Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia takkeja käytätte kesällä mekkojen kanssa?

Vierailija
25.03.2023 |

Mulla on ikuisuusongelma tästä. Tykkäisin käyttää mekkoja, mutta mulla ei ole oikein sopivaa takkia niiden kanssa. Päivällä nyt pärjää ilmankin mutta illemmalla voi tulla vilu.
Minusta joku parkatakki on vähän liian sporttinen sen kanssa, farkkutakit/bleiseri/jakku tyyppiset ei yleensä istu mun päälle (rintava joten muualta hyvin istuva ei mene kiinni ja tissien kohtaa sopiva on ruman roikkuva muualta), villatakeissa tms tulee kylmä.

Eli, millaisia takkeja käytät mekon kanssa?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään käyttään mekkojen kanssa tuollaista Vilan Vinaja jakkua/takkia. Se on rennompi kuin bleiseri mutta tuo vetoketju tekee tuosta neuletakkia siistimmän ja takkimaisemman. Materiaaliltaan ei kuitenkaan liian paksu:

https://www.zalando.fi/vila-vinaja-bleiseri-v1021i0ed-a11.html

Toinen vaihtoehto voisi olla joku cropattu farkkutakki 3/4 osa hihoilla esim.

Kiitos vinkistä, voisin tilatakin ja kokeilla. Osaatko kommentoida tuota kokoa ollenkaan, sanovat että normia pienempi? Ap

Mielestäni on normaalia kokoa. Olin kokoa 38, kun tuon tilasin ja otin silloin koon M. Nyt olen kokoa 40 ja tuo menee edelleen hyvin päälle. En kylläkään ole kovin iso rintainen (b kuppi).

Ok, kiitos! Mun rinnanympärys on noin 102cm, miten vertautuu tuohon M-kokoon? Ap

Oma rinnan ympärykseni on n. 96 cm ilman liivejä. Push upien kanssa varmaan lähemmäs tuota, mikä sinulla on ja silti tuo takki menee kiinni. Tosin itse tykkään käyttää tuota mieluummin auki kuin kiinni.

Mahtavaa, tästä oli paljon apua, kiitos! Ap

Vierailija
42/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo moneen kertaan mainittu trenssitakki vyöllä on se oikea, tyylikäs vastaus. Miksi sellainen ei kelpaa? Älä nyt mitään muodottomia laatikkoneuleita mekon ylle heitä, jos et ole 150cm 35kg japanilainen...

Olen rintavaka suoraharteinen, vyötärö on suora. Trenssitakki ei ole pukevin minulle, koska niissä on usein aika paljon matskua siinä yläosassa, isohkoa kaulusta yms. Yläosa korostuu aika paljon. Ja se trenssitakin pituuskin on vähän liian yksi yhteen hameenhelmojen kanssa joten minun silmään näyttää että on jotenkin liian paljon kangasta ympärillä. Olen kyllä aina joskus kokeillut niitä eikä se vaan tunnu omalta tyyliltä. Jos nyt puhutaan suunnilleen tällaisesta trenssistä https://www.kekale.fi/isay-naisten-trenssitakki-botelle-trench-coat-rus… ap

No tuo nyt ei ole kyllä kovin kivan näköinen kenellekään, ihan liikaa kangasta ja ruma malli, enintään sopiva sateisiin syyspäiviin.

On olemassa myös kevyempiä kesäkäyttöön tarkotettuja trenssejä, jotka ovat tykäistuvampia ja keveämpiä. Esim tällaisia:

https://images.app.goo.gl/86qHUY6EVhjD4B8p8

Siinä on tuo mikä monessa trenssissä minua häiritsee, eli on rintojen/hartioiden seudulla liikaa kaikkea yksityiskohtaa mikä isontaa. Omimmalta tuntuu joku suoraviivaisempi ja lyhyempi yläosa. Talvitakeissa sitten kyllä suosin pitkiä, minulla on Joutsenen kevytuntuvatakki joka menee niin hameiden kuin housujen kanssa ja on ihanan lämmin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villatakkeja tai sitten vedän pitkähihaisen kauluspaidan mekon päälle, jos on vilpoista.

Vierailija
44/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo moneen kertaan mainittu trenssitakki vyöllä on se oikea, tyylikäs vastaus. Miksi sellainen ei kelpaa? Älä nyt mitään muodottomia laatikkoneuleita mekon ylle heitä, jos et ole 150cm 35kg japanilainen...

Olen rintavaka suoraharteinen, vyötärö on suora. Trenssitakki ei ole pukevin minulle, koska niissä on usein aika paljon matskua siinä yläosassa, isohkoa kaulusta yms. Yläosa korostuu aika paljon. Ja se trenssitakin pituuskin on vähän liian yksi yhteen hameenhelmojen kanssa joten minun silmään näyttää että on jotenkin liian paljon kangasta ympärillä. Olen kyllä aina joskus kokeillut niitä eikä se vaan tunnu omalta tyyliltä. Jos nyt puhutaan suunnilleen tällaisesta trenssistä https://www.kekale.fi/isay-naisten-trenssitakki-botelle-trench-coat-rus… ap

No tuo nyt ei ole kyllä kovin kivan näköinen kenellekään, ihan liikaa kangasta ja ruma malli, enintään sopiva sateisiin syyspäiviin.

On olemassa myös kevyempiä kesäkäyttöön tarkotettuja trenssejä, jotka ovat tykäistuvampia ja keveämpiä. Esim tällaisia:

Siinä on tuo mikä monessa trenssissä minua häiritsee, eli on rintojen/hartioiden seudulla liikaa kaikkea yksityiskohtaa mikä isontaa. Omimmalta tuntuu joku suoraviivaisempi ja lyhyempi yläosa. Talvitakeissa sitten kyllä suosin pitkiä, minulla on Joutsenen kevytuntuvatakki joka menee niin hameiden kuin housujen kanssa ja on ihanan lämmin. Ap

Riippuu tietysti paljon mekon mallista ja tyylistä, mutta noita trenssityyppisiä takkeja on myös vielä ohuempina ja kevyempinä malleina (https://media.boohoo.com/i/boohoo/pzz73528_stone_xl?w=900&qlt=default&f…)

Vierailija
45/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään käyttään mekkojen kanssa tuollaista Vilan Vinaja jakkua/takkia. Se on rennompi kuin bleiseri mutta tuo vetoketju tekee tuosta neuletakkia siistimmän ja takkimaisemman. Materiaaliltaan ei kuitenkaan liian paksu:

https://www.zalando.fi/vila-vinaja-bleiseri-v1021i0ed-a11.html

Toinen vaihtoehto voisi olla joku cropattu farkkutakki 3/4 osa hihoilla esim.

Kiitos vinkistä, voisin tilatakin ja kokeilla. Osaatko kommentoida tuota kokoa ollenkaan, sanovat että normia pienempi? Ap

Kun löydät kiinnostavan tuotteen, katso / googlaa valmistajan omalta sivulta size chart.

Vierailija
46/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti paljon mekon mallista ja tyylistä, mutta noita trenssityyppisiä takkeja on myös vielä ohuempina ja kevyempinä malleina (https://media.boohoo.com/i/boohoo/pzz73528_stone_xl?w=900&qlt=default&f…)

Minusta itselleni sopii paremmin vähän vartalonmyötäisempi malli. Tuollainen väljä malli tekee helposti sen että kangas roikkuu suoraan rinnoista alaspäin, piilottaen alleen kaikki vartalonmuodot. Kroppa näyttää yhtä leveältä joka kohdasta mitä se on niiden rintojen kohdalta. Ap

Vierailija
47/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän yli +20,pärjää jo hyvin pelkällä mekolla. Tai sitten itse vaan ole mikään vilukissa. :D

Vierailija
48/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, vaikka en tässä omassa takkihommassa päässytkään taas puusta pitkään. Eilen illalla selasin pitkään ja hartaasti zalandon valikoimia eikä mikään oikein viehättänyt. Takin pitäisi olla siisti aikuiselle naiselle sopiva mutta ei liian tätimäinen kuitenkaan, naisellinen eikä yhtään sporttinen, ei liian paksu että on kesään sopiva. Vielä kun koen että kroppani on vähän hankalan mallinen pukea niin ei ole helppoa, ei. Ei sellaista ole varmaan tehtykään mikä miellyttäisi mua😅 ap

Aloita ensin siitä, että minkälinjaisia mekkoja käytät. Neuvoa antaa se, että ajattelet että pääasia kun helma ei mene ryttyyn takin alla. Huom! Mekon ja takin yhdistelmässä saa olla myös särmää jos niin haluaa.

Vierailija
49/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu toki säästä, mutta minusta kesällä voi käyttää myös sellaisia farkku- tai nahkatakkeja, joita pitää auki. Siis, jos kiinni olisivat vähän liian tiukkoja rintojen kohdalta. Jos päivällä tarkenee pelkässä mekossa, voi illan viiletessä pukea takin näin. Kaulaan voi solmia jonkun suht muhkean huivin, sekin lämmittää vähän. Ei tämä tietysti sovellu tilanteisiin, joissa ollaan viileässä säässä tuntikaupalla ulkona, mutta en niihin lähtisi kevyessä kesämekossa muutenkaan.

Toisaalta viileämmällä säällä voi pitkän mekon alle laittaa ihan pitkikset tai vaikka merinovillakalsarit koska ei ne sieltä mihinkään näy etenkään kun nostaa/kääntää ne lahkeet hieman nilkasta ylemmäs jolloin helman alta näkyy vain paljasta säärtä/nilkkaa. Samoin voi laittaa jonkun topin yläosaankin alle jolloin se liian viileältä vaikuttava neuletakki ei enää olekaan niin ongelma. Ja se villatakki voi olla sellainen paksu ja överilöysä sekä pitkä joka kyllä on ihan lämmin sellaisenaan toisin kuin jokin ohutta neuletta oleva viskoosiretale.

Itse käytän takkeina kyllä ihan farkku- ja nahkarotsiakin joiden ei kuulukaan olla kiinni. Jos sitten tuntuu liian avonaiselta/viileältä niin kiedon kaulaan jonkun pellavahuivin joka lämmittää sopivasti mutta ei hiosta.

Unohtui mainita se yksi takkivaihtoehto eli välillä on ihan sellainen ohut ja lyhyehkö kevytuntsikka mekon kaverina. On siis sellainen vähän jakkumainen eli ei ole kaulusta eikä mitään vetskaria edessä vaan napit.

Se on siitäkin kätevä, että menee rullalle ja tosi pieneen tilaan eikä paina käytännössä mitään eikä ryttäänny eli helppo ottaa varmuudeksi laukkuun.

Vierailija
50/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, vaikka en tässä omassa takkihommassa päässytkään taas puusta pitkään. Eilen illalla selasin pitkään ja hartaasti zalandon valikoimia eikä mikään oikein viehättänyt. Takin pitäisi olla siisti aikuiselle naiselle sopiva mutta ei liian tätimäinen kuitenkaan, naisellinen eikä yhtään sporttinen, ei liian paksu että on kesään sopiva. Vielä kun koen että kroppani on vähän hankalan mallinen pukea niin ei ole helppoa, ei. Ei sellaista ole varmaan tehtykään mikä miellyttäisi mua😅 ap

Tiedän tunteen vaikkakin mä kyllä löysin paljonkin mitkä miellyttää, mutta ne ei sitten miellyttäneet mua mun päällä vaan näytin joltain torille matkalla olevalta tädiltä.

Ja edelleen on tuota "ei näytä oikealta/hyvältä" ongelmaa, koska olen vartaloltani rintava omppu, mutta kummasti se auttoi kun laihdutin enimmät extrat pois eli en enää ole yläkropastakaan kokoa 44-46 vaan 38-40. Lisäksi aivan mahtava löytö oli minimizer-rintsikat ja harmittaa etten hoksannut sellaisia jo vuosia sitten.

Vierailija
51/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä hameita. Näin miehenä riittää lämpimillä säillä aivan hyvin pidempi popliinitakki alastomuuden suojaksi ja syksyisemmillä säillä tupsupipa lämmittämässä päätä.

Vierailija
52/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkkutakkia useimmiten. Löytyy myös sellainen pilottimallinen ohut takki.

Vierailija
53/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin eri mieltä. Tuo klassisempi trenssi pukee melkein ketä tahansa, pliseerattu temppuversio lähinnä naurattaa tai hävettää, en osaa päättää.

Vierailija
54/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä toppatakki on hyvä. Etenkin näin kesäaikana.

No me ollaan menossa loppukeväästä Espanjaan ja siellä on vähän toivoa lämpimämmistä säistä. Illalla voi kuitenkin merituuli puhaltaa. Tästä reissugarderoobin rakentamisesta takinetsintä taas alkoikin. Ap

Mä ottaisin matkaan untuvatakin. En siis mitään överimuhkeaa joutsenta vaan sellaisen lyhyen ja ohuen kevytuntuvatakin. Se ei paina mitään ja menee pieneen tilaan matkalaukussa vaikka toki se päällä voisi olla koneessakin aika miellyttävä olla.

Tuollaisia itseasiassa näkee etenkin iltaisin paikallisillakin. 

Vierailija
55/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän semmoista nättiä tummanlilaa ponchoa (vai onko sille joku muodikkaampi nimi nykyään?) 

Se on helppo kääräistä vaikka vähän isomman käsilaukun pohjalle ja ottaa tarvittaessa sieltä

Hyvä kun tuli puheeksi tuo poncho, mullahan on kaapissa sellainen joskus vuosia sitten ostettu. Pitääpä kaivaa se esiin ja mallailla. Ap

Tuonhan voisi laittaa päälle jo hyvin matkavaatteeksikin, koska lentokoneessa on usein vetoisaa ja tuohan olisi vähän kuin istuisi viltin sisällä. Sitten sen voisi helposti heivata laukkuun jos kovasti on lämmintä siellä espanjan päässä.

Vierailija
56/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama vartalon malli ja käytän farkkutakkia. En laita sitä koskaan kiinni, istuu siis hyvin muualta paitsi rintojen kohdalta. Jakku, trenssi tms näyttävät todella oudolta vähänkään rennomman kesämekon kanssa. Toki jos kyseessä on joku toimistotyylinen kotelomekko, nuo sopivat. Riippuu todella paljon, minkä vaatteen kanssa suunnittelet takkia pitäväsi.

Ja minusta nuo trenssit on jotenkin liian takkeja ja lämpimiä (hiostavia) kun niissä on vuori. Itse miellän ap:n vaateongelman liittyvän just siihen tyypilliseen suomalaiseen kesäsäähän eli on joku 14-18 astetta lämmitä jolloin ihan se pelkkä kesämekko ei riitä, mutta mitään kunnon takkiakaan ei tarvitse.

Vierailija
57/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen vaikkakin mä kyllä löysin paljonkin mitkä miellyttää, mutta ne ei sitten miellyttäneet mua mun päällä vaan näytin joltain torille matkalla olevalta tädiltä.

Ja edelleen on tuota "ei näytä oikealta/hyvältä" ongelmaa, koska olen vartaloltani rintava omppu, mutta kummasti se auttoi kun laihdutin enimmät extrat pois eli en enää ole yläkropastakaan kokoa 44-46 vaan 38-40. Lisäksi aivan mahtava löytö oli minimizer-rintsikat ja harmittaa etten hoksannut sellaisia jo vuosia sitten.

Olen tuota 38/40 kokoa minäkin. Mutta edelleen rinnuksessa on sen verran senttejä, että muita kuin joustavasta materiaalista tehtyjä hyvin istuvia yläosia on vaikea löytää. Sen vuoksi mm takit on hankalia ostaa. Ihana olisi just joku lyhyt hyvin istuva farkkutakki, mutta kun minusta se takki on hyvä saada kiinnikin. Ap

Vierailija
58/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama vartalon malli ja käytän farkkutakkia. En laita sitä koskaan kiinni, istuu siis hyvin muualta paitsi rintojen kohdalta. Jakku, trenssi tms näyttävät todella oudolta vähänkään rennomman kesämekon kanssa. Toki jos kyseessä on joku toimistotyylinen kotelomekko, nuo sopivat. Riippuu todella paljon, minkä vaatteen kanssa suunnittelet takkia pitäväsi.

Ja minusta nuo trenssit on jotenkin liian takkeja ja lämpimiä (hiostavia) kun niissä on vuori. Itse miellän ap:n vaateongelman liittyvän just siihen tyypilliseen suomalaiseen kesäsäähän eli on joku 14-18 astetta lämmitä jolloin ihan se pelkkä kesämekko ei riitä, mutta mitään kunnon takkiakaan ei tarvitse.

Juuri näin! Ap

Vierailija
59/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuota 38/40 kokoa minäkin. Mutta edelleen rinnuksessa on sen verran senttejä, että muita kuin joustavasta materiaalista tehtyjä hyvin istuvia yläosia on vaikea löytää. Sen vuoksi mm takit on hankalia ostaa. Ihana olisi just joku lyhyt hyvin istuva farkkutakki, mutta kun minusta se takki on hyvä saada kiinnikin. Ap

Ihan joo on uhkeutta tässäkin koossa riittämiin, mutta silti kun vertaa tuohon aiempaan niin aika jees parannus ;-)

Itse en enää edes haaveile hyvin istuvista vaatteista ja muutenkin tykkäisin enempi sellaisista oversizekokoisista, mutta eihän ne tällaisen kropan kanssa toimi vaan pitäisi olla sirompi yläkroppa jotta ne "valuisi" päällä nätisti eikä tekisi vaan todellistakin kookkaamman ja hassun näköiseksi.

Onneksi mun silmään farkku- ja nahkatakit näyttää kivemmilta avonaisina enkä siksi edes yritä saada niitä kiinni. Samasta syystä en voi harkitakaan, että yhdistäisin mekon/hameen villapaitaan joka näyttää tosi kivalta monen päällä, mutta mun päällä se on vaan outo yhdistelmä.

En voi kun kummastella, että jotkut oikeasti haluaa isot rinnat. Minusta nämä on ainoastaan hankalat ja aina tiellä eikä edes mitenkään kivan näköiset vaan saa kaikki muutkin mittasuhteet jotenkin ihan pieleen. No, makuasioita nämä tietenkin on,

Joo, väljät vaatteet on hankalia. Tuo yksikin kevyt trenssi minkä joku linkkasi on pienempirintaisen päällä tosi rennon ja kivan näköinen mutta mun päällä tuollaiset ei vaan toimi. Ap

Vierailija
60/61 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin farkkutakin, joka ei mene kiinni kunnolla. Vain siten oli tarpeeksi pieni hartioista ja napakat hihat, lyhyt vyötärömalli. Käytän ainoastaan kesälle mekkojen kanssa. Ei sitä heti huomaa, että on ns. yhden koon liian pieni. Menisi kiinni, jos oikein halauaisi, mutt ei kyllä näytä yhtään hyvältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä