Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Täällä kysellään kovasti isovanhempien käytöstapojen perään. Omia ei kuitenkaan vaikuta olevan yhtään enempää.
En jaksa uskoa, että täysi idiootti anoppina olisi kasvattanut tosi mahtavan puolison yhtään kellekään.
Käytöstavat ja moni muu asia sosiaalistuvat meihin lapsesta saakka elämällä yhteydessä toisiimme, yleensä perheessä. Samoin perheessä vanhempien taholta tietoisesti kasvatetaan.
Jos on mäntti isovanhempi, kyllä siellä on vastaava aikuinen lapsi. Ja jos sellaisen puoliso joku vapaaehtoisesti on, ja lapsiakin on saanut, ei se toinenkaan ole mikään penaalin terävin kynä.
Ansaitsette kaikki toisenne. Ja sehän teitä ärsyttääkin. Ei näihin kuvioihin tarvittaisi kuin se yksi normiälyinen ja -tapainen, mutta mistäs sellainen saataisiin.
Varmasti maailmassa on poikkeuksiakin, mutta isossa kuvassa kyllä se niin on että juntit kasvattavat yhtä juntteja lapsia, jotka ottavat ihan yhtä juntteja puolisoita (kun muut eivät heitä kestä).
Että repikääpä siitä. Ennustan ihan vastaavia ongelmia myös jatkoon, kun nämä mielestään fiksut miniät tulevat ihan varmasti sietämättömäksi anopeiksi. Miehille sama.
Nyt voitte vapaasti haukkua mutta minun mielipiteeni ei muutu. Ketju on täynnä pöyristyttävän käytöksen kuvausta ikään, sukupuoleen ja rooliin katsomatta.
Sitten mietitään ja uhriudutaan, miksi elämä on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?
Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.
Ai isovanhemmat nyt tekivätkin ongelman?
HALOO !
Siis JOS kyläpaikassa EI TARJOTA SYÖTÄVÄÄ /KAHVIA pitkän matkan sukulais vieraille, niin ONGELMA ON KYLÄPAIKKA, ja se perhe.
HÄVETKÖÖT 🦧
Varsinkin kun on lasten isovanhemmat.
Minä lähtisin parin tunnin kuluessa ja JÄTTÄISIN 20 setelin pöydälle ja sanonut, että ostakaa tällä kahvia ja leipää seuraaville vieraille.
Onneksi tuollaisia typeryksiä on harvemmin.
Ei joka suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?
Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.
HALOO !
Siis JOS kyläpaikassa EI TARJOTA SYÖTÄVÄÄ /KAHVIA pitkän matkan sukulais vieraille, niin ONGELMA ON KYLÄPAIKKA, ja se perhe.
HÄVETKÖÖT 🦧
Minä lähtisin parin tunnin kuluessa ja JÄTTÄISIN 20 setelin pöydälle ja sanonut, että ostakaa tällä kahvia ja leipää seuraaville vieraille.
Ei joka suvussa.
Kyllä se ongelma tässä on ihan puhtaasti ap.
Kyllä kuulostaa niin suomalaiselta ongelmata jotenkin. Jos meille tulee isovanhemmat kylään, niin totta kait tarjotaan jotain. Joskus ruokaa ja joskus sitten ihan vain kahvit särpimineen. Riippuu hieman että mihin aikaa ovat tulossa ja yleensä jo vierailua sovittaessa sovitaan että kait te sitten myös syöttekin yms........
Vierailija kirjoitti:
Täällä kysellään kovasti isovanhempien käytöstapojen perään. Omia ei kuitenkaan vaikuta olevan yhtään enempää.
En jaksa uskoa, että täysi idiootti anoppina olisi kasvattanut tosi mahtavan puolison yhtään kellekään.
Käytöstavat ja moni muu asia sosiaalistuvat meihin lapsesta saakka elämällä yhteydessä toisiimme, yleensä perheessä. Samoin perheessä vanhempien taholta tietoisesti kasvatetaan.
Jos on mäntti isovanhempi, kyllä siellä on vastaava aikuinen lapsi. Ja jos sellaisen puoliso joku vapaaehtoisesti on, ja lapsiakin on saanut, ei se toinenkaan ole mikään penaalin terävin kynä.
Ansaitsette kaikki toisenne. Ja sehän teitä ärsyttääkin. Ei näihin kuvioihin tarvittaisi kuin se yksi normiälyinen ja -tapainen, mutta mistäs sellainen saataisiin.
Varmasti maailmassa on poikkeuksiakin, mutta isossa kuvassa kyllä se niin on että juntit kasvattavat yhtä juntteja lapsia, jotka ottavat ihan yhtä juntteja puolisoita (kun muut eivät heitä kestä).
Että repikääpä siitä. Ennustan ihan vastaavia ongelmia myös jatkoon, kun nämä mielestään fiksut miniät tulevat ihan varmasti sietämättömäksi anopeiksi. Miehille sama.
Nyt voitte vapaasti haukkua mutta minun mielipiteeni ei muutu. Ketju on täynnä pöyristyttävän käytöksen kuvausta ikään, sukupuoleen ja rooliin katsomatta.
Olet TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ 💩
Enemmistö on niitä , joissa vanhemmat siis isovanhemmat ovat mukavia tai ainakin ihan OK ihmisiä ,.Ja nuorista on tullut mammonan perässä laukkaavia, pyrkyreitä, itsekkäitä, ylpeitä, narsisteja, ylimielisä kusipäitä.
Kasvatuksella on merkitystä, onko sitten vanhemmat liikaa silotelleet ja hemmotelleet lapsiaan aikoinaan.
Lellipennuista tulee kiittämättömiä öykkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ puhu paskaa.
Kerrotko just itsestäsi, siitä minkälainen itsekäs, kiittämätön typerys voi ihminen pahimmillaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HALOO !
HÄVETKÖÖT 🦧
Ei joka suvussa.Kyllä se ongelma tässä on ihan puhtaasti ap.
Puhut omasta ONGELMASTASI.
Katso peiliin. Jos pystyt.
Sieltä ei välttämättä näy mitään. Ylimielinen naamat häviävät jopa peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HALOO !
HÄVETKÖÖT 🦧
Ei joka suvussa.Kyllä se ongelma tässä on ihan puhtaasti ap.
Puhut omasta ONGELMASTASI.
Katso peiliin. Jos pystyt.
Sieltä ei välttämättä näy mitään. Ylimielinen naamat häviävät jopa peilistä.
En minä edes tunne ap:ta tai poikaansa. Ap:n kirjoitukset osaan lukea. Lue sinäkin ja lakkaa solvaamasta.
Aivan sietämätön ihminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?
Kyllä ovat tienneet tulostani. Olen ehdottanut etukäteen viikonloppuja, milloin voisin tulla, ja ovat valinneet itselleen sopivan ajankohdan. Tämä on ollut meillä aina käytäntönä.
Kannattaisiko odottaa, että saat KUTSUN tulla kyläilemään, eikä tuppautua itse väkisin. Nykypäivänä kukaan ei tykkää kutsumattomista vieraista, joten enpä ihmettele, jos kohtelu on hieman nihkeää.
Vanhempani kun tulevat meille niin ottavat luontaista roolia, äitini saattaa alkaa pesemään ikkunoita ja isäni laittamaan ruokaa koko konkkaronkalle. Ovat kuin kotonaan, iloisia, touhukkaita.
Miehen vanhemmat kun tulevat meille niin istuutuvat olohuoneen sohvalle ja odottavat jutustelua ja kutsua kahvi tai ruokapöytään. Etäistä ja virallista. Ahdistavaa, mutta mies onkin kuvannut lapsuudenperhettään kylmäksi.
Mieheni viihtyy paremmin minun perheeni seurassa kuin oman perheensä seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HALOO !
HÄVETKÖÖT 🦧
Ei joka suvussa.
No sinäpä kuulostat HÄIRIINTYNEELTÄ!
Meillä mieheni ei tarjoaisi mitään, ellen patistaisi. Eli appivanhempani istuisivat nälkäisinä vielä pidemmän ajomatkan jälkeen kuin ap:lla. Aluksi luulin, että mies on sopinut näin vanhempiensa kanssa, kun hän on kuitenkin se joka heidän kanssaan soittelee. Tämä toistui pitkään. Kun mainitsin, että haluavat varmaan syödäkin jotain, mieheni kuskasi heidät kauppaan ja ostatti vanhemmillaan kassillisen ruokaa, jonka myös äitinsä kokkasi. Ihmettelin tätä, mutta oletin taas, että näin haluavat toimia. Näin toimivat taas useamman kerran. Eräällä kerralla vaadin, että saisin tehdä ruuan, että onhan se hyvien tapojen mukaista, ja appivanhemmat olivat enemmän kuin mielissään ja hokivat, että ehtikin tulla nälkä matkalla.
Voin siis kuvitella, että ovat saattaneet pitää minua, miniää, tylynä ja pihinä kun mitään ei ole ollut tarjolla, vaikka ruokaa ei ole halunnut (lue jaksanut) tarjota heidän oma, itse kasvattamansa laiska ja ahne poikansa. Eivät ole opettaneet hänelle juuri mitään tapoja, ja antavat periksi kaikessa. Omia vanhempiani en ikinä kohtelisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani kun tulevat meille niin ottavat luontaista roolia, äitini saattaa alkaa pesemään ikkunoita ja isäni laittamaan ruokaa koko konkkaronkalle. Ovat kuin kotonaan, iloisia, touhukkaita.
Miehen vanhemmat kun tulevat meille niin istuutuvat olohuoneen sohvalle ja odottavat jutustelua ja kutsua kahvi tai ruokapöytään. Etäistä ja virallista. Ahdistavaa, mutta mies onkin kuvannut lapsuudenperhettään kylmäksi.
Mieheni viihtyy paremmin minun perheeni seurassa kuin oman perheensä seurassa.
Ja oi kuinka sinä ilahtuisitkaan, kun teille saavuttuaan anoppi menisi siivouskomerolle ja appi jääkaapille.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti: minä en pidä miehen sukulaisista enkä edes yritä peitellä. Anopille ei mitään sanottavaa enkä varmasti laittaisi ruokaa tai kahvia. Mieheni tietää mitä ajattelen eikä hänkään enää passaa sukulaisiaan koska kostan sen hänelle myöhemmin. Anoppi tai muut onneksi ymmärtävät jo etteivät meille tervetulleita ja näemme äärimmäisen harvoin. He eivät minulle sukua vaan vastenmielisiä vieraita ihmisiä joista haluan perheeni pysyvän kaukana.
Wow, tässä mielenterveysongelmainen kostaa miehelleen jos ei tee kuten pirttihirmu määrää. Vaihtoon ja pian tällainen! Miesparka.
Meillä tehdään halpaa kotiruokaa ainakin parin päivän satsi kerralla jos vaan kelpaa vieraillekkin, niin siitä vain maistelemaan 😋, eikä siitä mene konkurssiin. Jos ei grillattu jauhomakkara kelpaa niin voi ottaa omat lempimakkaransa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetkö siis yllättäen, vai tiesivätkö tulostasi? Ja jos tiesivät, olivatko kutsuneet vai ilmoititko vain itse että olet tulossa?
Kyllä ovat tienneet tulostani. Olen ehdottanut etukäteen viikonloppuja, milloin voisin tulla, ja ovat valinneet itselleen sopivan ajankohdan. Tämä on ollut meillä aina käytäntönä.
Kannattaisiko odottaa, että saat KUTSUN tulla kyläilemään, eikä tuppautua itse väkisin. Nykypäivänä kukaan ei tykkää kutsumattomista vieraista, joten enpä ihmettele, jos kohtelu on hieman nihkeää.
Etkö OSAA LUKEA ???
Tuossahan lukee selvällä Suomella, VANHEMMAT VALITSIVAT SOPIVAN AJANKOHDAN.
Toivottavasti tuollaisia lapsia perheineen on erittäin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mieheni ei tarjoaisi mitään, ellen patistaisi. Eli appivanhempani istuisivat nälkäisinä vielä pidemmän ajomatkan jälkeen kuin ap:lla. Aluksi luulin, että mies on sopinut näin vanhempiensa kanssa, kun hän on kuitenkin se joka heidän kanssaan soittelee. Tämä toistui pitkään. Kun mainitsin, että haluavat varmaan syödäkin jotain, mieheni kuskasi heidät kauppaan ja ostatti vanhemmillaan kassillisen ruokaa, jonka myös äitinsä kokkasi. Ihmettelin tätä, mutta oletin taas, että näin haluavat toimia. Näin toimivat taas useamman kerran. Eräällä kerralla vaadin, että saisin tehdä ruuan, että onhan se hyvien tapojen mukaista, ja appivanhemmat olivat enemmän kuin mielissään ja hokivat, että ehtikin tulla nälkä matkalla.
Voin siis kuvitella, että ovat saattaneet pitää minua, miniää, tylynä ja pihinä kun mitään ei ole ollut tarjolla, vaikka ruokaa ei ole halunnut (lue jaksanut) tarjota heidän oma, itse kasvattamansa laiska ja ahne poikansa. Eivät ole opettaneet hänelle juuri mitään tapoja, ja antavat periksi kaikessa. Omia vanhempiani en ikinä kohtelisi noin.
Potkaise vetelys pihalle, mitä valitsit noin huonon alunperinkään? Siis jos eukon suku tulee kylään on kunnon tarjoilut (yhteisillä rahoilla??) ja kun miehen suku tulee kylään se on miehen ongelma. Voi luoja näitä naikkosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhempia pitää kunnioittaa. Itselläkin näillä mummovihaajilla edessä, voi olla että kun omat lapset aikuistuvat pistävät välit poikki. Jatkavat perinnettä jonka ovat kotona oppineet.
Miksi pitää?
Jos itse aikoinani käyttäydyn samalla tavalla kuin lasteni mummo lapsiani kohtaan, niin välien katkaisu on heidän kannaltaan täysin oikeutettua.
Mun äidin äiti on tämmöinen nokkansa kaikkeen työntävä ja vähän hankala persoona, ja äitini on kyllä ottanut asiasta opikseen eikä ole samanlainen. Pyysi vielä erikseen, että sanonhan hänelle jos hän alkaa liiaksi muistuttaa äitiään 😅
Mun mummo siis muistuttaa jossain määrin ap:ta. Päivittelee lasten närppimistä, olettaa heti että ei ne varmaan ikinä syö mitään kunnollista kun ei just sillä hetkellä kelpaa, päivittelee että on se kauhea kun nykyään sitä, tätä ja tuota, sinne mennessä on aina ruokaa vaikka kuinka, ei auta vaikka sanoisi ettei näkisi vaivaa vaan syödään matkalla. Ja just tuokin että "laitapa minulle sitten ensi kerralla pihvit kun ei nyt ollut ruokaa" kuulostaa hyvin sille mitä hän voisi sanoa, kun on ensin aikansa tuppisuuna odottanut että hänen ajatukset luetaan. Ja se, että päivitellään asiaa sitten selän takana sen sijaan, että keskusteltaisiin ja pyydettäisiin nätisti että hei, ois nälkä, saisko vaikka leipää.
Minua itseä ei mummon käytös sinänsä haittaa kun olen tottunut ja melko harvoin nähdään, mutta äidilläni on ollut vaikeaa välillä ja esim miniänsä kanssa mummo taitaa olla nykyään aika lailla napit vastakkain kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lapsista eivät ole vanhempiensa kopioita vaan ihan itsenäisiä aikuisia. Meillä mies ei muistuta vanhempiaan enkä minä myöskään omiani.
-ohis
Siinä vaiheessa kun toinen selkeästi paheksuu ja sekaantuu asioihini, toistuvasti ja tarkoituksella, minultakin kyllä loppuu mielenkiinto rupatella.
Hät hätää voisin sietää mutta sillekin on kyllä sitten raja.
Ja inhoan sitä että ns huumorin varjolla tölvitään.