Työtön diplomi-insinööri ei mene töihin 3000€ kuukausipalkalla
Diplomi-insinööri "Juha" on mielummin työttömänä kuin alistuu 3000€/kk palkkaan. Eikö voisi olla "huonolla" palkalla töissä samalla kun etsii parempaa paikkaa? Diplomi-insinöörien keskipalkka 5800€/kk.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9abc569-24df-4e2d-b81c-36dd4fe11047
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juha tietää hintansa ja hänellä on oikeus siihen. Mutta sitten hän istuu kotona.
Ei systeemin tarkoitus ole, että jokainen istuu kotona kunnes löytää sen "unelma työn, unelma palkalla", siinähän voi mennä 20 vuotta, sitä työtä vaihdetaan ottamalla työ ja uusi työ ja jne.
Kyllä huomaa, että on aivan liian hyvät olot, kun ei edes hyvällä palkalla kiinnosta mennä töihin, uskomatonta ja aika moinen asenne vammakin tuossa.
Saisko sulle olla 1/2 osaa palkastasi? Eikö tunnu hyvälle? Kolme tonnia on amk-insinöörin palkka. Jos jokainen työtön di menisi "vain" mäkkärin tiskille loppuiäkseen odottamaan koulutusta vastaavaa työtä, työtä jota myös työnantaja arvostaa koulutusta vastaavalla taulukkopalkalla, niin taitaisi olla edessä se että kortisto elättäisi juhat ja ulkomaalaiset rallienkku-tyypit tekisi korkeastikoulutettujen työt tulkkien avustuksella. Ironia tässä että soomenkeeli on aika paha rasti muunmaalaisille oppia nopeasti hyvän cv:n päälle mutta juhat puhuu sitä oikein hyvin luonnostaan.
Ja tällä Juhalla jos on hankittua lisäosaamista ja tietämystä joka liittyy työtehtävään niin miksi halpuuttaa itseään?
Tällä hetkellä Juhan palkka on työttömyyskorvaus eli kirkkaasti alle tonni. Tarjottu palkka on reilut 4x se.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli joku DI ottaa vastaan tehtävän 3000 eurolla kuukaudessa niin työnantaja ottaa riskin, että tämä henkilö lähtee välittömästi kun saa paremman tarjouksen. Eikä siinä auta tiimihenki eikä firman loistavat tuotteet. Tuo on kovaa riskinottoa, joka ei toimi kuin tietyissä työmarkkinatilanteissa ja niissäkin vain lyhyen aikaa. Nähdäkseni tuollaisen palkan tarjoaminen DI:lle ei ole järkevää edes pienemmissä kaupungeissa, koska työntekijään investoitu raha nollautuu hyvin herkästi ja osaaminen lähtee talosta ulos. Olen itse DI ja kk-palkkani on pelkästään n o u s s u t kuukaudessa 4000 euroa viimeisen viiden vuoden aikana.
Olettaisitko ,että olisit voinut saada nykyisen tehtäväsi ja palkkasi , mikäli olisi ollut kolme edellistä vuotta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa, halusi tai ei. Itse ottaisin paikan vastaan ja jatkaisin siitä käsin aktiivista työnhakua. Muutama vuosi lisää työttömänä niin kukaan ei ota enää edes haastatteluun, kun muitakin on tarjolla.
Tässä kommentissa taas sen näkee, sen paatuneen kaksinaismoralistisen asenteen. Toisaalta ihmiset haukkuu työttömiä sohvan pohjalla makaaviksi veroeläteiksi, joidenka pitäisi mennä töihin ja toisaalta taas sanotaan, että kukaan ei enää halua palkata pitkäaikaistyötöntä, koska ei niistä enää ole tekijöiksi hurjan parin vuoden aikana muka vanhentuneen tieto-taidon vuoksi.
Olen niin lopen kyllästynyt tähän Työttömyys on työttömien syytä -saarnaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus työvoimapulasta on se että yli 50-kymppisenä on turha haaveilla pääsevänsä töihin kuin jos on sotealan koulutus tai menee kassalle tai ravintolaan nollasopparilla.
Koko ketjunhan tarkoitus on olla kertoa, ettei yli 50- vuotias voi mennä duuniin alle 5000 euron, ei esim. vähän päälle 3000 eurolla.
Ei ainakaan tehtäviin, joista käypä palkkataso on vähintään 7000 euroa.
No sitten nämä Juhat pysyy työttömänä. Toki aina on mahdollisuus perustaa oma yritys ja sitä kautta hankkia elanto.
Joo, jos ainoa vaihtoehto on mennä kolmella tonnilla seitsemän tonnin työhön, niin sitten varmaan vaan pysytään mielummin työttömänä. Huijarifirmat etsikööt sen kolmen tonnin (tai siinä tapauksessa varmaan kahden tonnin) huippuosaajan vaikka jostakin kehitysmaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juha tietää hintansa ja hänellä on oikeus siihen. Mutta sitten hän istuu kotona.
Ei systeemin tarkoitus ole, että jokainen istuu kotona kunnes löytää sen "unelma työn, unelma palkalla", siinähän voi mennä 20 vuotta, sitä työtä vaihdetaan ottamalla työ ja uusi työ ja jne.
Kyllä huomaa, että on aivan liian hyvät olot, kun ei edes hyvällä palkalla kiinnosta mennä töihin, uskomatonta ja aika moinen asenne vammakin tuossa.
Saisko sulle olla 1/2 osaa palkastasi? Eikö tunnu hyvälle? Kolme tonnia on amk-insinöörin palkka. Jos jokainen työtön di menisi "vain" mäkkärin tiskille loppuiäkseen odottamaan koulutusta vastaavaa työtä, työtä jota myös työnantaja arvostaa koulutusta vastaavalla taulukkopalkalla, niin taitaisi olla edessä se että kortisto elättäisi juhat ja ulkomaalaiset rallienkku-tyypit tekisi korkeastikoulutettujen työt tulkkien avustuksella. Ironia tässä että soomenkeeli on aika paha rasti muunmaalaisille oppia nopeasti hyvän cv:n päälle mutta juhat puhuu sitä oikein hyvin luonnostaan.
Ja tällä Juhalla jos on hankittua lisäosaamista ja tietämystä joka liittyy työtehtävään niin miksi halpuuttaa itseään?
Tällä hetkellä Juhan palkka on työttömyyskorvaus eli kirkkaasti alle tonni. Tarjottu palkka on reilut 4x se.
Kenties Juhan elintaso ei ole siitä tonnista tai edes kolmesta tonnista kiinni, mutta järkevä oman alan työ silti kiinnostaisi jos sellainen löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden kommentointiosio jutussa on suljettu. Miksi? Ei haluta, että ihmiset keskustelevat tästä hyväksikäytöstä ja siitä, ettei meillä ole työvoimapulaa, vaan pulaa halpatyöntekijöistä.
3000 eur/kk brutto ja lisänä päälle bonukset ei todellakaan ole mitään halpatyövoimaa vaan Suomen keskimääräistä palkkatasoa.
Mitkä bonukset?
Yleensä joulun alla yritys maksaa työntekijöilleen bonuksia, mikäli on tehty hyvä tulos. Näin ainakin suunnittelutoimisto saa. Kuvittelisi myös markkinointipuolella maksettavan bonuksia tuloksen mukaan.
Ai yleensä? Yhdessäkään varsin monesta työpaikastani ei ole maksettu mitään joulunalusbonuksia. 😂
Outoa. Ilmeisesti ei sitten ole mennyt tarpeeksi hyvin.
Outoa on vain se, että kuvittelet joidenkin joulubonusten olevan Suomessa yleinen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että Orpon ja kumppaneiden mukaan on elämän ja kuoleman kysymys, että Afrikasta saadaan Suomeen lisää osaajia. Kuitenkaan alle 50-v DI:lle ei löydy alan hommia järjellisellä palkalla. Tiedän useita vastaavia tapauksia.
Mä ihmettelen tätä intoa haalia "työvoimaa" noista tietyistä maista. Miksi ei suunnata katsetta kohti muuta Eurooppaa! Noista tietyistä maista tulevat ovat arvomaailmaltaan ja kulttuuritaustaltaan niin kaukana esimerkiksi meistä pohjoismaalaisista. Tuovat tullessaan korkeammat rikostilastot varsinkin tietyissä rikoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä lähteä kaivamaan itselle kuoppaa. Palkkakuopasta ylöspääsy tuossa tapauksessa on melko todennäköisesti tuhoontuomittu: Jos DI alkaa töihin tuohon hintaan, DI:ssä on jotain vikaa, seuraava työnantaja ajattelee. Samalla kaivaa sitä palkkakuoppaa koko ammattikunnalle. Yli puolella tämän palstan kirjoittajsta ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä DI tekee. Ei myöskään tiedetä, mitä eri juttuja tehdään IT-hommissa.
Tuolla palkalla elää kyllä. Dippainssien palkat onkin turhan hyviä esim. hoitoalan palkkoihin verrattuna. Tärkeämpi päästä itse töihin kuin ylläpitää koko ammattikunnan yliarvostusta.
Ei ole lainkaan turhan hyviä. DI-palkat vertautuvat tietenkin lääkäreiden palkkoihin eikä mihinkään lähi- tai sairaanhoitajiin.
Jos elettäisiin markkinataloudessa, työvoimastakin maksettaisiin tarpeen mukaan eikä koulutuksen.
Niin yksityisellä sektorilla maksetaankin. Julkinen on sitten erikseen.
Ei välttämättä. Itse työskentelen julkisella sektorilla, joka tuottaa rahaa tälle yhteiskunnalle, ja bruttopalkkani on 2000-2200 euroa kuussa. Jossain vaiheessa alkoi ärsyttämään hoitajien ahneus. Eikö mikään riitä. Ihan kuin muilla ei olisi raskas työ.
Olen hakenut paikkoihin, jossa jo työpaikkailmoituksessa oli ilmoitettu että TES:llä mennään palkkauksessa, ei edes haastatteluun ole kutsuttu vaikka kokemusta olisi ollut ko. tehtävään. Joten oman työn hinnoittelusta se ei ainakaan ollut kiinni. Olen syksyllä 60v joten muuta syytä en keksi kuin että olen liian vanha työantajan silmissä. Yritin tätä selittää te-tädille tätä minun ikärasitetta mutta ei antanut helpotusta hakemusten suhteen, (4kpl/kk) on velvoite edelleen.
T:Työtön insinööri minäkin
En menisi minäkään. Alle 7000€/kk on paljon vähemmän kuin osinkotulojen keskiarvo. 3000/€ on tarkoitettu lähinnä vajaamieliselle rahvaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä lähteä kaivamaan itselle kuoppaa. Palkkakuopasta ylöspääsy tuossa tapauksessa on melko todennäköisesti tuhoontuomittu: Jos DI alkaa töihin tuohon hintaan, DI:ssä on jotain vikaa, seuraava työnantaja ajattelee. Samalla kaivaa sitä palkkakuoppaa koko ammattikunnalle. Yli puolella tämän palstan kirjoittajsta ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä DI tekee. Ei myöskään tiedetä, mitä eri juttuja tehdään IT-hommissa.
Tuolla palkalla elää kyllä. Dippainssien palkat onkin turhan hyviä esim. hoitoalan palkkoihin verrattuna. Tärkeämpi päästä itse töihin kuin ylläpitää koko ammattikunnan yliarvostusta.
Ei ole lainkaan turhan hyviä. DI-palkat vertautuvat tietenkin lääkäreiden palkkoihin eikä mihinkään lähi- tai sairaanhoitajiin.
Jos elettäisiin markkinataloudessa, työvoimastakin maksettaisiin tarpeen mukaan eikä koulutuksen.
Ei välttämättä. Itse työskentelen julkisella sektorilla, joka tuottaa rahaa tälle yhteiskunnalle, ja bruttopalkkani on 2000-2200 euroa kuussa. Jossain vaiheessa alkoi ärsyttämään hoitajien ahneus. Eikö mikään riitä. Ihan kuin muilla ei olisi raskas työ.
Avaatko vähän miten julkinen sektori tuottaa rahaa tälle yhteiskunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, siis työskentelen yksityisellä sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että Orpon ja kumppaneiden mukaan on elämän ja kuoleman kysymys, että Afrikasta saadaan Suomeen lisää osaajia. Kuitenkaan alle 50-v DI:lle ei löydy alan hommia järjellisellä palkalla. Tiedän useita vastaavia tapauksia.
Mä ihmettelen tätä intoa haalia "työvoimaa" noista tietyistä maista. Miksi ei suunnata katsetta kohti muuta Eurooppaa! Noista tietyistä maista tulevat ovat arvomaailmaltaan ja kulttuuritaustaltaan niin kaukana esimerkiksi meistä pohjoismaalaisista. Tuovat tullessaan korkeammat rikostilastot varsinkin tietyissä rikoksissa.
Mä olen ymmärtänyt, että kokoomus ja vasemmisto haluaa tuoda jostain etelä aasian maista ihmisiä lähihoitajan, perushoitajan, hoitoapulaisen, siivoojan ym. matalapalkka-alan työtehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juha näkee alimitoitetut palkkatarjoukset kokemuksen aliarvostuksena ja ikäsyrjintänä.
Juha ei kerro nostaako hän korvauksia tai tarvitseeko hän ylipäätään palkkaa elämiseen. Se ei olekaan asian pointti.
Olen ollut työttömänä työnhakijana keväästä 2020.
Ei varmaan saa ansiosidonnaista enää?
Mutta jos on pitkä kv ura takana ja aiemmin on saanut esim jotain 5k€ palkkaa, niin oishan se melkoinen nöyrtyminen 3k€:hen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle yhteiskunnalle voi tuottaa rahaa kolmella tavalla: ulkomaankauppa, ulkomaisten omistusten tuotto ja ulkomaiset lainat.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työttömänä työnhakijana keväästä 2020.
Ei varmaan saa ansiosidonnaista enää?
Mutta jos on pitkä kv ura takana ja aiemmin on saanut esim jotain 5k€ palkkaa, niin oishan se melkoinen nöyrtyminen 3k€:hen.
Juha näkee alimitoitetut palkkatarjoukset kokemuksen aliarvostuksena ja ikäsyrjintänä.
Juha ei kerro nostaako hän korvauksia tai tarvitseeko hän ylipäätään palkkaa elämiseen. Se ei olekaan asian pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltalehden kommentointiosio jutussa on suljettu. Miksi? Ei haluta, että ihmiset keskustelevat tästä hyväksikäytöstä ja siitä, ettei meillä ole työvoimapulaa, vaan pulaa halpatyöntekijöistä.
3000 eur/kk brutto ja lisänä päälle bonukset ei todellakaan ole mitään halpatyövoimaa vaan Suomen keskimääräistä palkkatasoa.
Mitkä bonukset?
Yleensä joulun alla yritys maksaa työntekijöilleen bonuksia, mikäli on tehty hyvä tulos. Näin ainakin suunnittelutoimisto saa. Kuvittelisi myös markkinointipuolella maksettavan bonuksia tuloksen mukaan.
Ai yleensä? Yhdessäkään varsin monesta työpaikastani ei ole maksettu mitään joulunalusbonuksia. 😂
Outoa. Ilmeisesti ei sitten ole mennyt tarpeeksi hyvin.
Outoa on vain se, että kuvittelet joidenkin joulubonusten olevan Suomessa yleinen käytäntö.
Kyllä vuosittaiset henkilöstökannustimet eli bonukset ovat yleinen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
En menisi minäkään. Alle 7000€/kk on paljon vähemmän kuin osinkotulojen keskiarvo. 3000/€ on tarkoitettu lähinnä vajaamieliselle rahvaalle.
Tarinasi on vähän ääriesimerkki, mutta tunnen itsekin korkeakoulutettuja jotka eivät todellakaan alkaisi alihinnoittelemaan työpanostaan. Kun varallisuudesta ei ole pulaa, niin miksi ihmeessä lähtisi jollakin kitupalkalla tarjoamaan työpanostaan jonkun huijarin firmaan? Jos jäävät työttömiksi esim. ikärasismin vuoksi eikä uutta kunnollista työpaikkaa löydy, jäävät tasan varmasti mielummin työttömiksi vaikka loppuelämäkseen.
Olitko ennen vaihtoa 3 vuotta työttömänä?