Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1696)

Vierailija
381/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapset ovat hyvin valikoivia syöjiä. Olen vienyt mm. ruokaisia lohimuffineja, kasvispaistoksia ja yrttisämpylöitä (ihan vähän mietoja yrttejä), kaikki jää lapsilta syömättä. Itse ajattelen, että sitä syödään mitä on tarjolla, mutta etenkin miniä on eri mieltä. Olen vienyt myös karkkia, mutta sekin laitettiin kaappiin.

Täh? Eli viet sinne ruokaa, muttet syö sitä? Ja mitä ihmettä sinä siihen lasten ruokavalioon sekaannut?

Tuossa ehdotettiin, että vie ruokaa. Olen ennen vienytkin, nyt en enää vie kun ei kelpaa.

En mielestäni sekaannu mihinkään, eikö ole ihan yleinen periaate että aikuinen päättää mitä on tarjolla ja lapsi, kuinka paljon syö?

Aikuinen voi päättää mitä on tarjolla, mutta jos tarjottu ruoka ei maistu, niin sitten lapsi ei syö. Närppiminen lapselle vieraiden ruokien kanssa on ihan normaalia. Toki tässäkin on eroa, onko lapsella ikää 2 vai 16.

Normaalisti pöytään katetaan ruokia, joita ruokailijat haluavat syödä.

Ei viedä toisen kotiin moskaa tai väkisin omassa kodissa tarjota sellaista, mitä ei haluta syödä.

Vierailija
382/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lasten vanhempia pitää mummon palvella ja auttaa.Toisaalta tämä sama vanhus kyllä jaksaa kotonaan puurtaa täyden palvelun valmiiksi lapsiperheelle ja sitä pidetään vain itsestäänselvyytenä. Onhan tuo itsekäs ajatusmalli. Minä en kehtaisi noin toimia vanhempia ihmisiä kohtaan mutta kukin tavallaan.

Mistähän sinä tällaisen päätelmän teit? Eihän ap:lta ole odotettu kuin aivan alkeellisimpia käytöstapoja.

Ja eihän se ap kotonaan syötä muuta kuin leipää. Onko sekin nyt liikaa?

En ap:n viestistä mutta monelta vastaajalta tämä tullut suoraan. Edelliselläkin sivulla viimeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lasten vanhempia pitää mummon palvella ja auttaa.Toisaalta tämä sama vanhus kyllä jaksaa kotonaan puurtaa täyden palvelun valmiiksi lapsiperheelle ja sitä pidetään vain itsestäänselvyytenä. Onhan tuo itsekäs ajatusmalli. Minä en kehtaisi noin toimia vanhempia ihmisiä kohtaan mutta kukin tavallaan.

Mistähän sinä tällaisen päätelmän teit? Eihän ap:lta ole odotettu kuin aivan alkeellisimpia käytöstapoja.

Ja eihän se ap kotonaan syötä muuta kuin leipää. Onko sekin nyt liikaa?

En ap:n viestistä mutta monelta vastaajalta tämä tullut suoraan. Edelliselläkin sivulla viimeksi.

Missä????

Itse kyllä mummona tajuan miten lujilla pienten lasten vanhemmat on ja vien esimerkiksi ruokaa toiveiden mukaan. Saahan sitä kaupastakin, jos ei kokata jaksa.

Ja mitään muutahan ei eläkeläisellä olekaan kuin aikaa. Voi vaikka sitten kokkailla tai leipoa.

Vierailija
384/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kutsuin äitini, kaksi lapsetonta siskoani, lapsettoman siskopuolen ja yhden aikuisen lapsen isän velipuoleni meille jouluksi.

Meillä oli 3- ja 1-vuotiaat lapset.

KUKAAN näistä ei tuonut mitään muassaan. Siis mitään.

Kehtaisitteko te oikeasti mennä viettämään jouluaattoa niin, että ette vie mitään muassanne pienten lasten vanhemmille? Kahdella vielä erikoisruokavalio.

Minun veli ja tyttöystävänsä tulivat tyhjin käsin meille jouluna syömään. Ei siis edes lapsellemme lahjaa. Miniät/anopit-vastakkainasettelua ja veljen paapomista harrastava äitini alkoi sättimään asiasta tätä uutta tyttöystävää... Minä kyllä menin uuden tyttöystävän puolelle ja sanoin, että kyllä se on todellakin veljeni asia hoitaa edes kummilapselleen jotain pientä eikä 3 viikkoa "vanhan" tyttöystävän! Ärsytti jotenkin koko joulu äidin asenteesta lähtien... Enpä ole kutsunut enää heitä ja vietetään joulut vaan oman perheen kesken kotona. Ehkä tapaninpäivänä voidaan vierailla.

Vierailija
385/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alle kaksivuotias lapsi, jota mieheni vanhemmat ovat muutaman kerran meillä hoitaneet ilta-aikaan. Ollaan käyty miehen kanssa ravintolassa tai elokuvissa sillä aikaa. Ollaan sanottu lähtiessä että jääkaapista saa ottaa mitä haluaa, muttei olla tehty ruokaa valmiiksi. Ennen lähtöä ollaan juotu yhdessä kahvit/teet ja siinä on ollut tarjolla keksiä, pullaa tms.

Vierailija
386/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen vanhus? Hyväkuntoisella eläkeläisellä on todennäköisesti huomattavasti enemmän jaksamista kuin pienten lasten vanhemmilla. Eri juttu jos se mummo on 90 ja kulkee rollaattorilla. Tuskin on tässä tapauksessa siitä kyse.

Vierailija
387/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta huvitti ap:n kirjoituksessa erityisesti kohta:

"Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä."

Siis kun teille tulee vieraita.

Onko teillä myös pikkulapsia, joiden hoitamisessa mahtaa olla urakkaa sen verran, että perheen vanhemmilla ei ole aikaa sitä paria tuntia sinun suuruuttasi odotellessa alkaa kokkailemaan?

Miten joku ihminen voi olla noin itsekäs? 

Hän on omalta osaltaan aiemmin hoitanut lapset ja sitä paitsi on nyt vanhus. Tämä on asia mitä uhriutuvat eivät vain ymmärrä.

Vierailija
388/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa minäkin olen ihmetellyt kun kaukaa tulen kyläilemään eikä koskaan saa lämmintä ruokaa. Itse aina kysyn heiltä, kun ilmoittavat tulevansa kylään, haluavatko syödä oikean ruoan vai riittääkö jokin pienempi. Aina syövät ja hyvällä ruokahalulla. Mutta kun menen heille, kerran vuodessa, mitään ei tarjota. Ensimmäisen kerran olin hirveässä ripulissa kun en saanut ruokaa ollenkaan ja maha huusi tyhjillään tuntikausia. Kuljen julkisilla joten matkalla ei voi kaupassa käydä. Perillä sitten on kaupasta itse haettava ruoat kun joutuu yöksi jäämään. Koen epäonnistuneeni kasvatuksessa vaikka esimerkkiä olen näyttänyt että vieraille katetaan aina runsas pöytä vaikka olisi kuinka vähissä varoissa. Nykynuorilla ei tätä tapaa ole vaikka tulot ovat kymmenkertaiset omiin tuloihini verrattuna. Laiskuutta se on ja vierasta ei arvosteta. Toisaalta roolin vaihto tuntuu olevan vaikeaa kun on aina tottuneet että äiti ruokkii. Kun pitäisi tehdä toisin päin, ei haluta eikä osata. Äiti on itsestäänselvyys.

Ehkä he ovat niin väsyneitä, että toivovat äidin tulosta jotakin tukea ja hoivaa.. Että äiti tulisi ja hoivauai, kuten ennenkin. Sitä aikuiset lapsetkin tarvitsevat, etenkin väsyneinä lapsiperheinä. Ehkä uraa luovina lapsettominakin. Ei vain riitä voimat ja aika käydä kaupassa ja toivotaan, että äiti kyllä ymmärtää ja auttaa..

Tai ehkä he toivovat järjenvastaisesti, että se mummo kerrankin käyttäytyy kuten  normaalit ihmiset.

Ei uhriudu, ei dramatisoi, eikä ylireagoi.

Turha toivohan se on.

Se olisi just osa sitä tukea ja hoivaa. Että ymmärtää, eikä tuomitse. Vaikkei mitään konkreettista tekoa olisikaan.

Vierailija
389/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä kommentteja, joissa AP:ta kutsutaan vaikeaksi ihmiseksi. Jos näkee sen vaivan, että saapuu kylään monen tunnin matkan päästä, niin onhan se nyt ihan luonnollista, että silloin tarjotaan ruokaa ja ilmaistaan toiselle, että tämä on tervetullut.

Te kommentoijat ootte varmaan niitä ihmisiä, jotka näyttää puolisollekin keskisormea, kun se tulee töistä kotiin ja toteatte tylysti, että "Ootpas sä itsekäs ihminen, kun tahdot tulla huomioiduksi ja arvostetuksi".

Vierailija
390/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjua, mutta ihmettelen mikä näillä miniöillä on niin vaikeata. Kyllä ihmisten kanssa pitää tulla toimeen, eikä olla kuin prseeseen ammuttu karhu kun miehen äiti tulee kylään.Voi sanoa suoraan että kun vuonna 1 ja 2 sanoit/katsoit/oletit/teit/ jotain väärin, niin siksi minulla itkupotkuraivareita koska muutakaan en osaa.- Ei hitto, jos mun kakarat käyttäytyisi noin niin satikutia tulisi. Aina terotan heille että pitää oman rakkaan lähiomaisten kanssa tulla toimeen, ei kuulu yhtään näille uussukulaisille tykkääkö poika äidistään tai äiti pojastaan. Onneksi itsellä kaksi tytärtä, ja sanovat anopilleen kyllä jos ottaa päähän, ja ovat hyvissä väleissä. Puhua pitää eikä prseillä. Isovanhemmat on tärkeitä lastenlapsille vaikkei monet nykyäidit sitä halua myöntää. Tosin näkeehän sen miten muutenkin kuvittelevat keksineensä kaiken, vaikka olemalla väleissä edellisen sukupolven kanssa huomaisivat, että nuohan tietävät enemmän kuin minä, hmmm mahtaako olla iän tuomaa kokemusta ja viisautta? Toki nuorille äideille se oma äiti saattaa olla se päällepäsmäri johon tukeutuvat. Ties mitä/kenen hulluutta noissa takana.

Vierailija
391/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isäni tulee meille niin hän käy kaupassa ja laittaa perheelleni ruuan. Ei kuulemma kiinnosta syödä tekemiäni ruokia. En valita tai ihmettele, hän on hyvä tekee ruokaa joten kelpaa.

Vierailija
392/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kutsuin äitini, kaksi lapsetonta siskoani, lapsettoman siskopuolen ja yhden aikuisen lapsen isän velipuoleni meille jouluksi.

Kehtaisitteko te oikeasti mennä viettämään jouluaattoa niin, että ette vie mitään muassanne pienten lasten vanhemmille? Kahdella vielä erikoisruokavalio.

Minun veli ja tyttöystävänsä tulivat tyhjin käsin meille jouluna syömään. Ei siis edes lapsellemme lahjaa. Miniät/anopit-vastakkainasettelua ja veljen paapomista harrastava äitini alkoi sättimään asiasta tätä uutta tyttöystävää... Minä kyllä menin uuden tyttöystävän puolelle ja sanoin, että kyllä se on todellakin veljeni asia hoitaa edes kummilapselleen jotain pientä eikä 3 viikkoa "vanhan" tyttöystävän! Ärsytti jotenkin koko joulu äidin asenteesta lähtien... Enpä ole kutsunut enää heitä ja vietetään joulut vaan oman perheen kesken kotona. Ehkä tapaninpäivänä voidaan vierailla.

Veljesi oli ehkä sanonut tyttöystävälle, ettei tarvitse viedä mitään ota vaan rennosti. Ne on rentoja tyyppejä ja sehän on mun äiti..

Vierailija
393/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun isäni tulee meille niin hän käy kaupassa ja laittaa perheelleni ruuan. Ei kuulemma kiinnosta syödä tekemiäni ruokia. En valita tai ihmettele, hän on hyvä tekee ruokaa joten kelpaa.

Hmm..

Vierailija
394/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä kommentteja, joissa AP:ta kutsutaan vaikeaksi ihmiseksi. Jos näkee sen vaivan, että saapuu kylään monen tunnin matkan päästä, niin onhan se nyt ihan luonnollista, että silloin tarjotaan ruokaa ja ilmaistaan toiselle, että tämä on tervetullut.

Te kommentoijat ootte varmaan niitä ihmisiä, jotka näyttää puolisollekin keskisormea, kun se tulee töistä kotiin ja toteatte tylysti, että "Ootpas sä itsekäs ihminen, kun tahdot tulla huomioiduksi ja arvostetuksi".

Onko 2 tuntia monta tuntia? Kyllä minä vierailen monesti ihmisten luona, jotka asuvat parin tunnin ajomatkan päässä enkä todellakaan odota saavani ruokaa, ellei minua olla erikseen kutsuttu syömään. Kahvia ja jotain siihen kylkeen kyllä jokainen on tarjonnut. Syön hyvin ennen kuin lähden reissuun, viivyn kylässä jokusen tunnin ja saatan ehkä kotimatkalla pysähtyä jonnekin syömään tai syön vasta kotona.

Vierailija
395/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempia pitää kunnioittaa. Itselläkin näillä mummovihaajilla edessä, voi olla että kun omat lapset aikuistuvat pistävät välit poikki. Jatkavat perinnettä jonka ovat kotona oppineet.

Vierailija
396/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä."

Onko teillä myös pikkulapsia, joiden hoitamisessa mahtaa olla urakkaa sen verran, että perheen vanhemmilla ei ole aikaa sitä paria tuntia sinun suuruuttasi odotellessa alkaa kokkailemaan?

Hän on omalta osaltaan aiemmin hoitanut lapset ja sitä paitsi on nyt vanhus. Tämä on asia mitä uhriutuvat eivät vain ymmärrä.

No, ei ap sentään mikään hauras vanhus ole. Jäin työttömäksi 55-vuotiaana ja siitä asti käytännössä ollut eläkkeellä, olen nyt reilu 6-kymppinen.

Vierailija
397/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut ketjua, mutta ihmettelen mikä näillä miniöillä on niin vaikeata. Kyllä ihmisten kanssa pitää tulla toimeen, eikä olla kuin prseeseen ammuttu karhu kun miehen äiti tulee kylään.Voi sanoa suoraan että kun vuonna 1 ja 2 sanoit/katsoit/oletit/teit/ jotain väärin, niin siksi minulla itkupotkuraivareita koska muutakaan en osaa.- Ei hitto, jos mun kakarat käyttäytyisi noin niin satikutia tulisi. Aina terotan heille että pitää oman rakkaan lähiomaisten kanssa tulla toimeen, ei kuulu yhtään näille uussukulaisille tykkääkö poika äidistään tai äiti pojastaan. Onneksi itsellä kaksi tytärtä, ja sanovat anopilleen kyllä jos ottaa päähän, ja ovat hyvissä väleissä. Puhua pitää eikä prseillä. Isovanhemmat on tärkeitä lastenlapsille vaikkei monet nykyäidit sitä halua myöntää. Tosin näkeehän sen miten muutenkin kuvittelevat keksineensä kaiken, vaikka olemalla väleissä edellisen sukupolven kanssa huomaisivat, että nuohan tietävät enemmän kuin minä, hmmm mahtaako olla iän tuomaa kokemusta ja viisautta? Toki nuorille äideille se oma äiti saattaa olla se päällepäsmäri johon tukeutuvat. Ties mitä/kenen hulluutta noissa takana.

Miksi se isoäiti saa olla sitten kaamea 24/7?

Kyllä se nyt vaan on niin, että jos ei osaa käyttäytyä, päätyy yksin.

Vierailija
398/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki. Mutta AP ei taida kertoa ihan kaikkea.

Vierailija
399/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljesi oli ehkä sanonut tyttöystävälle, ettei tarvitse viedä mitään ota vaan rennosti. Ne on rentoja tyyppejä ja sehän on mun äiti..

Varmaan olikin sanonut enkä tästä tosiaan moittinut tätä tyttöystävää, vaan todella ajattelematonta veljeäni. Ikää 25v., lapseni kummisetä tulee kutsuttuna meille joulupöytään tyhjin käsin.

Vierailija
400/1696 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edes selvinnyt onko ollut edes enempää kuin yksi lapsi.

Ja tuossa iässä vanhan ja viisaan ihmisen pitäisi ymmärtää, että ei se  hänen tapansa ainoa oikea ole ja pitäisi tietää jo sen verran, että jos kutsutaan kylään (väkisin), ei ole kutsuttu syömään.

Kyläillessä juodaan kahvit, jotain keksiä tai pulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi