Hiillijalanjälki laskuri
Sitran elämäntapatestissä voi testata, kuinka lähelle pääsee 2030 tavoitetta, joka olisi vain 2500 tonnia per henkilö.
Itse pääsin tulokseen 2900, mutta olenkin työtön, en käy koskaan missään, enkä pienituloisena kuluta merkittävästi. Meillä sattuu myös olemaan vihreä energiamuoto käytössä asumisessa, mutta sekää ei ollut oma valintani.
Oikeasti ei käytännössä voisi elää aktiivista elämää ollenkaan, jos tuohon 2500 tulokseen pitäisi päästä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Testissä olisi voinut kyllä kysyä ruokailutottumusten yhteydessä esimerkiksi ulkomailta tuotujen hedelmien ja kotimaassa tuotettujen kasvihuonevihannesten syömisestä. Erittäin asenteellinen kysymystenasettelu, mikä rankaisee erityisesti omalla autolla töissä käyviä.
Ja tuo kuinka paljon syö kysymys oli aika ylimalkainen. " Syötkö yhtä paljon vai enemmän vai vähemmän kuin muut?" Riippuu kehen vertaa. Ihmiset usein arvioivat aivan pieleen mitä syövät.
Vierailija kirjoitti:
Olen jossain määrin kuin AP. Yllän aina näissä testeissä vaivatta ja erikseen yrittämättä ihannelukemiin, mutta en edes koe, että jäisin mistään paitsi. Elämäni on kuitenkin nykyihanteiden mittapuulla niin epäseksikästä, että enneminkin se synnyttää trendikkäissä ihmisissä tarpeen löytää siitä jotain valittamista.
Minä taas en ole tyytyväinen nykytilaan. Tarvitsisin työtä.
AP
9200, kuljen töissä bensiiniautolla ja syön lihaa ja maitotuotteita. Eikä kyllä ole rahaa mihinkään sähköautoon, eikä sitä kyllä pystyisi meidän taloyhtiössä edes lataamaan.
Ei ole tapana kävellä hiilen päällä. Kädenlälkiä saattaa tulla joskus.
Nyt kaikki hiilijalanjälkitalkoisiin!
Kokeilkaa tätä Sitran testiä, niin selviää, mitä voisitte parantaa elämäntavassanne:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jossain määrin kuin AP. Yllän aina näissä testeissä vaivatta ja erikseen yrittämättä ihannelukemiin, mutta en edes koe, että jäisin mistään paitsi. Elämäni on kuitenkin nykyihanteiden mittapuulla niin epäseksikästä, että enneminkin se synnyttää trendikkäissä ihmisissä tarpeen löytää siitä jotain valittamista.
Minä taas en ole tyytyväinen nykytilaan. Tarvitsisin työtä.
AP
Työstä tulee aina runsaasti hiilipäästöjä työmatkoineen.
Työttömän elämä on ekologisesti paljon kestävämpää.
2030 mennessä pitäisi pyrkiä tulokseen 2500 kg per henkilö.
Tällä hetkellä keskivertosuomalaisen tulos on 6900 kg.
Saako joku työssäkäyvä testistä tuon tavoitetuloksen 2500kg?
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton tavoite.
Onnistuu jos tekee kaiken päinvastoin, kuin Orpon hallitus vaatii. Ei hae töitä, eikä muutenkaan ole aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Jukolan viestit lopetettava valtavat hiilidioksiidipäästöt.
Kaikki urheilu pitäisi kieltää, varsinkin jollain pärisevillä vehkeillä tapahtuva.
Te jotka saitte tulokseksi yli tuon 6900 tonnia, niin mikä oli suurin syy suurille hiilipäästöillenne?
Vierailija kirjoitti:
2030 mennessä pitäisi pyrkiä tulokseen 2500 kg per henkilö.
Tällä hetkellä keskivertosuomalaisen tulos on 6900 kg.
Asuminen ja liikkuminen tuottaa suurimman osan päästöistä. Niiden vähentäminen on vaikeaa, varsinkin asumisen. Pitäisi ilmeisesti asua kylmässä koirankopissa.
Tuossa testissä on myös hiukan kyseenalaista laskea per capita (per henkilö) laskelmaa sen mukaan, missä päin Suomea asuu. Ihmiset eivät voi aina valita asuinpaikkaansa. Pohjoisissa asuville tulee suuremmat päästöt kun etelässä asuville kylmän talven vuoksi. Mutta ei asuinpaikka ole aina sen yksilön oma valinta, ihmisten on mentävä missä on työt jne.
3000. Asuminen ja autoilu vie eniten, pieni ok-talo mutta julkista liikennettä ei ole täällä laisinkaan. Ihan hyvä tulos omasta mielestäni.
Lisää ydinvoimaloita 10 kpl. Silloin sähköntuotanto ei tuota yhtään päästöjä Suomessa ja olemme tavoitteessa.
6900, ajattelin nostaa 10000 vuoteen 2030 mennessä.
Suomalaisten ei tarvitse miettiä tämmöisiä, eikä tuntea mitään syyllisyyttä niin kauan kuin suurvallat puksuttaa menemään. Vaikka meillä kukaan ei kuluttaisi yhtään mitään, istuisi vaan metsässä kylmässä, meidän vaikutus kokonaiskuvaan on 0,000001%
Vierailija kirjoitti:
Lisää ydinvoimaloita 10 kpl. Silloin sähköntuotanto ei tuota yhtään päästöjä Suomessa ja olemme tavoitteessa.
Pienydinvoimaloita voisi alkaa rakentaa jo nyt, tekniikka on olemassa.
Minä puolestani ajan työmatkat yksin omalla dieselautolla 40km/suunta, siitä syystä että julkisilla ei pääse ja yksin sen takia ettei samaa matkaa kulkevia ole. Vaikka muuten elän hyvin maltillisesti enkä koe että mitään puuttuisi, niin se että olen yhteiskunnalle tuottava kansalainen tekee minusta ilmastorikollisen.