Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesetkö enää pyykkejä (petivaatteitakaan) 95 tai edes 60 asteessa?

Vierailija
24.03.2023 |

Vai säästätkö sähköä pesemällä pyykit 40 tai 50 asteessa ja vielä eco-ohjelmalla?

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen urheilurintsikatkin (ja kaikki muut hikiset vaatteet) aina 60 asteessa. Hyvin ovat kestäneet. Eihän hiki voi kunnolla lähteä alemmissa lämpötiloissa. 6

Mun kokemuksen mukaan 40 astetta riittää hyvin. Ainakin käytyämälläni pesuaineella.

Vierailija
142/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat, pyyhkeet, alushousut ja sukat 60 asteessa. Käytän pääasiassa printtipaitoja ja ne pesen sitten 40 asteessa, koska printit eivät kestä kuumempaa. Näiden paitojen kanssa pesen sitten pyjamia ja kotihousuja ja muita, jotka eivät ole niin likaisia että tarvitsisivat kuumempaa lämpötilaa. Näin saan koneen täyteen ilman, että pyykkivuorta tarvitsisi kerätä viikkokausia.

Kyllä printtipaidat kestää ihan ok kuudessakympissä pesut nykyään. Sinne vaan rohkeasti samaan pesuun muun kanssa niin pysyy pyykkikori tyhjänä. Ei mee miksikään. Mäkin luulin, että ne ei kestäisi, mutta se perustui siihen oletukseen mitä painatukset oli kestoltaan silloin kun olin lapsi.  Painatuksellisia vaatteita kun saatiin ekaa kertaa kaupasta niin meillä au-pair jatkoi pyykinpesua entiseen malliin 60 - 90 asteessa ja pesi ne kaikki hienot painatukset pilalle.

Mun lapsilta meni suloisen näköinen kissankuva pilalle 60 asteessa.

En kyllä uskalla pestä printtipaitoja kuin 40 asteessa. Tästä on aikaa 10 vuotta.

Kovin suurta painoarvoa en antaisi sille jos kuudenkympin pesun takia joskus harvoin lähtee lapsen paidasta kuva. Sen verran hyvin ne kestää, että ainakin meillä nekin pestään kuudessakympissä. En laske lämpöä lastenvaatteiden pesussa ja ota riskiä tiskirättin hajun kanssa, mielummin puhtaat ja hajuttomat vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat, pyyhkeet, alushousut ja sukat 60 asteessa. Käytän pääasiassa printtipaitoja ja ne pesen sitten 40 asteessa, koska printit eivät kestä kuumempaa. Näiden paitojen kanssa pesen sitten pyjamia ja kotihousuja ja muita, jotka eivät ole niin likaisia että tarvitsisivat kuumempaa lämpötilaa. Näin saan koneen täyteen ilman, että pyykkivuorta tarvitsisi kerätä viikkokausia.

Kyllä printtipaidat kestää ihan ok kuudessakympissä pesut nykyään. Sinne vaan rohkeasti samaan pesuun muun kanssa niin pysyy pyykkikori tyhjänä. Ei mee miksikään. Mäkin luulin, että ne ei kestäisi, mutta se perustui siihen oletukseen mitä painatukset oli kestoltaan silloin kun olin lapsi.  Painatuksellisia vaatteita kun saatiin ekaa kertaa kaupasta niin meillä au-pair jatkoi pyykinpesua entiseen malliin 60 - 90 asteessa ja pesi ne kaikki hienot painatukset pilalle.

En kyllä uskalla pestä printtipaitoja kuin 40 asteessa. Tästä on aikaa 10 vuotta.

Se on ollut huonosti tehty. Joissain paidoissa se printti on vähän kuin leimattu päälle ja irtoaa helposti. Toisissa se on enemmän uponnut kankaaseen ja kestää pesusta pesuun.

Vierailija
144/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä elastaania sisältävät tekokuituiset RINTSIKAT? Missä asteessa pesette..

Pesen ohjeen mukaan 40 asteessa, mutta ne alkaa haista päivässä. Siis erityisesti rintojen alta.

Yhdet lapsen farkut, joissa oli elastaania, pilasin 60 asteessa. Ekalla kerralla ne meni jo pilalle.

Eli miten pesesette?

Hyvin kestää 60

Vierailija
145/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesen kaikki muut 60 tai 90 asteessa, mutta joku softshell-takki tai muut tällaiset herkemmät ihan ohjelman mukaan 30 tai 40. 

Pesen siis esim farkutkin 60.

Vierailija
146/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteessa pyyheliinat, tyynyliinat, lakanat, alusvaatteet

Vierailija
147/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ollut huonosti tehty. Joissain paidoissa se printti on vähän kuin leimattu päälle ja irtoaa helposti. Toisissa se on enemmän uponnut kankaaseen ja kestää pesusta pesuun.

Puuvillan kohdalla näin. Laadukas kestää kaikki pesut ja paita ympäriltä hajoaa käytössä nopeammin kuin mitä se painatus lähtee pyykkäämäällä.

Vierailija
148/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 60 ellei sähkö ole aivan älyttömän hintaista. Silloinkin petivaatteet 60.

Vierailija
149/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kuin jutun, että pesu alhaisissa lämpötiloissa saattaa lyhentää vaatteen käyttöikää, kun rasvatahrat eivät lähde.

Oman kokemukseni mukaan pesu korkeissa lämpötiloissa lyhentää käyttöikää. Ja varsinkin kuivausrummun käyttö. Itse olen herkkä sille etteivät vaatteet saa mennä koviksi koppuroiksi vaan pysyisivät pehmeinä. Siksi en pese mitään yli 40 asteessa.

Moni heittää pois keinokuituisia urheiluvaatteita hien hajun takia, vaikka oikea ratkaisu olisi kuumempi pesu ja rumpukuivaus.

Itselläni on elastaania sisältäviä urheilutrikoita ja urheilurintsikoita jopa 20 vuoden takaa. Kun kuivaan rummussa, ovat raikkaita, narukuivatuksessa alkavat haista.

Vierailija
150/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut 60, ennen sukatkin 60 mutta sukkamerkin vaihduttua 40

Pyyhkeet ja lakanat 60, muut 40

Vierailija
151/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki 60 asteessa ja ostan vain sellaista materiallia joka kestää 60 astetta. Muuten lentää kierrätykseen.

Vierailija
152/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkeet, lakanat, kalsarit ja sukat 60, muut 40. Käytän pesutupaa ja siinä on paljon nopeammat ohjelmat kuin omassa koneessa. En käytä eco-ohjelmia.

Vierailija
153/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kuin jutun, että pesu alhaisissa lämpötiloissa saattaa lyhentää vaatteen käyttöikää, kun rasvatahrat eivät lähde.

Oman kokemukseni mukaan pesu korkeissa lämpötiloissa lyhentää käyttöikää. Ja varsinkin kuivausrummun käyttö. Itse olen herkkä sille etteivät vaatteet saa mennä koviksi koppuroiksi vaan pysyisivät pehmeinä. Siksi en pese mitään yli 40 asteessa.

Moni heittää pois keinokuituisia urheiluvaatteita hien hajun takia, vaikka oikea ratkaisu olisi kuumempi pesu ja rumpukuivaus.

Itselläni on elastaania sisältäviä urheilutrikoita ja urheilurintsikoita jopa 20 vuoden takaa. Kun kuivaan rummussa, ovat raikkaita, narukuivatuksessa alkavat haista.

Hienommalle pyykille pitäisi olla enemmän vettä. Edestä täytettävissä näkee, että hieno- ja villapesussa on paljon enemmän vettä kuin peruspuuvillapesuissa. Siksi ne kuluttavat vähemmän vaatteita. Ratkaisu onkin lisätä enemmän vettä 60-asteen pesuun.

Ennen saattoi Pesukarhussa valita 90 astetta vaikka villaohjelmaan, ja puhdasta tuli. Nyt en ole enää löytänyt ainakaan minulle sopivassa hintaluokassa  koneita, joissa olisi voinut valita lämpötilan vapaasti. 

Vierailija
154/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki 60 asteessa ja ostan vain sellaista materiallia joka kestää 60 astetta. Muuten lentää kierrätykseen.

Myös konepestävä villa kestää 60-asteisen pesun ja joku 7 veljestä-sukkalanka  vaikka 90 astetta, on kokeiltu (vahingossa). 

Vierailija
155/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi lasta ja suurin osa pyykistä on kollaria, alushousuja, t-paitaa ja trikoopaitaa. Kuudessakympissä pestään ja kuvat ja printit kestää lähes poikkeuksetta sen. Toivottavasti yhdessäkään lapsiperheessä ei hoideta pyykinpesua siten, että lämpötilat sanelee pelko siitä, että jokin huonolaatuinen printti ei kestä.   Miettikää itse kumpi:

1) Lastenvaatteet pestään viileässä eco-ohjemilla vatkaamalla. Vaatteisiin ja koneisiin kertyy tiskirätin haju, täit, kihomadot ja muut koulun ja päiväkodin terveiset elää ja voi paksusti. Mutta se ihana ja suloinen kissan kuva paidassa kestää hyvin :)

2) Lastenvaatteet pestään 60 asteessa. Lapsi saa itkupotkuraivarin kun suloinen kissankuva on lähtenyt pesussa pois. Sen sijaan kaikki muut printit ovat pesun kestäneet. Kaikki muut vaatteet pysyvät puhtaina, hajuttomina ja ötökkä-vapaina.

Vierailija
156/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienommalle pyykille pitäisi olla enemmän vettä. Edestä täytettävissä näkee, että hieno- ja villapesussa on paljon enemmän vettä kuin peruspuuvillapesuissa. Siksi ne kuluttavat vähemmän vaatteita. Ratkaisu onkin lisätä enemmän vettä 60-asteen pesuun.

Ennen saattoi Pesukarhussa valita 90 astetta vaikka villaohjelmaan, ja puhdasta tuli. Nyt en ole enää löytänyt ainakaan minulle sopivassa hintaluokassa  koneita, joissa olisi voinut valita lämpötilan vapaasti. 

Vapaa lämpötilan valinta eri ohjelmille on juttu, mitä kyllä kaipaa. Mikä lie direktiivi senkin on kieltänyt

Vierailija
157/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös konepestävä villa kestää 60-asteisen pesun ja joku 7 veljestä-sukkalanka  vaikka 90 astetta, on kokeiltu (vahingossa). 

Miten tuo on mahdollista vai onko edes kyse oikeasta villasta?

Vierailija
158/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesen, mutta ajoitan pesun niille tunneille, kun sähkö maksaa sentin tai pari.

Vierailija
159/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista köyhille, nauttikaa paskaisista vaatteistanne.

Vierailija
160/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä uskalla laittaa. Nämä eivät ole mitä tahansa printtipaitoja vaan harvinaisia bändipaitoja, kiertueilta (jopa ulkomailta) ostettuja ja minulle tärkeitä muistoja tärkeistä tapahtumista. En ota sitä riskiä, että printti irtoaa pesussa. Vastaavia paitoja ei saa enää mistään, vanhimmat ovat vuosia sitten ostettuja.

-lainaamasi viestin kirjoittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme