Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesetkö enää pyykkejä (petivaatteitakaan) 95 tai edes 60 asteessa?

Vierailija
24.03.2023 |

Vai säästätkö sähköä pesemällä pyykit 40 tai 50 asteessa ja vielä eco-ohjelmalla?

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aina lakanat, pyyhkeet ja muut liinavaatteet 95 asteessa. Syynä taloyhtiön pesutupa, jossa pesukoneiden ohjelmat on säädetty hyvin lyhyiksi. Eipä tuo 95 asteen ohjelmakaan kestä kuin 40 minuuttia. Pakkohan se on sitä käyttää, varsinkin kun näkee miten muut ihmiset pesevät pyykkiään ja haistaa, miltä niiden pyykit kuivaushuoneessa haisee. Kamalalta.

Olenkin tullut siihen tulokseen, että valtaosa ihmisistä, ainakaan yhteistä pyykkitupaa käyttävistä, EI OSAA pestä pyykkiä. Ei vain se haju, vaan myös ne karvat, nenäliinatukot, siteet, napit, kolikot ja limalöntit koneissa. YÖK.

Vierailija
162/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesutuvissa pahinta on noiden ällötysten lisäksi hajustettu pesu ja huuhteluaineet, joiden haju on piintynyt joka koneeseen. Ei kauaakaan kun käytin pesutuvan kuivausrumpua niin siitäkin tarttui jonkin surf ällötyksen haju lakanoihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat, pyyhkeet, alushousut ja sukat 60 asteessa. Käytän pääasiassa printtipaitoja ja ne pesen sitten 40 asteessa, koska printit eivät kestä kuumempaa. Näiden paitojen kanssa pesen sitten pyjamia ja kotihousuja ja muita, jotka eivät ole niin likaisia että tarvitsisivat kuumempaa lämpötilaa. Näin saan koneen täyteen ilman, että pyykkivuorta tarvitsisi kerätä viikkokausia.

Kyllä printtipaidat kestää ihan ok kuudessakympissä pesut nykyään. Sinne vaan rohkeasti samaan pesuun muun kanssa niin pysyy pyykkikori tyhjänä. Ei mee miksikään. Mäkin luulin, että ne ei kestäisi, mutta se perustui siihen oletukseen mitä painatukset oli kestoltaan silloin kun olin lapsi.  Painatuksellisia vaatteita kun saatiin ekaa kertaa kaupasta niin meillä au-pair jatkoi pyykinpesua entiseen malliin 60 - 90 asteessa ja pesi ne kaikki hienot painatukset pilalle.

En kyllä uskalla laittaa. Nämä eivät ole mitä tahansa printtipaitoja vaan harvinaisia bändipaitoja, kiertueilta (jopa ulkomailta) ostettuja ja minulle tärkeitä muistoja tärkeistä tapahtumista. En ota sitä riskiä, että printti irtoaa pesussa. Vastaavia paitoja ei saa enää mistään, vanhimmat ovat vuosia sitten ostettuja.

-lainaamasi viestin kirjoittaja

Puolisosi tai äitisi ehkä pesee ne kuudessakympissä kun silmäsi välttää ;)

Vierailija
164/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese mitään 95 asteessa, koska emme paskanna lakanoihimme.

Lakanat ja pyyhkeet pesemme 60 asteessa, lähes kaiken muun 40 asteessa.

Vierailija
165/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne pöpöt ole sen herkkähipiäisempiä kuin aiemminkaan. lakanat, pyyheliinat ja sukat pesen 60 asteessa.

Eko-ohjelmaa en käytä, koska se pesee vaatteita tosi kauan. Mitä kauemmin se kone niitä vaatteita pyörittää, sitä enemmän ne kuluu.

Vierailija
166/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pese mitään 95 asteessa, koska emme paskanna lakanoihimme.

Lakanat ja pyyhkeet pesemme 60 asteessa, lähes kaiken muun 40 asteessa.

Minä räin nenäliinoihin joten pesen ne 95 asteessa. Siinä samalla pesen myös käsipyyhkeet.

Vierailija
167/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkipyykki 60

Lakanat/pyyhkeet 60

Paremmat vaatteet 40

Alusvaatteet 60 nykyään

Ne eko ohjelmat on turhia.

Vierailija
168/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteet, lakanat ja pyyhkeet aina 60, muut 40.

En minä pese kuin yhden koneellisen 60 asteessa keskimäärin viikossa, joten sillä ei ole mitään merkitystä sähkönkulutukselle, vuositasollakin varmaan muutama euro.

Vierailija
169/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkeet ja lakanat aina 60 asteessa. Vaatteet 30-40.

Vierailija
170/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä alushousut kestää 60 pesun?

Vierailija
171/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapana on ollut tehdä asiat niinkuin ne pitääkin tehdä niin loppujen lopuksi säästää eniten.

Vierailija
172/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmannin muutaman euron mummokalsareilla ei niin väliä, kun niitä on kymmeniä.

Vierailija
173/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin. Miksi ei kestäisi? Ahkerasti pesty miesten ja naisten, aikuisten sekä lasten ongelmitta.

Vierailija
174/178 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän puuvillaisia, hyvin ovat kestäneet.

Vierailija
175/178 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat, pyyhkeet, alushousut ja sukat 60 asteessa. Käytän pääasiassa printtipaitoja ja ne pesen sitten 40 asteessa, koska printit eivät kestä kuumempaa. Näiden paitojen kanssa pesen sitten pyjamia ja kotihousuja ja muita, jotka eivät ole niin likaisia että tarvitsisivat kuumempaa lämpötilaa. Näin saan koneen täyteen ilman, että pyykkivuorta tarvitsisi kerätä viikkokausia.

Kyllä printtipaidat kestää ihan ok kuudessakympissä pesut nykyään. Sinne vaan rohkeasti samaan pesuun muun kanssa niin pysyy pyykkikori tyhjänä. Ei mee miksikään. Mäkin luulin, että ne ei kestäisi, mutta se perustui siihen oletukseen mitä painatukset oli kestoltaan silloin kun olin lapsi.  Painatuksellisia vaatteita kun saatiin ekaa kertaa kaupasta niin meillä au-pair jatkoi pyykinpesua entiseen malliin 60 - 90 asteessa ja pesi ne kaikki hienot painatukset pilalle.

En kyllä uskalla laittaa. Nämä eivät ole mitä tahansa printtipaitoja vaan harvinaisia bändipaitoja, kiertueilta (jopa ulkomailta) ostettuja ja minulle tärkeitä muistoja tärkeistä tapahtumista. En ota sitä riskiä, että printti irtoaa pesussa. Vastaavia paitoja ei saa enää mistään, vanhimmat ovat vuosia sitten ostettuja.

-lainaamasi viestin kirjoittaja

Puolisosi tai äitisi ehkä pesee ne kuudessakympissä kun silmäsi välttää ;)

Miksi äitini pesisi pyykkiäni? Puolisoa minulla ei ole. Ottaapa nyt jollakin koville se, etten pistä paitojani 60 asteen pesuun. :D

-lainaamasi

Vierailija
176/178 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina kuvitellut, että pesulappujen ohjeita pitää noudattaa. Pesen kaikki vaatteet 40 asteessa. Okei, joissain vaatteissa lukee 30, mutta silti pesen noin. Täällä moni sanoo pesevänsä 60 asteessa kaiken. Eivätkö vaatteet kärsi siitä?

Olen mies, jos sillä on tässä merkitystä, mutta en ole niin tarkkaan perehtynyt tähän pyykin pesun maailmaan.

Vierailija
177/178 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aina lakanat, peitot, tyynyt ja pyyhkeet vähintään 60 asteessa. Toisinaan lakanat ja pyyhkeet myös 90 asteessa.

Vierailija
178/178 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat 95

Pyyhkeet 60

Loput 40.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän