätetään vaimon hommaksi ja miehen tehtävä on korkeintaan "vähän autella".
Avioliitossamme ei ole "kaikkea" jätetty vaimon hommaksi. Näinkin voi tapahtua. Tehtävää kummallekin. Olisiko tullut mieleesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti keskivertoa kauemmin on kestänyt. Ne avioliitot ei kestä, joissa kaikki jätetään vaimon hommaksi ja miehen tehtävä on korkeintaan "vähän autella".
Avioliitossamme ei ole "kaikkea" jätetty vaimon hommaksi. Näinkin voi tapahtua. Tehtävää kummallekin. Olisiko tullut mieleesi?
Eli mikä siinä on sitten vikana, että joku muu jakaa hommia perheessään?
Mielestäni se että esimerkiksi jaetaan ne sukulaiset on enemmän kuin järkevää, eikä kenellekään ole epäselvää silloin mikään, kun jokainen sukulainen tietää, kumman sukua on ja keneen ottaa yhteyttä ja kuka on vastuussa. Säästää aivan kaikkia turhalta säätämiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin miniä ja lapset alle kouluikäisiä.
Sananlasku "ystävät voi valita, sukulaisiaan ei "
Niinhän se onkin.
Minulla on aika kivat appivanhemmat.
Tosin ei ihan olla samalla aaltopituudella.
Mutta eihän tarvitsekkaan olla !
Johan esimerkiksi töissä joudumme tulemaan asiallisesti juttuun ihmisten kanssa, jotka eivät ole "sielun kumppaneita ".
Minullakin on mm.vaativia asiakkaita , ja pari hyvin erilaista työkaveria.
Mutta niinhän se elämässä yleensäkin on.Elämää peilaamme itsemme kautta.
Jos isovanhemmat ovatkin välillä hieman kriittisiä tai en heitä aina ymmärrä, niin
HALUAN PYSYÄ VÄLEISSÄ, heidänkin kanssa, jo lastemmekin vuoksi.
Jos on riitoja, mykkäkoulua jopa välien täysin poikki laittamisia, niin ne lopulta syövät sisältäpäin ihmistä ENEMMÄN , kuin se että ottaa rennommin. Ja hyväksyy vanhempien käyttäytymisen.Olet viisas miniä. Kiitos kirjoituksestasi!
KIITOS 💞
Jokainen meistä on omanlaisensa ja teemme virheitä ja väärinkäsityksiä sattuu kaikille.
Ollaan sallivampia toisillemme.
Ystäviä ei kaikkien kanssa tarvitse olla, mutta älkäämme olla ainakaan vihamiehiä 💞
Sinäkin olet ihana ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja siltä anopiltakin voi puuttua ne käytöstavat. Ja mä vanhemman polven moukat ovat vielä kovia vaatimaan kunnioitusta (=tottelevaisuutta), vaikka itse käyttäytyvät itsekkäästi ja muista piittaamattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tainnut tulla mieleen, että joiltakuilta saattaa puuttua käytöstavat, ihan ilman anopin olemassaoloakin.Ap ihan itse kertonut jo miten on käyttäytynyt. Törkeästi. Ja toistuvasti törkeästi.
En kyllä löydä tuosta ap:n kertomasta mitään törkeää käytöstä hänen puoleltaan. Jos pelkkä kylässä istuminen nälkäisenä katsotaan törkeäksi, niin ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmilla oli sama logiikka ruoissa. Meillä piti tarjota heille mieleistä ruokaa ja heillä tarjottiin heille mieleistä ruokaa.😂
Tuo on kyllä tosi hyvä systeemi. Mä olen kyllä sellainen, että olen kaikkiruokainen. Ymmärrän, että kaikki eivät ole.
Saahan sitä puhua. Ikävä kyllä.