Raudanpuute ja kamala väsymys
Vinkkejä miten helpottaa oloa? Raudanpuute todettu noin kuukausi sitten (ferritiini 11) ja olen tässä yrittänyt löytää sopivaa rautalisää. Olo ei ole helpottunut vielä yhtään, ennemminkin päinvastoin. Nivelet ja lihakset on yhä kipeämmät, sydän hakkaa lujaa ja olen hyvin hyvin väsynyt. Jaksan juuri ja juuri käydä töissä ja hoitaa lapsen. Kotityöt on yhtä tuskaa. Suunnittelin että vaihtaisin tänään lakanat kun pitkästi yli kuukauden ollut jo samat mutta olen vaan fyysisesti niin loppu, en jaksa. Liikunta tekisi tosi hyvää mutta millä ihmeen voimilla? En meinaa päästä edes portaita ylös kun jaloista loppuu voimat. Oli pakko vaan avautua, kertokaa vinkkejä tai kokemuksia jos olette samasta kärsineet :/
Kommentit (69)
Tutulta kuulostaa. Ihan hanurista, kun ei oteta todesta tätä rautavajeen väsymyksen ja voimattomuuden määrää. SiderAL Fortea ole loppuviimein käyttänyt. Monia tabletteja ja liuoksia kokeillut, kontrolliabrat itse maksanut. Monta vuotta meni, että homma oli jonkin näk. balanssissa. Viimeisin lukema oli 86 ja leikkauksen jälkeen 69. Kohtu poistettu, RUNSAITA kuukautisia ei enää onneksi ole. Parhaiten kestää maha mulla ja ei tarvitse vahtia miettiä, mitä syö, juo milloin tuon SiderAL Forten kanssa. Nykyään otan lyhkäsiä kuureja.
Sideral Forte on hintava mutta ei aiheuta vatsaoireita eikö tarvitse välttää maitotuotteita, teetä ja kahvia.
+ edellliseen lisään: Ja eräs lääkäri suositteli rautaa otettavan joka toinen päivä. Keho ottaa vastaan paremmin...
Rautalisä,kokeile tätä-Shilijat
Sisältää muutakin kuin rautaa
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa. Ihan hanurista, kun ei oteta todesta tätä rautavajeen väsymyksen ja voimattomuuden määrää. SiderAL Fortea ole loppuviimein käyttänyt. Monia tabletteja ja liuoksia kokeillut, kontrolliabrat itse maksanut. Monta vuotta meni, että homma oli jonkin näk. balanssissa. Viimeisin lukema oli 86 ja leikkauksen jälkeen 69. Kohtu poistettu, RUNSAITA kuukautisia ei enää onneksi ole. Parhaiten kestää maha mulla ja ei tarvitse vahtia miettiä, mitä syö, juo milloin tuon SiderAL Forten kanssa. Nykyään otan lyhkäsiä kuureja.
Tämä toimii kuin unelma myös minulla. Rautavalmisteista yleensä menee vatsa sekaisin ja pitää varoa syömästä lähellä C-vitamiinipitoisia ruokia, mutta tämän kanssa ei ole ongelmia.
On kalliimpi kuin muut, mutta minulle ainakin sen arvoinen.
Tiedän niin tuon tunteen kun ei meinaa päästä edes portaita ylös ja sydän hakkaa. Itselläni raudanpuutos lähti kehittymään raskauksien ja keskenmenojen myötä. Neuvolassa neuvottiin aina vain lisäämään liikuntaa jotta piristyisin, vaikka jouduin lopettamaan aktiiviliikkumisen nimenomaan näiden oireiden takia.
Minulla rautalisä auttoi yllättävän nopeasti levottomiin jalkoihin. Jotenkin illalla tuntuikin yhtäkkiä pehmeältä, rauhalliselta ja viileältä ja saattoi vain nukahtaa. Muut oireet alkoivat helpottaa viiveellä.
Joo Sideral Fortea kävin juuri pari päivää sitten ostamassa. Onhan se kallista, mutta kyllä tässä on valmis maksamaan mitä vaan että olo korjaantuisi. Hyvä kuulla jos se todella on muillekin sopinut. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii kuin unelma myös minulla. Rautavalmisteista yleensä menee vatsa sekaisin ja pitää varoa syömästä lähellä C-vitamiinipitoisia ruokia, mutta tämän kanssa ei ole ongelmia.
On kalliimpi kuin muut, mutta minulle ainakin sen arvoinen.
Tiedän niin tuon tunteen kun ei meinaa päästä edes portaita ylös ja sydän hakkaa. Itselläni raudanpuutos lähti kehittymään raskauksien ja keskenmenojen myötä. Neuvolassa neuvottiin aina vain lisäämään liikuntaa jotta piristyisin, vaikka jouduin lopettamaan aktiiviliikkumisen nimenomaan näiden oireiden takia.
Minulla rautalisä auttoi yllättävän nopeasti levottomiin jalkoihin. Jotenkin illalla tuntuikin yhtäkkiä pehmeältä, rauhalliselta ja viileältä ja saattoi vain nukahtaa. Muut oireet alkoivat helpottaa viiveellä.
Eikö C-vitamiini nimenomaan edistä raudan imeytymistä? Vai käsitinkö viestisi jotenkin väärin?
Rautaa kannattaa ottaa aamuisin tai aamupäivällä, joka toinen päivä, siten imeytyy parhaiten. C-vitamiinia oheen, auttaa imeytymistä (toisin kuin ylempänä sanotaan). Kahvi, viljat ja maitotuotteet haittaa imeytymistä. Niiden ja raudan väli pari tuntia.
Yksilöllistä, mikä valmiste kellekin sopii, ei auta kuin kokeilla.
Sain pelkkää rautaa sairaalassa, kun oli niin huonot rauta-arvot.
Nukuin mielisairaalassa rautatiekiskon pätkän kanssa samassa sängyssä.
Jo kahden viikon kuluttua alkoi rauta-arvoni paranemaan.
Ja myös päänsisäiseini hulluuteni.
Tsekkaa kuitenkin onko sittenkin sydämen vajaatoimintaa tms kardiomyopatia. Yleensä nää väsymykset johtuu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Rautaa kannattaa ottaa aamuisin tai aamupäivällä, joka toinen päivä, siten imeytyy parhaiten. C-vitamiinia oheen, auttaa imeytymistä (toisin kuin ylempänä sanotaan). Kahvi, viljat ja maitotuotteet haittaa imeytymistä. Niiden ja raudan väli pari tuntia.
Yksilöllistä, mikä valmiste kellekin sopii, ei auta kuin kokeilla.
Mihin tämä aamuimeytyminen perustuu? Siis että imeytyisi aamulla paremmin kuin vaikka illalla yöllä? Ihan vaan tuota kahvia mietin, kun itse nimen omaan tarvitsen kahvia aamulla, mutta illalla/yöllä en tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä, että miksi rautainfuusioita ei anneta. Onko ne jotenkin todella kalliita vai ihan kettuillaanseenko niitä pantataan?
Pussi rautainfuusiota maksaa n. 550 euroa.
Sideral fortella on aggressiivinen mainoskampanja päällä ja se kyllä näkyy. Todisteet paremmasta tehosta ovat vähäisiä, mutta hinta on todella kova verrattuna muihin rautatabletteihin (sideral 50-60 kapselin pakkaus 50e, muut raudat noin kympin).
Mulla ferritiini 22 ja karsea väsymys. Voisin vaan itkeä. Sydämen rytmihäiriöitä ja hengenahdistusta. Mitään en jaksa kun ennen jaksoin vaikka koko päivän kierrellä kaupoilla. Verilettuja ostettu ja nestemäistä rautaa. Tsemppiä ap.
Vierailija kirjoitti:
Sideral fortella on aggressiivinen mainoskampanja päällä ja se kyllä näkyy. Todisteet paremmasta tehosta ovat vähäisiä, mutta hinta on todella kova verrattuna muihin rautatabletteihin (sideral 50-60 kapselin pakkaus 50e, muut raudat noin kympin).
No minä käytän sitä kun muuta en pysty. Onhan se erilainen, imeytyy eri osassa niin ei aiheuta vatsavaivoja. Jos otan yhdenkin ns tavallisen rautatabletin niin vatsa kouristelee monta päivää. Toki käyttäisin halvempaa jos voisin.
Osta ap koirien verijauhetta, se on siis ihan puhdasta kuivattua verta, tehty ruotsissa.
Sen voi itse laittaa gelatiinikapseleihin ja sitä voi ottaa vaikka kolmekin kertaa päivässä.
Voin taata ettei sulla ole kauan alhaisia ferritiineja.
Noita on monia erilaisia, esim. tämä, ja joka paikasta saa gelatiinikapseleita-
https://www.svenskadjurapoteket.se/fi/energia-palautumninen-lihakset/ve…
Vierailija kirjoitti:
+ edellliseen lisään: Ja eräs lääkäri suositteli rautaa otettavan joka toinen päivä. Keho ottaa vastaan paremmin...
Rauta imeytyy parhaiten c-vitamiini lisän kanssa. Suositus on pilkkoa 100mg rautatabletti ja 1g C-vitamiinitabletti usealle aterialle päivän aikana. Joka toinen päivä ei toimi jos pitää saada rauta-arvot nopeasti ylös.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanoi näin myös sekä gyne, että diabeteslääkäri.
Itse aloin syödä 13 ferritiinillä ihan Obsidania joka toinen päivä (C-vitamiiniporejuoman kanssa). Rauta on hyvä ottaa ihan ekana heräämisen jälkeen, ja juoda kahvi vasta tunnin parin päästä.
Itselleni ei tullut Obsidanista mitään sellaisia vatsakipuja tai -oireita, jotka olisivat elämää häirinneet, mutta kakka muuttui mustaksi :D
Kuukauden rautakuuri ei kuulemani mukaan auta vielä paljoa, vaan normaaliarvojen palauttamiseen menee kuukausia ja sitä mukaa olokin paranee. Voithan tietenkin kysyä rautainfuusion mahdollisuudesta.
Sideral Forte annospusseja 1 per kerta olen käyttänyt joka toinen päivä tammikuun lopusta alkaen ja olo on kyllä kohentunut esimerkiksi hengästyminen, hengenahdistus pienessäkin rasituksessa ja tolkuton väsymys on jo helpottanut. Lähtötilanteessa ferritiini oli 7 ja hemoglobiini jotain 80, uusia mittauksia ei vielä tehty. Otan pussin yötä vasten pätkäpaaston keskellä jotta imeytyminen olisi paras mahdollinen.
Mä en käsitä, että miksi rautainfuusioita ei anneta. Onko ne jotenkin todella kalliita vai ihan kettuillaanseenko niitä pantataan?