"Olemme tuoksuton työpaikka"
Onko kellään kokemusta mitä tämä tarkoittaa? Uskallanko hakea tuollaista työpaikkaa?
Ymmärrän kyllä että työpaikalla ei saa suihkautella voimakastuoksuista hajuvettä eikä hiuslakkaa mutta onko myös mieto perus deodorantti kielletty? Entä jos laittaa kotona aamulla hiukset ja käyttää hiuslakkaa silloin mutta ei töissä? Poikaystäväni vapesta tarttuu minunkin vaatteisiini makeaa hajua, onkohan tämä ongelma?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuo tarkoittaa käytännössä yhtään mitään.
Kuulemma myös "olemme savuton työpaikka" tarkoittaa sitä että tupakoida saa vain tauolla!! Siis mitä?? Saako nykypäivänä muka jossain työpaikassa tupakoida muulloin kuin tauolla?
Tuossakin ilmoituksessa luki "olemme savuton ja tuoksuton työpaikka". Itse en tupakoi mutta poikaystäväni vapettaa ja oikeastaan tykkään niiden makuaineiden tuoksusta. Ap
Sairaalat ovat tuoksuttomia.
Minkälaista pesuainetta mahtavat käyttää vessoihin yms että saavat paikat puhtaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä hae. Ongelma ei ole tuoksut tai tuoksuttomuus. Siellä missä on tuoksuttomuusvaatimuksia, on työpaikkakiusaamista ja ilmapiiriongelmia. Hommaa pyörittää muutama naispuolinen henkilö, vakiokalustoa vuosien takaa, joita ei saada ulos millään. Ammattitaitonsa sijaan he ovat kehittäneet erilaisia ongelmia työpaikalle ja tykkäävät käyttää valtaa monin eri keinoin, joista sisäilma on tällä hetkellä tehokkain. Asia pahenee merkittävästi, jos työterveydestä joku lähtee tähän kelkkaan. Työnantajan on pakko tanssia näiden pillin mukaan, sillä työntekijän sairauslomia ei voi kiistää tai kyseenalaistaa. Jos he eivät pidä jostakusta työkaverista, joka usein on nuori pätevä ja osaava naiskollega, he julistavat naisparan terveysuhaksi hiuslakan tai muun varjolla. Työnantajalle on helpoin politiikka tehdä työpaikasta tuoksuton ja toivoa, että asiat eivät tästä pahenisi.
Migreenejä vahvoista hajuista saavana täytyy sanoa, että onhan tämäkin mahdollinen skenaario, mutta kyllä tuoksuttomuusvaatimuksiin löytyy ihan päteviä terveydellisiä syitä...
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuo tarkoittaa käytännössä yhtään mitään.
Kuulemma myös "olemme savuton työpaikka" tarkoittaa sitä että tupakoida saa vain tauolla!! Siis mitä?? Saako nykypäivänä muka jossain työpaikassa tupakoida muulloin kuin tauolla?
Esim. HUS on savuton työpaikka ja se tarkoittaa että tauoillakaan ei saa tupakoida.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista pesuainetta mahtavat käyttää vessoihin yms että saavat paikat puhtaiksi.
Wetrokin Biosan? Entsyymeihin perustuva saniteettitilojen puhdistusaine - Ei kuset haise ei.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteetonta yleispuhdistusainetta. T:sairaalahuoltaja
Hajuton ja mauton=mitäänsanomaton. Pätee varmasti myös työpaikkoihin. Tuollaisessakin työpaikassa on kuitenkin huono ilmapiiri, sisäilmaongelmia ja surkea palkka huonoilla ehdoilla.
Se tarkoittaa ettei käytetä hajuvettä tai partavettä. Normaalit dödöt ja hiuslakka on ok.
Tuoksuton työpaikka herättää erittäin negatiivisia mielikuvia. Itse tykkään dynaamisesta porukkameiningistä, missä millekään kyttäämiselle ja turhan vinkumiselle ei ole sijaa. Tehdään työt hyvällä draivilla ja mennään silloin tällöin aftereille. Jos joku kiinnittäisi seinälle tuoksuttomuus-lappusia, niille naurettaisiin räkänä. Sellaisesta minä pidän. Kiva, että on ollut varaa valita.
.. ja sitten kun työpaikalle saapuu vieraita Etelä-Euroopasta tai kauempaa niin tuoksuu senkin edestä. Niitä ei paljon "tuoksuton työpaikka" kiinnosta.
Minusta hiki, likaiset vaatteet, pesemätön päänahka, haarahajut, koirien haju ja homekotien asukkien ympärillä leijuvat löyhkäpilvet ovat pahimpia hajuja, ei hajusteet.
Pohdin tätä kerran, kun siivosin isoa toimistokompleksia. Yhden osaston ovessa oli lappu "tämä kerros on tuoksuton" ja mietin, että en kyllä ole vaihtamassa mihinkään tuoksuttomaan shampooseen tms.
Mitään hajusteita mulla ei tietenkään ollut, mutta kyllä esim vaatteeni pesen miedon huuhteluaineen kanssa.
Tuoksuton tarkoittaa käytännössä että:
-vaihda pyykinpesuaine ja huuhteluaine hajusteettomaan versioon.
- älä laita hajuvettä kun lähdet töihin tai käytä töissä puolipitoisia vaatteita joihin olet suihkinut hajuvettä
- älä annostele töissä mitään tuoksuvia aerosoleja, kuten spray -deodorantti tai hiuslakka.
Sun suihkusaippua, dödö, shampoo ja hoitoaine sekä vartalovoide voi aivan hyvin olla kevyesti hajustettua. Vartalovoiteessa raja menee siinä, että onko se tyyliin nivea vai jonkin hajuvesimerkin nimikkovartalovoide jossa on runsaasti hajustetta (esimerkiksi Miss Dior body milk).
Migreenikot, hajusteallergiset ja astmaatikot kiittää eikä sun tarvitse luopua hajusteista kokonaan :)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan tavallisia tuoksuttomia ammatikäyttöön tarkoitettuja...
Minun työpaikallani on esitetty toive hajusteiden välttämisestä. Samassa rakennuksessa työskentelee useiden eri yksiköiden työntekijöitä, enkä tiedä, minkä yksikön aloitteesta toive on esitetty, ja onko taustalla joku pahasti allerginen työntekijä, vai onko toive esitetty muuten vain yleisen huomaavaisuuden nimissä. Olen huomannut, että hajuveden käyttöä paheksutaan, joten en kehtaa enää käyttää sitä. Lisäksi luovuin hajusteista hiusten muotoilutuotteissa ja pyykinpesuaineissa. Nyt, kun olen välttänyt hajusteita useamman vuoden, huomaan alkaneena itse vähitellen herkistyä niille. Tämä ärsyttää minua jonkin verran. En haluaisi aiheuttaa itselleni hajusteyliherkkyyttä vain siksi, että yritän huomioida muut.
Tarkoittaa ettei hajuvesiä tai partavesiä tai mitä ne vahvat mieshajut nyt on.
Hajustettu dödö on ok, se ei tuoksu metrin päähän.
Kysyisin haastattelussa. Jos tuoksuton tarkoittaa, että kaikki pesuaineista alkaen pitää olla tuoksutonta niin en lähtisi tuohon hullutukseen.
Ihan ok on jättää hajuvedet, partavedet, voimakkaan tuoksuiset huuhteluaineet ja hiuslakat pois.
Mutta jos normi shampoot, dödöt ym pitää työpaikan takia muuttaa niin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti sairaaloissa on aina tietynlainen "sairaalan haju".
Vierailija kirjoitti:
Minusta hiki, likaiset vaatteet, pesemätön päänahka, haarahajut, koirien haju ja homekotien asukkien ympärillä leijuvat löyhkäpilvet ovat pahimpia hajuja, ei hajusteet.
N noikin pahoja, mutta kyllä joku monen metrin päähän haiseva voimakas partavesi (tai hajuvesi) on aivan kamala myös. Tai voimakkaan tuoksuinen pesuaine/huuhteluaine vaatteissa.
Päästelen äänettömiä tuoksupommeja, kyllä haisoo.