Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat vaimonsa äitiä haukkuvat miehet? Ehkä inhoavat, mutta pitävät suunsa kiinni ettei rouva saa raivaria ja vie lapsia. Niin sairasta anoppivihaa täällä kaikkitietäviltä, tosin olemattomalla elämänkokemuksella varustetuilla on. Lyövät kiilaa "rakkaan" miehensä ja miehen suvun väliin.
Järkyttäviä moukkia.Joopa joo. Kyllä niitäkin on, mutta ehkei vauvapalstalla. Etkö ole kuullut vaikka appiukkojen ja vävyjen väännöistä? Aika yleisiä nekin ;)
Appiukkojen ja vävyjen väännöistä sen verran tiedän, että se vävy usein patalaiska surkimus. Liekö sama juttu anoppien ja miniöiden kanssa...Ei hyväksytä tulokasta joka alittaa riman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat vaimonsa äitiä haukkuvat miehet? Ehkä inhoavat, mutta pitävät suunsa kiinni ettei rouva saa raivaria ja vie lapsia. Niin sairasta anoppivihaa täällä kaikkitietäviltä, tosin olemattomalla elämänkokemuksella varustetuilla on. Lyövät kiilaa "rakkaan" miehensä ja miehen suvun väliin.
Järkyttäviä moukkia.Joopa joo. Kyllä niitäkin on, mutta ehkei vauvapalstalla. Etkö ole kuullut vaikka appiukkojen ja vävyjen väännöistä? Aika yleisiä nekin ;)
Appiukkojen ja vävyjen väännöistä sen verran tiedän, että se vävy usein patalaiska surkimus. Liekö sama juttu anoppien ja miniöiden kanssa...Ei hyväksytä tulokasta joka alittaa riman.
Alittaa riman? En nyt väittäisi niin. Ei täytä utopistisia vaatimuksia olisi totuuden mukaisempi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä tarina. En ole koskaan milloinkaan kuullut meidän keskuudessa tälläista tarinaa, ettei tarjoittaisi ruokaa. Melko vittumainen miniä......... ???? Kyllä olisi jo seurustelun aikana saanut poika kuulla kunniansa, ettei tuollaista miniää sukuun tuoda. Melko perseestä on tuo poikakin vanhempiaan kohtaan.
Miksi se miniä on se hankala, jos poika ei halua äidillensä ateriaa tarjota?
Eihän se miniä ole yksistään se pahis, vaan poikakin, koska ei vanhemmille tarjoa ruokaa pitkän matkan jälkeen.
Lukihäiriötkö asialla?
Ap:n miniä on kuin kauhuelokuvasta Psyko.
Kaikenlaisia typeryksiä maa päällään kantaa!
Voi olla pilalle hemmoteltu lellipentu lapsuuskodissaan ?
Tai roskalähiö-Ruusu ?
Oli mikä tahansa, mutta typerys hän on 100%.
Vaikka hänen miehellään olisi ihan minkälaiset välit tahansa äitiinsä, tai vaikka miniällä ja anopillaan olisi huonot välit, niin välit Todellakin tuollaisesta miniän käytöksestä "jäätyvät", ja huononevat.
Miniä on itsekeskeinen narsisti, nakkelee vaan niskojaan, eikä AJATTELE LAPSIAAN !
Lastenlasten ja isovanhempien välejä ei miniän pidä sotkea, kuten nyt yrittää.
Ap, älä tarjoa yhtään mitään kun HE tulevat teille, ei vaikka olisivat 2 päivää. Vain lastenlapsille ruokaa.
Aikuiset saavat mennä huoltoasemalle syömään.
Miniä saa maistaa "omaa lääkettään".
Hänhän on idiootti.
Mitä ny oon töissä kuunnellut naisten juttuja, niin muutamilla on tosi ylpeät ja uusavuttomia miniät.
Käsittämätöntä että joku voi olla noin karmee ihminen, että ei voi isovanhemmille tarjota ruokaa.
Vaik ny välit olisivat huonotkin, niin silti !
Miniähän on kuin 5 vuotias uhmaikäinen kakara.
Mulla on aivan huippu ihanat appivanhemmat !
Tulemme tosi hyvin juttuun.
Meilläkin on välimatkaa, jopa enemmän kuin ap:llä. Meiltä on heille lähes 300km.
Kun käymme toisissamme, olemme aina pari yötä.
Ihmisen pitää osata käyttäytyä . Aikuinen ihminen näyttää tuollaisella käytöksellään vain oman typeryytensä, kun ei anna ruokaa kaukaa tulleille isovammille.
Vien lapseni perheelle (yksi lapsenlapsi) joka kerta ruokaa. Perunoita, pastaa, kalaa, kanasuikaleita yms. Silti en saa koskasn mitään ruokaa. Ei mitään keskustelua kanssani, ei edes poikani kanssa. Miniä tekee töitä ja minä hoidan 3 v lasta.
Hoidan lasta usein yönkin.
Onko muilla samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
Jos menisin kylään katsomaan lapsenlapsia, niin kysyisin vanhemmilta etukäteen, mitä he toivovat kaupasta. Tekisin itse esim. kalasopan tai siskonmakkarakeiton viemisiksi. Veisin myös hedelmiä ja sämpylöitä.
Auttaisin viemällä lapset ulos hetkeksi, niin vanhemmat saisivat omaa aikaa. Veisin lapset esim. elokuviin, teatteriin, mäkkäriin tai museoon. Tai pihalle tai puistoon. Uimahalliin veisin turvallisuus syistä vain yhden lapsen kerrallaan, vaikka olen hyvä uimari.
Siis siskonmakkarakeittoa kattilassa takakontissa 3-4 tunnin matkalle lapsen luokse. Ja nyt ei puhuta miniästä! Minulle miniä on todella rakas, koska ei ole omaa tytärtä. Miksi pitää viedä ruokia, koska vasta vierailut toimii?
Onko noin vaikeaa ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Xsyä meininkiä. kirjoitti:
Kyllä huomaa miten ihmiset on nykyään vieraantuneet toisistaan ja ovat vihamielisiä toisiaan kohtaan. Toista oli ennen, kylään sai tulla ja mennä ja kukaan siitä mitään valittanut. Olivat iloisia kun oli porukkaa ympärillä ja apua sai aina kun oli tarvetta. Nykyään ollaan vaan katkeria ja äksyjä toisille :( Kunnon mielensäpahoittaja kansaa jotka jakaa samaa ikävää introverttiä käytöstapaa omille lapsilleen.
Samaa mieltä. Minun kotonani ei kenenkään tarvitse olla nälissään. Jos ei jakseta laittaa ruokaa, tilataan pizzaa tai jotain. Käsittämätöntä, että omalle äidille/isälle/lapselle/sukulaiselle/ystävälle ei huolehdita ruokaa. Tai edes käydä asiasta sellaista keskustelua, että kylään tulijalle on selvää, mitä tapahtuu. Jolloin voi vaikka tuoda ruuat mukanaan.
Jatkan: kyse on peruskäytöstavoista.
Peruskäytöstavoissa ei kutsuta itseään kylään, tyyliin tulen teille kylään mikä viikonloppu sopii. Vaan odotetaan, että kutsutaan.[/quote
Meillä ainakin on ollut isovanhempi tervetullut käymään koska vaan ja samoin lapset vanhempien luokse ja ilman muuta on myös ruokittu
Luin aloituksen useamman kerran ja silti pohdin, että mitä ihmettä? Menetkö kylään muuten vain lapsenlapsia katsomaan vai onko sinut kutsuttu kylään? Oletko menossa hoitamaan lapsenlapsia? Ei oikein käynyt ilmi.
Meillä kummatkin isovanhemmat asuvat tunnin matkan päässä, miehen äiti vanhemmat tulevat usein julkisilla kulkuneuvoilla, minun vanhempani omalla autolla. Kun isovanhemmat saapuvat, siitä on yleensä sovittu, joskus toki saattavat poiketa tuomaan jotakin tuosta vain, mutta silloin eivät edes tule sisälle, saati kaipaa syötävää. Kun tulevat sisälle, saa aina syötävää, tilanteesta riippuen.
Kun isovanhemmat tulevat käymään kahvilla, olen leiponut suolaista piirakkaa, tarjolla on myös pasteijoita/suolaisia muffinsseja, kakkua, makeaa piirakkaa, makeita muffinsseja/kuppikakkuja ja keksejä, usein myös pullaa. Jos he tulevat lounaalle/päivälliselle, lämpimän ruoan lisäksi on itse tehtyä leipää tai sämpylöitä, salaattia, jälkiruoka ja kahvit, jonka kanssa on kakkua tai makeaa piirakkaa ja pullaa/muffinsseja ja keksejä.
Meillä on ollut se linja, että kun perhe syö, muutkin saavat ruokaa, tämä koskee myös isovanhempia, joten en oikein ymmärrä, että mikä ongelma ap:n perheessä on. Eikö siellä vanhemmat syö? Laitetaanko ruokaa esille vain lapsille? Eikö siellä uskalleta todeta, että hei, on nälkä? Jos tiedetään, että ruokaa on nirkoisesti, niin onko vaikeaa käydä syömässä matkalla ABC:lla ensin tai ottaa mukaan eväät?
On se toki hassua, jos nimenomaan kutsutaan kylään, ettei mitään tarjota vieraalle. Siinä tulee toki kysymys kasvatuksesta; miten ap kasvatti oman lapsensa? Opettiko huolehtimaan vieraista? Millaisesta perheestä tulee ap:n lapsen puoliso? Miten siellä kestitään vieraita?
Toki, jos ap menee kylään ilmoittamatta, niin eivät kaikki osaa varautua yllätysvieraisiin, enkä usko, että joka perheessä on tuosta vain varattu tavallisena päivänä ruokaa omalle perheelle ja yllätysvieraiden ruokkimiseen. Meillä on usein ruokaa enemmän kuin vain yhdelle aterialle, mutta harvoin niin, että oman perheen lisäksi voisi joka aterialla ruokkia myös pari tupsahtajaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Ei kaikki vanhemmat halua antaa lapsilleen karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Luin aloituksen useamman kerran ja silti pohdin, että mitä ihmettä? Menetkö kylään muuten vain lapsenlapsia katsomaan vai onko sinut kutsuttu kylään? Oletko menossa hoitamaan lapsenlapsia? Ei oikein käynyt ilmi.
Meillä kummatkin isovanhemmat asuvat tunnin matkan päässä, miehen äiti vanhemmat tulevat usein julkisilla kulkuneuvoilla, minun vanhempani omalla autolla. Kun isovanhemmat saapuvat, siitä on yleensä sovittu, joskus toki saattavat poiketa tuomaan jotakin tuosta vain, mutta silloin eivät edes tule sisälle, saati kaipaa syötävää. Kun tulevat sisälle, saa aina syötävää, tilanteesta riippuen.
Kun isovanhemmat tulevat käymään kahvilla, olen leiponut suolaista piirakkaa, tarjolla on myös pasteijoita/suolaisia muffinsseja, kakkua, makeaa piirakkaa, makeita muffinsseja/kuppikakkuja ja keksejä, usein myös pullaa. Jos he tulevat lounaalle/päivälliselle, lämpimän ruoan lisäksi on itse tehtyä leipää tai sämpylöitä, salaattia, jälkiruoka ja kahvit, jonka kanssa on kakkua tai makeaa piirakkaa ja pullaa/muffinsseja ja keksejä.
Meillä on ollut se linja, että kun perhe syö, muutkin saavat ruokaa, tämä koskee myös isovanhempia, joten en oikein ymmärrä, että mikä ongelma ap:n perheessä on. Eikö siellä vanhemmat syö? Laitetaanko ruokaa esille vain lapsille? Eikö siellä uskalleta todeta, että hei, on nälkä? Jos tiedetään, että ruokaa on nirkoisesti, niin onko vaikeaa käydä syömässä matkalla ABC:lla ensin tai ottaa mukaan eväät?
On se toki hassua, jos nimenomaan kutsutaan kylään, ettei mitään tarjota vieraalle. Siinä tulee toki kysymys kasvatuksesta; miten ap kasvatti oman lapsensa? Opettiko huolehtimaan vieraista? Millaisesta perheestä tulee ap:n lapsen puoliso? Miten siellä kestitään vieraita?
Toki, jos ap menee kylään ilmoittamatta, niin eivät kaikki osaa varautua yllätysvieraisiin, enkä usko, että joka perheessä on tuosta vain varattu tavallisena päivänä ruokaa omalle perheelle ja yllätysvieraiden ruokkimiseen. Meillä on usein ruokaa enemmän kuin vain yhdelle aterialle, mutta harvoin niin, että oman perheen lisäksi voisi joka aterialla ruokkia myös pari tupsahtajaa.
Hän menee kyttäämään lapsenlapsia.
Loukkaantui kun esikoinen oli pariviikkoinen eikä miniä antanut lasta hänelle ja lähtenyt shoppaamaan, eikä siksi ole koskaan edes hoitanut ko. lapsia.
Hän kutsuu itse itsensä sinne ja kyttää sitten, mitä kaikkea tehdään hänen mielestään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alittaa riman? En nyt väittäisi niin. Ei täytä utopistisia vaatimuksia olisi totuuden mukaisempi..
Alittaahan se miniä riman, kun rima asetettu niin korkealle ettei kukaan pääse sen yli :)
Loukkaantunut isoäiti 53 v kirjoitti:
Vien lapseni perheelle (yksi lapsenlapsi) joka kerta ruokaa. Perunoita, pastaa, kalaa, kanasuikaleita yms. Silti en saa koskasn mitään ruokaa. Ei mitään keskustelua kanssani, ei edes poikani kanssa. Miniä tekee töitä ja minä hoidan 3 v lasta.
Hoidan lasta usein yönkin.
Onko muilla samanlaista?
Joku taisi poistattaa kommenttini, kun kysyin, että mitä se poikasi tekee, jos miniä tekee töitä ja sinä hoidat lapsia?
En ymmärtänyt koko keskustelua. Ollaan vähävaraisia kaikki mutta aina kysytään tahdotko syötävää. Jos ei olla varoissa laitetaan vaikka puuroa. Jääkaapista saa ottaa mitä haluaa...ollaan vissiin tämmöinen yhtäköyttä yhdistys koko suku. Lainaillaan ja vaihdellaan myös tavaroita ja vaatteita puolin ja toisin eikä mitään absoluuttista palautus velvollisuutta ole. Outoja taidetaan olla pohjalaisiksi
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt koko keskustelua. Ollaan vähävaraisia kaikki mutta aina kysytään tahdotko syötävää. Jos ei olla varoissa laitetaan vaikka puuroa. Jääkaapista saa ottaa mitä haluaa...ollaan vissiin tämmöinen yhtäköyttä yhdistys koko suku. Lainaillaan ja vaihdellaan myös tavaroita ja vaatteita puolin ja toisin eikä mitään absoluuttista palautus velvollisuutta ole. Outoja taidetaan olla pohjalaisiksi
Mitä siinä oli outoa?
Ap on mummo
- joka tunkee väkisin kylään
- sekaantuu kaikkeen
- haukkuu miniää
- on kaamea lapsenlapsia kohtaan
- niin herkkänahkainen että ohutnahkainen narsistikin hämmentyy
- haluaa päättää mitä miniä ja lapsenlapset syö ja kyttää sitä aggressiivisesti
- ylipäätään on mielestään jumalasta seuraava
- pitää itseään pikku-uhrina ja kierii siinä uhriudessa
Ja sitten ihmettelee, kun pojan perhe on nihkeä häntä kohtaan, eikä enää ns. kutsu häntä sinne, aka anna hänen enää tunkea.
Aika normaali käytäntö on, että vieraille tarjotaan kahvit ellei erikseen ole muuta sovittu. Perhe syö ennen vieraitten tuloa, että voi sitten keskittyä seurusteluun. En ole ikinä törmännyt tapaan, että automaattisesti kaikille vieraille tarjottaisiin ruoka? Toki eri asia jos on niin pitkään että ehtii tulla ruoka-aika, tai jos erikseen sovitaan ruokavieraista. Kahvin kanssa on jotain pientä yleensä tarjolla, mutta ei meillä isovanhemmat ole sellaisia erityisvieraita että alettaisiin erikseen heitä varten leipoa, vaan pistäytyvät rennosti nopeallakin varoitusajalla sieltä reilun tunnin ajomatkan päästä, usein hoitavat muita asioita samalla reissulla kun kaupunkiin tukevat. Tietenkin saa vaikka voileipää jos pyytää, yleensä kysyn haluatteko jotain kahvin kanssa, ja sanovat että ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Ei kaikki vanhemmat halua antaa lapsilleen karkkia.
Ei, eikä lapset normaalisti ole lohimuffinssien, yrttisämpylöiden, sienikastikkeiden, täytettyjen paprikoiden ystäviä...
Vierailija kirjoitti:
Jäävätkö yöksi vai parin tunnin kyläily? Tietysti ruokaa kun tullaan kauempaa. Eikö miniä meinaa tehä ruokaa vai eikö oo anopin toiveminiä?
Parin tunnin kyläily, harvemmin silloin mitään ruokaa tarjotaan.
Joopa joo. Kyllä niitäkin on, mutta ehkei vauvapalstalla. Etkö ole kuullut vaikka appiukkojen ja vävyjen väännöistä? Aika yleisiä nekin ;)