Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Hyvin harva lapsi syö mukisematta kaiken, mitä eteen kannetaan.
Meillä on mummujen kauhuksi karkit olleet pannassa kunnes lapset ovat täytäneet kolme, senkin jälkeen rajoitetusti ollut namuja tarjolla. Meilläkin ne karkit ovat menneet kaappiin. Tosi tiukkis oon, kun en ole antanut pienille lapsille kilon marmeladirasiaa herkuteltavaksi.
Näin myös. Miniä siitä on syytetty, vaikka pojalla on ollut sama ajatus karkeista. Ja kai vanhemmilla on oikeus määrätä asiasta enemmän, kuin karkin kantajilla?
Ihmettelin suuresti, kun sitten appivanhemmat kehiskelivat sisarustensa lasten kasvatusperiaatteita: eivät anna ollenkaan karkkia pikku lapsilleen. No niin, sitähän mekin, mutta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsuin äitini, kaksi lapsetonta siskoani, lapsettoman siskopuolen ja yhden aikuisen lapsen isän velipuoleni meille jouluksi.
Meillä oli 3- ja 1-vuotiaat lapset.
KUKAAN näistä ei tuonut mitään muassaan. Siis mitään.
Kehtaisitteko te oikeasti mennä viettämään jouluaattoa niin, että ette vie mitään muassanne pienten lasten vanhemmille? Kahdella vielä erikoisruokavalio.
No, tiedätpähän, ettet kutsu enää. Etkä vie itsekään mitään, jos sinut kutsutaan.
Ei pidä olettaa mitään, vaan suuta auki ja sanomaan että pidetään nyyttikestit, tai että voisiko joku tuoda sitä tätä tai tuota. Yleensä kylään mennessä kyllä viedään jotain, kukkia, kahvipaketti tms. Jos siis ovat kaikki sinkkuja tai lapsettomia, niin osaavatko edes ajatella että pitäisi jotain tuoda kun aina ovat pitäneet huolta vain itsestään?
Kyllä normaaliälyinen ihminen osaa ajatella, että kylään mennessä viedään jotain, vaikka kuinka olisi sinkku ja lapseton :D
Lueskelin tätä ketjua ja jäin pohtimaan vierailujen määrää. Olen viime vuonna käynyt kerran kylässä - 40v-juhlissa kutsuttuna. Lapsenhoitoapuna työmatkojen tai lomien aikana toisella lapsista - mennyt mahdollisimman myöhään ja lähtenyt heti, kun mahdollista - usein 22 - 23 aikaan illalla. Toisella en kertaakaan kylässä, vaan remonttiapuna tms. Olen ilmeisen kamala ihminen, kun en pidä vierailuista kumminkaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lasten vanhempia pitää mummon palvella ja auttaa.Toisaalta tämä sama vanhus kyllä jaksaa kotonaan puurtaa täyden palvelun valmiiksi lapsiperheelle ja sitä pidetään vain itsestäänselvyytenä. Onhan tuo itsekäs ajatusmalli. Minä en kehtaisi noin toimia vanhempia ihmisiä kohtaan mutta kukin tavallaan.
Mistähän sinä tällaisen päätelmän teit? Eihän ap:lta ole odotettu kuin aivan alkeellisimpia käytöstapoja.
Ja eihän se ap kotonaan syötä muuta kuin leipää. Onko sekin nyt liikaa?
Jaa-a kenen oikeastaan kuuluu opettaa niitä käytöstapoja, ihmettelen kovasti. Miehen äiti on kuin pahaa ilmaa, kai aika paska se mieskin, mitä menit edes lapsia tekemään mokoman kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lasten vanhempia pitää mummon palvella ja auttaa.Toisaalta tämä sama vanhus kyllä jaksaa kotonaan puurtaa täyden palvelun valmiiksi lapsiperheelle ja sitä pidetään vain itsestäänselvyytenä. Onhan tuo itsekäs ajatusmalli. Minä en kehtaisi noin toimia vanhempia ihmisiä kohtaan mutta kukin tavallaan.
Mistähän sinä tällaisen päätelmän teit? Eihän ap:lta ole odotettu kuin aivan alkeellisimpia käytöstapoja.
Jaa-a kenen oikeastaan kuuluu opettaa niitä käytöstapoja, ihmettelen kovasti. Miehen äiti on kuin pahaa ilmaa, kai aika paska se mieskin, mitä menit edes lapsia tekemään mokoman kanssa?
No ei se ole enää sen miniän tai pojan asia. Kyllä olisi pitänyt opetella ihan itse jo monta vuosikymmentä aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.
Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?
Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.
En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?
Sinä siis et voi ottaa itsellesi niistä viemisistä syötävää? Mitä se niiden muiden syöminen sinulle kuuluu?
Ei ole.
Kyllä, olen syönyt sitten itse viemääni ruokaa, mutta typerältä sekin tuntuu. Eikä ole kiva, kun lapset käy närppimässä ja maistavat puolipakolla murusen, sanovat etteivät tykkää ja onko meillä äiti jotain muuta. Todella vaikea uskoa, että tämä on kaikilla tällaista.
Eli sinua harmittaa lasten närppiminen eikä se, ettet saa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsuin äitini, kaksi lapsetonta siskoani, lapsettoman siskopuolen ja yhden aikuisen lapsen isän velipuoleni meille jouluksi.
Meillä oli 3- ja 1-vuotiaat lapset.
KUKAAN näistä ei tuonut mitään muassaan. Siis mitään.
Kehtaisitteko te oikeasti mennä viettämään jouluaattoa niin, että ette vie mitään muassanne pienten lasten vanhemmille? Kahdella vielä erikoisruokavalio.
No, tiedätpähän, ettet kutsu enää. Etkä vie itsekään mitään, jos sinut kutsutaan.
Ei pidä olettaa mitään, vaan suuta auki ja sanomaan että pidetään nyyttikestit, tai että voisiko joku tuoda sitä tätä tai tuota. Yleensä kylään mennessä kyllä viedään jotain, kukkia, kahvipaketti tms. Jos siis ovat kaikki sinkkuja tai lapsettomia, niin osaavatko edes ajatella että pitäisi jotain tuoda kun aina ovat pitäneet huolta vain itsestään?
Kyllä normaaliälyinen ihminen osaa ajatella, että kylään mennessä viedään jotain, vaikka kuinka olisi sinkku ja lapseton :D
Eiköhän kaikki normaaliälyiset tämän ymmärrä. Oma lapsi on työorientoitunut älykäs sinkku, sosiaaliset taidot jääneet vähemmälle ja pitää muistuttaa että vie jotain kylään mennessään. Ei siis tarkoita tyhmää vaan hajamielisyyttä tai sosiaalisten taitojen vähemmälle jäämistä kaiken sen huippuosaamisen vastapainona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?
Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.
En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?
Sinä siis et voi ottaa itsellesi niistä viemisistä syötävää? Mitä se niiden muiden syöminen sinulle kuuluu?
Ei ole.
Kyllä, olen syönyt sitten itse viemääni ruokaa, mutta typerältä sekin tuntuu. Eikä ole kiva, kun lapset käy närppimässä ja maistavat puolipakolla murusen, sanovat etteivät tykkää ja onko meillä äiti jotain muuta. Todella vaikea uskoa, että tämä on kaikilla tällaista.
Eli sinua harmittaa lasten närppiminen eikä se, ettet saa ruokaa?
Äläs nyt. Olihan ap tarjonnut LEIPIÄ poikansa perheelle ruuaksi, kun olivat tulleet auttelemaan. Hän kuitenkin vaatii pihviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole enää sen miniän tai pojan asia. Kyllä olisi pitänyt opetella ihan itse jo monta vuosikymmentä aikaisemmin.
Toivon miniälle samanlaista tulevaisuutta. Tavat kun muuttuvat tulevaisuudessakin, ovat muuttuneet tähänkin mennessä, eivät kelpaa enää. Voi olla miniällä mummona vankilareissu kutsumattomana vieraana lapsenlasten kotiin, kun tästä asenteet vielä kovenevat.
Meillä näin: Ensinnäkään en mene katselemaan, vaan tarjoamaan apuani. Pikkulapsiperheissähän eletään kiireisiä vuosia. Vien mukana ruokaa, mutta näin teen koska olemme avoimesti puhuneet että tämä on toivottua ja ilahduttaa perhettä. Yritän siis olla avuksi, en vaivaksi. Vien myös lapsenlapsia ulos syömään ja leikkipuistoon, että vanhemmat saavat levätä. Tai olen lastenlasten kanssa kotosalla, että vanhemmat pääsevät ulos syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon miniälle samanlaista tulevaisuutta. Tavat kun muuttuvat tulevaisuudessakin, ovat muuttuneet tähänkin mennessä, eivät kelpaa enää. Voi olla miniällä mummona vankilareissu kutsumattomana vieraana lapsenlasten kotiin, kun tästä asenteet vielä kovenevat.
Entäs sille pojalle?
Vierailija kirjoitti:
Kai sille on syynsä miksi sinua kohtaan ollaan nihkeitä...
Selvähän tuo on, nihkeä miniä
Mielestän törkeää käytöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vähintään viimeiset 2000 vuotta ollut jo normi, että ei olla muita kohtaan hirviöitä. "Kohtele toisia kuten soisit itseäsi kohdeltavan" jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?
Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.
Tärkeää käytöstä isovanhempaa kohtaan. Minän " ansiota " selvästi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sille on syynsä miksi sinua kohtaan ollaan nihkeitä...
Selvähän tuo on, nihkeä miniä
Mielestän törkeää käytöstä
Sillä ei ole kuitenkaan merkitystä miten poikansa käyttäytyy äitiään kohtaan? Miniä se vaan on nihkeä...
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?
Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.
..siis miniän...
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidät miehiä jonain ameeboina?
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä me molemmat ihan se matkalla syöminen hoksattiin. En ymmärrä miten se on törkeää anoppia kohtaan? Kai meidänkin pitää saada ruokaa.
En saa, enkä mene enää katsomaan lapsia. Se on tämä nykyajan tapa, ettei vanhukset ole hyväksi lapsille.