Manipuloiva mies ihastui minuun - miten pidän hänet etäällä?
Laajemmassa kaveriporukassa on mies, joka manipuloi selvästi muita, tämän olen huomannut monessa yhteydessä. Nyt hän keskittää huomionsa minuun. Mulla on kokemusta narsisteista, joten tunnistan käytöksen. Mulla on myös läheisriippuvuutta itsellä ja pelkään, että jos hän on tarpeeksi taitava, saa minut vielä satimeen. Miten vahvistan itseäni ja vastustan hyökkäyksiä? Toisinaan hän on mielin kielin, toisinaan yrittää murentaa mun itseluottamusta. Pyrkii aina lähelle kun mahdollista. En voi täysin olla häntä näkemättä, koska ollaan samassa ystäväpiirissä. Joudun olemaan kohtelias, koska en halua, että hän lähtee kääntämään muita minua vastaan. Siinä hän on taitava.
Miten toimisit vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (70)
Olisin täysin välinpitämätön. Juttuihinsa vastaisin tyyliin jaa, niin jne. Ei Tuolla sille tarvitse itsestään mitään antaa.
Jos hän käyttäytyisi huonosti, siitä toki sanoisin suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Olisin täysin välinpitämätön. Juttuihinsa vastaisin tyyliin jaa, niin jne. Ei Tuolla sille tarvitse itsestään mitään antaa.
Jos hän käyttäytyisi huonosti, siitä toki sanoisin suoraan.
tuollaisille*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä ilmaantuneiden alapeukkujen määrästä voi päätellä, että y l ilauta on taas päiväkerhovierailulla.
Ei siihen tarvita kuin yksi VPN:ää käyttävä mies, mutta oikeassa olet, joku otti nyt pahasti nokkiinsa. :D
Mutta sehän tarkoittaa vain, että annetut neuvot on hyviä ja tehokkaita! 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Toivottavasti kävit päivystyksessä ja sait apua psykoosiin.
Opiskeluaikana eräs mies kiinnostui minusta aivan kohtuuttoman paljon. Siis hän takertui seuraani ihan kokoajan. Vahti varmaan koneellaan, että koska kirjaudun facebookkiin ja alkoi tykittää viestiä. Kerran laitoin itseni offline-tilaan. Kun tein statuspäivityksen, hän vaati selitystä, että miksi sitten olen messengerissä offline. Ja tää tyyppi ei ollu vaarallinen vaan vähän sellainen rakastunut raukka. Muitakin tapauksia oli, joista oli vaikea päästä eroon. Jos olisin vältellyt häntä tai muita, olisin joutunut jättämään koko sosiaalisen piirini. Hän oli siinä porukassa niin keskeinen ja jopa muuta porukkaa yhdistävä. Minua tyyppi ei vain kiinnostanut yhtään ja siitä syntyi vaivaannuttavia tilanteita.
Eli sikäli ymmärrän, että joskus voi olla vaikeaa vältellä tiettyä ihmistä, joka on koulussa ja aina bileissä mukana. Pitäisikö sitten jättää nuoruus elämättä eikä ikinä mennä luennolle? Ei.
Harmaan kiven taktiikka on oikeastaan ainoa järkevä. Ja joskus voi puhua jostain muista romanttisista suhteistaan (vaikka keksityistä sellaisista) hänen kuullen. Tämä ei kyllä mun tapauksessa toiminut ollenkaan. Ja kerran kävi jopa niin, että kaksi opiskelukaveria tivasi, että kumman mä heistä nyt aion valita. :D kyllä nuorena ollaan hölmöjä :D
Takerru kuin hukkuva oljen korteen, sillä lähtee jokainen narsisti. Kun vain osaat tehdä tämän oikein. Avuton, tyhmä, saamaton, jne tekniikka.
Itse olen selvinnyt tällaisista ihmisistä olemalla ylikohtelias mutta olemalla silti hymyilemättä heille. Kannattaa myös vastata mahdollisimman lyhytsanaisesti ja olla itse jatkamatta keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin hänelle ja kaikille muillekin suorat sanat käytöksestään. En osaa sanoa, mitä sinun pitäisi tehdä. Onnistuisiko, jos vain toteasit hänen juttuihinsa "okei", eli et lähde keskustelemaan mistään, et väittelemään vaan osoitat vain, ettei kiinnosta ja siirryt muihin puheenaiheisiin muiden kanssa?
Et ole tainnut koskaan tavata aidosti kieroa ihmistä tai narsistia. Mikään suora puhe ei niihin tehoa. Muutenkin tuo on hyvin lapsellinen neuvo.
Lapsellisesti käyttäytyvä tarvitsee lapsellista käytöstä ymmärtääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsen jo Tinderin lataamista, koska jos mulla on sutinaa muiden kanssa on helpompi pitää tämä tyyppi etäällä. Läheisriippuvuuteni toimii noin, olen sen aiemmin huomannut. Tämä mies tuntuu vaaralliselta. En uskalla suututtaa häntä. Mikään suorien sanojen sanominen ei ole edes mahdollista. Kohtelias etäisyyden pitäminen on koko ajan vaikeampaa, kun olen nyt hänen tähtäimessään.
ap
Mies siis on jo osittain onnistunut tavoitteessaan, kun saa sinut reagoimaan. Sinä olet heikkop ja mies sen on aistinut. On vaan ajan kysymys, milloin saa sinut satimeen.
Helpointa varmasti olisi pitää muutama kuukausi etäisyyttä kyseiseen kaveriporukkaan, jonka aikana tuo mies mahdollisesti löytää uusia kiinnostuksen kohteita.
Visualisoi täysin realistisesti mihin tuo manipuloiva toimintamalli tulee johtamaan. Kerroithan että olet narsistimagneetti.
Eli käy huonosti, jos päästät yhtään lähemmäs, ja tiedät että se tarkoittaa tuskaa ja huonoa oloa itsellesi.
Olen itse ennen ollut vastaavissa tilanteissa, mutta nyt on kärsimyskiintiö täynnä. En kestä tuollaisia manipuloivia tyyppejä enää hetkeäkään. Ei tarvitse muuta kuin muistella, miten paljon on kärsinyt näistä. En enää mene lankaan. Usko pois - ne on kaikki ihan yhtä vaarallisia loppupeleissä, ja vaurio on varma.