Työtön diplomi-insinööri ei mene töihin 3000€ kuukausipalkalla
Diplomi-insinööri "Juha" on mielummin työttömänä kuin alistuu 3000€/kk palkkaan. Eikö voisi olla "huonolla" palkalla töissä samalla kun etsii parempaa paikkaa? Diplomi-insinöörien keskipalkka 5800€/kk.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9abc569-24df-4e2d-b81c-36dd4fe11047
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä uskaltaisi palkata päälle viisikymppistä miestä viiden kuuden tonnin liksalla, jos kotonakin on maattu jo kolmatta vuotta. Enkä kehtaisi pyytää täyttä liksaa enää muutenkaan. Voihan sitä palkkaa hinata ylös, kun on ensi päässyt takaisin työelämään.
Tässä näkee täysin että työntekijää ei arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturva liian hyvä Suomessa jos mielummin makaa kotona 🤔
Ihan selvää poliittista vaikuttamista nämä aloitukset. Vaalien aikaan. Aika härskiä.
Tunteisiin vaikuttamista, jotta saadaan vaaliuurnille? Hävetkää näillä aloituksilla jo!.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan maksama insinöörin kallis koulutus menee aivan hukkaan, jos menee hanttihommiin.
...ja mitä enemmän Juha insinöörinä tienaa, sitä enemmän yhteiskunta saa verotuloja. Win, win.
Sama kaikilla muillakin, mutta missä olisi se taikaseinä, josta Juha saisi nostettua sitä liksaa, nykyisen taikaseinän (jos elää korvauksilla) tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä lähteä kaivamaan itselle kuoppaa. Palkkakuopasta ylöspääsy tuossa tapauksessa on melko todennäköisesti tuhoontuomittu: Jos DI alkaa töihin tuohon hintaan, DI:ssä on jotain vikaa, seuraava työnantaja ajattelee. Samalla kaivaa sitä palkkakuoppaa koko ammattikunnalle. Yli puolella tämän palstan kirjoittajsta ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä DI tekee. Ei myöskään tiedetä, mitä eri juttuja tehdään IT-hommissa.
Tuolla palkalla elää kyllä. Dippainssien palkat onkin turhan hyviä esim. hoitoalan palkkoihin verrattuna. Tärkeämpi päästä itse töihin kuin ylläpitää koko ammattikunnan yliarvostusta.
Ei ole lainkaan turhan hyviä. DI-palkat vertautuvat tietenkin lääkäreiden palkkoihin eikä mihinkään lähi- tai sairaanhoitajiin.
Saa niitä itse verrata vaikka NHL-pelaajien palkkoihin, mutta töitä hakiessa on sitten syytä olla realistinen.
Jep, ja DI:n palkkoja on realistista verrata mielummin lääkäreiden palkkoihin kuin sairaanhoitajien.
Kyse on kysynnästä ja tarjonnasta. Lääkäreistä on pulaa. Juha ei ole lääkäri.
Eikä sairaanhoitaja, mutta silti vertasit dippainssien palkkoja hoitoalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kallis veronmaksajien elätti. Ensin käydään verovaroilla kallis koulutus ja sitten odotetaan kotisohvalla unelmatyötä kun ei alennuta tekemään hyväpalkkaista työtä. Jos palkka on yli mediaanin niin on hyväpalkkainen.
Eiköhän Juha ole maksanut veroja jo enemmän kuin sinä tulet koskaan tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmaan ymmärtää, ettei kukaan kymmenien vuosien kokemuksella mene töihin harjoittelijan palkalla. Siis oikeesti ne vastavalmistuneet dippainssit nollakokemuksella tienaa saman verran..
Olet mielummin työttömänä kuin 3000€/kk palkalla töissä ja siitä eläkeki karttuu?
Sehän siinä hankala yhtälö onkin. On kuitenkin aika alentavaa ja epämotivoivaa tehdä töitä omien lasten ikäisten juniorien kanssa, jotka ei osaa mitään, mutta nostaa samaa palkkaa. Henkisesti aika paskaa päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä lähteä kaivamaan itselle kuoppaa. Palkkakuopasta ylöspääsy tuossa tapauksessa on melko todennäköisesti tuhoontuomittu: Jos DI alkaa töihin tuohon hintaan, DI:ssä on jotain vikaa, seuraava työnantaja ajattelee. Samalla kaivaa sitä palkkakuoppaa koko ammattikunnalle. Yli puolella tämän palstan kirjoittajsta ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä DI tekee. Ei myöskään tiedetä, mitä eri juttuja tehdään IT-hommissa.
Tuolla palkalla elää kyllä. Dippainssien palkat onkin turhan hyviä esim. hoitoalan palkkoihin verrattuna. Tärkeämpi päästä itse töihin kuin ylläpitää koko ammattikunnan yliarvostusta.
Ei ole lainkaan turhan hyviä. DI-palkat vertautuvat tietenkin lääkäreiden palkkoihin eikä mihinkään lähi- tai sairaanhoitajiin.
Saa niitä itse verrata vaikka NHL-pelaajien palkkoihin, mutta töitä hakiessa on sitten syytä olla realistinen.
Jep, ja DI:n palkkoja on realistista verrata mielummin lääkäreiden palkkoihin kuin sairaanhoitajien.
Kyse on kysynnästä ja tarjonnasta. Lääkäreistä on pulaa. Juha ei ole lääkäri.
Kyllä osaavista insinööreistäkin on todella paljon pulaa. En tunne sähköalaa riittävästi, mutta IT-alalla on useita osaamisalueita, joilla tienaa hyvin ja revitään töihin. Esimerkiksi datan-analytiikka ja kyber. Juha voisi opiskella näitä, jos motivaatiota riittää. Matemaattinen, looginen ja tietotekninen perustausta jo löytyy.
Jos menisi johonkin hyvä maineiseen päällikköpaikkaan 3000€/kk, niin voisi hakea samalla johonkin mihin palkataan työhön 5800€/kk palkalla - työssä oleva osaaja kiinnostaa työnantajia.
Suuri osa DI-työpaikoista menee suhteilla. Sokkona harva uskaltaa palkata korkean palkan paikkoihin, kun voi tulla mitä vain saikuttajaa tai persoonallisuushäiriötä vastaan. Tuttavien kommenteilla välttää saamattomimmat, hulluimmat ja vaikeimmat persoonat.
Useimmilla viisikymppisillä hyvin työnsä tehneillä DI:llä on jo paljon suosittelijoita ja palkkaavia ihmisiä verkostoissaan (koska monet DI:t toimivat johtoasemissa).
Vierailija kirjoitti:
tuo koko keskustelu on höpö höpö. Mitä jos kouluttautuisin vaikka astronautiksi? Jos ei ole lentoja, niin ei ole lentoja. Onko mulla sitten oikeus jäädä himaan loppuelämä?
Jos koulutusta vastaava töitä ei ole, niin täytyyhän se olla pakko ottaa jotain muuta vastaan.
Meillä se ongelma, että kaikki halua korkean koulutuksen - ja se on hyvä - mutta noita sopivia paikkoja ei ole sitten aina tarjolla. Silloin lähetään vaikka roskakuskiksi väliaikaisesti jos osaaminen siihen riittää. Mikä ongelma siinä on? Ei se ole yhtään hunompi työ. Se on vain erilainen, mutta erittäin tärkeä normi arkea katsoen.
"sopivia paikkoja ei ole sitten aina tarjolla. Silloin lähetään vaikka roskakuskiksi väliaikaisesti jos osaaminen siihen riittää."
Voi olla että työnantaja ei kovin helpolla ottaisi insinööriä roskakuskin hommiin, kun tietäisi että ei se siinä työssä kauaa olisi, koska etsisi kuitenkin koko ajan insinöörin koulutustaan vastaavaa työtä.
Jaa. Mulla on tuo palkka ja olen DI.
Vierailija kirjoitti:
tuo koko keskustelu on höpö höpö. Mitä jos kouluttautuisin vaikka astronautiksi? Jos ei ole lentoja, niin ei ole lentoja. Onko mulla sitten oikeus jäädä himaan loppuelämä?
Jos koulutusta vastaava töitä ei ole, niin täytyyhän se olla pakko ottaa jotain muuta vastaan.
Meillä se ongelma, että kaikki halua korkean koulutuksen - ja se on hyvä - mutta noita sopivia paikkoja ei ole sitten aina tarjolla. Silloin lähetään vaikka roskakuskiksi väliaikaisesti jos osaaminen siihen riittää. Mikä ongelma siinä on? Ei se ole yhtään hunompi työ. Se on vain erilainen, mutta erittäin tärkeä normi arkea katsoen.
Ei ne edes ota dippainssiä tuollaisiin hommiin. Toteavat vain, että ylikoulutettu ja lähtee heti kun parempaa tulee tarjolle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattais varmaan käydä palkkaneuvottelua siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"sopivia paikkoja ei ole sitten aina tarjolla. Silloin lähetään vaikka roskakuskiksi väliaikaisesti jos osaaminen siihen riittää."
Voi olla että työnantaja ei kovin helpolla ottaisi insinööriä roskakuskin hommiin, kun tietäisi että ei se siinä työssä kauaa olisi, koska etsisi kuitenkin koko ajan insinöörin koulutustaan vastaavaa työtä.
Ei välttämättä etsi. Kyllähän mieluusti jää leppoisampaan työhön jossa on parempi tuntipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais varmaan käydä palkkaneuvottelua siellä töissä.
No paljon itselläsi?
Meillekin on hakenut useampikin sähköinsinööri töihin, emme palkannet heitä, koska emme hakeneet sähköinsinööriä. Nyt vielä yli puoli vuotta myöhemmin haemme insinööriä, jolla olisi koulutus alaltamme.
Ottaisin kyllä kolmen tonnin palkan milloin vaan vastaan
Vierailija kirjoitti:
Mikäli joku DI ottaa vastaan tehtävän 3000 eurolla kuukaudessa niin työnantaja ottaa riskin, että tämä henkilö lähtee välittömästi kun saa paremman tarjouksen. Eikä siinä auta tiimihenki eikä firman loistavat tuotteet. Tuo on kovaa riskinottoa, joka ei toimi kuin tietyissä työmarkkinatilanteissa ja niissäkin vain lyhyen aikaa. Nähdäkseni tuollaisen palkan tarjoaminen DI:lle ei ole järkevää edes pienemmissä kaupungeissa, koska työntekijään investoitu raha nollautuu hyvin herkästi ja osaaminen lähtee talosta ulos. Olen itse DI ja kk-palkkani on pelkästään n o u s s u t kuukaudessa 4000 euroa viimeisen viiden vuoden aikana.
Varmasti totta, että hän lähtee nopeasti uuteen paikkaan, jos ei saa osaamistaan vastaavaa palkkaa. Aika harvalla on noussut palkka 4000:lla viidessä vuodessa. Kuulut todella onnekkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Juha kuvaa itseään kokeneeksi kansainvälisen myynnin ammattilaiseksi ja haluaa 5000-6000 euroa kuussa palkkaa. Kuitenkin hän on ollut kolme vuotta työttömänä. Tänä aikana hän ei ole onnistunut myymään itseään töihin. Ei vaikuta kovin hyvältä referenssilta myyntihommin
Itselle tulee mieleen kokenut, vähän löysä, omat myyntikykynsä yliarvioiva DI, joka hinnoittelee oman työpanoksensa rajusti yli.
Kun nuoremmat myyntitykit myyvät itseään paremmin ja markkinahintaan Juha keskittyy voivottelemaan kohtaloaan.
Tuo on helposti se ongelma, että iän ja kokemuksen myötä syntyy myös tietty ammattiylpeys. Ja jos aiempi pesti on ollut vähän liiankin mukava, niin ei välttämättä ole enää niin energinen ja aikaan saava, että vakuuttaisi rekrytoijat.
Ei kolme tonnia ole OK edes AMK-insinöörin palkaksi. Kokeneen DI:n palkaksi se on täysin naurettava.