Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1696)

Vierailija
681/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olkaa huoleti kyllä ne mummot ja papat aikanaan poistuu kuvioista ja sitten te olette niiden paikalla. Muistakaahan sitten vastaava kohtelu.

Vierailija
682/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvin viedä ruokaa mukana. Sekin mielellään kysyen, että olisiko toiveita. Ja ei missään nimessä pikkulapsiperheeseen passattavaksi. Ja edelleen voi kysyä tarviiko apua vai miten toivoo.

Ei kannata kysyä voiko auttaa, jos ei ole aikomustakaan auttaa. Tai auttaa vain omilla ehdoillaan, eli kulkee perässä juoruamassa typeriä asioita, tai valvottaa väsynyttä vauvaa hoilaamalla tuutulaulua, jonka aiheuttama meteli herättäisi kuolleetkin haudasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ertyi kirjoitti:

No olkaa huoleti kyllä ne mummot ja papat aikanaan poistuu kuvioista ja sitten te olette niiden paikalla. Muistakaahan sitten vastaava kohtelu.

Miksi jatkaisin tuota toksista ketjua?

Vierailija
684/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ertyi kirjoitti:

No ei kaikki päätä olla törkimyksiä kuten ap vaan käyttäytyy normaalisti mummonakin.

Vierailija
685/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ertyi kirjoitti:

Jep. Suurin osa haluaa erityisesti välttää vanhempiensa tekemät virheet, sitten kun itse ovat siinä iässä. Toki jotkut häiriintyneet yksilöt haluaa kostaa saamaansa kohtelua lapsilleen, niin käsittämätöntä kun se onkin.

Vierailija
686/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Kyllä minä kokisin epäkohteliaaksi jos anoppi tai äitini tulisi keskelle pikkulapsiarkea asenteella että tulee valmiille. Elämässä haastavin elämänvaihe on se kun ollaan ostettu talo, iso laina, pienet lapset, äitiysloman ym hoitovapaat ja mahdollisesti eletään vain toisen palkalla. Siinä toivoisi että isovanhemmilla olisi tilanteen lukutaitoa tuoda valmiit eväät tullessa joko omasta keittiöstä tai matkan varrelta.

Itse koen että on minun tehtäväni äitinä auttaa ja tukea lapsiani ja se on minulle sydämen asia. Lapseni eivät ole ikinä mitään minulle velkaa.

Se taas ei ole niin mukavaa kun aikuiset lapset käyttäytyvät iäkkäitä vanhempiaan kohtaan töykeästi tai vaativasti. Heidän pitäisi olla jo omillaan eikä odottaa vanhempiensa passaavan heitä kuten lapsina.

Vierailija
687/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä, että oikeestiko nykyään on sellaisia miniöitä jotka eivät mitään tarjoa kun isovanhemmat tulevat kutsuttuna käymään !

Käsittämätöntä.

Pidän tuollaista jo ihan tyhmyytenä.

Meille ( maalla) joskus pihaan eksyy joku tietä kysyvä tai joku tuntematon, kyllä minä kysyn aina että maistuisiko kahvit tai mehu ?

Tuollainen kylmäkiskoinen kohtelu pitkän matkan vieraalle on anteeksi antamatonta.

Itse en sen asunnon ovea ikinä aukaisisi.

Nuori sukupolvi näyttää olevan sekä itsekkäitä että tyhmiä.

Ja ylpeitä.

Ap sinulla on todella tyhmä miniä, kerrassaan typerys.

Siis oikeastiko vielä tällä vuosikymmenellä joku on sitä mieltä, että se ois just miniän tehtävä passata miehensä äitiä??? Ois kannattanut kasvattaa poikansa paremmin, niin ei tarttis valittaa. Oma moka.

Jep, olet oikeassa. Olisi pitänyt neuvoa millainen puoliso aikuisen lapsen kannattaa valita: toiset huomioonottavan, keskustelu(lue puhe)kykyisen, ahkeran, ystävällisen, vieraanvaraisen.

Ja joka osaa sanoa silloin kun on liian väsynyt tai kiireinen tai muuten haluton tapaamaan.

Olenkin omille lapsilleni sanonut, että kannattaa seurata millaiset vanhemmat sillä puolisoksi pyrkivällä on, ei tule yllätyksiä.

Vierailija
688/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ertyi kirjoitti:

Miksi jatkaisin tuota toksista ketjua?

Mitä toksista? Toivottavasti saatte parempaa kohtelua vanhana kun täällä kerrotaan. Jeesiä teitä kyllä saa taloudellisesti ja hoitoapuna lapsille, luulis sillä kahvitarjoilut kuitattavan.

Vierailija
689/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ankeaa ja surullista, että poika ei järjestä äidilleen ruokaa, kun tulee pitkän matkan päästä. On se äiti nyt kuitenkin pojalleen aika monta kertaa elämässään ruokaa järjestänyt ja paljon muutakin.

Mutta poika ei ole sen vertaa aikuiseksi kasvanut, että tajuaisi, että nyt on hänen vuoronsa antaa.

Ankeaa ja surullista, kun on niin paljon nuoria, jotka ei ymmärrä vieraanvaraisuudesta. Mutta vielä surullisempaa on, kun kyseessä ei ole edes vieras vaan oma äiti. Tiedän, että Suomessa on paikkoja, jossa vielä ollaan vieraanvaraisia. Mutta yhä enemmän on tällaista kolkkoa käytöstä, jota opetetaan lapsillekin. Mummolla ei ole väliä. Vanhoilla ihmisillä ei ole arvoa, he on vain jätettä nuoren perheen elämässä. Heidän toivotaan kierrättävän itsensä multiin pian, jotta aletaan saada perintöä. Ei mitään väliä lapsen tärkeällä suhteella isovanhempiin.

Vierailija
690/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan täysin ymmärrä ongelmaa tässä. Olen itsekin mummi, ja kuuskymppisenä vielä täysillä työelämässä mukana. Parin tunnin ajomatkan päässä minunkin (ainoan) lapseni perhe on. Kun menen heille, vien yleensä perheen syömään. Jokin hotellin ravintola tai vastaava koko perheen paikka. Pienten lasten kanssa on ruoanlaittoa ja tiskaamista muusta tekemisestä puhumattakaan kotona ihan tarpeeksi. Valmiissa pöydässä on kiva jutella ja tiskit hoitaa joku muu. Minä puolestani laskun. Sitten mennään heille ja riippuen, oliko ruoka lounas vai päivällinen, joko satuilen pienet päiväunille tai vaihdan kaupunkivaatteet ulkoilutamineisiin ja käyn lasten kanssa puistossa.

Jos yövyn, joko yksin tai mieheni kanssa, menen hotelliin. Olen myös hätistänyt lapseni ja puolisonsa hotelliin yhden yön lomalle pari kertaa.

Vierailija
691/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina annetaan ruokaa. Kyllä nyt jotain pöytään katetaan ja mieluiten vähän enemmän. Karjalassa se on kunnia-asia.

Vierailija
692/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ankeaa ja surullista, että poika ei järjestä äidilleen ruokaa, kun tulee pitkän matkan päästä. On se äiti nyt kuitenkin pojalleen aika monta kertaa elämässään ruokaa järjestänyt ja paljon muutakin.

Mutta poika ei ole sen vertaa aikuiseksi kasvanut, että tajuaisi, että nyt on hänen vuoronsa antaa.

Ankeaa ja surullista, kun on niin paljon nuoria, jotka ei ymmärrä vieraanvaraisuudesta. Mutta vielä surullisempaa on, kun kyseessä ei ole edes vieras vaan oma äiti. Tiedän, että Suomessa on paikkoja, jossa vielä ollaan vieraanvaraisia. Mutta yhä enemmän on tällaista kolkkoa käytöstä, jota opetetaan lapsillekin. Mummolla ei ole väliä. Vanhoilla ihmisillä ei ole arvoa, he on vain jätettä nuoren perheen elämässä. Heidän toivotaan kierrättävän itsensä multiin pian, jotta aletaan saada perintöä. Ei mitään väliä lapsen tärkeällä suhteella isovanhempiin.

Poika huolehtii nyt oman perheensä.

Mikä tärkeä suhde? Kammomummo kyttää, mäkättää ja arvostelee.

Vierailija
693/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tule ja lähde nälkäisenä. Näin asiat hoidetaan.

Vierailija
694/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tule ja lähde nälkäisenä. Näin asiat hoidetaan.

Paitsi että eihän ap:kaan näin toiminut.

Vierailija
695/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien ohi ei vieraat ihmiset voi alkaa toteuttaa jotain keksimiään kasvatuslinjauksia, kuten päättää totuttaa lapset meren eläviin tai päätää että näiden pitää syödä kasvikset johonkin leivonnaisiin piilotettuina.

Tämä nyt vaan on äärettömän törkeää käytöstä sekä vanhempia että niitä lapsia kohtaan.

Ja tuo aterioiden muuttaminen inkvisitioksi on suorastaan häiriintynyttä käytöstä ja altistaa lapset syömishäiriöille. Ruokaan ei saa liittää tuollaista omituista kontrollia, kyttäystä, vihamielisyyttä ja ahdistusta.

Vierailija
696/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vanhemmilleen kiitollisuudenvelassa lapsuuden ajan ylläpidosta. Se on vanhempien velvollisuus. Ei ole "pojan vuoro".

Huonosti käyttäytyvä vieras, olkoon sitten vaikka oma äiti, ei varmaankaan ole ylipäätään kovin mieluinen. Vielä kehtaa väittää että on kutsuttu, vaikka on ilmoittanut pari vaihtoehtoa joista pojan perheen on pakko valita joku. Tuo on tunkeutumista, itsensä vierailulle kutsumista. Poika ei siis ole kutsunut äitiään omaehtoisesti. Äiti on sanellut vierailun.

Vierailija
697/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Kyllä minä kokisin epäkohteliaaksi jos anoppi tai äitini tulisi keskelle pikkulapsiarkea asenteella että tulee valmiille. Elämässä haastavin elämänvaihe on se kun ollaan ostettu talo, iso laina, pienet lapset, äitiysloman ym hoitovapaat ja mahdollisesti eletään vain toisen palkalla. Siinä toivoisi että isovanhemmilla olisi tilanteen lukutaitoa tuoda valmiit eväät tullessa joko omasta keittiöstä tai matkan varrelta.

Itse koen että on minun tehtäväni äitinä auttaa ja tukea lapsiani ja se on minulle sydämen asia. Lapseni eivät ole ikinä mitään minulle velkaa.

Se taas ei ole niin mukavaa kun aikuiset lapset käyttäytyvät iäkkäitä vanhempiaan kohtaan töykeästi tai vaativasti. Heidän pitäisi olla jo omillaan eikä odottaa vanhempiensa passaavan heitä kuten lapsina.

Miksi ne iäkkäät saavat tulla tahtipuikkonsa kanssa aikuisen, perheellisen lapsen luo ja luulla että lapsen perheen tulee edelleen tanssia äidin/mummun sävelien mukaan? Jos vastaanotto on tuossa tapauksessa nihkeä, niin syyllinen löytyy peilistä, ei talon väestä.

Kyllä se vanhempikin sukupolvi osaa olla todella huonosti käyttäytyvää.

Vierailija
698/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itäsuomesta ja meillä ei koskaan ole kutsuttu ketään "syömään". Jos on sovittu erikseen että tulee ns kylään, on itsestään selvää että syödään yhdessä. Joskus lyhyemmät vierailut enemmän extemporee tyyliin niin tapana on tarjota teetä tai kahvia suolaisella ja makealla tarjottavalla. Jokatapauksessa aina on tarjolla syötävää niin ettei kukaan lähde koskaan nälissään. Ei tietenkään ole pakko syödä mitään mutta minusta on kunnia-asia olla vieraanvarainen.

Just näin. Sama Kouvolassa meilläkin.

Aina vähintään maukasta salaattia pöydässä, vaikka lämpimien voileipien kera.

Useimmiten kumminkin ihan se kotiruoka, mitä muutenkin. Olkoot vaikka, perunat, jauhelihakastike, ja salaatti. Toisinaan uunilohi. Toisinaan liha.

Jalkiruoaksi kahvi/tee, ja usein luonnonmarjoja, vanilija kastikkeella.

Vierailija
699/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itäsuomesta ja meillä ei koskaan ole kutsuttu ketään "syömään". Jos on sovittu erikseen että tulee ns kylään, on itsestään selvää että syödään yhdessä. Joskus lyhyemmät vierailut enemmän extemporee tyyliin niin tapana on tarjota teetä tai kahvia suolaisella ja makealla tarjottavalla. Jokatapauksessa aina on tarjolla syötävää niin ettei kukaan lähde koskaan nälissään. Ei tietenkään ole pakko syödä mitään mutta minusta on kunnia-asia olla vieraanvarainen.

Just näin. Sama Kouvolassa meilläkin.

Aina vähintään maukasta salaattia pöydässä, vaikka lämpimien voileipien kera.

Useimmiten kumminkin ihan se kotiruoka, mitä muutenkin. Olkoot vaikka, perunat, jauhelihakastike, ja salaatti. Toisinaan uunilohi. Toisinaan liha.

Jalkiruoaksi kahvi/tee, ja usein luonnonmarjoja, vanilija kastikkeella.

Ai pikkulapsiperheessä, jossa on juuri itse syöty lounas?

Aletaan väkertää jotain uunilohta siihen oman lounaan päälle ja etsimään luonnonmarjoja ja keittelemään vaniljakastikkeita?

Vierailija
700/1696 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä, että oikeestiko nykyään on sellaisia miniöitä jotka eivät mitään tarjoa kun isovanhemmat tulevat kutsuttuna käymään !

Käsittämätöntä.

Pidän tuollaista jo ihan tyhmyytenä.

Meille ( maalla) joskus pihaan eksyy joku tietä kysyvä tai joku tuntematon, kyllä minä kysyn aina että maistuisiko kahvit tai mehu ?

Tuollainen kylmäkiskoinen kohtelu pitkän matkan vieraalle on anteeksi antamatonta.

Itse en sen asunnon ovea ikinä aukaisisi.

Nuori sukupolvi näyttää olevan sekä itsekkäitä että tyhmiä.

Ja ylpeitä.

Ap sinulla on todella tyhmä miniä, kerrassaan typerys.

Siis oikeastiko vielä tällä vuosikymmenellä joku on sitä mieltä, että se ois just miniän tehtävä passata miehensä äitiä??? Ois kannattanut kasvattaa poikansa paremmin, niin ei tarttis valittaa. Oma moka.

Siis löytyykö vielä tällä vuosituhannella asennevilaisia miniöitä, ketkä eivät oma-aloitteisesti tee ruokaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi